Alla inlägg den 19 maj 2017

Av Sofia - 19 maj 2017 15:58

Solen skiner och värmen är ljuvlig. Fredagen är här och den är hett efterlängtad. Igår kände jag mig inte pigg och flexade ut tidigare för att bara vila (i solen). När jag sovit en stund kändes det bättre. I morse var jag pigg men allteftersom timmarna går känner jag den där jobbiga tröttheten. "Det kommer att sitta i länge" har läkare och folk runt om kring mig sagt och det visar sig stämma. Jag vill vara pigg och stark men det är inte riktigt signum för mitt jag just nu. Senare i eftermiddag ska jag "leka" med min bästa kompis Susanne, ta en AW-buffé på Caférangen men vi får väl se om jag orkar hänga i flera timmar än några. Jag ser fram emot lite social vuxenkontakt hursomhelst! Kom på det häromdagen, i år firar Sus och jag 40 år. Vänskap i vårt och torrt! Vi träffades i första klass 1977 och sedan dess = BFF (best friends forever).

Världen kunde vara så perfekt men denna vecka (den senaste tiden) har två saker gjort mig så ledsen och heligt förbannad.

Kevin-mordet! Har följt dokumentärerna på TV och vi förstår ju alla att det ligger en stor hund begraven....i denna s k utredning. Omänskliga förhör med de stackars bröderna som till slut ledde till att de dömdes. Nej, de dömdes inte i juridisk mening, de var ju barn, men de fick sin dom och har levt med detta i 19 år. Helt obegripligt hur rättssamhället fungerade (eller inte fungerade) i detta fall och det ändå i hyfsad närtid. Det är inte speciellt länge sedan. Så många fel har begåtts så man inte tror varken sina öron eller ögon. Inget kan väl egentligen reparera den skada som skett men jag hoppas att de nu vuxna pojkarna blir helt rentvådda och att samhället ger dem samt deras familj ett riktigt fett skadestånd. Tragiskt att något sånt här får förekomma!

Å så har det hänt igen. En ung tjej har mördats. 19-åriga Tova. Jag blir så in i själen ledsen, arg och förtvivlad. En ung människas liv....bara borta. Någon har tagit sig rätten att avsluta det alldeles alldeles för tidigt. Dessutom framkommer det att hon misshandlats en gång tidigare av samma kille. Nu är ju inte han heller dömd rent juridiskt men de verkar vara säkra på att han är skyldig. Varför detta våld? Varför kan inte bara människor vara snälla mot människor. Det finns statistik som visar en tydlighet ? i mycket högre grad slår män kvinnor. Att som man ha ihjäl en kvinna. Obegripligt! Bara sluta!!

Ett dystert blogginlägg. Ett inlägg som tyvärr skildrar vårt samhälle!

Jag bjuder på lite blomsterprakt från Öland för att lätta upp avslutningen. Mor o far har gjort en mysig endagstur dit idag.

Orkidé - nån nyckel :)

Inga blommor men vackert

En murken stam - inte så grön men fin ändå.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards