Alla inlägg under mars 2019

Av Sofia - 17 mars 2019 20:39

Idag är det en stor dag. Särskilt för David. Idag har han skrivit på sitt första kontrakt med ?di blåe?. Nässjö IF i våra hjärtan. Det är så häftigt!

Sluter ögonen o fladdrar tillbaka tankarna till 1996-1997. Jag var sekreterare i supporterklubben Röda Bollen och tillsammans med några andra trogna blå gjorde vi medlemstidningen under några år. På läktaren hejade och skrek de båda grabbarna David o Albin Franzéns pappor (numera förste skridskoslipare o lagledare i p18) o mammor ÄNN II ÄÄFF ihop. Långt innan killarna fanns. Båda pojkarna skrev idag på - juniorkontrakt med NIF. Träna och tillhöra A-lagstruppen! Sååå kul! Stort grattis till er båda! Lika gamla, går samma program - blivande byggare o spelar bandy.

Tog fram några album o hittade ett kort på David som liten med rätta stassen. Ca tre år var han där.

Vädret har varit lika med april idag. Gick en långgrunda o hade nog tur för väl hemma - ösregn och kraftig vind. Skulle steka pannkakor men elen ville inte riktigt vara med. Lyset och spisen blinkade o vi undrar just om det är yttre störningar.

Ha en fortsatt fin kväll!

Heja NIF

Byggare Bob även på den tiden... Nu är det hans kombo - bygg- o anläggning o så bandy

Av Sofia - 16 mars 2019 16:43

16 mars. Förstår inte riktigt hur snabbt det går. Nu när våren knackar på dörren vill man att visarna ska röra sig saktare. Dock känns der precis som tvärtom. Aprilväder idag. Vi gick runt Träslända efter gofrukost o det var både snö, regn o lite sol. Fantastiskt att gå i skogen och höra fåglarna kvittra ikapp.

Till kvällen kommer fam Petersson från Sandrydet. Det är ett tag sedan vi träffades - nyår och till skillnad från då blir det en mycket enkel måltid. Pizzaafton och därefter Jonas specialitet - semmelkladdkaka. Det har inte blivit så många semlor i år men semmelkladdkakan har stått på bordet några gånger. Väldigt god!

I morgon är det kyrkbesök. Stella o jag. Nu är det inte så långt kvar till konfirmation (i slutet på maj men det kommer gå snabbt dit). Sände igår ut SMS till nära o kära o bjöd dem till kl 14.00 - gick efter lappen vi fått. I morse berättade Stella att hon ändrat till gruppen kl 11.00 då alla kompisar gick där. Öhhh....fick korrigera mitt SMS.

Ha en fortsatt fin lördagskväll!

Vår!!

Av Sofia - 15 mars 2019 18:59

Tidig morgon. Åkte med Jonas. På plats 06.15 Starkt kaffe. Check! Hade över 50 st fakturor externt hyrda lokaler att kontera. Ludvikamoms, periodiseringar - ahhh man får hålla tungan rätt i mun o hade kanske i det läget behövt tre tungor till (om ni förstår svårighetsgraden av uppgiften). En ny uppgift i mitt register - att kontrollera så fakturorna är rätt mot hyresavtal. Lär mig massor men viiilken tid det tar. Å vårt ekonomisystem hanterar det där med periodiseringar svajigt.

Gick runt Träslända på lunchen. Vår i luften o man blir tårögd av lycka. Fåglarna kvittrar o kompar mina andetag. Gick till simhallen efter jobbet o snodde ihop 82 längder. Till skillnad från de senaste gångerna jag varit där fick jag simma hostfritt idag.

Pasta bolognese till kvällen. Håll med om att det låter mer sofistikerat än spagetti o köttfärssås? Gott ska det bli hursomhelst!
Talangfinal på TV o Stella sällskapar oss. David är på en bandyavslutning o Henry är i Linköping.

Ps. Tack för alla hjälpsamma meddelande o SMS om att vi kunde få påminnelse via SMS betr sophämtning. Ringde NAV idag. Tyvärr funkar inte det i Solbacka ännu. De håller på att byta system så snart....snart....ska det gå.

Ha en go kväll!!!

Av Sofia - 14 mars 2019 19:00

Har varit duktig hela dagen. Hade tänkt att gå till jobbet men det tar lite arbetstid så jag började jobba kvart över sex i stället. Har man, som idag, tre möten blir det inte så mycket kvar av dagen. Att möta är oxå arbete men man får inte sitta vid. Dessutom genererar möten oftast fler arbetsuppgifter.... Tur BTW att jag inte gick o ansträngde mig. Idag har jag inte känt mig kry (igen). Ska det aldrig ta slut!

Kom hem o får se att det har varit soptömning. Attans - glömde att ställa ut sopkärlet. Det hängde en lapp på tunnan. Fy vad pinsamt och otroligt dåligt av oss. Blir verkligen inga duktighetspoäng där. Har fått en sån fin kalender av Nässjö Affärsverk för 2019 och på insidan står tömningsschemat för område 42 där vi bor. Det är ju bara den lilla detaljen att man ska titta i kalendern oxå. Gör om och gör rätt - nu har vi klippt ut insidan o tejpat upp den. Möjligen ska vi lösa denna uppgift framöver. Skäms på oss! Ser rubrikerna i tidningen (betr lokal politiker och den inte moralkompassen) ?centerpatist försämrar arbetsmiljön för sophämtare?

Ps. De hade kunnat strunta i att tömma tunnan - två påsar på en månad. Vi är i varje fall duktiga på att sopsortera!

Ha en go kväll!!

Skämskudde på den...

Av Sofia - 12 mars 2019 17:43

Vinterslut och marstid

Skön tystnad smeker mitt öra
Endast vinden hörs och läker mina vintersår
Snövit matta lurar mitt öga
Jag ser vinter men känner vår

Kylan biter i min kind
och håller isen envist kvar
Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont
Marstid betyder vinterslut och glädjen är så självklar

Kanske är det nu, precis nu
Allt är som allra bäst
Knopparna laddar för att brista
Beredda att växa och blomma som mest

Förväntan, hopp och tro
på ny tid, på ljus, på vår
Vintern börjar släppa taget
I morgon tar man allt för givet, allt som runt om pågår

Tack till livet
Tack för min förmåga att kunna se
Att jag återigen får uppleva och delta
Glädjen jag känner inför naturen och den förvandling som kommer ske

Sigrid mars 2019

Av Sofia - 10 mars 2019 18:27

Grattis Sverige o först o främst grattis John Lundvik som vann Melodifestivalen i går. Svenska folket och de utländska jurygrupperna var för en gång skull överens om att han med sin härliga låt ska få represtera vårt land i maj i Tel Aviv. Man blir glad när man hör låten och den kommer att gå långt i Israel. Han är en mycket värdig vinnare.

Dagen har varit kall o senare solig. Promenad till Räfsnäs tur och retur. Gott! Sen gjorde vi rent hus - oxå mycket gott! Ett bad i tunnan o slappa. En söndag utan ett jota i kalendern - så mycket värt att ladda batterierna innan vardag o ny vecka drar igång.

Solnedgången för idag är snart slut o mörkret sänker sig över Solbacka. Lugnt o fridfullt här - otäcka händelser i andra delar av Sverige o världen idag! Flygplan har kraschat o buss i Stockholm har exploderat. Människor som på ett ögonblick mister livet. Ofattbart!! Tacksamhet att man är där man är.

Ha en fortsatt go kväll!

Av Sofia - 9 mars 2019 18:20

Igår drack vi bubbel på vår hemma-afterwork. Blue Nun 24 karat guld. Något vi inte uppmärksammade när vi köpte flaskan var de guldflagor som låg i flaskan. Uppmärksammade det inte heller när vi hällde drycken i glaset. Däremot efter ett tag....och jag trodde det var kork i bubblet. Blue Nun får mig att tänka på vitt sött och äckligt vin från ungdomen. Det vi drack igår var gott, inte för att guldet smakade något men visst - det förhöjde en redan lyxig känsla.

Timmarna bara försvann o vi samtalade om högt och lågt. Jobb, barn o livet i största allmänhet. Mysig kväll!

Slog upp ögonen i morse till snö i luft och på mark. Efter en god frukost gick vi Gullbrohult-rundan o klarade oss från allt för mkt nederbörd o regn. Annat är det nu. Det blåser hårda vindar och regnet piskar på rutan. Brasan är naturligtvis tänd. Vi bastade oss varma innan. De som byggde detta hus o gjorde placeringen av bastun - alltså så perfekt. Från britsen ser man ut över sjön. Där tänktes det till!

Snart mellofinal. Det finns många bra låtar. Anna, Lundvik, Nano, Hanna o Liamoo, Jon Henrik....mina favoriter o nästan halva startfältet.

Ha en fortsatt go kväll!!

Guld i glaset...

...o vänner med guldkant

Bra placering av bastu o fönster

Av Sofia - 8 mars 2019 17:57

Väntar på AW-gäster. Otvunget och enkelt. Smidigt sätt att träffas. Småplock på bordet o brasa i kaminen. Extra skönt med värme efter denna dag. Var frusen in i märgen efter ett studiebesök i eftermiddags på kv Blomberg där Linden bygger ett helt nytt hus med lägenheter. 43 st närmare bestämt plus ett boende som socialförvaltningen ska hyra. Tekniska var inbjudna att titta.

Det växer fram som ett jättekomplex och förändrar hela stadsbilden. I varje fall åt hållet Brogatan. Jag tycker det är så häftigt att se den enorma byggkranen när jag går till jobbet. I morse lyfter den en gigantisk container full med något.

Vi fick en visning av de olika planen o längst upp var det lite jobbigt för mina svindelfobier. Att se ner genom stålgaller gör mina ben till gelé o ett sug i magen. Tur att jag inte är byggare Bob. Till hösten blir allt färdigt och det kommer inte att bli billigt att bo här. Men, en bekymmersfri hyresrätt o allt är nytt o fräscht - då kostar det!! Längst upp - så fin utsikt!

Ha en go kväll!

AW med goa vänner

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards