Alla inlägg den 21 september 2018

Av Sofia - 21 september 2018 18:26

Har denna veckan, onsdag och torsdag varit på kurs i bostads- och lokalhyra. På en plats jag aldrig varit förut. På slätten vid VARA. Vi åkte på snirkliga vägar och mötte nästan oss själva när vi for i svängarna. Plötsligt låg det bara där - Sveriges i särklass finaste konferensanläggning i samhället Kvänum. Anläggningen hade också utnämnts till just Sveriges bästa och vunnit pris. Det förstår jag. Har aldrig någonsin känt mig så välkommen och så omhändertagen - i jobbsammarhang. För att inte prata om maten. Oj, oj, oj - vad gott - allt vi fick och vi fick mycket och ofta. Denna kurs var ändå inte speciellt dyr om man jämför och det gör man som ekonom alltid... Kursen var också riktigt bra, om man ska gå in på huvudanledningen till att vi var där. Fick några bra råd hur vi ska göra i knepiga situationer vi har just nu, när det gäller olika typer av hyresförhållande. Sedan nätverkade vi - träffade andra kommuner och det är sååå nyttigt att få diskutera organisationer och hur vi jobbar. Efter kursen och efter arbetstid fick vi möjlighet att göra ett besök på mikrobryggeriet Qvänum Malt & Mat. En otroligt inspirerande herre som berättade att han och hans fru 2004 bestämde sig för att börja brygga öl. Av grannarnas korn och vete bryggde de i dag ca 35 ölsorter, levererade julölen till Café Opera och många sorter levererades till Systembolaget för att nämna några referenser. Även här i Nässjö kan man beställa dessa fina flaskor med de vackra korkarna. Inte så billigt men värt pengen. 


Jag vill i dagens inlägg med tacksamhet skriva och tacka för alla kryss jag fick i höstens val. Tidningen tog bara upp de som hamnat på prispallen men en hedrande fjärdeplats med hela 55 st kryss ficka jag. Jag vill TACKA för förtroendet. Om det är några av er som läser och har röstat på just mig så bugar jag till marken. Så otroligt glad. Jag var fjärde namn på listan och detta innebär samtidigt att jag får en plats i kommunfullmäktige samt en egen namnskylt i bordet vid min plats. Det ni. Efter fyra år som ledamot i Barn- och utbildningsnämnden har jag fått erfara hårt arbete och stort ansvar. Nu tar jag ett steg till in i maktens korridorer för det är ju vi, 57 st huvuden, som är ytterst ansvariga för besluten som fattas. Jag ska verkligen göra mitt allra bästa – jag lovar. Så långt jag orkar. Ni har valt en fyrabarnsmamma som jobbar heltid och älskar sitt vanliga jobb. Med kryssen i färskt minne ska jag nog orka lite till. En torsdagskväll i månaden fixar jag och därtill ytterligare lite läsning. Sedan är det inte säkert att Centerpartiet hamnar i majoritet de fyra kommande åren. Inget är ännu klart.


Å det här med ansvar. Vad har vi fritidspolitiker för ansvar egentligen? Jag läste i tisdags kväll på Aftonbladets sida att en allvarlig händelse - en våldtäkt - hade ägt rum på en gymnasieskola i Jönköpings län. Var det än händer är det ett fruktansvärt och grymt brott men jag hoppades att det inte var Brinell. Försökte förklara denna känsla för mina barn och sa att det känns värre att sitta i BU-nämnden och faktiskt ha ett ansvar för skolorna och utbildningen. Då svarade min Henry med tydlig och bestämd stämma. "Mamma, det är en bara en person som är ansvarig för denna vedervärdiga händelse. Det är förövaren". Otroligt kloka och stöttande ord kan jag säga. Händelsen är polisanmäld och brottsrubriceringen är våldtäkt. Innan allt är utrett ska man nog inte skriva och påstå så mycket. Jag hoppas av hela mitt hjärta offret orkar gå vidare och är (blir) okej.


  

Nice place - god mat - bra kurs - i Kvänum


  

TACK alla som röstade på mig!! Tack för förtroendet!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards