Alla inlägg under september 2012

Av Sofia - 30 september 2012 10:20

Idag glöder hösten utomhus. Trädens färger är som vackrast och solen gör ju inte saken sämre. Så otroligt tråkigt att min förkylning envist hänger i. Jag hade gärna tagit en långpromenad. Känner att jag bör vila istället. Igår lördag för ett år sedan var det 25 grader varmt och min äldste strorebror hade sin 50-årsfest. Han fyllde i fredags så grattis i efterskott, Anders!! 


Gårdagen blev en härlig. En tur till grannstaden Jönköping för att inhandla diverse konstnärsmaterial i fina butiken på Väster, mittemot Sofia-kyrkan. Det blev vit akrylfärg, solfjäderpensel och stomp till Johanna. Nej, jag visste inte heller vad stomp var, förrän igår. En hårt rullad liten pappersstav som man suddar ut mjuk blyerts och kol med (för att inte bli svart om fingrarna). Elin och Stella fick välja var sin grej och mamman fick ett nytt akvarellblock.


Därefter tröttade vi ut oss på A6. Hela Småland var där och det kunde man kanske ha räknat ut när det var lönehelg och dåligt väder. Skopunkten fick leverera delar av höst- och vinterbehovet å sen avslutades allt med Mc Donald's. Träffade min äldsta kusin m. fru på pappas sida och de kunde glädjande berätta att de blivit farföräldrar och de skulle om några månader bli morföräldrar. Grattis till er och era barn!! Så roligt att höra!! Nya generationer Karlsson!!


Kvällen avnjöts i ett mycket vackert hus invid Ingsbergssjön. En av mina kollegor m. familj bjöd på god mat och dryck och timmarna förgyllde denna regniga lördag! Vi var bjudna ihop med en annan familj och det är alltid trevligt att få träffa människor man inte direkt har umgåtts med förut. Timmen blev sen innan taxin tog oss med hem!


Ha en fortsatt fin söndag!!!

Av Sofia - 28 september 2012 19:14

Drömmen har så gott som gått i uppfyllelse. Nu är den snart klar och den otroligt snygga svarta byggnaden står där på Skogsvallen. Med vita lysande bokstäver välkomnar den oss som vill - Stinsen Arena! En bandyhall. Gjord i TRÄ!! 


Jag har varit orolig. Jag har varit bekymrad. Jag möter dagligen min chef, tillika projektledare för hela bygget och jag läser av hans kroppsspråk och ser i hans ögon när han varit där den senaste tiden - en oro för den deadline som finns. Å för att dementera negativa och felaktiga uttalanden har vätan INTE berott på kommunens inkompetens när det gäller bygget. Det är inte Nässjö kommuns fel att taket monterades på för sent. Punkt!!! Behöver därmed inte gå in på alla olyckliga omständigheter och anledningar för detta. Lägg därmed till en massa regn - det är inte heller Nässjö kommuns fel. Vissa höstar är torrare än andra. Å "andra" höstar har det varit i år just när taket inte var färdiglagt.


Min man har frivilligt lagt åtskilliga arbetstimmar på Stinsen Arena. Å så har många andra vänliga själar gjort. TACK!!!!!!!! Det har snickrats läktare, speaker-bås etc. etc. Vi har nyss varit uppe i hallen. Nu har jag en go känsla i magen. Den orosklump jag har haft i magen är nu utbytt till en go och varm känsla. Shit vad bra det här blir! En sån här kväll skulle Smålandstidningen vara uppe och skriva ett reportage, ta lite bilder på den snygga arenan, nån bild när grabbar bygger och tar paus med en kopp kaffe... Nej, just det - det är ju POSITIVT - det går ju inte att skriva om i Nässjö. Glömde det...


Nästa lördag är det konsert. Arenakonsert! Nässjö behöver denna arena. Sporten bandy kommer växa, möjligheter till andra fina arrangemang kommer att blir större. Ingen kan ogilla det!! Eller hur!!!!!??


Ha en trevlig kväll nu! En skål för Stinsen arena!!!!

Av Sofia - 27 september 2012 20:22

Det är tredje dagen i rad jag kommer hem vid halv sju. Tredje dagen i rad jag käkar Alvedon. Hade det inte varit för en åter superviktig dag så hade jag legat kvar i sängen i morse. Å när den viktiga dagen är över och man återvänder till kontoret blir man ännu tröttare. Jag är extremt mottaglig och känslig för små små påfrestningar när jag mår som jag gör. Att vara hängig är inte kul - tillvaron kräver att jag är på topp - alltid!! 


Hemma blev det en varm dusch...jättelänge....tur att min man inte var hemma.. Då hade jag fått kompensera huskontot.... Kvällsmat och sedan läxförhör. Johanna skriver om gudar och Elin har prov om människokroppen i morgon. Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. En gång i tiden kunde jag många namn på ben i kroppen. Jag kunde dem dessutom på latin. Det ska Elin vara VÄLDIGT tacksam för att hon inte behöver kunna ;))


Men så är kvinnans simultanförmåga inte obegränsad. Det går inte att förhöra läxor samtidigt som vi tittar på Kockarnas kamp, hur gärna man än vill... Så det blir inspelningsfunktion ikväll. Sparar detta underbara program till någon annan dag...


Ha en god natt - jag själv tänker friskna till!!!!!

Av Sofia - 26 september 2012 19:37

Eksjö är en fin stad. Nu har jag tillbringat två arbetsdagar där och det kommer bli ytterligare en, i morgon. Har traskat alla trappor upp i Linnéskolan ett antal gånger och jag är glad för att jag är vältränad... Trots att jag dövat all feber med alvedon och inte känt mig särdeles pigg flåsar jag i vilket fall inte sååå mycket när jag äntligen är uppe. Å det är ju en viss kontrast när vi kommunalare sitter i datasalen och hör barnastoj utanför i korridoren. 


Lunch på anrika Eksjö Stadshotell. God fisk två dar i rad....hoppas på ytterligare en firre i morgon. Har ju liksom inte en möjlighet att ta med mig lunchlåda så nu kan jag äta ute utan dåligt samvete. Idag onsdag var det torgdag i Eksjö och jag tittade på all ljung och kände mig riktigt glad. Ha, ha - jag har redan planterat.


Testkörningar och resonemang, frågeforum för nya ekonomisystemet är nyttigt...ligger lite sent i tiden bara. Aneby, Nässjö, Vetlanda och Eksjö kommun ska samsa ihop sig om hur vi ska jobba inför framtiden - så enhetligt som möjligt. När när det blir färdigt blir det säkert jättebra och ett är säkert - det är alltid trevligt och kul att lära känna nya människor. Jag älskar verkligen det!!! Dessutom kan det bli mer och bra samarbete mellan kommunerna vilket iofs är syftet med inköp av nytt ekonomisystem.


Hemma på kontoret kl. 17.00 och ser alla mejl och all post som trillat in under dagen. Jag gör det absolut viktigaste och sedan hemfärd nån timme senare. Möter alla mina barn hemma. Elin är för dagen nyklippt och fin - fotografering på fredag!!! En gemensam måltid avslutar kvällen innan stunden i soffan.


Ha en fin kväll vänner!! Jag är trött......

Av Sofia - 25 september 2012 21:37

Har alltid gillat att åka karuseller och attraktioner på Nöjesfält....med skräckblandad förtjusning åtminstone. Jag gillar dock inte att göra det i verkliga livet. Trots att jag ofta vill...VET jag att tillvaron inte är motvorväg hela tiden. Ibland är vägen krokig och snårig, det är jobbigt och svårt att komma framåt...rätt var det är så ligger det en stock över ävgen..eller törnen river mig benen...strax därefter öppnar sig en möjlighet och så är man på G igen. Det jag vill slippa är dessa berg-och-dal-banor....mitt i vardagen... Ena dagen trivs jag med allt och alla, jobbet flyter - känner mig stark som en varg, tycker mig klara alla små motgångar och problem, löser dem på bästa sätt.... Eufori!!! 


Sedan behövs inte mer än en heldag av introduktion av nytt ekonomisystem för att allt ska vända. Miljarder frågetecken i mitt huvud.... Lägg till en något febrig kropp, ond hals och huvud + en mage full av alvedon (2 st).... Extra mottaglig för negativa tankar och jag försöker intala mig själv - jag KAN inte kunna alla steg och rutiner genom att ha fluktat på systemet i 8 h. Det är en omöjlighet att ha full koll. Mantran som inte hjälpte just idag... Kommer sedan hem, frusen....och så har man ytterligare familjemedlemmar som behöver tröst. Naturligt kanske men lessamt lessamt. Ibland är det bra dagar och ibland är de bara sämre.. Å vad svårt det är när vagnen rusar nedåt lika fort och fint som det går uppför...


I morgon är en annan dag. Den som gick var ytterligare en av del av livet som passerade....


Ta hand om er!!!!

Av Sofia - 24 september 2012 21:27

Sprang i eftermiddags. Skönt. Mycket skönt. Bra låtar i mobilen. Mycket Agnes nu. Mycket Maroon 5 - One more night. Den ger liksom lite extra skjuts i både ben och fötter i uppförsbackarna. Sprang bl.a runt kvarteren i nya området Ledet. Så kul att se nya hus växa sig upp från grunderna. Å trots att det är kärva tider för husbyggarfirmor och förstås även för husbyggarkunder så händer det ju ändå lite däruppe. Idag såg jag en ny grund och det fejades för fullt på några av de övriga kåkarna. Vita fasader är det som gäller och den kulören är min dröm för vårt eget hus till våren.. Tanken är att vi ska måla om då.. Å tanken ska förhoppningsvis bli till handling...


Löparturen gick vidare och så hände det som inte får hända. Jag tappade min mobil. Den for ur midjeväskan och till en början syntes inget på den. Inga sprickor, inga skador. Men sedan upptäckte jag att knappen som för mig bakåt i menyerna inte längre förde mig bakåt. Fanns jag i menyn "Spotify" kunde jag inte komma bakåt till huvudmeny. Så tråkigt. Visst - min iPhone 3 sjöng verkligen på sista versen. Seg, laggig och faktum var att jag ringde för två veckor sedan och kollade upp kostnader för ny iPhone 4. För det skulle vara en 4. Jag behöver minsann inte en 5:a. Inte jag inte. Jag behöver INTE det senaste.....INTE!!!!


Om fyra veckor kommer min nya telefon. En 5:a. Det skilde inte så mycket på priser och han i andra änden (de som ALLTID lurar oss kunder) övertygade mig om att femman var så mycket bättre och att jag skulle ångra mig om jag inte tog den. Å eftersom en stor del av livet är telefon - Facebook, Wordfeud, Spotify, Bloggplatsen...så why not!


Å Maroon 5 heter väl inte 5 för inte....????


Natti!


Ps. Eftersom inte heller uppladdningen fungerar på tappade mobilen har jag skrämt liv i min gamla Nokia och den ska jag leva med nu i fyra veckor.... Alla Wordfeud-vänner - jag återkommer ;))

Av Sofia - 23 september 2012 20:28

Jag trodde till en början att Eksjös Storegårdshallen var varmare (=mer behagligt inomhusklimat) än Nässjös hockeyhall men det tog ca en kvart innan jag ändrade mig. Det är kallt och rått i en ishall MEN det kan ha något med min klädsel att göra. Fleece och höstjacka räckte inte. Jag gick ut då och då under Davids bandyträning och värmde mig. Gick en sväng uppe i Vattenledningsparken - en sån där otroligt vacker plats som blir ännu mer magisk när Melissa Horn spelar för mig i mobilen. Det fina fina gamla vattentornet når till himlen...nästan... I kväll touchade tornet molnen, kanske har det med mental ro att göra - det finns en framtid trots att höstmörkret och tillhörande kyla börjar få grepp om tillvaron.


Tog en runda neråt Eksjö Camping. En campingplats och badplats inbäddad i höstlöv och stämningen blir ändå lite vemodig. Barnens lekar i vattenbrynet har för säsongen upphört och rösterna från campinggästerna har tystnat. En o annan husvagn fanns dock kvar, men utan minsta liv... Minns tillbaka på somrarna 05 och 06. Då campade vi här en vecka i augusti och hade fantastiskt väder båda åren. Jag tänkte tillbaka på underbara morgonpromenader sjön Hunsnäsen runt, vi gick från campingen genom just Vattenledningsparken till centrum på lördagen, lyssnade och tittade på Eksjö vaktparad, köpte glass och hade väldigt trevligt. Lite husvagnssaknad där.....


Å så tillbaka till ishallen och kolla mer bandyträning. De åker snabbt nu, 00- och 01-pojkarna och målvakterna gör snygga räddningar. David nästan somnade i müsli-tallriken vid kvällsmaten och han lär somna helt ovaggad. Sitter och kollar Moreus med gäster och jag måste tillägga att det är ett skönt program. Blandningen av Timbuktu och Malena Ernman - bara det...


Ytterligare ett + idag - ljung inköpt och dessutom nedplanterat i utekrukorna...man tror ju inte det är sant..så bra det känns... ;) Ibland överraskar man sig själv...till det bättre...


Godnatt!!!

Av Sofia - 22 september 2012 18:21

Jag har ett hett tips. Boka ett besök på Nässjö kontorsmuséum. Faktiskt en helt suverän upplevelse. Det är klart - man kanske är extra intresserad när man jobbat på kontor i hela sitt liv men det borde tilltala många. Han som driver detta - Kennert Johansson - har jobbat med service på räknemaskiner, skrivmaskiner etc. etc. i hela sitt liv och här snackar om någon som "brinner för något". Muséumet ligger på Anneforsvägen, strax bakom Elsies café och Kennert har själv renoverat denna byggnad vilken dessutom är en av Nässjös äldsta. Han berättade med sån glöd om sin renovering, sitt intresse för historian bakom. Han hade tidsenliga möbler i ett av rummen och det var lite som att stiga in i 1800-talets slut. Ett helt rum fullt med räknemaskiner, skrivmaskiner, räknesnurror, bokföringsmaksiner.... Det är häftigt att faktiskt ha fått vara med i denna explosiva utveckling. Bara på 20 år har det ju hänt massor. Så om ni får nån tid över, boka ett besök. En sån härlig skatt som en mycket trevlig människa bevarar på bästa sätt. 


Aktiviteten skedde genom jobbet, eller rättare sagt någon tog tag i detta, föreslog - tack Pelle! Efter detta besök blev det AW på Hotell Högland. Denna gång hängde det på några fler för att vi valde just Nässjö. Dessa personer avvek extremt tidigt (?) så nästa gång blir det Jönköping. Hur som helst - det var trevligt och afterwork-buffén hade verkligen tagit ett steg i rätt riktning. Supergoda kycklingklubbor, revbensspjäll.... Mums!


Idag lördag har jag samlat några plus för min egen del. Jag har klätt in en bok till David med plast. Jag lyckades!!! även om resultatet kunde bli något bättre. Godkänner inte David detta får han helt enkelt byta mamma. Jag KAN INTE klä böcker i plast.  Dessutom har jag trotsat regnet och sprungit en runda. Hade som mål att bara ta ca 6 km men det blev det dubbla. Otroligt skönt!! Å nu till kvällskvisten - en mustig köttgryta som fått puttra på spisen i över en timma. Ett recepthäfte från Arla som gav bra med inspiration. Mat från grunden - gott!!!


Ha en fin lördagskväll!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards