Direktlänk till inlägg 9 oktober 2017

Engagemang, politiker i kavaj och en trött älgkalv....

Av Sofia - 9 oktober 2017 18:30

Grått! Mulet! Kallt! Å så lite regn på det. Jag njuter….inte!! Dags att leta fram vinterkläderna och det är aldrig en rolig syssla. Känns som att jag nyss la undan dem. Å andra sidan kan det förklaras med att det dröjer en bra bit in i maj innan jag "sluttvättar" det som ska tvättas osv. Idag är det premiär för älgjakten. Den enda fördelen med det kalla vädret är väl att djuren kan möras (hänga) ett tag innan styckning sker. Tror nog iofs att samtliga jägare vill ha fina soliga dagar när det går i drevet eller sitter på pass….å dricker sitt kaffe med medhavda mackor…eller grillar korv. Det låter som att jag varit med och kan det här men det har jag aldrig varit. Men jag hör.


I morse stod Jonas och förberedde sin matsäck och ska jaga några dagar denna veckan. Man får tycka vad man vill om jakt men jag tycker det är bra att älgstammen begränsas. Som bonusen får man ju gott viltkött. Att färre behöver fronta ett djur med bilen. Min dotter Johanna pendlar till sitt jobb i Landsbro och eftersom jag enligt Jonas vet var vilda djur har sina stigar och brukas synas är jag extra orolig. Tänk om man kunde sätt viltstängsel överallt? En orimlig kostnad och naturligtvis icke genomförbart men fy vilken ångest jag har för att något ska hända. Om olyckan skulle vara framme har man inte en chans att bromsa. Mer chans om farten är låg men att hålla 50 km/h är ju inte heller rimligt – i längden.


Förkylningen sitter i men jag känner mig ändå hyfsat pigg. Det är mest snor och hosta som belastar mig idag. Dagen har gått fort och nu ligger jag i soffan och vilar. Inte många steg idag och tänker inte fresta hälsan även om det är festande, näst intill alltid, att röra på sig. Hoppas på bättre väder i morgon!Bredvid mig ligger det en frusen och trött jägare...se lite ut som en trött älgkalv...har förresten inte sett nån sådan...


Igår lyssnade vi på partiledardebatten på TV. Jo, jag tycker faktiskt det är intressant. Vi är ju ändå några som tycker politik är intressant och framförallt nödvändigt. Vi borde bli fler som tycker samma sak och ta steget att engagera sig. Det räcker liksom inte med att gå till vallokalen vart fjärde år och därimellan gnälla på allt "dumt" som beslutas. Det skulle va trevligt om fler unga (yngre) människor tog steget in den politiska världen, och äldre med för den delen. Det var som en klok människa sa till mig när jag på allvar bestämde mig för att bli mer aktiv. "Bra, Sofia! Modigt att du vågar kliva ned från läktaren och gå ned på planen och börja spela”. Ibland gör det ont att få bollen på sig eller en man kan få en hård spark då och då men det är ju resultatet som räknas. Att t.ex nu få se Nässjö kommuns rankning av elever bli bättre och stiga i placeringar – det känns som att få vara delaktig i en trevlig seger (eller delseger) – vi har lång väg kvar med alla utmaningar (läs besparingar).


Som vanligt tyckte jag att Annie Lööf skötte sig utmärkt i går. Hon är vass och säker i replikerna. Det som är tråkigast är när politiker inte svarar på frågan direkt utan drar samma visa igen likt ett inövat mantra. Å sen tycker jag ju att faktiskt att båda lagen skulle prata mer om det som ska hända än älta det som är hänt under respektive mandatperiod. Det blir en spännande tid framöver med partiledardebatter inför valet nästa höst.


Ha en go kväll!!


 

Minns Stellas kommentar när hon tog på sig sin kavaj som hon fått i födelsedagspresent för två år sedan.

"Nu ser jag ut som en sån som du, mamma - en sån där politiker".


 

Tre såna där....politiker...som engagerar sig på lite olika nivåer!! Bror, Annie och jag


 

En bra jägare som engagerar sig i viltvård!!  




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards