Alla inlägg den 17 april 2018

Av Sofia - 17 april 2018 19:31

Måndagen startade med smartboardsutbildning. Ett digitalt verktyg som är på frammarsch. I skolans värd har man kommit långt. Läraren gör anteckningar och kan efter lektionens slut sända detta via mejl till elev som varit frånvarande. Ett exempel. Som en gigantiskt pekskärm kan man enkelt skriva, göra enkla skisser och sedan bevara dem och dela vidare. Klippa ur bilder från webben och klistra in i andra program – kopplad till sin dator, ja möjligheterna är stora och bara fantasin sätter gränserna.


I en värld där vi mer och mer ska glömma allt vad papper och penna heter (?) kan detta vara ett komplement, eller om man så vill, en naturlig del av vardagen. Ser många fördelar med verktyget men eftersom jag jobbar en hel del (en mycket större del än vad jag vill) med GDPR ser jag utmaningar. Lätt att bevara bilder och foton och andra personuppgifter…ytterligare något att hålla koll på. Å så ska ju tekniken fungera. Gratisversionen vi fick tillsammans med Smartboarden för nåt år sedan var nu inte längre den senaste och ville man uppgradera så kostade det ju naturligtvis… Funktionen att skriva sin egen stil och sedan omvandla till löptext i annat typsnitt gick bara i den senare versionen. Såklart. Om man som undertecknad inte skriver så ”läsligt” är en funktionen extremt värdefull.


Vidare in till Höglandsförbundet i Eksjö på kurs i GDPR, eller rättare sagt det system som är inköpt av Höglandskommunerna och kommunala bolag. Har ca 16—17 system att registrera och det jag arbetar i och KAN tog lång tid att få färdigt. De andra jag har diffus kunskap om…he, he.. Efter kursen – in på jobbet och börja rota lite i dagens alla mejl. Fick avsluta - kl. 18.00 dags för gruppmöte Centern där jag var TEMA-ansvarig. Hade bjudit in verksamhetschefen för förskolan i Nässjö kommun och Helena gjorde ett suveränt proffsigt föredrag om förskolans mål och verksamhet. Många frågor ställdes och det var verkligen en lyckad kväll.


På tal om smartboard. Vi har en manuell smartboard hemma på kylskåpet. En liten anslagstavla där man skriver roliga, viktiga meddelande… Med tanke på dagens schema igår -  skrev jag på morgonen ”Töm gärna torktumlaren, sortera och ta hand om er tvätt samt töm diskmaskinen”.  När jag kom hem kl. 21.30 från arbetsdag och Centerns gruppmöte var bara diskmaskinen tömd. Vissa ord läser man inte – så måste det ju vara eller? Ond mamma. Idag skrev jag ett nytt meddelande. Undra om någon gick o tittade?


Ha en fortsatt bra kväll!


  

 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards