Direktlänk till inlägg 25 november 2018

80-årsfest för mamma

Av Sofia - 25 november 2018 19:15

När vi åkte till Torset idag sa David i baksätet: "Man kan inte tro att momo är 80 år". Det stämmer så bra. Det kan man verkligen inte tro. Men så är det.


För 80 år sedan idag, föddes du i Hägnen och var sist i en syskonskara på sju och lillasyster.

Du kom till världen när det är som mörkast och gjorde hösten mindre dyster.


Ungefär så började den första versen av de vi idag läste för henne, Anders, Pelle och jag. Att skriva dem gick smidigt - jag hade sådan inspriation under den veckan jag var ledig och vi precis hade flyttat in i Solbacka. Kruxigare har det varit att få till tid för övning med mina syskon - med våra härliga och fullspäckade kalendrar. Men det gick bra och det gick också bra att läsa dem idag, trots att vi darrarde lite på rösterna när känslorna kommer på. 


En sån härlig dag i Torset. Att samla 30-33 pers i detta hus, att få till det med dukning och mat och de bästa ostkakorna - det är ett stort projekt. Allt gick bra och många många kunde komma. Underbara timmar från början till slut. Jag hoppas verkligen att du kunde njuta av allt, mamma. Pappa gjorde sin låt - ja e fattig bonddräng - helt underbart. Jag sjöng med mor och vi sjöng allsång - Rosa på bal. En fantastisk sång som har sjungits på släktsammankomster så länge jag kan minnas.


Skriver inte mer än så idag - bilderna  och film får tala sitt eget språk. Å i kväll strutar jag i GDPR - jag lägger ut korten och hoppas att det är ok med precis alla.


Grattis igen älskade mor!


 

Dagens huvudgäst - mamma 80 år och far


 

Dukat till fest

  

 

Kejtrad mat - en sån god idé mor, och maten var oxå god

   

Mamma hälsar välkommen

 

Mycket folk

 

Mina fina

 

Jag och Jonas

 

Jonas och mor Birgit

 

Gäster, mammas syskon och goda vänner

 

Fler gäster..

                

Kusiner och respektive på plats. Bara Ella och Kristin fattades tyvärr...

   

Mina fina svägerskor - Monica och Lotta


 

Jag och mina syskon läser verser

 

Sång av mor och mig

    

Pappa sjunger sin hit - ja e fattig bonddräng - suveräne far

 

Mamma öppnar paket

 

Barnen med familjers present till mor - en tavla målad av Henry. Mammas idol en gång i tiden - Audry Hepburn

 

Gooooooda ostkakor som vanligt



  Om det så bara är EN allsång ska denna sjungas!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards