Alla inlägg den 4 april 2018

Av Sofia - 4 april 2018 13:30

Jag är ingen börshaj. Har varken tid, ork eller intresse att engagera mig i värdepapper. Intresset kanske lite finns men tid och ork att få kunskapen till detta brister. Har ett månadssparande i en räntefond som min bankkvinna tipsade om för några år sedan. Alltså liiiiiiiten risk - passar mig bra som oroar mig för allt och inget och ofta innan det värsta har hänt  (som nästan aldrig händer). För några månader tänkte jag att jag faktiskt skulle flytta över några lusentappar från den tråkiga räntefonden som på 511 år ger ungfär 0,00001 procents avkastning till två olika USA-fonder då min käre vän tillika not intresserad av värdepapper tipsade om att hans USA-fonder hade gått riktigt bra. Gjorde detta en fredag. Hann nog inte mer än att klicka på bekräfta-knappen så blev det världens börsfall nästföljande helg i USA. Fonderna dök ned i skoskaften så att säga. Typiskt, typiskt, typiskt mig. De har inte återhämtat sig än.


Lika typiskt är det att jag ska bli sjuk nu. När vintern äntligen tycks släppa greppet och våren smygsamt kommer hit med värmen. Värme och värme....ja, allt är relativt. När det var 15 minus och snöstorm, då det bara var jobbigt att ta sig till jobbet - då flög inga basilusker på mig. Inte för att jag ville varit sjuk då heller - det passar ALDRIG att vara krasslig. Grejen är att jag MÅSTE vara frisk i rösten till den 28 april. Bröllopssjunga är på programmet. Det är inte alltid att en förkylning tar mina stämband men olyckligtvis har den gjort det denna gången. Övade några strofer förut - kan säga att det har låtit bättre.  Eller rättare sagt - det lät inget alls nu...fick inte fram en ton. Av erfarenhet kan det ta väldigt lång tid  efter man blivit frisk innan rösten får sin fulla styrsel. Att vara nervös för att den bryter eller att den bara försvinner är det värsta som finns (nog nerövst som det är).


Å så ska jag byta lite negativt till något positivt. Min kreativa och fantasifulla Johanna-dotter har gått vidare i en tävling. #nordicfacewards. Nu är de 30 st kvar (se nedan bild) som ska göra något nytt häftigt och kreativt. Stort lycka till min älskade tös. Är så glad för att jag alltid har trott på ditt hantverk och viftat bort dina idéer. Aktier och make-up...vissa kan tjäna pengar på det. Få förunnat. Å jag tror att Johanna redan har tjänat mer på sina make-up-insta än jag på mina fonder (ha, ha, ha).... Sedan behöver man ju inte alltid bli rik. Att ha en riktigt rolig hobby är gott nog.



 

Så häftigt. Å jag är så otroligt stolt över henne. Good Luck Jois!! 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards