Alla inlägg under augusti 2017

Av Sofia - 31 augusti 2017 19:34

Vi har planerat dagen i förväg. Jag o Jonas skulle hitta på nåt nu när han var ledig innan nytt jobb och idag var det enda dan för mig som var rimlig. Inga möten och vårt fastighetssysystem skulle vara stängt för uppdatering fyra timmar. Vad väljer vi att göra då? Jo, en dag på Höglandsleden och en sträcka som vi inte gått förut. Från Sävsjö och en lämplig rutt mot Asa. Vi förberedde dagen väl, kollade kartan och bilväg så vi skulle kunna ställa en av bilarna. Vi bestämde oss för att börja vid Drakaröret - ett gigantiskt gravröse från bronsåldern vid Biskopsberg, cirkus 17 km bilväg från Sävsjö. Alltså vi skulle gå mot Sävsjö istället för tvärtom.

Nattens regn kändes sådär men i morse var det hyfsat - varmt o hög luftfuktighet men inget regn. Efter en grötfrukost åkte vi och Drakaröret var ensligt beläget mitt i skogen. Bonden som stod utanför närmaste gård kikade lite nyfiket på oss och strax efter kom han med sin bil o vevade ned rutan där vi parkerat. "En måste ju åka o titta för det finns så mkt konstigt folk". Vi förklarade att vi skulle vandra på leden o han hade säkert sett mindre förvånad ut om vi sagt att vi skulle råna honom. Jag frågade om han gått leden härifrån o till Sävsjö. Han skrattade högt o svarade "Nähädu - jag sliter inte i onödan". Härlig farbror! Vi tog adjö o gick.

Efter sju härliga km o en full kasse svamp tänkte jag att jag skulle kolla kartan. Vi hade gått åt FEL håll. Vi var på väg mot Asa. Jag tänkte på bonden - han måste ju undrat varför vi inte passerade hans gård o blivit ännu mer förvånad om han såg att vi drygt två timmar senare körde därifrån med bil.

Vi ställde bilen i Hultsjö o började vandra mot Sävsjö. Vi plockade mer svamp, fikade ytterligare en gång och hade samtidigt fullt sjå att fri oss från älgflugor. Fy attan vad jag ogillar dessa kryp. De går ju inte att ta död på!! Vet inte hur många jag plockat bort från ansikte, hår o kropp idag. Efter duschen nyss låg det fyra halvsega i handduken när jag torkat håret. Långt hår är inte optimalt i skogen om hösten.

Det var otroligt skönt att upptäcka slottsruinen vid Eksjöhovgårdssjön. Framme! 24 km tröttare och 30 000 steg rikare sitter vi och ska snart hugga in på stekta kantareller. Tänker på mötet med bonden. Så olika vi ser på saker i livet. För honom var promenad på Höglandsleden "onödigt slit". För Jonas och mig är det en av de bästa aktiviteterna man kan göra en semesterdag. Natur, skog, svamp, fika, rörelse och samvaro med varandra!

Drakaröret - starten

Vackert i skogen

Såna här hittade vi massor

Fika - lite uppgivna när vi märkte vi gått fel. Tebax till bilen

Alla vägar är inte så fina

Fika vid Hultsjö kyrka innan vi beger oss till Sävsjö

Trött o nöjd när man når målet. Ruinen i bakgrunden.

Skulle vänt på kartan....

Av Sofia - 29 augusti 2017 22:02

Idag kändes arbetsdagen mycket bättre. Eller - den kemiska balansen i balansen i min hjärna var ok. Den mentala inställningen är avgörande för måendet och vilken skillnad det kan vara. Är man medveten om denna skillnad är det på något sätt ok att ha en jobbig dag.


Jag började tidigt, satt på plats redan halv sju vilket är tidigt för mig. Kunde aldrig somna om när Jonas klocka ringde 4.20 men jag låg kvar en stund, njöt av den svala morgonluften som strömmade in genom fönstret. Det är nog det bästa med hösten – att man får ett svalt sovrum. Beredning hela eftermiddagen med BU så jag behövde mina timmar i morse. Mer flyt idag och när man får mycket gjort är det såklart en go känsla.  Mötet med BU tog inte så många timmar idag - bra diskussioner. Hårda besparingskrav är satta för Barn- och utbildningsförvaltningen och det är helt klart svårare att ta beslut i dessa lägen. Om man hade obegränsade resurser att tillgå – då hade allt varit så mycket enklare. Nya anbud på byggnation har gått ut och i en högkonjunktur blir allt dyrare inkl material. Ibland önskar man att man kunde trolla – eller åtminstone hade uppfunnit någon uppblåstbar variant av byggnad med bra standard. Den dagen man eventuellt inte behöver dem längre, bara att pysa ur luften och spara till nästa barn- och elev topp.


Jonas hade sett ett enda liv i skogen på sin jaktrunda men han plockade rejält med blåbär och det ser jag naturligtvis fram emot. Detta nyttig bär. Fullproppade med vitaminer och antioxidanter. Dessutom goda. Ibland är ju allt som är nyttigt mindre gott men inte när det gäller frukt och bär. Jag åt en fantastisk god men onyttig muffins i förmiddags. En kollegas fru hade bakat och fått över och detta tog kollegan med sig till jobbet. Härligt generöst! Muffinsen var fylld med nötcrème – ni vet såna små påsar som återfinns i lösgodissortimentet. Hur gott var inte det? Tack Åsa! Nyttigt för själen!


Tisdag kväll och sängdags. Tidigare avverkades en lång löpartur är. Så gott väder och så skönt efter två dagar utan allt för mycket steg. Då har man ju extra mycket spring i benen och energin känns obegränsad. Skönt mör i kroppen och lugn i sinnet. Kvällsmaten bestod av blåbär....


God natt!!!


 

Supergod!!!!

Av Sofia - 28 augusti 2017 20:02

Idag har det varit en dag helt utan flyt. Jo, det finns såna dagar. Det händer inte så ofta men de måste man också ta sig igenom. Systemet krånglar och en mängd onödig tid får läggas på rättningar, hyresgäster som har betalat sin grannes faktura… Posten (som förövrigt alla skyller på) kanske har delat ut fel men tittar man inte på adressen… Ja, det hela redde ut sig eller rättare sagt – båda parterna förstod och den som fått sin faktura betald ska betala in grannens istället. Just detta fenomen har aldrig hänt men någon gång ska ju vara den första. Leverantörer som lovar att återkoppla och inte gör det. Tiden bara går. Man får ligga på som en liten igel för att få svar och jag gillar inte iglar, gillar absolut inte att vara en själv. Efter en sån här arbetsdag längtar man lite till morgondagen. I morgon är en annan dag.


Ett trevligt lunchavbrott blev det dock. Lunch med min ledige man. Gravad lax och dillstuvad potatis på Akropolis. Fantastiskt gott och trevligt. Nu har vi nyss kommit hem från ytterligare en liten utflykt. En grön sådan. Studiebesök på EM Vilt i Malmbäck i Centerns regi. Vi fick se ett nyrenoverat och utbyggt slakteri och fick information om deras verksamhet. Jätteintressant. Imponerad över hur många djur som hanteras här varje vecka. En trevlig kväll som avslutades med grillad vildsvinskorv. Hur gott som helst. Vi fick också möjligheten att köpa korv och det gjorde vi såklart.


Igår hade vi besök av en liten liten tös. 1,5 vecka gammal och hon var så näpen och nätt. Kan inte förstå att mina egna varit så små. En trevlig grillkväll hade vi med Havannas föräldrar och timmarna gick som vanligt lite för fort. Lördagens kräftfest satt ju lite i så det var extra skönt att vila huvudet mot kudden igår kväll.


God kväll!


 

Mamma Tina med Havanna

 

Pappa Henrik

Av Sofia - 27 augusti 2017 13:47

Igår var vi på kräftskiva eller kräfttest för att vara exakt. Fem olika stora skålar med kräftor bjöds vi på och vi fick protokoll där smak, utseende, köttets konsistens skulle anges samt det totala intrycket. Jag får lov att säga att det samlade gänget tog det mycket seriöst. Faktum var att de alla fem olika sorterna var goda även om någon kräfta var enligt mitt protokoll "skitful". Utseende på en kräfta hade jag lite svårt för ange....

En otroligt trevlig kväll hos familjen Undfors med otroligt trevliga övriga gäster. Det är alltid kul att umgås och prata mer med människor man förut bara hejat på. Å maten på Älgstigen är som alltid en kulinarisk upplevelse. Mycket mat och fantastiskt gott för att sammanfatta det på ett rättvist sätt. Varmt tack Camilla och Micke för en superkväll!

Vi gick hemåt tidigt i morse så idag tar vi det bara lugnt. Fram till kl 18.00 Då får vi besök av den minsta och yngsta lilla människa jag känner. Havanna som föddes den 17 aug kommer på lite grill ihop med sina fina föräldrar, Tina och Henke!!

En del av all god mat

Ett glatt gäng

Fina kusiner (de två andra kidsen befann sig inte vid bordet när bilden togs.)

Av Sofia - 25 augusti 2017 18:32

………idag är det Stellas födelsedag! 13 år. Nu är alla hemmavarande barn tonåringar, dvs 3 st tonåringar på 140 kvadrat. Vi sjöng för Stella på morgonen och sedvanlig glass på sängen inklusive paket delades ut. Hon blev jätteglad för allt och hon såg fram emot att få skriva med riktigt bläck o den påfågelsfjäderpenna jag köpte till henne i Kanada. Hon tog på sig sina nya örhänge (små löv i höstens färger – även de från landet over there) och gick till skolan.


Sången på begravningen gick bra. Som alltid är det en härlig känsla när man gjort det. Blev väldigt nervös idag – det sköljde bara över mig och min puls var svår att få ned. Rösten påverkades inte men mina ben skakade lätt…kroppen är märklig och har tusen sätt att ”säga till” på. Det är alltid en anspänning att framföra sång och begravningar hör till det svåraste. Nu kände jag inte kvinnan som vi tog avsked av men det är nog att se de anhöriga i sin sorg. En stilla och vacker stund i Anneforskapellet och mina tankar gick då och då till de som helt nyligen mist sin son, sin kompis. Det är så extremt sorgligt och bedrövligt när någon väljer att avsluta sitt liv. Född samma år som David – som förälder går den tanken inte att tänka. Varje människa som tar sitt liv är en för mycket.


Det skrivs och pratas mycket om mobbing nu såhär när skolorna drar igång. Just nu blottas ett fall i tidningarna och det är ren och skär vuxenmobbing. Jag kanske inte heller tycker att Anna Kindberg Batra går igenom rutan och jag tycker inte heller att M gjorde rätt som flirtade med SD men det mediadrevet hon nu upplever är fruktansvärt. Ingen människa ska behöva utstå det hon går igenom. Tidningarnas ansvar verkar vara noll. I går duggade nyheterna tätt, län för län meddelade sin misstro till Anna. Tycker det borde hanteras internt innan tidningarna slutligen meddelar. Det känns som att kvinnor har fler ögon på sig, att vi hela tiden måste vara bättre och kunnigare och smartare…måste prestera mer. Den känslan är hos mig förenat med obeskrivlig hopplöshet och frustration. Har skrivit det många gånger – det är inte länge sedan vi fick rösträtt. Jag skriver om den meningen. Det är inte längesedan vi tog oss rösträtten för det var väl ändå kvinnorna som kämpade för det och inte männen som ”gav med sig”.


Idag har vi varit på Medborgarkontoret. För ett tag sedan fick Jonas ett vykort att han var välkommen till Nässjö kommun. Han skulle få en present om han gick och visade kortet på MBK. En kasse med matnyttig info samt två jättefina kaffemuggar fanns i den. Han studerade kartan som var medsänd länge och väl. Han hänger inte alltid med när jag pratar om de olika område som finns här. Handskeryd, Hultet, Runneryd.... Var går gränsen mellan Åker och Målen - ja det finns mycket att klura på!


Fredag och vi firar. Nytt jobb för min sambo så jag skriver TUSEN GRATTIS till min älskade truckförare!


 

Stella 13 år och 1 år

 

Den presenten gick hem. Skriva med äkta bläck.

 

Fina muggar som visar Nässjös stadsvy.


Av Sofia - 24 augusti 2017 22:00

Torsdag och sol. Hur många underbara augustisommardagar har vi inte haft på senaste tiden? Bara att vara tacksam och ödmjukt ta emot och framförallt utnyttja. Dessa löparrundor i optimalt väder ? finns inget bättre än att springa och svettas i hög, klar och syrerik luft. När höstrusket med regn och jobbig vind får man på nåt sätt tänka på de här underbara turerna man fick. Att gå till och från jobbet i sol är också sköna minuter. Solen värmer så man inte fryser men man blir inte jobbigt varm (beror ju förstås på stegens hastighet). Idag gick jag hela Brogatan fram och sjöng ? måste sjunga lite varje dag för att vara uppsjungen till begravningen i morgon. Nu sjunger jag inte jättehögt när folk cyklar förbi mig men ibland missar man en och annan och de kanske undrar lite? Ja, jag bjuder på det.

Idag fick jag den äran att äta lunch med min sambo. Så trevligt och gott. Fiskrullader med laxmousse och vitvinssås på Caférangen satt bra. Nu är sista träpinnen utkörd från sågen från Rörvik Timber i Myresjö och nu väntar nya äventyr för honom. Det är en stor förändring att byta jobb, särskilt om man jobbat länge på sället man lämnar. Han är dock utrustad med en bättre hjärna än jag och har varken haft särskilt mycket ångest eller djup oro för detta. Allt löser sig! Tänkte på det när jag igår sprang förbi RH-Stolen (eller Flokk som de nu har valt att döpa om företaget till) och VD?n var på hemväg och vinkade åt mig. Jag vinkade glatt tillbaka och kände en sån där lyckoilning i kroppen. Är såhär i efterhand extremt tacksam för att jag en gång blev uppsagd därifrån. Att hoppa från den höga klippan rakt ut i det okända gav mig så mycket kraft och energi även om det gjorde satans ont där och då. Så mycket nya jobberfarenheter och bevis på att jag klarade så mycket mer än arbetsuppgifterna där.

Nu har precis Johanna och Alexander, mamma och pappa lämnat vårt hus. Vi har firat Stella som fyller 13 år i morgon. TONÅRING! Lite kalas på dagen (nästan) ? kalas för släkten blir senare. Hon fick välja mat och istället för köpt Kina-mat blev det mozzarella-mackor med bacon, tomat och basilika. Ja, det blev ju helt klart billigare och faktiskt mycket godare. Trevligt att träffa Johanna som jag inte sett så mycket av i sommar. Hon har precis blivit en bil rikare (eller fattigare). En liten fin svart KIA som jag hoppas att hon för fram på vägarna lugnt och fint.

Godnatt

Av Sofia - 22 augusti 2017 19:24

Nu har alla barn börjat sina skolor. Henry började tvåan idag på Estet. Gott! Mängder med lappar är signade av vårdnadshavarna – allt från kontaktuppgifter till att man godkänner att aktuellt barn får vaccinationer. Schemat var och en visade upp såg bra ut. Någon sovmorgon, tidigare hemgång på fredag samt inte allt för stora hål mitt i – det är bra. Är det någon jag verkligen imponeras av så är det schemläggaren. Hur?? kan de bara få ihop det. Högt tryck på antal elever o så ska det stämma med antalet lektioner enligt läroplan inklusive rätt lärare plus sal. En för mig obegriplig uppgift – (som aldrig gillat att pussla)! Härligt när det stämmer.


Å en annan ekvation jag inte får ihop är att jag lyckas springa 14 km utan att känna av ryggen men all övrig tid känns den som att den ska gå av. Att böja mig ned i t.ex köket känns som någon drar en kniv i ryggen vilket inte är så mysigt. Att resa mig från kontorsstolen tar emot – ja, allt tar faktiskt emot. Å som den hypokondriker jag är då och då, oroar jag mig för att det är något allvarligt fel. Har egentligen, trots min längd, aldrig haft problem med ryggen så man undrar ju vad det är? Har inte ändrat några rutiner på senare tid (förutom att jag har börjat jobba), har inte vridit till mig, stigit snett etc.  Ja, ja – det går väl över. En dag när man vaknar är det bara borta. Förhoppningsvis!


Läste en artikel i Smålandstidningen i morse. Vetlanda kommun ska genomföra en pride-vecka villket jag tycker är så bäst. Pastorsfrun Maria Hallman mötte Vetlandas kultur- och fritidschef Stewe Jonsson med reporter på plats och hon tyckte att Vetlanda skulle avstå och inte lägga några pengar på detta evenemang. ”Guds vrede” skulle drabba Vetlanda menade hon på. Jag undrar i mitt stilla sinne under vilken sten hon har legat…. Trodde inte det fanns övervintrade dinosaurier kvar men jag hade tydligen fel. Ett tips - läs det! Det är bara så sorgligt att hon får det minsta utrymme i pressen....


Har hämtat min rosa ”bröllops-klänning” från kemtvätten idag. Trots att nedre delen var missfärgad av både blod (skärvan i foten på dansgolvet) samt att den släpat i backen i flera timmar när de höga klackarna åkte av blev den REN och FIN. Nu kan jag ha den fler gånger. Frågan är bara om jag någonsin mer blir bjuden på ett party med den klädkoden. Man vet ju aldrig…. Ska på en trevlig kräftskiva på lördag med goda goda vänner men med tanke på kräftstänkt tänker jag inte ta den på, dessutom skulle det nog se ut mer som ett bättre försök till maskerad om jag valde den.


  

 

Fräsch o fin i början på kvällen...


     

...inte så fräsch kl. 02.00 på kvällen men fläckarna syns ju inte på långt håll...

Av Sofia - 21 augusti 2017 20:53

För mig var det ny vecka och ny måndag. För David och Stella var det ny vecka, ny måndag och NY skola. Stella begav sig till Norråsaskolan för att börja högstadiet, sjunde klass. David fick ta sig till Brinell för att börja gymnasiet. För att låta så klyschig som möjligt. VAD har tigden tagit vägen….? De är stora nu kidsen. Stella gick väl upp cirka kl. halv sex och det var mycket som skulle förberedas och fixas innan hon lämnade huset. David grejade inte så mycket. Efter en dålig natts sömn gick jag också tidigt, var på jobbet före sju. Vissa nätter blir det många funderingar på precis allt och det tar tid innan det varvar ned i skallen.


Jag har en klump i magen för hösten, kan inte hjälpa det. Mer än någonsin måste vi hjälpas åt och ta det i pianot och jag vet hur bra jag är på det. På något vis slår jag ännu hårdare på tangenterna och tonerna stämmer inte alls. Men melodin måste spelas och helst till slutet. Det måste ju gå på något vis.


Lunchen erbjöd hög, klar och frisk luft plus sol. Helt fantastiskt väder. Har längtat ut med löparskorna hela dagen och jag fick vad jag ville. Skönt! Nu vi pustat ut, duschat, handlat och grillat samt ätit hamburgare. Så gott!! Nu sitter vi framför Idol och kollar på de olika förväntasfulla kandidaterna som ställer sig framför juryn. Förmågan varierar!! Sedan är denna dagen över. För lite nattlig sömn gör att jag längtar ännu mer till kudden.


Ha en fortsatt fin kväll!


 

2010 - Skolstart! Stella börjar förskoleklass och David börjar 3:an.


 

2017 - sju år senare. Stella har börjat 7:an och David började gymnasiet. Nja, det är inte taget just idag (för jag orkar inte vänta på David längre). Bilden togs i Gränna i somras.



Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards