Direktlänk till inlägg 3 oktober 2018

Våfflor i det fria

Av Sofia - 3 oktober 2018 20:50

Igår var det sammanträde Barn- och utbildningsnämnden. Ett öppet möte (för alla som vill komma och lyssna) och vi höll till på Emåns ekomuséum i Bodafors. Det kom inte en enda från allmänheten, vilket var synd, men pressen var där – reportage i tidningen idag.


Förutom våra ärende på dagordningen fick vi lyssna på information från de som håller i Naturskolan. Ett projekt som i korthet innebär att skolklasser gör besök och med grund från läroplanen kan lära sig om växt- och djurliv, vatten och näringskedjor. En mycket engagerad Jenny Carlsson pratade om vad elever får göra när de kommer. Att vi hade en riktigt pärla = Emåns ekomuséum i vår kommun visste jag innan. Nu blev det ännu tydligare. En sådan rikedom att våra skolor kan åka dit och ”befästa kunskaperna med hela kroppen”. Berömmet inom citattecken kom från en lärare som varit där med sina elever. Många intressanta projekt och tema kan de prova, t.ex hur djur hittar mat på vintern, artbestämma de fynd de hittar i vattnet etc. etc. Allt blandat med lek och rörelse. Jag hoppas innerligt att alla rektorer i hela kommunen tar tillfället i akt och vill prioritera detta för sina barn och elever.


När det var fika fick vi gå ned och titta i naturverkstaden och vi blev bjudna på våfflor, gjorda över öppen eld och värma oss vid brasan i grillkojan. Hur mysigt och GOTT som helst. Energin och värmen behövdes – regn och råkallt.


Nu är det åter kväll och vi har hämtat en bäddsoffa och en fåtölj hos mor och far i Torset. Bäddsoffan som jag ”tvingade” på mor och far när jag flyttade från lägenhet till radhus kommer väl till pass nu, i vår fina gäststuga. Jag minns att det var ett elände att få upp soffan i den böjda trappan hos mina föräldrar. Det var då inte enklare att få ned den men Jonas tillsammans med David och far klarade det ändå galant.


Ut en sväng till huset och placera soffan. Fåtöljen placeras framför kaminen och blir säkerligen en favoritplats för lång tid framöver.


Ps. En mycket omtänksam läsare och väldigt nära besläktad med undertecknad undrade om jag kunde stava till gjort som att "göra". Å det kan jag!!! med tanke på gårdagens inlägg (ja, ni behöver inte titta för jag har redan rättat). Det går snabbt för fingrarna ibland och g:et ligger väldigt nära h:et på tangentbordet. Dock borde jag ju sett det när jag korrläste. Möjligen att jag hoppade den detaljen i måndags. Var lite annat att tänka på. Ska aldrig hjöra om det. 

  


Ha en fortsatt fin kväll!

  

Emåns ekomuséum - vackert omgiven av höstens färger

  

Naturverkstan

  

Många våfflor fick Jenny göra

   

Sååå gott och så härligt varmt vid brasan  

  

Leif, ordförande i BU-nämnden, gratulerar förvaltningschefen Gun-Ann till 60 år från nämden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards