Direktlänk till inlägg 7 oktober 2018

Ostkakefika och en tur till Spexhults Craigh na Dun

Av Sofia - 7 oktober 2018 16:32

Tidig morgon igen. Det är som att kroppen inte tillåter oss att ha sovmorgon (någon längre) för vi ska ta till vara dagarna på allra bästa sätt. Å visst - man hinner väldigt mycket mer. Frukost vid vår utsikt och sedan skulle Jonas vara på skjutbanana i Landsbro kl. 09.00 för att skjuta sig godkänd till älgjakt kommande vecka. Jag gick till Ulriksdalsgatan i strålande sol och cyklade tillbaka. Förberedde fika för mor och far och Jonas mamma som anlände halv elva. Ett mysigt fika med mina bullar och mammas goda ostkaka. Ahhhh så gott. "Huset och läget överträffar bilderna jag har sett", sa mamma. Ja, de tyckte allt var helt fantastiskt, precis som vi tycker det är hela tiden. En god stund med våra föräldrar.


Sedan tog vi en långpromenad. Vi gick till Spexhults egna Craigh na Dun eller rättare sagt Torsa stenar. De står i en ring, slående lik den som i Iverness i serien Outlander och jag kunde ju inte låta bli att gå fram att lägga händerna på den största. Inte för att jag vill resa varken framåt eller bakåt i tiden - jag vill verkligen vara i nuet - men eftersom jag halvt om halvt lever i Claire och Jamies värld så är likheten slående. Det hände dock inget, tack o lov. Vi gick vidare på en skogsväg och efter en bra stund kom vi fram till Spexhultasjön på motsatt sida där vi bor. Så häftigt att se vårt hus mitt över sjön.


Har planterat 5 st lavendelplantor utanför huset (som vi köpte i somras på Grön Trädgård i Rödja). Jag hoppas att denna perenna variant överlever vintern nu och att den står blå och grann nästa år. Resten av dagen tar vi det lugnt. Vi har stökat och fixat hårt nu ett tag. Soffan är mycket inbjudande. Eftermiddagssolen strålar in och det känns nästan som att John Blund kanske kommer och hälsar på.


Ha en fortsatt fin söndag! 


 

Mysig fika med våra föräldrar

   

Gamla gamla stenar - Torsa stenar

 

Reste ingenstans....tack och lov...

 

Hittade en mycket fin väg i skogen

 

Långt därborta finns vårt hus!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards