Direktlänk till inlägg 19 oktober 2018

Veckans politiska höjdpunkt och veckans klump i magen?

Av Sofia - 19 oktober 2018 18:37

Höjdpunkten politiskt sett var naturligtvis att Centern hamnar i styret men det finns en till. Igår var jag på resultatdialog på Parkskolan i Bodafors. Ett av de uppdrag som ingår när man är fritidspolitiker och resultatdialogen handlar om att ?öka kommunikationen mellan huvudmannens representanter (förtroendevalda, kontaktpolitiker), tjänstemän vid förvaltningen, rektorer och förskolechefer samt lärare?. Vi fokuserar på ett speciellt område, sitter med och lyssnar på hur verksamheten jobbar med just detta. Som politiker ska man gärna bidra med egna reflektioner efteråt. I går fokuserade vi på digitalisering och jag hade en go känsla i kroppen när jag åkte hem i bilen.

Vi var cirka 7-8 st och det var otroligt engagerade pedagoger och rektor samt två helt underbara elever som satt med. Härligt att höra hur de berättar om hur de använder datorer, iPads och att de anser att det höjer motivationen. Men de poängterade att det inte får bli för mycket. De vill fortfarande skriva med penna på papper och läsa böcker. Blev imponerad över hur väl insatta de var (dessa två tjejer gick i sexan) i källkritik och kritiskt förhållningssätt till fakta. Här känner jag att skolan har gjort ett jättejobb. Detta tar de naturligt med sig när skoltid övergår i fritid vilket är oerhört värdefullt.

Vi kan inte bromsa utvecklingen ? det är bara att hänga med men allt går så extremt fort och det händer så mycket. Vi måste nog lära oss alla - att ständigt fundera över digitaliseringens fördelar är och inte bara svälja precis allt. Det papperslösa kontoret har jag hört om nu i många år... Just det uttrycket är endast en vision - en dröm. System byts och dokumenthanteringssystem ersätter varandra. Jag tror jag bevarar mina pärmar som en säker back-up. Har tusen exempel (nästa) att ge och det skulle bli tröttsamt om jag rapade dem här.

Klumpen i magen fick jag när jag läste två insändare i tidningen under ?Ordet är fritt? i veckan. Förskolesituationen är ohållbar var överskriften. En förskollärare i Nässjö kommun beskrev sin arbetsdag och hur svårt det är att vara en bra pedagog i en allt för stor barngrupp. Hög arbetsbelastning och stressiga dagar. Jag är väl medveten om att barnantalet är för stort och att belastningen på personalen har nått en gräns. När man läser detta känner jag mig inte särskilt stolt. Samtidigt undrar jag hur vi ska få tag i 120 miljoner som uträkningen är, vad det skulle kosta i Nässjö kommun för att sänka antalet barn till skolinspektionens riktmärke. De där pengarna finns inte. Jag vet att många föräldrar har sina barn när de egentligen inte är i behov av en plats. Har skrivit om det så många gånger. De som ändå är föräldralediga och det större syskonet är under tre år. När man läser dessa artiklar förstår man inte varför någon frivilligt kan lämna barnet på förskolan om man verkligen inte behöver och ändå är hemma. Att både uppbära föräldrapenning och utnyttja en förskoleplats som är starkt subventionerad ? har samhället råd med detta? Jag tror inte på det, varken på kort sikt eller på lång. Det är barnen som får betala när de vistas i grupper där barnomsorg ersätts med barnförvaring. Är maxtaxan kanske för låg? Om det kostade mer att lämna barnen på förskolan kanske man skulle se över schemat på ett annat sätt? Frågorna är befogade för än hur gärna jag vill, löser vi inte förskolesituationen över natten.

Jag tar helg nu! Från allt! I Lallybroch. Bastu och skål och frid i hjärnan!

Fredagskväll i Solbacka. Vårt Lallybroch.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards