Alla inlägg under augusti 2017

Av Sofia - 11 augusti 2017 17:49

Vilken härlig svensk sommardag. Sov iofs bort halva dan. Gick upp kl 11 då jag inte somnade förrän kl 03 inatt. Vi försökte trötta ut oss med en film fram till ett och den var helt underbar. Suveräna Alicia Vicander spelade huvudrollen i denna film "Fyren mellan haven" och hon blev kär i fyrvaktaren Tom och flyttade ut med honom på en enslig och karg ö utanför Australiens kust. Ett drama och en kärlekshistoria med mycket känslor och jag gissar att Alicia kan kamma hem ytterligare en Oscars för bästa kvinnliga huvudroll. En suverän rollprestation!!

Dagen har varit löpning, biltvätt, staketmålning, besök på återvinningen, handling o tvätt plus lite jobb. Skönt att kolla av lite mejl och förbereda inför jobbuppstarten på måndag.

Har ingen jobbångest alls (ännu). Ska bli roligt att träffa alla kollegor igen och få tillbaka lite vardagliga rutiner även om det känns lite tungt att sommaren snart är slut. Hela augusti och september kan va hur fin som helst - vi får hoppas på det!

Ha en fortsatt fin fredagskväll!

Av Sofia - 10 augusti 2017 10:51

Hemma igen! Hemma i Sverige och Nässjö. En skön känsla som alltid även om bortavaro och särskilt denna resa har varit enastående kul och trevlig. Det kommer att ta lång tid att smälta alla intryck och upplevelser man varit med om. Stort som smått. Jag kan bara komma på en enda ledsam grej som hände och det var helt mitt eget fel..

Jag kan börja med att berätta att allt gick bra. Som jag har nämnt innan fanns det flip-flop till alla tjejer på bröllopet då vackra skor med höga klackar inte alltid är så sköna. I varje fall inte i många timmar o när dansgolvet hägrar. Jag slängde av mig mina vid midnatt o tänkte att "jag kan dansa i mina nylonstrumpor". Efter några minuter kände jag en sten under foten och försökte veva bort den i farten. Det högg till av smärta och stenen visade sig vara en glasskärva. Jag haltade av dansgolvet och blodet flödade ymnigt. Jag drog ut en lång skärva under trampdynan och smärtan försvann. Flip-flopen agerade plåster ett tag och den förut silvriga sandalen var röd...
När vi kom hem förstod jag att jag haft en sabla tut. Såret var djupt men rent. Dagen efter sprang jag så inga men.

Ja, jag var mycket dum - fanns fler som gjorde samma misstag att inte ta på sig sandalerna direkt. Nog om detta!

Resorna gick också bra. I går förmiddags när vi skulle boarda till Gbg blev vi försenade. De sa att flygplanshjulen skulle extrakollas. "Antingen är de ok eller så måste vi byta dem". Det känns INTE så tryggt. Vi kunde lyfta med de gamla hjulen.... Å ned kom vi.

Vaknade nu och klockan är snart elva!!

Jonas tar kort när jag packar det sista

Sista dan hittade vi en gömd indianby mitt i Ottawa

Jonas utanför National Gallery of Canada

Hemfärd! Jag och William ungefär lika trötta

Minnen!!!!!

Av Sofia - 8 augusti 2017 12:49

Igår sprang jag o Jonas drygt en mil intill den grävda kanalen som stod färdig år 1832. Kanalens syfte var att förhindra anfall från USA (källa Wikipedia) men användes aldrig för sitt syfte. Idag nyttjas den för turist- och fritidsbåtar. Hur fint som helst. På vintern åks det skridsko på kanalen - häftigt!

När vi kom tillbaka, hade eftersvettats och duschat skulle vi käka frukost på hotellet - kom för sent o missade den. Tog en dubbel espresso o laxmacka på ett hak (redit' kaffe kan de inte här borta). Vi gick en runda runt parlamentet o myste i värmen. Vädret var igår som svensk go sommar. Souvenirer inhandlades till de närmsta och jag fick iväg några vykort till familj o vänner! "Riktiga Vykort" a la Postnord är en riktigt bra app.

Kvällen avslutades med skaldjurspasta för vår del på en härlig fiskrestaurang. Jonas valde lax och jag hummer o scampi! Sååååå gott!! Mycket intryck och minnen från de senaste dagarna - kan inte se mig mätt på alla bilder.

Det var sista kvällen i fina Ottawa! Hoppas vi ses snart igen. Ikväll bär det i väg hem till Sverige.

Kanalen

Parlamentet framsida

Parlamentet baksida

Vy över Ottawa - byggnaden är National Gallery of Canada där bröllopet ägde rum

En Stella smakar gott efter några timmars travande

Världens sötaste bebis - William har varit med och upplevt stora saker

Farfar Jonas o William

Sista kvällen - helt på egen hand. Godaste skaldjurspastan ever

Av Sofia - 7 augusti 2017 14:26

Igår vaknade vi alldeles gör tidigt. Det är för lite med tre timmars sömn - i varje fall för mig. Lögn o somna om. Duscha, ta fram klänning nr två o dax för nästa fest. "Brunch & Bubbly" på Melindas brors restaurang - downtown här i Ottawa. Ace Club! Vi välkomnades med ett litet paket, en mini-Moët o en flaska apelsinjos, som skulle blandas. Då får man drycken Mimosa som är brukligt här just vid brunch. Har aldrig smakat men det var förvånansvärt gott! Friskt!

Goda små rätter fick vi i magen och var det fest och dans på bröllopet så var det mer av denna varan här. Fattar inte hur de orkar? Fattar inte hur jag orkade dansa. Men det gjorde vi - länge. En trevlig tillställning.

Jonas och jag avslutade kvällen på Sens bar - hans stammisställe (så kul att få gå dit med honom). Här är det hockey i väggarna!! Jag tog ett kort på honom på väggen med Ottawaspelare från All Star teamet för några år sedan! Häftigt att få träffa dem alla på bröllopet!

Idag blir det en lugn dag... Nattens sömn var god - så skönt!

PS. Tack alla för alla härliga och fina kommentarer på mina resereferat!

Mimosa drink

Meny

Redo för nästa partaj

Min snygge man

Vacker flaska

Tre mycket trevliga hockeyspelare i olika ligor! Två veteraner Jonas o Affie samt Daniel Ljungqvist (spelar i Boro nästa säsong - vann SM-guld med HV 2004).

Jonas på Sen's bar

Jonas och Ottawa-spelare från All Star teamet - tapetserad på väggen på Sen's bar.

Av Sofia - 6 augusti 2017 16:28

Ett fantastiskt bröllop fick vi vara med om i går. Hade inte förväntat mig nåt annat. Som att mixa Snövit, Askungen och Törnrosa och ännu mycket mer. Kläder, utsmyckningen av blommor, lokalen, dukningen - allt var så otroligt festligt, genomtänkt och vackert. Varenda lite detalj var perfekt! Ett sagobröllop.
Festen ägde rum på National Gallery of Canada och höjden till talet var oändligt. Oändligt var även havet av blommor, ljus samt släpet på Melindas brudklänning! Så vackert brudpar! Å så lyckliga!!

Efter ceremonin blev vissa gäster fotograferade och Jonas och jag fick ett sånt fint kort! Verkligen kul att ha!

På efterföljande fest satt vi och njöt av hela härligheten och när Jonas höll sitt tal till Erik o Melinda var jag nog lika nervös som honom. Han fixade det galant - så bra! Känslosamt! Var så stolt och glad - å lite får jag ju ta åt mig äran eftersom jag skrivit grunden till det. Daniel Alfredssons (en av Eriks bestman) tal var oxå mycket mycket bra - han är ju, som han sa, lite mer van att tala.

Vi dansade och hade hur kul som helst hela natten. Kl två i morse gick vi hemåt - jag iförd flip-flop, skorna åkte av vid midnatt. Flip-flop åt alla tjejer fanns på kvällen. Väl genomtänkt! Tack för allt!!!

Grattis herr och fru Karlsson

Jag o Jonas på den rosbeströdda vägen till altaret!

Min fine man

Fin dukning

Vacker brudpar

Tal av Affie

Vacker sal

Så tjusiga!!!

Wow

Igår slog han rekord - dansade hela natten

Hemåt i natten

Goodie bag

Ett fint minne!!!!

Av Sofia - 5 augusti 2017 13:26

Igår besökte jag gymet. Jättefint och kallt - alltså ett gott alternativ till ett kvavt Ottawa som Jonas valde (han är inte lika känslig för värmen). Att springa på löpband är så oerhört tråkigt jämfört med att springa utomhus men har man den utsikten plus lite bra musik i öronen går det bra. För röra på sig måste man för att må bra, dessutom har vi ju tid till det.

Vi tog oss till historiska museet och det var väldigt intressant. Å lite sorgligt - även i detta land fick ursprungsbefolkningen flytta på sig och bli berövade sitt land. Fy vad det vita folket genom alla tider har betett sig illa. Hittade en häftig målning i museet som var gjord 1833 och visade Ottawa på den tiden. En annan bild visade staden i nutid. Ursprungsbefolkningen stavade stadens namn - Odawa (precis som de säger här).

I går kväll var det "fri kväll" - alltså ingen gemensam middag utan vi skulle äta själva. Vi skulle bara vila en stund kl 19.00....och SOMNADE....till kl 22.00 Ja jösses. Inte så konstigt efter en lång dag och över 25 000 steg... Ned i restaurangen på hotellet, både lite hungriga och nyvakna. Vi kunde dock somna igen och sova bra ända till tidig morgon. Tack!!! Jetlag spökar ännu.

Idag är det en stor dag - a big day... så lyder första meningen i Jonas tal till brudparet. Å det stämmer ju - idag är det en stor dag!!

Ha en härlig dag! Det ska vi ha!!

Det går inte ta för många kort på parlamentet (gäller även mannen på bilden).

Över bron där alla pratar franska

Museet...

...är väldigt stort

Det skiljer några år mellan bilderna

Jonas myser framför hans favorit - sötpotatispommes

Hotellets lobby från ovan

Av Sofia - 4 augusti 2017 14:48

Vaknade kl 06.00 även idag och tvingade mig att somna om. Tvinga i det läget brukar sällan funka men det gjorde det. Efter nattens promenad hem efter den goda middagen var jag så trött efter dagens upplevelser så jag hade kunnat somna stående men jag hann lägga mig. Drömde om att vi alla av någon anledning plötsligt fick åka hem och sedan fanns det inga flyg tillbaka så vi skulle hinna till bröllopet! Knasigt! Skönt att vakna och befinna sig på hotellet. Grym utsikt från hotellet över alla fina byggnader - bara en å annan byggkran som förstör vyn. Inte så att jag tycker att byggkranar är fula - de är nödvändiga - men ja, ni fattar!

Vi travade igår i det enorma köpcentrumet som finns intill hotellet. Flera våningar och mängder med roliga butiker samt även HM förstås. Jonas handlade mer ön jag vilket hör till ovanligheterna. Jag har däremot span på ett par saker - stället ligger ju kvar o vi oxå ett par dar till. Det är mkt jippo på stan - staden Ottawa firar 150 år.

Nu väntar god frukost - magisk god buffé med extra allt och det finns öven mkt nyttigheter. Annars är de ju väldigt glada i att producera saker som är söta och feta i kombo. Sedan blir det ett museum om Kanadas historia. Regnet öser ned så att vara ute går lite bort.

Dagar av extra allt!!!

Utsikt från hotellrummet - maffigt

En paus i shoppingen

En irländsk pub

Gårdagskvällens middag med ett stort gäng, alla brudtärnor och best men inkl respektive samt släkt - gott och mycket mat!

Vi skippade taxin och gick i den varma natten hem. Jonas vid parlamentet.

Av Sofia - 3 augusti 2017 15:20

Nu är vi framme i Kanada, i den mycket vackra staden Ottawa. Man kan inte se sig mätt på alla vackra byggnader och man (jag i alla fall) känner mig som en prinsessa när vi går omkring bland dem.

Jonas och jag har nyss avverkat en lång promenad nu på morgonen. Vi vaknade alldeles för pigga kl 06.00 efter att ha dygnat och genomfart resedagen. 8 timmar på ett kallt flygplan. Vi hade tur med vår landning, efter oss skulle ett annat plan med ett bröllopsgäng landa och de hamnade i världens åskväder. Tre (!!!!) försök att landa innan de kom ned på marken. Jag är innerligt tacksam att jag inte satt i det planet! Det är liksom nog jobbigt att landa ändå.

Det här bli bra dagar, vi mår verkligen som "en prins" (och prinsessa).

Nu väntar frukost!! Ha en fin fortsatt dag!!

Härlig morgonpromenad i en härlig stad med en härlig man.

Jonas vid en av broarna vid parlamentet

7 slussar mitt i stan

Canada Oh Canada...

Här har han varit några gånger, Höken! Sen's egen pub i city