Direktlänk till inlägg 31 maj 2017

Syréndoft och grattis mina bonusbarn

Av Sofia - 31 maj 2017 20:05

Normalt sett brukar jag inte vara glad när det regnar men idag känner jag stor lycka och äkta glädje. Även om rikligt regn behövs i allmänhet och för alla, tänker jag framförallt på alla bönder som behöver väta för sina grödor. I synnerhet går naturligtvis tankarna till mina bondebröder Anders och Pelle. Vet att de är glada idag. Naturen är nu i all sin prakt helt fantastisk. Att gå ut från huset och känna doften från en mängd blommande syrénbuskar runt knuten är helt ljuvligt. Syrén och liljekonvalj är ”mina” blommor. När jag föddes stod buskarna i blom och liljekonvalj har alltid varit en blomma jag fått i bukett på min födelsedag den 9 juni. Vi som är födda i slutet av maj och i början på juni – vi får detta som en extra bonus. Ja, idag är det Jonas son Eriks dag och i morgon fyller lillasyster Miccan. Stort grattis ända bort till Ottawa och ut till Göteborg.


I lördags lyssnade jag som sagt på min kusin Eva-Lenas cykelpod. Hon beskrev så fint att hjärtat kan lite stanna kvar på en plats som är hemma. Så kände jag i måndags kväll.  Jag besökte Sandsjövik denna varma och soliga afton och jag var där som C-politiker och lyssnade på Riksbyggens presentation av att göra denna fastighet till trygghetsboende. En mycket bra presentation där kanske polletten trillade ned (hos mig). Jag har väl ärligen inte varit helt övertygad om att det känns helt rätt att sälja iväg byggnader i kommunens ägo och regi (eftersom detta i allra högsta grad påverkar förvaltningen där jag jobbar). Vi får minskade hyresintäkter och vaktmästarjobben får minskas.


Att göra trygghetsboende av Sandsjövik känns helrätt och jag kan tänka mig att många äldre vill bo såhär. Att medan man är pigg umgås tillsammans, göra olika aktiviteter, basta en kväll invid sjön, använda ev. utegym eller andra fina förslag på utrustning. Det kostar ju naturligtvis en slant men det gör det ju överallt om man vill ha en ny och fräsch lägenhet. Å så läget! Sjön på ena kanten, åkrar och fält på andra, fina Norra Sandsjö kyrka och Runåsen med sin fina runsten. När jag bodde här själv (i 20 år) var man onekligen lite hemmablind – man tog allt det vackra för givet. När jag ser omgivningarna idag hugger det till i hjärtat – som om den delen jag har lämnat kvar i hembygden gör sig lite påmind. När jag ser min bror prata tydligt och klart om förslaget blir ju hjärtat ännu varmare. Beundrar honom, att han orkar hålla i med allt han har. Jag ser honom skymta förbi då och då i stadshuset och stunderna när jag lyckas hugga honom för en pratstund är alldeles för få. Jag hoppas att många äldre redan har lämnat in sitt intresse så det blir ekonomi i detta kommande projekt. Vem vet, man kanske redan ska boka sig i kön – för att så småningom hamna där man en gång började livet.


Äldreboendet Sandsjövik var mitt första sommarjobb. Som 16-årig ”gå-flicka” körde jag runt de äldre i sina rullstolar, satt och pratade med dem och avlastade personalen genom att duka fram kaffe. Efter gymnasiet jobbade jag drygt ett halvår som hemsamarit (hemtjänsten) och for runt på landsbygden och hjälpte äldre med städ och mat. Som 19-åring var det extremt lärorikt att få knacka på en helt okänd människas dörr och göra de uppgifter som förväntades. Minns detta med glädje. Sedan skulle det dröja 20 år innan jag åter hamnade på Nässjö kommun, nu i en helt annan förvaltning men fortfarande lika glad!


Ha en fortsatt underbar sista maj-dag!


 

Mina bröder Anders och Pelle + jag intill runstenen på Runåsen

 

 

Sandsjön ligger spegelblank - en magiskt ljummen julikväll förra året

 

Vackra omgivningar och mina nära i Norra Sandsjö


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards