Alla inlägg den 5 juni 2018

Av Sofia - 5 juni 2018 18:42

Jag har sagt det många gånger för att förklara hur jag känner för tandläkarbesöken. Jag föder hellre barn än att gå dit. Nu tänker ni säkert ? vilka smidiga förlossningar... Njae, det vill jag kanske inte påstå men det säger ändå lite om hur jag ser på tandläkarbesöken. Å jag som har gått igenom det där fyra gånger ? då borde jag i rättvisans namn inte behöva gå till tandläkaren? Jag har inte tandläkarskräck, däremot har jag skräck för de instrument de använder och framförallt ångesten att det ska göra ont.

Allt är tandläkare X fel. Ska inte på något vis i GDPR-tider röja hans identitet men jag vet att denne tandläkare satte skräck i många fler än mig, när det begav sig. Det är så längesedan så personen i fråga lever troligen inte idag. Duktig förvisso men absolut ingen pedagogisk touch när han utövade sin syssla. Å lägg till en itu-sågad visdomstand när jag var 19 där bedövningen inte riktigt tagit.

Jag kan inte heller säga att jag har några större erfarenheter av att laga hål. Ett par stycken när jag var liten, om det görs något nu är det mest gamla lagningar som pajat. Å jag kör med min tandtråd varje kväll (ett måste när de sitter för tätt eller så gör jag det av plikt, oberoende av hur trött jag är, för att jag vet att det är bra), borstar noga och snaskar inte godis och söta drycker i tid och otid. Egentligen har jag inget att klaga på. Men jag får en stor klump i magen när jag får kallelsen. Fick en förra veckan och har många gånger tränat tanken ? det är inte förrän nästa tisdag. Glöm det nu! Så superlarvigt. En tandläkarkontroll ? inget märkvärdigt alls. Har frisktandvårdsförsäkring så jag betalar inget för besöken o lagningar utan en summa dras på autogiro varje månad. Det har jag inte tjänat på genom åren men dock ett smidigt alternativ. Vill inte ha hål bara för att få valuta för pengarna liksom?..

Sen när jag ligger där och knäpper händerna i ett stenhårt grepp ber tandsköterskan mej lugnt och fint: ?Försök och slappna av lite?. Varenda muskel i kroppen spänns inkl de jag har i ansiktet (vilket jag har läst är många) och detta gör det ännu besvärligare eftersom munnen sitter just i ansiktet.

Det gick ju bra idag också. Inga hål och allt såg bra ut. Tycker det borde vara mer som i övriga sjukvården. När man får problem ringer man och får en tid. Skulle förmodligen kanske aldrig gå dit då...även om det började värka. Mer troligen än förmodligen..

Idag tänker jag på farfar. Hans födelsedag. Född 1901. Grattis John i himmelen. Som jag tror, ser du vad som händer och har hänt. Hur dina barnbarn har det, hur dina barnbarnsbarn har det. Minns inte så mycket av dig. Kommer ihåg din pipa och ditt askfat med porslinsfågeln. Tror det var en talgoxe. Minns att du var stelopererad i ena benet och gick lite stelt. Hade stora fina ardennerhästar och vann mängder med priser för dessa. Alla hästar började på J. Juna, Junita etc. Minns hur du och farmor Hildur nästan alltid gnatade på varandra vid det blå och oranga (?) köksbordet i Torset. Det var nog inte så allvarligt dock.

Löpartur genomförd. Svalare väder och ljuvligt skönt. Värmen kommer ju som bekant ändå när man springer. Ledig dag i morgon. Ljuvlig sovmorgon. Kan tänkta mig att vi åker till båten i Vallsjön och ser om någon fisk vill nappa. Å nappar det inte sitter vi bara och har det bra vilket inte alls är så bara. Sveriges nationaldag. Värt att fira på alla sätt. Firar den genom att njuta?.av Sverige.

Ha en go fredag (känns så)

Check för denna gång. Inga hål. Lyckorus hela dagen.

Den rundan var ljuvligt bra. Snabbare än vanligt o bra med ork. Endorfinerna bubblar.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards