Alla inlägg den 13 september 2018

Av Sofia - 13 september 2018 21:03

Vi blir fler kommuninvånare i Nässjö. Glädjande nog. För ett antal år sedan tittade vi med vemodiga ögon på växande kommuner och tänkte: Tänk om det kunde vara lite inflyttning till Nässjö istället för tvärtom. Nu är vi där. Vi blir fler. Det medför såklart en del utmaningar eller rättare sagt ganska stora. Kostnaderna ökar rejält och det känns väl inte som att skatteintäkterna riktigt har samma takt. Vi behöver fler förskolor och skolor, vi behöver mer av allt. Dessutom finns det en allmän regel. I snitt jobbar 10% av det totala antalet kommuninvånare inom kommunen. Följderna av denna ökning är då inte så knepig att förstå. Vi kommunanställda blir fler vilket i sin tur innebär att det saknas kontorsplatser. Det huset jag sitter i – Vipan (gamla Rang för de som känner det namnet bättre) byggdes om och renoverades för några år sedan. Syftet var att göra fler platser och få rum med alla människor plus att allt i samband med detta blev lite fräschare. Under de år renoveringen pågick ökade som sagt kommuninvånarna i en snabbare takt än tänkt och därmed ökade behovet av mer personal. Nu är det trångt på Tekniska och vi har pratat en tid om att dela av rummen. Man kanske inte kan ha ett kryp-in per gubbe/gumma och ofta är man på möten och befinner sig på annan plats. Dock - det är inte enbart jubel när denna diskussionen kommer upp.


Nu har en annan förvaltningen inom kommunen börjat titta på aktivitetsbaserade kontor. Kort förklaring – man kommer på morgonen och har en personlig låda med grejer och får docka i sin dator i något av kontorsrummen som är lediga. Personligen begriper jag inte hur det ska gå till då jag fortfarande i mitt arbete har mängder med värdefulla pärmar jag ofta ofta behöver. Allt eftersom systemen utvecklas hör man om det papperslösa samhället men även om jag välkomnar tanken har jag lite gett upp. Det går inte. Det kommer inte  att hända. Tänker inte dra anledningarna här – men det finns många. Detta kan man dock lösa med stora gemensamma skåp som kan placeras på ett lämpligt ställe. Man får tänka utanför boxen som det så modernt heter.


Det finns ett företag i Nässjö som leder utvecklingen när det gäller aktivitetsbaserade kontor. JSC It-partner. Ett IT-företag och det är alltid en fröjd att se deras nya lokaler på väg ut från Nässjö till Eksjö. Färgglatt och modernt. Jag fick för några dagar sedan tipset att se deras film som de gjort i samband med att de introducerade detta för sin personal. Jag skrattade så jag grät. Måste bara bjuda på den. Kanske kommunen är mogna för att ta detta steget. Ett studiebesök hos dem skulle vara enormt spännande och jag blir bara mer nyfiken när jag ser filmen.


Ha en go kväll!


Skratta och njut   

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards