Direktlänk till inlägg 30 november 2017

Sveriges mest färgstarka talare

Av Sofia - 30 november 2017 21:07

Idag har jag fått ny kunskap. Om mig! Jag är en färg. Eller rättare sagt - mina egenskaper kan beskrivas genom en färg. Ännu mer rättare sagt - en blandning av flera färger. Alla anställda på Nässjö kommun har denna vecka fått förmånen att lyssna på en mycket bra och entusiastisk föreläsare vid namn Annika R Malmberg.

Fantastiska timmar som gick fort. Otroligt lättlyssnad kvinna med hög igenkänningsfaktor. Hon beskrev på ett humoristiskt sätt hur vi människor (våra egenskaper) kan delas in i fyra färger. Röd, gul, blå och grön. Resultatet av mina tankar om mig blev grön inkl lilla testet på ?www.vilkenfarg.se?. Obs! Har inget med partifärg att göra. När en kollega jag jobbar mkt med, bedömde mig, var jag blå. Ok! Jag ör väl grönblå då! Minst av allt är jag gul. Ingen person som ser ?livet från den ljusa sidan ? i allmänhet och jag gör inte entré i olika sammanhang med buller och bång. Ingen se-och-lyssna-på-mig-människa.

Jag tycker nog att man i vissa situationer kan ha toner av alla färger och det har även med tillståndet och humöret att göra. När livet flyter på o det är fredag - då kan till o med jag vara gul. Föreläsningen gav oss kollegor mycket att diskutera och fick tankarna att vakna till vilket säkert var meningen.

Ingen färg är bättre eller sämre. Det hela gick ut på att vi ska se och förstå varandras olikheter och ta till vara dem på bästa sätt. Alla och allas egenskaper behövs Som vår kommundirektör KG Bartoll inledningsvis sa - vi har mål och visioner och vi ska jobba ihop för att nå detta på bästa sätt - tillsammans. Alla kan inte vara Zlatan!

När jag avslutningsvis skulle köpa föreläsarens senaste bok och hon skulle signera den frågade hon vad jag hette o hur jag stavade mitt namn. Jag svarade att jag inte stavar det på ett gult sätt med Z o PH utan helt vanligt, Sofia precis som det låter. Hon skrattade till svar.

Go kväll!!

Notera bilden bakom Annika (föreläsaren). Vad ser du? Fågel eller kanin? Det du ser/tolkar i olika situationer kanske inte alltid din kollega gör. Kan man försöka förstå andras syn undviker man konflikter o onödiga missförstånd.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 29 mars 13:13

Igår invigde vi påsken med våra goda vänner Susanne och PA från Sandrydet. Vi tog med dem på promenad och vi besökte Torsa stenar och fortsatte på vår fina ås på andra sidan sjön. Ljuvligt ljummet väder med ett o annat stänk i luften. Vi pausade vid ...

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards