Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Sofia - Fredag 4 aug 14:48

Vaknade kl 06.00 även idag och tvingade mig att somna om. Tvinga i det läget brukar sällan funka men det gjorde det. Efter nattens promenad hem efter den goda middagen var jag så trött efter dagens upplevelser så jag hade kunnat somna stående men jag hann lägga mig. Drömde om att vi alla av någon anledning plötsligt fick åka hem och sedan fanns det inga flyg tillbaka så vi skulle hinna till bröllopet! Knasigt! Skönt att vakna och befinna sig på hotellet. Grym utsikt från hotellet över alla fina byggnader - bara en å annan byggkran som förstör vyn. Inte så att jag tycker att byggkranar är fula - de är nödvändiga - men ja, ni fattar!

Vi travade igår i det enorma köpcentrumet som finns intill hotellet. Flera våningar och mängder med roliga butiker samt även HM förstås. Jonas handlade mer ön jag vilket hör till ovanligheterna. Jag har däremot span på ett par saker - stället ligger ju kvar o vi oxå ett par dar till. Det är mkt jippo på stan - staden Ottawa firar 150 år.

Nu väntar god frukost - magisk god buffé med extra allt och det finns öven mkt nyttigheter. Annars är de ju väldigt glada i att producera saker som är söta och feta i kombo. Sedan blir det ett museum om Kanadas historia. Regnet öser ned så att vara ute går lite bort.

Dagar av extra allt!!!

Utsikt från hotellrummet - maffigt

En paus i shoppingen

En irländsk pub

Gårdagskvällens middag med ett stort gäng, alla brudtärnor och best men inkl respektive samt släkt - gott och mycket mat!

Vi skippade taxin och gick i den varma natten hem. Jonas vid parlamentet.

Av Sofia - Torsdag 3 aug 15:20

Nu är vi framme i Kanada, i den mycket vackra staden Ottawa. Man kan inte se sig mätt på alla vackra byggnader och man (jag i alla fall) känner mig som en prinsessa när vi går omkring bland dem.

Jonas och jag har nyss avverkat en lång promenad nu på morgonen. Vi vaknade alldeles för pigga kl 06.00 efter att ha dygnat och genomfart resedagen. 8 timmar på ett kallt flygplan. Vi hade tur med vår landning, efter oss skulle ett annat plan med ett bröllopsgäng landa och de hamnade i världens åskväder. Tre (!!!!) försök att landa innan de kom ned på marken. Jag är innerligt tacksam att jag inte satt i det planet! Det är liksom nog jobbigt att landa ändå.

Det här bli bra dagar, vi mår verkligen som "en prins" (och prinsessa).

Nu väntar frukost!! Ha en fin fortsatt dag!!

Härlig morgonpromenad i en härlig stad med en härlig man.

Jonas vid en av broarna vid parlamentet

7 slussar mitt i stan

Canada Oh Canada...

Här har han varit några gånger, Höken! Sen's egen pub i city

[Bild]

Av Sofia - Onsdag 2 aug 07:38

Några mil kvar till Landvetter och fjärilarna flyger runt runt i magen. Ja, menar det finns ju massor att oroa sig för absolut hela tiden. Fokus nu är ju om miraklet vi åker med sköter sig.... Dessa gigantiska plåtlådor som forslar folk över hav och land i hela världen - det övergår som alltid mitt förstånd. Å vad kan jag göra - har ingen kontroll när jag väl kliver över till planet o lämnar fast mark. Får tillbe högre makter (samt piloten förstås) som jag brukar och hoppas att det går bra även denna gång!

Igår avslutade vi TV-kvällen med en riktig godisimme. Den fenomenalt duktiga Lisa Nilsson fick en egen timme på Skansens scen efter Allsång på Skansen. Hennes härliga röst och härliga låtar - bara njuta. Har gillat henne sen jag var 22 och hon levererar alltid. Vad vore jag utan musik, vad vore världen utan musik? Så mycket tråkigare är ett som är säkert!

Ha en fortsatt fin onsdag! Nästa gång jag hör av mig ligger jag 6 h efter er!

Av Sofia - Tisdag 1 aug 13:48

....idag är det min bror Pelles födelsedag och han får fira dubbelt eftersom namnsdagen är Per!!! Grattis fine bror! Snällast o schystas i värden

Gårdagen var en städ- och promenaddag. Jonas hus i Landsbro skulle flyttstädas. Mycket var redan gjort men toa två o kök var kvar. La ned några timmar på toaletten o fläkten och sen tog vi paus och köpte go pizza i Landsbro. Därefter bestämde jag mig för gå till Norra Sandsjö - ungefär så långt som är roligt och så mkt som jag orkar. 16 km o två och en halv sommarpratare senare var jag framme, skrämde slag på min svägerska Lotta som stod i en rabatt nära vägen o rensade ogräs. Fick utsökt fika o påfyllning av energi och en trevlig pratstund med henne o bror Anders. Jonas hämtade upp mig och sa öven hej till dagens födelsedagsbarn, min bror Pelle som är granne.

Hem o städa vidare på vårt gemensamma hus. Strök bröllopsklänningen o lite annat som ska med i resväskan idag. Kollar på kom-ihåg-lappen så inget glöms. Resfeber!!!

Dagens löpartur var het. Det kändes i benen att jag gick långt igår. Det var skönt att få en vilopaus och pratstund på halva vägen. Kusin Per-Martin Holm stannad med sin motorcykel på vägen, inte dåligt att du kände igen mig - vi ses ju inte så ofta!!!

Ha en fortsatt fin tisdag!!!

Struken och klar för nedpackning. Ogjort efter resan men vi får väl hoppas att det finns strykjärn på hotellet!

Av Sofia - Söndag 30 juli 14:37

Vi spenderade många sköna timmar med sköna vänner vid Södra Vixen i går. Vi hade tänkt att cykla de drygt de två milen ut till Mats och Nettan men just igår (när det varit regnfritt hur många dagar som helst) regnade det när vi skulle ge oss iväg. Vi tog bilen.

Hos detta par känner man sig verkligen som gäster, generositeten har liksom inga gränser. Det kändes lite som vi åt från det vi kom tills vi åkte hem vilket inkluderade frukost!
Det är lätt att njuta vid ett paradis vid sjön, inte svårt alls. De renoverar och bygger till, fixar och donar med sitt lilla sommarhus. Det är spännande att följa detta projekt.

När jag tidigt skulle på utedasset fick Jonas följa med. Det kan ju sitta ett monster där inne o vänta.... När vi gick tillbaka till gäststugan och såg gryningen nalkas över sjön - just den synen och känslan - det blir ett starkt minne från denna sommaren.

Tusen tack herr och fru Fridsäll för härliga timmar tillsammans med er!!! Ni är så bäst!!

Kusinerna fixar förrätten

En sån utsikt från detta ställe

Jonas grillar varmrätten

Alla vi

Av Sofia - Fredag 28 juli 18:34

Jag är alltid lika förundrad och oerhört tacksam att man varje år "får" ledigt med betalning. Alltså jag vet att man tjänar in sin semester men ändå - det är lyxigt att få vara ledig i 25 dagar. I mitt fall faktiskt 31 dgr då jag uppfyller både kriterierna fyllda 40 år samt jobbar på kommun. Att som i dag få vakna, frukost med Jonas o Stella på solig altan är en ynnest. Vidare en löpartur som jag krigade mig igenom. Varmt o magkrångel men jag gav inte upp. På nåt vis känns en skitrunda bättre än de optimala - i varje fall efteråt. Att man just inte gav upp.

Hämtade David på Ekomuseumet - sista dagen för vidare färd mot paradiset, Torset, där mina älskade föräldrar bor. En sommarmiddag med närodlade grönsaker och goda biffar plus en ostkaka till efterrätt - det kan inte bli så mkt godare. David klippte gräset o tjänade en liten behövlig slant innan lönen kommer från sommarjobbet.

Nu sitter vi i solen o chillar, jag och Jonas. Barnen är på utgång och nu träffar jag dem inte förrän vi kommer åter från Kanada. Johanna är i Emmaboda på festival och enligt SMS är allt bra!

Ha en fortsatt fin fredagskväll!!

Mina fina päron

Jonas o jag

Mina fina barn

Av Sofia - Torsdag 27 juli 15:26

Våra nära utflyktsmål fortsätter och igår var vi i Eksjö. Dollarstore var mycket roligare än Skuruhatt och dess gata o jag köpte billigt hushålls- och toapapper. Vilken lycka!!! Vi gick en sväng på Eksjös fina gator och det är klart. Det är mycket mer folk i denna staden jämfört med Nässjö... Vi avslutade med Burger King vilket är otroligt gott ibland men inte för ofta.

Nu sitter jag, Henry o Stella på tåget hem från Jönköping. Dagen har vi spenderat här. Affären med konstnärsmaterial på Väster hade bytt lokal och den guldgruva som förut kännetecknade denna butik var ett minne blott. Sortimentet hade krympt. De specialpennorna som Henry ville ha fanns på Claes Ohlsson.

Å så HITTADE jag ett par skor till bröllopet nästa vecka! Yes! Check! Har undersökt varenda skoaffär i Stockholm i början på juni å så hittar man dem i Jönköping bara en vecka innan vi ska åka!!! Tur att man fick lön idag. Små turer runt i vårt eget land plockar på. Hittade äntligen den ostbrickan som Jonas o jag letat efter med tillhörande knivar. På Servera!

Nu ska jag hem och göra saffranspannkaka!! Det har jag lovat kidzen o då får man hålla sitt löfte!

Ha en fortsatt fin torsdagskväll!!

PS. Jo men det är ju regeringskris oxå.... Men nån intelligent hjärna tyckte visst att det var alliansens fel eftersom de är för outsourcing. Jaha! Problemet löstes alltså enkelt. Skylla på någon annan. Jag vill nog påstå att jag ser en skillnad på outsourcing jämfört med att inte följa lagar, regler o utsätta riket för en säkerhetsrisk utan like....

Fin vy

Finare vy!!

Av Sofia - Onsdag 26 juli 09:38

Igår gjorde vi besök i vårt närområde. Fina Emåns Ekomuseum i Bodafors. Ska väl vara helt ärlig och skriva att trippen kanske inte hade gjorts om inte David fått feriepraktik där. Lite synd för det är en fantastiskt fin anläggning. Förra veckan var Radio Jönköping där och gjorde ett reportage och intervjuade bl.a David om sommarjobbet. Riktigt kul att lyssna på.

Vi gick med på den guidade turen och fick lära oss mycket. Om möbeltillverkningen och att det jobbade över 300 personer här förr i tiden. Allt flyttades sedan till en annan del av Bodafors (när lokalerna blev för små) och Aski blev Morgana som blev Martela. Emån är Europas mest artrika vattendrag och jag vet att föreningen som driver muséet lägger sin själ och många timmar för att bevara detta.

Vi tittade in i smedjan där man jobbade för fullt. Förutom snygga ljusstakar och annat lagar han trasiga järngrindar och gör även nya. Häftigt att se.

Därefter åkte vi till det nya fina caféet/bageriet på Kulturgatan, även detta i Bodafors. Har hört talas om det goda surdegsbrödet och jag kan verkligen instämma. Köpte med en limpa hem. På samma gata ligger även ett träsnickeri samt Lehmans villa och ateljé. Lehman var mycket känd för intarsia, dvs skapa tavlor i trä där träslagen står för olika färger. Imponerande när man ser det. Vi gick dock inte in där....man får spara på karamellerna!!!

Henry, sommarjobbaren David och Stella

Guidad tur

Här skulle man ju inte bli blöt... det stämde delvis...

Smeden i sin smedja

God fika på bageriet

Surdegsbröd bakat med mjöl från Forsa kvarn.

Havre i fönstret

Ett exempel på intarsia. Enligt Google kommer denna från Lehman's Art.