Alla inlägg den 25 januari 2018

Av Sofia - 25 januari 2018 20:02

Au revoir! Adjö! Moderna språk är på dekis… I varje fall franska och i varje fall i svenska skolans värld. Nu var det någon skola som inte längre kunde erbjuda undervisning av språket franska. För få elever som vill läsa kärlekens språk, som det också kallas i vissa sammahang. Kan förstå om skolan då tänker att bästa lösningen är att skippa undervisningen. Man får helt enkelt inte ihop det ekonomiskt och väljer inte eleverna franska lär ju inte fransklärare växa på trän. Negativ spiral. Dock är det kulturellt sett fattigt . Samtidigt som man lär sig ett nytt språk får man så mycket annan kunskap om landet/länderna där språket talas, om dess kultur etc.


Själv valde jag tyska som B-språk (som det hette på den tiden). Anledningen till att jag valde detta språk (ett otroligt fult språk - låter hemskt) var att Nicole vann Eurovision med ”Ein bischen frieden” 1982 – samma år som jag skulle göra mitt val. Dessutom träffade jag en tysk tjej som campade i Sandsjöbaden med sin familj den sommaren som jag senare brevväxlades med – valet var enkelt. Hade jag valt i dag hade jag valt spanska. Ett vackert och användbart språk. Möjligheten att läsa spanska fanns inte i Parkskolan i början på 80-talet. Å kanske är denna utvecklingen naturlig. Franska är inte så stort idag som det var då. Större skolor med mer resurser har andra möjligheter. I Stockholm kunde man i början på 80-talet läsa italienska. Inte i Bodafors.


Jag älskade tyska som ämne och gillade det logiska. Regler med dativ och ackusativ som den grammatiknörd jag är. I slutet av gymnasiet då 6 år passerat kunde jag nästan (!) prata flytande tyska. Än idag förstår jag mycket som sägs på t.ex TV även om man glömmer mycket, dock finns där ju där nånstans bak i huvudet.


När jag skulle börja gymnasiet valde jag franska som C-språk. Vackert men svårt. På tre år lärde jag mig inte direkt att prata men jag måste ändå säga att jag är oerhört glad över det jag kan. Nu när Stella har valt franska i skolan är det kul att ha läst samma. Å man kommer ihåg mer än man tror.


Språk är nyttigt. Språk (även om du inte kan det flytande) är kunskap som är lätt att bära. Har ingen nytta av varken tyska eller franska för min försörjning men det försörjer själen. Har inte heller någon nytta av de 3000 latinska ord jag kunde när jag utbildade mig till läkarsekreterare. Jag bytte ju bana och valde inte det spåret men jag har ofta nytta av termerna när jag har kontakt med läkare och visst är det trevligt att veta att hjärta heter ”cor”, att lunga heter ”pulmo” och att huvud heter ”caput”.


Ha en fortsatt fin kväll!


 

Bar och isfri asfalt under fötterna. Nära himmelriket!



Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards