Alla inlägg under april 2020

Av Sofia - 29 april 2020 19:52

Minns när jag var liten o kom hem från skolan i vårens tid. Ofta, ofta var det råmjölkspannkaka till efterrätt. I kalvningstider. Nästan så man ibland inte uppskattade det som man borde...vilket jag inte alls kan förstå idag. Hela dagen har jag längtat till utlovad nygjord delikatess från Torset, från mjölk levererad från mina bröders kossor i Norra Sandsjö.

Mor o far skulle ut en runda med bilen, leverera pannkaka o vi skulle handla åt dem på ICA. Det är mest mina bröder och deras äkta hälfter som utfört den sysslan så idag kunde jag döva mitt dåliga samvete. Tre kasar med grejer o jag kan konstera att de är nyttiga. Mycket knäckebröd.

De fick se vår nya soffa o vi pratade en stund på långt avstånd. Vi tog adjö o det är så otroligt ledsamt att inte kunna krama om dem och umgås som vanligt, bjuda på fika. I vanliga fall ses vi ju alldeles för sällan (långa arbetsdagar o ja ni vet...) och nu är det rena tortyren.

Vi högg in på råmjölkspannkaka och det motsvarade ALLA förväntningar och lite till. Gubbaskägg som tillbehör (vispad grädde blandat med lingonsylt). Jag vet två andra kids som gärna ville haft en bit. Som jag saknade dem här. Men momo lovade att göra en ny när ni är på väg hemåt.

Ha en god kväll!

Delikatess

Gubbaskägg

[Bild]

Av Sofia - 27 april 2020 19:38

Som vi har längtat. Efter vår nya soffa. Efter många veckors väntetid var det dax, att idag få hämta den. På MIO. Den gamla som vi köpte billigt med huset skulle till förrådet. Ludde (min vän robotdammsugaren) kunde inte gå under den gamla varianten men vi var nöjda med utseendet så den nya avviker inte jättemycket. Lite nättare, lite skönare o rummet blev större och vackrare.

Tänkte om i går kväll. La ut den gamla på Marketplace o affär redan tidig i morse. Så hämtning och montering av ny soffa och mitt i allt försäljning av gamla. Nu sitter vi in oss i denna goa variant och är mycket nöjda.

Ja, det var det bästa med denna dagen. Efter en skön morgonpromenad till jobbet var arbetsdagen lång och hård. Exploateringsredovisning är meckigt. In- och utgående värde finns inte i systemet och allt förs på excelblad. Noga, noga att alla transaktioner finns med från år till år. Manuellt arbete och det måste stämma på öret. Nu gör det det. Tack o lov. Men det tog sina timmar. Inget att gnälla för. Personen som sköter detta praktiska arbete annars, är sjuk. Jag är frisk. Vad jag vet.

Tacksam för vårregn, tacksam för mycket!

Gammal soffa

Ny soffa

Jonas visar hur mycket mer space det blev mellan soffa o matsalsbord

Av Sofia - 25 april 2020 12:30

Ja, sista lördagen i april är det vår på riktigt! Då samlas grannarna i Solbacka för att lägga i bryggorna på våra två badplatser. Förra året, just idag, åkte vi till San Jose så då var vi borta när detta ägde rum.

Jonas och jag tog en tidig(are) morgonpromenad och missbedömde väl tiden lite. Han fick springa i förväg för att inte komma försent. Männen monterar bryggorna och kvinnorna plockar ris, kvistar och räfsar gåsskit. Tillsammans hjälps vi åt att göra badplatsen riktigt fin. Många som vill njuta av den de goa månaderna. Trevlig stund att språka med både redan kända grannar och nytillkomna. Faktum är att jag känner mig fortfarande väldigt nytillkommen i detta gäng.

Det har förekommit korvgrillning efteråt men såhär i Coronatider hoppade vi det.

Å så måste jag tjata lite om vårt fina träd, igen... nu är det som allra vackrast. Snart är blommorna överblommade.

Ha en fin lördag!

I måndags...

I onsdags...

Idag...

Av Sofia - 23 april 2020 18:15

Det finns verkligen saker att glädja sig åt i dessa tider, trots allt.

För det första - det som finns i naturen som nu på några dagar, i värmen, verkligen exploderar. Alla sippor och alla små löv som börjar visa sig och målar vår brungråa värld i oräkneliga nyanser av grönt. Det sägs att det gör ont när knoppar brister och varenda växt känner nog smärta dessa dagar.

För det andra finns det en del planterade glädjeämnen i vår trädgård. Ett japanskt körsbärsträd som nu är så obeskrivligt vackert. Som ett litet smycke på tomten. Förra året åkte vi på slutspelshockey till San José precis i denna tid så vi missade blomningen. Å det gäller att passa på för det är få dagar det är som vackrast och i full blom.

Igår köpte jag, eller rättare sagt - gynnade den lokala handeln (Nilssons blommor), en underbar Dipladenia, även kallad Sundaville. Förra året hade vi ett exemplar absolut hela säsongen - vår, sommar, höst. Lika fin i flera månader. Årets variant var rejäl och i största laget för bordet så det kan tänkas att jag köper en till - en något mindre.

Blommor och växter skapar lycka och skänker glädje. Så är det bara!

Ha en fin kväll!

Bild tagen för två dgr sen

Bild tagen idag

Så vacker!!!

Av Sofia - 21 april 2020 18:23

Student är ett härligt ord. Det både smakar, luktar och andas glädje. Jag har upplevt en student själv och jag har än idag - 31 år senare - hela den dagen i otroligt starkt minne. En sån befrielse och kvitto på att man lyckats. Lyckats knega sig igenom tre år på gymnasiet och även de andra tio åren, före.

Jag har haft förmånen att få uppleva förutom alla syskonbarns härliga studenter - Johannas och Henrys stora dagar. Kanske har jag aldrig sett dem lyckligare än just då. Jag tittar ofta på korten i hallen - för de hänger där, och njuter av bilderna.

Därför är det med sån stor sorg och vemod i hjärtat jag lider med David. Beskedet att det inte blir något utspring, det blir inget folkhav, det blir ingen bal. Jag HAR full respekt och förståelse för beslutet - tro inget annat. Det för folk i vår omgivning som dör pga Covid 19. Att allt är annorlunda detta år - det vet vi. Allt är uppochnervänt. Dock finns det alternativ. Man kan göra det festligt, i olika omgångar, olika tider, med avstånd. Tänka till och hitta en lösning så alla blivande studenter blir lite mer nöjda. Det måste finnas ett alternativ och inte bara avfärda allt.

Det kommer inte att bli lätt och enkelt men det ska bli studentmottagning i Solbacka för David. På något sätt med hjälp av vädrets makter. Detta måste vi bara lösa.

Det finns en plats för Davids studentkort i hallen. Det ska bli ett där. Jag lovar!

Jois och jag 2015

Student Henry förra året med sina syskon

Av Sofia - 19 april 2020 17:52

Jo, vi har suttit ute i år men med vinterjacka. Idag hämtade vi dynorna i förrådet och kunde lägga dem i nytvättade utemöbler. Å i solen på framsidan med rätt vind kunde vi sitta här och äta grillad lax. Hur underbart som helst. Njuter av nyputsade fönster, vårstädad altan. Kan med gott samvete sitta o pusta ut i kvällssolen.

Vi har tömt badtunnan, rengjort den och fyllt på med nytt vatten. Det var ett lite missöde i sig. Skulle rengöra filtret in tunnan och när jag skulle hälla ut vattnet hade avloppsslangen i tvättstugan kommit ur läge.... Deg tog en bra stund innan jag hade städat upp allt.

Å så läste vi inmotar på Höglandsnytt om gårdagens gräsbrand i vårt område. Alltså HUUUR är rubriksättarna funtade i skallen? Jag bara undrar. Se bilder.

Ha en fortsatt underbar söndagskväll!

Detta var rubriken

Allt slutade väl

Premiär för dynor i utemöblerna- det är något speciellt

Lördagsgrogg blev söndagsgrogg med havtorn

Av Sofia - 18 april 2020 16:14

Idag har vi varit nyttiga. Till att börja med en rejäl skogspromenad. Vackert. Skönt. Sedan tog vi en fika intill husknuten innan vi skulle påbörja dagens arbetsuppgifter. Igår punktade jag upp sånt där som ligger i röret. Putsa fönster, tvätta altan o utemöbler, tömma badtunnan, städa den och fylla på nytt. Vatten.... Ja, sånt som tillhör vårens fix.

Vår fika avbröts plötsligt av ropande grannar. Någon hade börjat elda lite gräs och det spred sig hastigt. Jonas och några till fick stopp på det med granruskor. En o annan brandsläckare var oxå inblandad. Brandkåren var kontaktad så de kom med full styrka o urförde eftersläckningen. Ja, ingen ska säga att det inte händer grejer här i Spexhult.

Vi återgick till fikat och sedan ägnade jag mig åt fönsterputsning i flera timmar. Jonas flyttade ett äppelträd (som är lite i vägen för kommande växthus) samt städade altanen. Sedan gjorde vi ett försök att få till lite tomatplantor. Vi får väl se om det tar sig.

Nu känner man dig duktig och lite trött men på ett behagligt sätt. Fönsterna blev riktigt fina.

Go lördagskväll på er!!

Gräsbrandsutryckning

Hoppas det tar sig!!!

Av Sofia - 17 april 2020 18:39

Dagen startade med promenad. Inte till jobbet utan till rondellen där Södra vägen ska fortsätta upp till Isåsavägen. Som förvaltningsekonom hade jag bjudit in mig på vår avdelning Samhällsbyggnads studiebesök. Mycket intressant att se detta på nära håll. Ett sånt jätteprojekt som pågår för fullt. Att bygga en vägbro över stambanan inkl cykel- och gångväg - det krävs planering o pengar. Efter år av diskussioner blir det nu äntligen av.

Det var iskallt att stå där trots att solen gassade. Åter på jobbet kl 09.30 och jag frös fram till kl 12.00 Jag satt o fick visning av hur exploateringsredovisningen fungerar i praktiken och i systemet. En hel vetenskap som en annan kollega utfört under hösten. Nu är denna kollega sjukskriven och det måste utföras. Hur jag ska klämma in detta i min redan späckade kalender vet bara gudarna.

När jag gick hem i solen glömde jag jobbet för några minuter. Vitsippehavet fanns där och jag kände bara helg, fredag, frid!!

Ta hand om er!

Kommande påfart Södra vägen

Jag väntar på kollegorna i iskall vind men sol

Tåg på stambanan

Vitsippehav

Så vackert

Denna bild fick jag av mor - då blir man glad. Även om jag tror att gula vitsippor inte är en korrekt beskrivning: )

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards