Alla inlägg den 19 september 2018

Av Sofia - 19 september 2018 17:58

Hur många gånger har man inte drömt om att få resa tillbaka i tiden. Stanna ett tag och se hur det var, hur det såg ut. Många gånger när jag gick i min hembygd, på Runåsen och runt omkring Norra Sandsjö kyrka fantiserade jag om hur livet såg ut där då - förr. Så mycket historia på ett och samma ställe. Delar av kyrkan är från 1000-talet, huset där Wendela Hebbe bodde i ,finns fortfarande intakt för att nämna något. Att resa tillbaka i tiden är nog inte så aktuellt men fantasierna och drömmarna finns kvar.

 

En regnig eftermiddag skulle Jonas och jag kolla på en film. Outlander hette den och handlade om en kvinna som faktiskt reste tillbaka i tiden. Det visade sig att den s.k filmen var en serie och vi brukar undvika serier just av den anledningen att man blir lite upplåst. Det räcker med allt bra som finns nu framåt hösten. Vår tid är nu, Springfloden, Så mycket bättre…ja, ni fattar. Å det som vi befarade skulle hända, hände. Vi är helt fast i denna serie. Har plöjt snart två säsonger med 15 avsnitt vardera på två veckor. Så fort vi har en ledig stund tar vi ett avsnitt, eller ett halvt. Vad vi än ser på TV vill vi helst se Outlander.

Serien startar med att en kvinna och man reser till Skottland under efterkrigstiden, 1945. På bröllopsresa. Ska inte avslöja i detalj (om ni vill börja titta själv) men när hon reser – ofrivilligt ska väl tiläggas – hamnar hon i mitten av 17-hundratalets Skottland - på samma ställe. Den grym o täck samtidigt som den har så mycket kärlek i sig. Jämställdheten var väl sisådär 1945 men det är enorma skillnader om man jämför Skottland på 17-hundratalet. Allt detta berättas på ett otroligt fascinerande sätt i serien. Å alla kopplingar mellan Claire, huvudpersonen framåt i tiden – magnifikt. Dessutom är det en underbar filmmusik. Har den i huvudet hela dagarna och nynnar den. Jag spelar den på gitarren – älskar den.

 

Jag vill inte resa varken framåt eller bakåt i tiden men jag vill gärna resa till Skottland med Jonas. Se dessa fantastiska platser och vandra! Så fårt vi får tid - det fantiserar jag och drömmer om nu.


The skyboat song - ledmotiv Outlander

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards