Alla inlägg under juni 2011

Av Sofia - 30 juni 2011 19:10

Idag har det varit hett om öronen... Arbetstempot är mer högt dagarna före man ska gå på semester. Dessutom har det en förmåga att uppstå en mängd "har-aldrig-varit-med-om-detta-förut-saker" i samband med att ansvariga har gått på semester. Då får man plocka fram den där lilla extra fantasin som kanske kan lösa klurighterna och i de allra flesta fall löser sig allt. Som jag läste på FB av en fyndig kvinna tillika f.d granne (tack Maggis!) "Det finns inget som är omöjligt - bara olika svårt" Så sant, så sant!!


Lunchen bestod av räkmacka och därefter en kula rom-russin-glass. Underbart! Avnjöt detta tillsammans med en kollega i solen på café Elsies uteservering. Vi och glassen höll på att smälta bort. Det gäller dock att passa på att njuta - högtrycket har redan nu försvagats och det har blivit svalare och jag undrar om inte åskan knallar snart... Vill hinna ut på en runda före det smäller!!


Barnen har inhandlat var sina simfötter, cyklop och "en sån där man andas i" som Jois uttryckte det. Hoppas allt detta håller på Gotlandsvistelsen. I morgon är sista arbetsdagen för denna veckan och nu till helgen gäller det att tänka till... Det ska handlas, husvagnen ska städas... 


Ha en fin kväll!!

Av Sofia - 29 juni 2011 19:14

Vissa ord utnyttjas fel och missbrukas... Chock är ett sådant ord. Uttrycket "jag blev chockad" hör och ser man ofta. Jag läste på vårdguiden: "Chock är ett livshotande tillstånd när blodtrycket sjunker kraftigt och cirkulationen av blod och syre i kroppen minskar. Orsakerna kan exempelvis vara yttre eller inre blödningar, uttorkning, brännskador, otillräcklig hjärtfunktion eller kraftig allergisk reaktion". Det är nog få av de uttryck man läser som överensstämmer med ovan beskrivning.


Därför ska jag INTE skriva att jag har blivit chockad idag.... Men det har varit nära och kroppsliga symptom i form av vätska från ögonen. När man har lärt sig en kollega och jobbar vansinnigt bra ihop - då "känns" det att denne helt plötsligt ska sluta och gå i pension. Alldeles alldeles för tidigt.... Nu när värsta "chocken" har lagt sig känns det väl ändå okej. Allt löser sig men det kommer nog bli en tuff höst eftersom vi samarbetar så stor del av tiden och bollar frågor med varandra. Det blir kanske några kniviga beslut att ta utan att just älta med personen i fråga.. Får väl älta med mig själv.


Vi människor älskar förändringar - så länge vi inte drabbas själva. Jag älskar inte denna förändring men jag ska vända detta till en möjlighet. Jag är inte så jäkla dålig jag inte... detta ska jag nog fixa!!! Det finns människor som slår bakut vid minsta rutinändring...att jobba på nya sätt - DET har vi väldigt svårt för över lag... Vi är väl födda till vanedjur antagligen, eller??


Nu ska det grillas.... Ikväll ligger det fläskytterfilé på grillen o så några Quorn-filéer. De ser så himla goda ut (INTE)... Vad är det? Svampprotein, ja, ja det blir säkert bra!!!


Ha en fin kväll!!!!

Av Sofia - 28 juni 2011 21:22

Äldsta dottern i huset, Johanna, har fått för sig...lr jag menar bestämt sig för att bli vegetarian. Hon har dåligt samvete när hon äter kött och tycker synd om djuren. Jag respekterar hennes beslut trots att det orsakar mig ännu mer tankebryderier. Näringsbrist är det första som slår mig. Jag har uppmanat henne vänligt men bestämt att själv ta reda på hur hon ska få i sig zink, selen, vitamin B12 - det där nyttiga som det finns bra av i kött. Att bli vegetarian handlar ju inte bara att sopa bort köttet på tallriken...det handlar om vegetarisk kost. Det finns gott om bönor, linser och annat "skumt" hemma nu...


Varför detta beslut??? Jag blir så trött!!! Johanna som alltid från dag 1 ätit ordentligt och vågat smaka av allt..... Vi har väl i alla tider käkat kött! Man ska såklart inte överdriva köttkonsumtionen heller men lite lagom av allt - vad är det fel på det?? Ja, jag det blir säkert bra. Hoppas inom mig att det är något övergående.  Jag är hyfsat begränsad i min matlagning pga av min mans fiskvägran. Nu ska man tänka om betr. köttmenyn oxå... Skaffar man sig inte problem så kommer det nya..


Premiär för Allsång på Skansen. Måns Zelmerlöv gör ett utmärkt jobb. Rapp i truten och DESSUTOM sjunger han som en Gud. Även om jag gillade Anders Lundin kan man väl inte titulera honom som nån skönsångare direkt... Bra artister oxå kvällen till ära.. Vilket väder de fick till på Skansen!!!


Ha en god kväll!!!

Av Sofia - 27 juni 2011 19:28

Snoozade några gånger på morgonen och hoppades att jag hade fel...att det VAR semstern som började och inte vanlig måndag. Men icke...trots att himlen var blå och solen visade sitt allra vackraste leende.... Väckte en något trött Stella och orsaken till detta är faktiskt att jag inte orkar tjata henne i säng nu när sommarkvällarna är ljusa och resten av barnaskaran är ledig. Jag får helt enkelt "ta" att hon är lite svårare att väcka..


Det märks i korridoren att vissa kollegor har gått på sin semester. Färre vid fikabordet och vissa rum är tomma. Satt ute på lunchen o njöt av solen och det är lättare sagt än gjort att sedan gå in... Slutade tidigare för att kunna hämta Stella på fritids. Tycker ärligt talat synd om henne att behöva stampa omkring där till kl. 17.00 Jag är fullt medveten om att hon inte på något sätt lider...men ändå... Bästa kompisen har semster denna vecka och jag vet att hon mer än gärna vill leka med sin Danni.


Ett nytt husdjur har vi fått oxå. Igge igelkott och jag blir såå glad när jag ser de där mkt speciella djuren. Då kan man vara hundra på att inga ormar finns (har jag hört talas om i varje fall). 


   


Igge igelkott - söt och skygg!!!


Ha en fin sommarkväll!!!!

Av Sofia - 26 juni 2011 19:51

Det har varit lite halvtaskigt väder varenda midsommarafton i fler år nu (bortsett från 2005). Däremot är det ALLTID fint och soligt den dagen (i samband med midsommar) vi samlas hos mina föräldrar i Torset tillsammans med mina syskon m. familjer. Även så idag. En verkligt god dag i dubbel bemärkelse. Sill, färskpotatis, lax och fläskfilé m. baconströssel + kapris (otroligt god kombo, mamma).


Därefter blev det lekar i form av bouleturnerning och "plankan". Plankan innebär att man slår stålringar med en gummiklubba i en träränna som är numrerad. Ju längre bort man hamnar desto högre poäng...men man kan inte slå så hårt man vill för längst bort ramlar ringarna ner i ett hål och då...nada poäng. Även om ingen förstod ovan förklaring är det riktigt kul. Fam Wetterholm tog storslam idag. Min bror Pelle vann "plankan" tätt följd av sin dotter Kristin och fru Monica. Kristin och jag kom till final i bouleturneringen och där vann Kristin. Helt onödig info här är att JAG kom TVÅA ;) Eftermiddagen avslutade med underbar gräddtårta med hallon och blåbär!!!

TACK mor och far!!!


Nu söndagkväll och snart snart ska vi bänka oss framför filmen King's speech. Den var nominerad till 12 Oskar och drog hem 4 st. Detta säger iofs inte ett smack men eftersom Colin Firth har huvudrollen....say no more... Helt klart min favoritskådis och det beror INTE bara på att han är snygg!!!!! 


Ha en fortsatt fin kväll!!!

Av Sofia - 25 juni 2011 15:56

Nyss hemkommen från ett mycket mycket trevligt midsommarfirande. Solen visade sig mellan regnskurarna och vi kunde både sitta ute och dricka välkomstdrink och spela badminton (nej, inte fjäderboll utan nån mjuk gummiboll). Var  hur kul som helst. Vi spelade dubbel och killarna vann (de fuskade säkert).


Sandrydet är en härlig plats på jorden. Ligger mitt i skogen med öppna åkrar runt om kring. Nackdelen (eller kanske fördelen) är att täckning mobil SAKNAS.... Telenors nät är inte det bästa i detta läge. Men varför i hela fridens namn ska man kunna kolla Facebook på midsommarafton?? Inte jag inte..... Lite nyttigt att testa att vara onårbar för omvärlden och att världen är onårbar för mig!!!


God grillad buffé och dryck intogs men vi satt inomhus. Kylan var för tuff. Måltiden avslutade med vit chokladkräm och jordgubbar som var såååå gott!!!!!! Sen spelade vi vuxna Bezzerwizzer men ingen av oss var någon Bezzerwizzer igår... Hua vad dåliga vi var!!!


Startade dagen med en promenad till Sandsjöfors (c a 6 km dit) och kollade in nya förskolebygget...måste ju när jag jobbar med kommunens fastigheter. Det muras både här och där kunde jag konstatera!! Det har ändrats en del sedan jag gick där själv i skolan... Många minnen som sköljer över mig när jag återser fotbollsplan och skolgård!!! Efter promenad fick vi hotellfrukost och efter att barnen åkte lite motorcross var det dax för återfärd till civilisationen...


Tack Sus o P-A med familj för ett HÄRLIGT midsommarfirande!!!


  En välkomstdrink i solen!!!


  Fick du inget Ulf??


  Sus äter snitt och Tindra är söt!!! (Det är du oxå Sus ;)


 

P-A käkar snitt och dricker öl!!!


 

Liten Tindra vattnar blommorna!!


  Elin vill inte va med på bild men tjatar man tillräckligt länge....


Badminton på ett nytt sätt... KUL!!!!


 

Krocket och det är bäst att man har hjälm, William!!!


   

Midsommarstång måste man ha!!!!! Vi skippade dock dansen....


  Snart är min Johanna längre än mamma...fattas 2 cm....typ...


   

Barnens bord...


  Ulf o jag 


  Sus, Tindra och P-A


  Synnerligen god dessert.. vit chokladkräm och jordgubbar!!!


Favoritsittplats i köket.... Vin i glaset och träden inpå huset.. Vackert!!!


Sorry Tindra - jag lånade din plats en stund....     


  Här finns det grejer för barnen... David kör motorcross!!!




Av Sofia - 24 juni 2011 14:38

Midsommar - det svenskaste av Sverige under en helg! Sol, sill och färskpotatis blandat med förväntasfulla människor som firar ihop med bästa vännerna. Det är en speciell dag och när barnen var mindre hade jag ofta "pressen" att binda kransar till hela högen. Oftast fick man inte ihop så många blommor men jag ser ju på gamla kort att jag verkligen lyckades några år.... Idag har jag en betydligt mer avslappnad inställning till det där med kransar. Detta innebär att jag inga gör... Oftast kliade de ju i skallen och ungarna bar dem c a 10 min (under fotograferingen).


Vi åt lunch på altan nyss. Färskpotatis, sill (jag åt i varje fall), kassler, gräslök och gräddfil....... Barnen frågade vi varför vi firar midsommar! Jag googlade och fick några bra svar. "Midsommar infaller i anslutning till sommarsolståndet då natten är som kortast. Människor har i alla tider firat den här typen av brytningstider. Dessutom inföll midsommar under en period då det inte fanns så mycket arbete att göra." ....å detta inföll på denna tid då det var VAAAAAAAAACKERT VÄDER....(ser nu hur regnet vräker ner)...Den klänningen som jag ska ha idag är en väderprotest. Jag hade den midsommar 05 då solen slösade värme och sken över hela Sverige..


Men vi får kul ändå i Sandrydet med bästa kompisarna Sus och P-A! Det är jag HELT övertygad om.


Nedan en favoritmålning av en av mina favoritkonstnärer...
Midsommardans” (1897), målning av Anders Zorn.
Av Sofia - 23 juni 2011 19:06

Det som jag aldrig trodde skulle hända HAR hänt... Nu är jag blivit vän med min man! Ja, det kanske vid första tanken inte är så konstigt....vi är ju gifta. Men vi är vänner på Facebook och detta innebär ju att Ulf på något outgrundligt sätt är MED..... Igår "addade" mig. Chocken la sig inte på hela kvällen när jag sett hans vänförfrågan.. Det gick liksom inte in..... Kanske hade någon fejkat ett konto i hans namn...? Men vem skulle vilja göra det? Å det var ju faktiskt han som satt och log till vänster om mig i soffan som själv tagit steget in i vänskapens cyberworld. I den världen man inte "umgås på riktigt" ni vet... Ja, man har ju hört en del... Han sa tidigt på kvällen att han nog inte skulle bli så aktiv. Har hört den oxå förut, kan jag säga men giftet sprider sig snabbt. Snart är hans vänlistan lång, inlägg och kommentarer flödar. T.o.m Johanna tyckte nog pappan var lite cool igår ; )


Då är det bara chefen kvar nu då...blir nog en ännu svårare nöt att knäcka. Under kan ju som sagt var ske.... Nu ska jag inte utnämna mig själv som nån Facebooksjägare men jag tycker ju det är kul när mina vänner blir mina "vänner"!!


Sitter och provsmakar rom och jordgubbar och nu menar jag rom Havana Club och inget annat..... Skulle förklara drinken för en god vän på ICA nyss och jag tänkte sprit men hon tänkte rom som i fiskbarn... Det blir så ibland när jag ska förklara nåt - jag "tänker" hälften och säger hälften - inte konstigt att omgivningen inte alltid förstår.... ;) God och härlig sommardrink hur som helst!!!

I morron midsommarafton och dagens samtalsämne är vädret..... Klart vi vill ha sol och värme när vi äter vår sill och färskpotatis!! Skulle det regna - då får man gilla läget och man kan ha kul ändå!! Det där lät så väldigt klokt och snusförnuftigt..VILL HA SOOOOL!!!


Ha en fin kväll!!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards