Alla inlägg under augusti 2010

Av Sofia - 30 augusti 2010 19:46

600 gram visade köksvågen... Nästan värd sin vikt i guld - kantareller!!! Man kan stå och bara njuta av synen en lång stund (ångrar nu att jag inte tog ett kort). 600 gram rensad god svamp åkte i pannan + lite lök och sen stuvning till det. Jag har dessutom inte plockat en enda. Vi fick dem! Av en mycket snäll granne/vän. Hon "plockar typ alltid svamp" uttryckte David det och visst - så är det. Hon har verkligen näsa för de där gulingarna. 11 mackor ligger nu på plåten. En macka har skinka, ketchup och ost på sig. Elin "nippertippa" gillar inte lr rättare sagt vågar inte äta. Det KAN ju smaka annorlunda än vanlijyoghurt och skinkmacka ; )


Märkligt det där med barn o vad de äter. Johanna o David äter ALLT! De är nyfikna på nya smaker, provar grönsaker och det är en glädje att servera dem. Elin o Stella är pippliga. Allt som ser konstigt ut går bort. Vågar inte smaka eller prova. Ändå tycker jag att vi matuppfostrat dem lika. Även de blir ju vuxna..


Ulf har precis (nästan) sprungit ihjäl sig.... 6 km i tjurrusningstempo. På Sävsjö stadslopp i fredags gjorde han 46 min - inte illa med tanke på 41+. Jag är ju mer nötartypen men önskar verkligen jag kunde rappa på. Det där med intervall är inte min grej...gäller väl att öva!!


Godnatt!!

Av Sofia - 29 augusti 2010 20:27

Mmmm, det blev en långpromenad i dag på morgonen TROTS sen kväll igår. En sån där riktigt god kväll med trevliga värdar, vänner och god mat. Kantarellpaj, rödlökspaj, kycklingspett, pastasallad.. Mums! Kräftorna var super och många roliga lekar/uppgifter betr. allmänbildning, språkkunskap, musik etc. samt en tipspromenad.  Att aktivera sig mellan rätterna är aldrig fel.


Men det var inte helt enkelt. T.ex fick man höra Orup sjunga "Stockholm" och det är ju lätt... Men frågan var "När skedde Stockholms blodbad". Känn på den!! För oss som inte har historieårtalen ingraverade i hjärnbarken (d.v.s alla utom en - du är ju grym fru Backe ; ) hade det lite knepigt. Dessutom var det 3 frågor betr. Starwars - hade alla fel där - inte heller det är min grej.....


Kvällens stora överraskning var att ULF ÅT TVÅ KRÄFTOR!!!! Höll själv på att sätta en klo i halsen när jag tyckte jag såg i syne. Men bildbevis finns - dock inte på min kamera.. Förutom att han faktiskt svalde skalets innehåll fixade han själva skalandet helt ok - han har väl lärt sig under åren ; )


Idag har jag jobbat några timmar. Känns lite sådär att gå iväg när solen skiner men när man väl är på plats känns det bra att få lite gjort. Sitta i lugn o ro utan telefon som ringer o annat spring. Sedan blev det en mycket god eftermiddagsfika-med-äppelpaj hos svärmor/svärfar på en go o solig altan.


Nu blir det snart kvällsmat och lite TV. Kan konstatera att ytterligare en helg har gått i 120 knyck... Ny vecka väntar! Nya möjligheter!


God kväll!!

Av Sofia - 28 augusti 2010 16:31

....framåt på vägen...

Det är nästan exakt ett år sen jag började mitt nya jobb på Tekniska Serviceförvaltningen, Nässjö kommun. Jag hade glädjen (turen) att få ett jobb jag sökt bland många andra o verkligen ville ha.. Det är enorm kick för självförtroendet, särskilt med tanke på att jag under några år tvingades att lämna jobb samt ha haft jobb där jag inte riktigt kände mig bekväm. Det är hur som helst en härlig känsla att vara utvald på något sätt samtidigt som man känner stor press att klara av och prestera!!


Den här känslan har min man fått uppleva i detta nu. I torsdags fick han besked att han fick jobbet som produktionschef för Posten AB i Vaggeryd. Två intervjuer och sen det där härliga samtalet - det blev DU! Innebär mer ansvar och definitivt förändringar då det gäller tider. Ingen som kommer hem kl. 15.00 o fixar middagen åt hungriga barn. Men hur många har det så??? Näe, längre dagar och kanske (läs troligen) behöver vi ytterligare en bil... Kanske vi ska försöka utan ett tag..med tanke hur jag blarrar om hur HÄRLIGT!!!!!! det är att cykla, gå och röra på sig. Men det är annorlunda när man är "jobbklädd" och när isen ligger på cykelvägarna - I don't like!! Det löser sig....


Nu snart kräftskiva hos grannarna.. Jag ska planera kvällen så att jag kan jobba i morgon... Hur det sen går med planeringen - får ni läsa om i morron!!


Kramisar


Av Sofia - 27 augusti 2010 20:03

Att ha en förkylning som inte går över börjar gå mig på nerverna.. Att inte känna sig "på hugget" är till slut rätt tråkigt. Vakna tung i huvudet, igenkorkad, hosta - det är ju inget allvarligt men lessamt. I kväll skulle jag sprungit Sävsjö stadslopp ihop med Ulf men jag stannade hemma. Springa var totalt uteslutet - jag tar det lugnt hemma (läs = gör en bamselasagne, tvättar, dammar lite) T.o.m David ska kuta - 1609 m = en engelsk mil.


Annars har dagen varit bra. Internmöte på morgonen som avslutades med en go macka. Fler internhyreskontrakt skapades och en god lunch blev det på Akropolis. Attan vad de gör god mat där. Träffade en gammal vän som jag umgicks mkt med förr. Han titulerade mig "BloggFia" då vi för några da'r sen blev vänner på Facebook!! Nu får du se till att läsa Kimmen!!! T.o.m med min bästis Sus har lagt upp en profil på Facebook och tagit steget in i denna cybergemenskap!! Passa dig - det är beroendeframkallande!! Enda risken är att tiden försvinner när man loggar in och man kan känna sig lätt stressad på kvällarna... "längesen jag kollade in vad hon/han skrev", "kollade status på vänner etc...." Men fördelarna är fler - ett häftigt sätt att umgås!!


På väg tillbaka inhandlade jag 4 st biljetter till "Shall we dance" lör den 11 september. Måste ju heja på min bror! Det var marknad oxå idag och jag hade lite bråttom och köpte inget marknadsgodis. Å kan man tänka sig Öppnade nyss en skåpsdörr hemma o där står det en proppfull påse marknadsgodis... Måste varit Ulf o David som köpt... Snattar lite tror jag..


Ha en fortsatt fin kväll!!!!

Av Sofia - 26 augusti 2010 20:34

Davids fioltid är klar. Elin vill under inga omständigheter fortsätta spela. Väldigt synd tycker både jag o hennes fiollärare men jag tänker INTE tvinga även om jag VET att hon kommer att ångra sig. Hon har fotboll och sin dans och det får man väl anse räcka då.. Tiderna för Elins dans och Davids bandy har vi ännu inte fått vilket kan innebära spännande utmaningar för familjen. Att David spelar fiol kl. 15.50 på onsdagar funkar ju liksom inte i vår familj (men vi löser det på ett mycket bra sätt ändå ; ) Nu fattar jag ju att inte alla kan spela kl. 17.00 och senare men det är inte lätt att få ihop'et när båda jobbar...


Idag har jag suttit på kurs hela dan. Intressanta diskussioner uppstod och det är fascinerande med oss människor - hur olika vi ser på hur ett arbete ska skötas! Huvudsaken är ju att resultatet till slut blir bra. Efter lunchen var det dock jobbigt ett tag - när den välkända "paltkoman" infann sig.. 


Efter jobbet - akututryckning till stan - handla mjukisbyxor och jeans till David. Förstår inte hur han bär sig åt. Vet inte hur många brallor som trasas sönder på grenar och diverse... Grabbar!!


Godnatt!

Av Sofia - 25 augusti 2010 19:27

Födelsedag som inleds med brutal sång, glass, tända ljus och paket. En yrvaken Stella som inte bryr sig om att Elin är zombi (knappt vaken). Jag försökte förklara för Elins (läs = skällde) att hon skulle tänka sig för med tanke på att hon själv vill bli morgon-uppvaktad när hon kommande januari fyller 11.


En vit kick-bike med rosa hjul var en av de presenter hon fick. Det "stod" liksom Stella på den och hon blev jättenöjd. Glassen var nog det bästa ; ) Minns för 6 år sen. Hade gått över tiden 2 veckor och på morgonen den 25 aug började jag ÄNTLIGEN känna värkar. De avtog naturligtvis (precis som med David) och det var lugnt hela dan tills vattnet gick på kvällen. Sen gick det desto fortare. Höll inte riktigt hastighetsbegränsningarna in till Eksjö. En kvart senare såg stjärnan dagens ljus!!


God kväll!! 


  

Gomorrongrattis!!


  

Liten pömsig tjej..


  

Thimonstårta med apelsinsmak valde Stella

Av Sofia - 24 augusti 2010 20:22

Drog på mig jeans idag.... Längesen, längesen! Känns alltid lite konstigt att stänga in benen när man i flera månader gått i plagg som bikini, sollinne + shorts, klänning, tunika + tights samt kjol.... Men byxorna behövdes idag. Kyligt i luften och vi går mot mörkare tider. Det känns ändå ok. Mera mys i TV-soffan, värmeljusen lyser fint, härliga löparrundor utan att bli alltför svettig.


Idag firar vi Ulf som blir 41. Tänk att ett helt år att gått sen festen då han fyllde 40. Känns som det har året försvunnit i snabbare takt än vanligt. Tyder väl på att det har varit ett xtra roligt och bra år kanske?


Alltid lika svårt att köpa "ket" till mannen i huset. Av barnen fick han godis, av mig fick han oxå godis (desertvin ;) och Johanna hade dagen till ära gjort kladdkaka till kvällens fika. Gott, gott, gott!! 


I morgon är det Stellas tur och hon längtar......


God natt!!


  

Otorligt god kladdkaka.... Gjorde Jois ihop med Stella så pappa kunde träna fotbollspojkar och mamma jobba över. Go unge ; )


  

Så var han ett helt år äldre än mig igen.... Av barnen fick en påse Ahlgrens bilar, en Marabou's passion/lime, en ask Nobless samt en förpackning Antonberg marzipan. Han var mycket nöjd.... Självklart!!

Av Sofia - 23 augusti 2010 18:30

Det är kanske inte skola "på riktigt" att börja förskoleklass men Stella tog det på fullaste allvar. Hon var så pigg o glad på morgonen. Klädde på sig de nya kläderna hon fått i present, åt frukost snabbt o smidigt. 


Sedan lekte vi leken "hur många får plats vid handfatet i badrummet på en gång". Om tonårsblickar kunde mörda.... 5 personer som ska borsta tänderna samtidigt. Om jag drar mig till minnes byggde vi faktiskt en toalett på ovanvåningen som stod klar sommaren 08 men av ngn konstig anledning befinner sig ingen där just på morgonen...


David fick för första gången cykla själv till skolan. Från tredje klass är detta tillåtet och han var sååå stolt. När jag kom till skolan med Stella gick jag till fel dörr. Det var ju Kristallen hon skulle gå på - inte Diamanten. Märkligt att det ska va' så svårt att hålla reda på de där stenarna. Sa adjö till Stella med en märklig känsla i magen. Sista barnen som börjar skolan..


Möte på jobbet nästan hela förmidagen och det klart - tröttheten efter lördagens sena natt (morgon) satt i. Zzzzzzofia var trött!!


Första skoldan innebär drunkna i infopapper från skolan... Nya schema, matsedlar, vad de SKA ha med till skolan och INTE ska ha med. Elin o David hade gympa samma dagar (2 ggr/vecka) - I like!! Underlättar att komma ihåg... Stella får bara ha gympa i gympasalen typ var tredje vecka. Hur rimmar det i en tid där barn rör sig alldeles för lite samtidigt som de endast får äta äpple och ha med vatten som "fika" på utedagen. Gillar INTE!!!


Nu har jag sorterat alla papper in i mappar och klippt till bänkpapper till Elin (Hello Kitty) och David (Manchester United). Nästa vecka ska undertecknad förmodligen klä alla böcker som kommer hem.. Funderar på att gå ner till 75%....


Ha en fin kväll!!!


  

En ny förskoleklassare o en ny 3:e klassare

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards