Alla inlägg under juli 2017

Av Sofia - 19 juli 2017 10:09

Solen strålar! Det blir en varm och fin dopdag för lille William. Vi har installerat oss på Hemse, på södra Gotland, alla i Williams mormors hus och huset är fullt! Jonas alla barn med respektive o så lillplutten förstås. Igår kväll grillade vi och jag fick tillfälle att fräscha upp engelskan. När en i gänget inte förstår så mkt svenska är det det bäst att anstränga sig och ta engelska rakt igenom. Det var första gången Eriks tjej Melinda var på Gotland och såklart tyckte hon att platsen var mer än vacker.

I dag startade jag med en löparrunda. Hyfsat svalt och skuggigt kl 7 när jag gav mig iväg. Så härligt att springa utmed vetefälten med inslag av röda vallmo.

Smart är det dax för frukost i värt lilla kollektiv. Här mår vi hur bra som helst. Dagen kommer att bestå av dopförberedelser och kl 16.00 är det dax att bege oss alla till Hemse kyrka. Då ska William få sitt namn!!!

Ha en fortsatt fin dag!!!

Fin morgonrunda!!!

Pelle med sin son William

En riktig liten sötnos och så nöjd.

Av Sofia - 18 juli 2017 08:29

Rubriken är en fyndig ordvits och även vice versa gäller. Nu lämnar vi det goda landet Öland och färdas mot Oskarshamn för vidare färd över Östersjön mot ölandet Gotland. Från en vacker ö till en annan - på samma vecka.

Tusen tusen tack för ett par härliga och goda dagar hos er, Kenneth och Lotta inkl de fina barnen (ungdomarna) Alfred o Emma. Här känner man sig sååå välkommen och allt känns så enkelt. Igår gick vi från deras hus vid Blå Rör längs med havet till Borgholm och vidare upp på Estelles promenad till Kaffetorpet på Solliden. En riktig idyll - ett mysigt fik inbäddat i välordnad grönska. Så mysigt!

På vägen hem vandrade vi förbi Borgholms slottsruin och tillbaka på Eleonores promenad. Det blev många steg i våra appar och det smakade sedan extra gott med en glasskula på Borgholms glasskafé där Emma sommarjobbar.

På kvällen var vi på konsert. En liten intim sådan på Kackelstugan mitt ute på landet som gästas av en mängd kända artister. Cirka 150--170 pers får det plats i den lilla ladan och just igår var det Mariette som gästade gården. Vi hade turen att sitta nära scenen och musikupplevelsen var total. Hon sjöng med en sådan inlevelse och engagemang. Häftigt att det finns så mycket energi o röst i en sådan späd lite kropp. Hur bra som helst. Ska lyssna mer på hennes låtar!

Tack igen Kenneth o Lotta för att vi fick komma. Det gör vi gärna om!! Kram!!!!

Bordet är dukat i det fina uterummet och havet i sikte

Kenneth Jonas o Lotta

Gofika

Solliden

Borgholms slottsruin

Här fanns det glas att köpa. Ölandsblåst.

Mariette levererar

Fantastisk stund med denna lilla stora stjärna

Kvällen avslutades med en nattlig korv och grabbarna fixar glöden!

Av Sofia - 16 juli 2017 13:45

Första semesterhelgen började bra. Sol ute och sol i sinne. I går hade vi inget på programmet - bara vara!!! Vi gick en långpromenad till Spexhult och tog en väg längs en åker för att komma ned till sjön. Satte oss på var sin sten och tittade ut över sjön. Den stunden blir en sån där man kanske minns allra mest från sommaren - i det enkla bor det vackra - eller hur han nu säger, Ernst!! Filosoferar och tänker att hade man (bodde vid) den utsikten skulle man nog helst vilja vara hemma och inte resa nån stans.

På väg hem genom skogen hittade vi några nävar sommarkantareller som vi stekte ihop med färskpotatis som min far odlat. Mumma!!

Nu är vi på väg mot Öland för att hälsa på våra goda vänner Lotta o Kenneth i deras sommarhus. Har sett fram emot det så länge, så kul att få visa Jonas detta paradis - för de bor verkligen i ett sådant.

I morgon ska vi gå på Kackelstugan och äta en bit mat ihop o lyssna på Mariette. Kul att just hon skulle uppträda i morgon när vi (Lotta) fixat biljetter.

Ha en fortsatt skön söndag!!

Bara vara

Typ jättegott!!!!

Av Sofia - 14 juli 2017 18:42

Min första semesterdag kunde inte börja bättre! Sovmorgon!!!! Kunde dock inte somna om när Jonas åkte till sin sista jobbardag innan semestern, märkligt - när man får sova kan man inte. Bytte lakan i sängarna, åt havregrynsgröt med Stella ute på altanen. Alla sysslor under fullkomlig njutning. Jobbade en stund medan magen smälte frukosten. Hade ett gäng fakturor idag igen som jag betade av.

Sedan sprang jag en runda! Å det blev en supergo runda - en sån där som ger bra självförtroende. Fantastisk ork, lagom varmt - allt var bra!! Att springa genom Spexhult med bästa musiken i öronen, se det blåa vattnet som glittrar i solen - ja det är sommar på bästa sätt.

När David kom från sitt sommarjobb åkte vi o köpte fika och intog det i Bråna ängar. En liten pärla som ligger så nära så jag har aldrig varit där. Har gått och sprungit förbi ett otal gånger men aldrig vandrat just på ängen. För Stella o mig blev fikat middag, för Henry frukost och för David just fika. Det är så med sommarlovsbarn. Bråna äng är en nära pärla!!

Nu är det kväll och snart ska vi gå på födelsedagskalas. Eller sitta! Vi bänkar oss framför TV'n o kollar festligheterna för kronprinsessan som fyller 40. Eller 30 som Stella trodde hon fyllde! Jag är positiv och glad för vårt kungahus. Särskilt det som Victoria presterar. Bättre reklam för Sverige kan det inte bli!!

Hurra för Vickan!!!

En fika i sommaren! Gudomligt på alla sätt!!

Av Sofia - 13 juli 2017 21:37

....på några veckor!!!

Idag gick jag till jobbet för sista gången på ett antal veckor. Det är en sällsamt skön känsla att känna semestern nalkas och promenera på Brogatan med solen i ögonen. Överhuvudtaget känns livet bra just nu. En glädje är att David trivs på sitt sommarjobb vilket är värdefullt. Han har fått feriepraktik på Emåns Ekomuseum i Bodafors och rensar gångar från ogräs och ansar häckar och annat plock. Jag minns själv när jag låg och rensade häck på Norra Sandsjö kyrkogård flera somrar i rad. Jag tyckte tiden sniglade sig fram och när man kommit till slutet ? då var det liksom bara att börja om eller gå på nästa häck. Jag hade känslor som "ska det kännas så här och jobba hela livet". Jag minns tiden så här efteråt som ljus och jag lärde mig massor. Hade dock otur med vädret nån av de där somrarna. Det var inte en enda regnfri dag på alla de veckor vi var ute.

I måndags fick jag ett SMS av David. "Nu har jag lärt mig dricka kaffe". Jag vet inte om det är något man måste lära sig men visst, det är en social dryck och personligen tycker jag det är mycket gott. Sedan Jonas tog med sig sin kaffemaskin till vårt gemensamma place dricker jag faktiskt mindre kaffe. Förut bryggde jag en termos och drack en kopp då och då. Nu tar man en kopp och sen är det bra. Vissa rön säger att det finns nyttigheter i kaffe, andra rön säger motsatsen. Minns hur illa kaffe smakade under hela graviditeterna och det finns kanske en anledning till att kroppen inte ska ha den drycken när ett nytt liv bildas i kroppen. Kaffebrickan på BB när allt var över var en välsignelse ? smakade gudomligt gott igen. Det är väl som med allt annat. Överdriver man inte konsumtionen är det nog inte så farligt. Det finns eftermiddagar på jobbet då jag inte alls är sugen på drycken ? då dricker jag heller ingenting. I morse hade David somnat om och höll på att missa bussen till Bodafors. Jag påminde honom om att han inte behövde ta cykeln till stationen utan kunde ta en närmre hållplats på Brogatan. Tur som en tok!

Å så har jag numera bevis för att jag sover bra. Har oftast inte något problem med nattsömnen - i varje fall inte när löpträningen genomförs enligt målet 2-3 ggr per vecka men nu har jag mer fakta. Min iPhone-klocka mäter förutom puls, steg och allt annat absolut nödvändigt även sömnen och jag har stor %-del djupsömn varje natt och somnar i snitt på 10 minuter när jag startar "pillow app". Jonas har bett om att få ha på sig den någon natt för att testa sin sömnrytm. Han har ju som bekant laborerat en del med sina rutiner de senaste åren pga alla nattliga hockeymatcher så det vore onekligen intressant att se hur hans REM- och djupsömn ser ut. Han går dock upp tidigt varje jobbmorgon och försover sig aldrig...

Godnatt!!!

David avslutade dagen i Torset. Han ville fortsätta jobba o göra fint i det gröna.

Av Sofia - 10 juli 2017 17:17

Nu behövs semester. Verkligen. Känns som att jag vill lägga mig i hängmattan på fredag eftermiddag och inte kliva upp förrän söndagen den 13 augusti. Å känns det så är ju något tämligen fel. Håller på att tappa all energi, för allt. Efter allt som hände i helgen som gick, känns det onekligen så. Men, det är bara att bita ihop och tro och hoppas att allt blir bättre. Det känns kanske bra i morgon. Varmt och vackert väder - glad för alla som har semester nu och hoppas att det håller i sig ytterligare några veckor.

Kommer till jobbet och läser tidningen. Tidningen har gjort ett jättereportage om en förskola/skola i vår kommun och bilderna som pryder framsidan är inte vackra då omålade fönster visas i närbild. Det hör till saken att underhåll - måleri har varit beställt sedan länge och även från firman löfte om att det ska ske under säsongen. Det stod även beskrivet i tidningen, faktiskt. Det vore ändå trevligt om det någon gång kunde stå allt vi faktiskt gör men som sagt nu ska det göra även på ovan fastighet. Jättebra att föräldrar engagerar sig, verkligen - jag var antagligen en förälder som inte brydde mig, reflekterade aldrig om förskolorna där mina barn gick som små, hade ordentligt målade fönster. Så länge mina barn trivdes och förskolelärarna tog hand om mina barn på ett exemplariskt sätt var jag mer än nöjd.

Jag vill påstå att vi följer våra underhållsplaner så gott vi kan - vi gör vårt allra bästa med tanke på resurser i form av personal, tid och pengar. Helt klart är det ett stort uppdrag att hålla c a 150 fastigheter i bästa skick. Prioriteringar får göras hela hela tiden.

Jag fick ett trevligt besök på jobbet idag. Min bror Pelle ringde och trodde jag hade semester. Han ville bli bjuden på kaffe då han hade lämnat bilen på service. Kaffe fick han men på vårt fina café Vipan plus att han fick se våra fina lokaler, väl underhållna!

Godkväll

Blommor blir man glad av. Hittade de blommor Jonas gillar mest som fick pryda den fina vad han fick av sina barn på födelsedagen!

Av Sofia - 9 juli 2017 10:28

....idag är det Jonas födelsedag. 9 juli. Vi är födda på samma datum. Han exakt en månad efter mig. Eller 4 år och 11 månader före om vi ska vara exakta. Dagen började med en härlig frukost ute på altanen. Det blir ju lite märkligt det här, när man överlämnar paket i förväg. Lena Philipsson i höst i Eksjö samt ett par snygga skor (som jag tyckte han behövde lite innan) har han fått av mig. Då blir det ju lite tomt på presentbordet idag. Grattis älskling! Du är värd alla presenter i världen och lite till.


Gårdagens musikandakt i Vallsjö gamla kyrka var en underbar stund. Andra helgen på raken jag sjunger med min mor och det var bra med folk som kom och lyssnade. Det gällde att parera regnskurarna så man kunde ta sig till och från kyrkan utan att bli blöt. Efteråt var det fika utanför kyrkan och vädret var på vår sida. När vi gick till bilen kom sedan nästa skur - tur! En go känsla efteråt, när sång och komp och allt har gått bra! Lika lycklig varje år att kunna genomföra detta med min mamma.


Nu väntar en löpartur. Vädret är till sin fördel och luften är full av syre. I eftermiddag blir det grillmiddag med ett stort gäng. Byggarna (Pelle och hans svärfar) som fixar Jonas hus kommer hit samt Lina och lille William + mina barn. Då är vi ett härligt gäng som kan sjunga HURRA för Jonas på riktigt!


Ha en fortsatt fin söndag!





 

Halleluja




  Gud, du skapat jordens skönhet


 

Bilder från gårdagen. Den vackra gamla kyrkan. Med smala bänkar som verkligen påminner om att man just sitter.

Av Sofia - 6 juli 2017 19:50

06.30 Ett soldränkt Nässjö och dessutom vindstilla (vilket vi inte senaste tiden varit så bortskämda med). Alltså en helt ljuvlig morgon. Nej, jag tog inte bilen – jag gick de ynka 2 km långa vägen till jobbet och idag kunde jag inte låta bli att ta några kort på vägen. Brogatan var lugn – knappt en bil, någon cyklist körde om mig och jag mötte en hurtig joggare. Såg härligt ut. Jag fick ta min tur nu efter jobbet. I den fräscha morgonluften funderade jag på hur lätt det var att fånga stunden just där och då. En torsdagmorgon i början av juli, underbart väder. Jobbar en vecka till – sedan semester – allt är ”kvar” – har hela ledigheten framför mig. Då är det nästan som bäst. Innan allt händer! Märkligt att livet är sånt – att det är svårare att njuta av nuet när allt ”händer”.


Det är knepigare att leva efter Carpe Diem när man är mitt i det. Den kommande semestern känns onekligen redan fulltecknad även om jag vill betona att allt vi ska göra är urkul. Vi startar med en Ölandsvistelse hos kära vänner. Lotta och Kenneth har bjudit ned oss till sitt fina hus intill havet vid Blå Rör. Efter två dagar där tar vi färjan från Byxelkrok till Oskarshamn för vidare färd mot Gotland och Visby. Dop för lille William Karlsson några mil söder om Visby. Ska bli så roligt att få se Williams mors hembygd och träffa hennes släktingar i Hemse. I början på augusti ska bröllopet med stort B stånda. Klänningen är upplagd och sitter som den ska (en inte alls oviktig detalj). Att få vara med och se när Jonas son Erik får sin Melinda (eller de får väl varandra?) ska bli ett äventyr och jag ser såklart fram emot det mycket. Att få tillbringa några dagar i Ottawa, som jag bara sett på bild, innebär förväntan. En otroligt fin stad med vackra byggnader och mycket att se.


De lediga dagar som finns före och efter ovan ska tillbringas med barnen i möjligaste mån. Både Henry och David har fått feriepraktik så några lediga veckor tillsammans har vi inte. Det finns ju helger. I kväll kommer de äntligen!!!! hem från USA (har längtat så jag nästan spricker). Ska bli så roligt att höra allt de har att berätta om vistelsen och att se bilder – jag vet att Henry har fotat mycket. En önskan har jag - att åka till Gränna – Visingsö hela bunten. Röttle by strax intill Gränna vore också trevligt att hinna. Att gå omkring bland de låga röda stugorna känns som man befinner sig mitt i Sagan-om-ringen-filmen och naturen omkring är mer än vackert. Å så vill man ju hinna att vara social också – bjuda folk som inte har hunnits med under våren…. En sak i taget. Några dagars jobb till. Fokusera på lördag. Ytterligare en sångandakt där mamma och jag ska sjunga. Går det lika bra på lördag i Vallsjö gamla kyrka som det gjorde i Almesåkra i lördags, blir jag lyckligt glad.


Varmt välkomna kl. 18.00 (För ni har väl inget planerat………. ;)


 

Knappt en bil i sikte kl. 06.30

 

Uppför Brogatan i sol

 

Järnvägsspår är på något underligtvis vackert....

 

Förbi de fina höghusen på Gambrinus och snart framme vid Vipan

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards