Direktlänk till inlägg 25 augusti 2017

Idag är det ingen vanlig dag......

Av Sofia - 25 augusti 2017 18:32

………idag är det Stellas födelsedag! 13 år. Nu är alla hemmavarande barn tonåringar, dvs 3 st tonåringar på 140 kvadrat. Vi sjöng för Stella på morgonen och sedvanlig glass på sängen inklusive paket delades ut. Hon blev jätteglad för allt och hon såg fram emot att få skriva med riktigt bläck o den påfågelsfjäderpenna jag köpte till henne i Kanada. Hon tog på sig sina nya örhänge (små löv i höstens färger – även de från landet over there) och gick till skolan.


Sången på begravningen gick bra. Som alltid är det en härlig känsla när man gjort det. Blev väldigt nervös idag – det sköljde bara över mig och min puls var svår att få ned. Rösten påverkades inte men mina ben skakade lätt…kroppen är märklig och har tusen sätt att ”säga till” på. Det är alltid en anspänning att framföra sång och begravningar hör till det svåraste. Nu kände jag inte kvinnan som vi tog avsked av men det är nog att se de anhöriga i sin sorg. En stilla och vacker stund i Anneforskapellet och mina tankar gick då och då till de som helt nyligen mist sin son, sin kompis. Det är så extremt sorgligt och bedrövligt när någon väljer att avsluta sitt liv. Född samma år som David – som förälder går den tanken inte att tänka. Varje människa som tar sitt liv är en för mycket.


Det skrivs och pratas mycket om mobbing nu såhär när skolorna drar igång. Just nu blottas ett fall i tidningarna och det är ren och skär vuxenmobbing. Jag kanske inte heller tycker att Anna Kindberg Batra går igenom rutan och jag tycker inte heller att M gjorde rätt som flirtade med SD men det mediadrevet hon nu upplever är fruktansvärt. Ingen människa ska behöva utstå det hon går igenom. Tidningarnas ansvar verkar vara noll. I går duggade nyheterna tätt, län för län meddelade sin misstro till Anna. Tycker det borde hanteras internt innan tidningarna slutligen meddelar. Det känns som att kvinnor har fler ögon på sig, att vi hela tiden måste vara bättre och kunnigare och smartare…måste prestera mer. Den känslan är hos mig förenat med obeskrivlig hopplöshet och frustration. Har skrivit det många gånger – det är inte länge sedan vi fick rösträtt. Jag skriver om den meningen. Det är inte längesedan vi tog oss rösträtten för det var väl ändå kvinnorna som kämpade för det och inte männen som ”gav med sig”.


Idag har vi varit på Medborgarkontoret. För ett tag sedan fick Jonas ett vykort att han var välkommen till Nässjö kommun. Han skulle få en present om han gick och visade kortet på MBK. En kasse med matnyttig info samt två jättefina kaffemuggar fanns i den. Han studerade kartan som var medsänd länge och väl. Han hänger inte alltid med när jag pratar om de olika område som finns här. Handskeryd, Hultet, Runneryd.... Var går gränsen mellan Åker och Målen - ja det finns mycket att klura på!


Fredag och vi firar. Nytt jobb för min sambo så jag skriver TUSEN GRATTIS till min älskade truckförare!


 

Stella 13 år och 1 år

 

Den presenten gick hem. Skriva med äkta bläck.

 

Fina muggar som visar Nässjös stadsvy.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards