Alla inlägg under december 2012

Av Sofia - 31 december 2012 14:43

Med tanke på vädret liknar kanske årets sista andetag mest en utdragen suck... Regn.....och rusk! Nu när snön var så fin kunde den ju fått ligga kvar. Kanske det ska bli nattens nyårslöfte - att jag INTE ska lägga så mycket energi på vädret. Det blir ju som det blir ändå....


Året som gått - sammanfattning! Som jag skrev igår - ljusa och kanske mörka erfarenheter har format vårt 2012 och nu har vi facit. Min körsjungarkompis Sabina skrev något fint och mycket tänkvärt på FB idag - "Se tillbaka på 2012 som ett fint år! Oavsett vad du har erfarit så har det förmodligen gjort dig till just den du är idag - den sista dagen på det år som har passerat. Se till att ha ett underbart 2013 - gläd dig mer åt småsaker, skratta mer, njut oftare och fånga varje ögonblick (och kanske en och annan "stekt sparv i luften")"  Mycket bra!!!! Tack Sabina för lånet <3

 

Å sammanfattar jag 2012 har det varit ett bra år. Händelser som far runt i huvudet med mest avtryck är nog att pappa äntligen fick ordning på sin höft och blev "Kenneth" igen - rörlig och glad!! Inte heller några andra lessamma besked om allvarliga sjukdomar har drabbat vår familj vilket gör mig djupt tacksam. Jag är tacksam för att ha ett jobb som utmanar mig till bristningsgränsen. Har bestämt mig för att jag kanske ska nöja mig med att gå för 100%. Mental träning å åter träning! Läsa mer i mindfulness-boken - YES!!! 

Att Johanna trivs på sitt estetiska program ger mig lyckopirr i magen varje gång tanken är där. Vad är då en piercing i näsan. Jag hade ju önskat hett att hon tyckte hon var fin utan men det ÄR inte hela världen!!! Ju fler barn, desto fler "händelser" - ljusa och ibland mindre ljusa. Men som sagt - det gör oss till de vi är idag. Kanske något mer ödmjuka - livet är ingen bana på räls.

Jag ser ljust på framtiden och jag längtar efter våren - men stopp!!!! - inte för mycket. Idag även om det regnar är gåva få förunnade så se till lägga den till skaran av bra dagar! Nyårsfest till kvällen med vänner! Stella har det bra där hon är - good! 

 

Nedan är våra icke så stilrena kylskåpsdörrar. Jag har svårt att ta ned kort jag en gång har satt upp så här finns inte bara foto från 2012. Ibland och ganska ofta tittar jag på dem....konstaterar att livet rullar fort....åren går fort. Carpe Diem om du kan!!!!!! 

 

Gott Nytt 2013 alla mina underbara läsare. Så glad att ha er!! Jag vet vilka en del av er är. Detta år har det blivit fler - fick ju lite "reklam" i tidningen i oktober ;) Kan jag förmedla något tänkvärt, få någon att känna igen sig, kanske leda någons tanke i en annan bana blir jag glad. Preics som Sabinas ord gjorde mig glad idag! 

 

   

50-årig bröllopsdag för mor och far, födelsedagsteckningar, kort från Sveriges underbara sommarstränder, Göteborgsvarv, högtider..... händerlser under åren....

 

Av Sofia - 30 december 2012 17:20

Nyfött år är snart här.......2013

Fortfarande befinner vi oss i väntans tider

Ingen vet något om vår mogondag - det som kommer

Välkommen ny tid! 


Det gamla lämnar vi bakom oss

placerar det i minneslunden

Det som var bra bevarar vi inom oss

det mörka - kanske gav också det något bra....


Erfarenheter av mörkt och ljust

gör oss förhoppningsvis starka

Hoppas det ljusa tar

stor plats och segrar 2013


Önskar mig ett nytt år med 

glädje, kraft och energi

utan alltför många egenhändigt snickarde krav

Välkommen år 2013 "Good is enough"



Gott nytt 2013 

     



Av Sofia - 29 december 2012 20:35

Vad vore livet utan musik? Inte så mycket. Inte mycket alls. Att få sätta sig med gitarren och spela favoritsångerna - finns inte mycket som gör mig så harmonisk och rent av lycklig som detta. Älskar att sitta vid mitt piano oxå men tyvärr behärskar jag inte detta riktigt så väl som gitarren...tyvärr. Övar just nu frenetiskt på "Gläns över sjö och strand" och jag blir nog enligt mina egna krav inte riktigt nöjd med den förrän till våren.... Å även om man inte spelar nåt instrument så betyder musik oerhört mycket för många. Musik förenar och musik öppnar upp! Funderar lite på Annandagen på Högland. Discot spelade en låt som jag inte kanske "känner" nåt särskilt för "Gagnam Style". Men...där då hela dansgovlet skakar loss till denna - det är lite coolt och då känns låten otroligt bra, helt plötsligt (även om det känns lite märkligt att erkänna detta just nu).


Precis nyligen hittade jag en ny skatt i musikalisk bemärkelse. Ellie Goulding. Hon kanske är mest känd för sin "Your song" - cover av Elton Johns dito. Trodde innan jag visste, att det var Linnea Henriksson som sjöng den men nu vet jag bättre. Det var min bror Anders som började spela Ellie på sin iPhone på Juldagen och jag sökte henne sedan på Spotify. Sååååå mycket bra musik. En otrolig skön blanding av elektronisk pop och otroligt bra melodier. Dessutom fantastisk njutbar röst. Det blir mycket Ellie framöver. Duktig ung sing-song writer från England. Att öva in någon av hennes sånger på gitarr är mig dock övermäktigt. Jag kan tolka Melissa Horn och Winnerbäck men det finns gränser....


Som idag - ont i huvudet och halsen - tillbringat hela dagen i min säng. Läsandes "50 nyanser av mörker" - fortsättningen av "50 nyanser av grått". Ja, jag erkänner att jag läser den och jag VET att så många andra gör. Bra böcker. Fängslande histora "bakom" all sänghalm. Häftigt hur några böcker kan göra en sån megasuccé med tanke på att innehåller är tämligen naturligt.... Lyssnat på mkt musik som lindrar smärtan att inte kroppen är som vanligt. Så - alltså! Dagens något flummiga och febersjuka inlägg kan konstatera att musik är livet och så även böckerna.... Man kan ju undra hur många musikskatter man INTE har upptäckt och hur många bra böcker man INTE har läst... Förhoppningsvis har jag många år kvar att upptäcka både det ena och det andra!!!


Ha en fortsatt fin lördagskväll!!!!

Av Sofia - 28 december 2012 16:27

Det blev många timmars friåkning för mig idag. Först sladdade jag omkring på hala vägar runt Träslända. Kanske hade det varit bättre med skridskor.... Nädå - inte så farligt - idag var det faktiskt sandat och grusat. Broddar borde jag dock investera i. Skulle kännas lite säkrare. Det var så vansinnigt vackert idag. Vyer likt ett vinterparadis! Idag sol från klarblå himmel. Fantastiskt! Såna här promenader ger energi som räcker länge länge...


Efter middagen var det dax för friåkning på riktigt. Kaffe och choklad och lite pepparkakor packades o så åkte vi upp till Stinsen Arena med David och Stella. Mer hal is att glida omkring på.... Det var mycket folk där - kul att hallen nyttjas även av friåkare, när möjligheter bjuds. Jag åkte oxå i mina vita skrillor. Jag har nu detta år dubblat dosen skridsko-åkning (två gånger istället för en under en säsong) - bra!!!


Till kvällen SKA jag äta krabba. Har nu velat äta detta hur länge som helst. Alla säger att det är så gott. Har aldrig testat och jag vet inte riktigt hur jag ska öppna den. Jag har Bonniers stora kokbok och på sid 288 står det exakt hur man ska göra. Jag lär vara tämligen ensam om att vilja äta detta så till de andra för kvällen blir det hamburgare.


Ha en fin kväll!!!!


Vackra vita vinterland!!!


   

Träslända i vinterskrud och sol

 

Paradiset!!!

 

Stella o David

 

Fikapaus

Av Sofia - 27 december 2012 21:28

TV-kvällen har inneburit och innebär olika människoöden. Dokumentär om Olof Palme. Fascinerande historia. Oberoende av om man gillar det han kämpade för eller om man tillhör hans partifärg är han en fascinerande person. Det finns människor som hela sitt liv kämpar för rättvisa och står på de svagas sida. Tyvärr får vissa inte kämpa så länge...de berövas sitt liv på det ena eller andra sättet. Precis som de nämner i dokumentären om Palme mördades både Kennedy, Martin Luther King... Människor som gjorde stora saker för mänskliga rättigheter. I have a dream.... Mmmmm, alla har vi drömmar - genomförbara eller inte. Starkt att tro på saker som gör världen ljusare och att också verkligen "göra något".


Det finns andra historier som berör - mer eller mindre uppdiktade. Författaren till Millennium triologin, Stieg Larsson kämpade för mänskliga rättigheter, demokrati och kvinnors rättigheter. Som en parallell till Palme vigde han sitt liv åt att kämpa. Synd att han inte fick uppleva den enorma succé på grund av böckerna om den tatuerad flickan. Lite märkligt att se Daniel Craig spela Mikael Blomkvist i den amerikanska versionen The Girl with the dragon tattoo. Kanske inte så tvålfager men han har något speciellt...gör rollen riktigt bra. Å första delen, en olöst mordgåta som detektiven Blomkvist tar sig an... Drivkraft på hög nivå!!


Drivkraften finns inom oss! Mer eller mindre. Olika saker driver olika olika människor. Det är i sig häftigt. Ännu häftigare att göra något av den... Att se andra människors verk gör mig upprymd! Å jag vill avsluta dagens inlägg med ett citat av Dalai Lama. Han fick frågan vad som överraskade honom mest med mänskligheten. Han svarade:


”Människan.
För att han offrar sin hälsa för att tjäna pengar.
Sen offrar han sina pengar för att få tillbaka hälsan.
Därefter oroar han sig för framtiden så att han inte kan njuta av nuet;
resultatet blir att han varken lever i nuet eller framtiden;
han lever som att han aldrig kommer dö;
sen dör han utan att verkligen ha levt. ”

- Dalai Lama


Tänkvärda ord..........


Godnatt!!



Av Sofia - 26 december 2012 14:17

Annandan!! En dag förknippad med starka traditioner...tänker främst på bandy. Annandagsderby. Idag befinner sig NIF i Tranås och där nånstans står fadern och sonen i huset sam svärfar. De står väl där under nån läkare i regnet och njuter och jag kanske inte ska säga nåt eftersom jag var rejält blöt efter en långpromenad. Såååå kul att det regnar nu när all snö har kommit...hm...


Känns ju lite tokigt att inte Nässjö fick vara "hemma" iår när hallen är byggd men det är ju som bekant vartannat år som gäller. Nu är det ju inte längre 5000 pers i publiken på dessa derbyn. Minns något år runt 1990-1991 när jag bodde på Mellangatan. Skulle ut med bilen runt halv-ett tiden och kunde inte fatta varför det var trafikstockning på absolut HELA Brogatan. Det var på den tiden jag fortfarande inte var invigd i bandyvärlden och tilläggas kan att det inte heller fanns någon rondell vid Willys - därav problem att komma ut från Mellangatan!


En annan tradition såhär efter Jul är ju utgång på lokal. Juldan för de yngre och Annandan för de äldre. Eller i år kanske man ska skriva - Juldan för de yngsta och Annandan för de fortfarande unga. Känns väl inte som att Ulf och jag har riktigt där o göra på Högland ikväll med tanke på att Club 30 har flyttats till Trettondagsafton. MEN! Vi struntar i det. Vi har bestämt at gå ut med några kompisar och så får det bli. När man väl är där spelar ju inte åldern så jättestor roll. Hoppas de spelar bra musik för jag är riktigt sugen på att dansa!!! Å Ulf får väl göra en "Magnus Uggla" så jag får lite sällskap på golvet. Hoppas på en kul kväll!!!!

    


Ha en fortsatt fiiiiiin Annandag!!!!



Av Sofia - 25 december 2012 17:50

Juldagen är snart till ända! Den har tillbringats till största delen i Torset hos mina föräldrar. Mammas julmat....mmmmmm...... Gott, gott, gott, mätt.... Trevliga timmar och när tomten hade varit på besök var alla mycket nöjda. Mycket platta och tunna paket vilket tillfredsställer både liten och stor. "Money is funny" som det stod på ett kuverten... stämmer ju rätt bra.


Sedan lekte vi oxå. Musikquizz. Den blev rätt rörig och det slutade med att vi låg dubbla av skratt. Rad 3, fråga 4 eller var det rad 4 och fråga 3? Hur som helst slutade allt med "tomtebloss" och sedan kvittar det faktiskt om Lucia kommer från Sicilien eller Syrakusa...eller båda och? Eller ligger Syrakusa på Sicilien eller tvärtom - gillas kanske båda svaren....? En av kusinerna spelade tydligen in detta - det borde gå att tjäna pengar på ;D


Till eftermiddagskaffet slöt moster Karin och Assar upp till vår skara. Det behövdes verkligen ingen eld  i kakelugnen idag. Vi alstrade mycket värme!!


Tack älskade mor och far för en underbar dag!!


 

Pappa och mamma vid spisen och maten

 

Julvärdar

 

Bror Pelle, svägerskan Monica och Lukas

 

Min bror Anders och jag

 

Jag och Ulf

 

Jois och Elin

 

Nya tomtar för dagen - Från barnen Holm Storme till mormor och morfar

 

Jag köpte en egen värld med tanke på den undergång som aldrig kom. Har velat ha en sådan länge....


 

Julaftons framför granen!!!

Av Sofia - 24 december 2012 13:51

Hemma igen efter julbönen i Norra Sandsjö kyrka som nyss har precis ägt rum. En väldigt skön känsla när sången med mor har gått bra och dessutom kyrkan är nästan fullsatt. Fantastiskt att så många kommer en dag som denna och lägg till MYCKET SNÖ på vägarna. När man var liten ville man att det skulle ta slut fort i kyrkan. Idag ville jag att det skulle fortsätta och fortsätt... Ett sånt lugn infinner sig och det känns ju faktiskt som att Jesusbarnet ligger i den krubban som Eva Spångberg har snidat. 


Inte heller några förkylningar förstörde dagens sånger och tonerna satt där de skulle. Nervös hela morgonen men efter första strofen så släpper det sombekant. Å att se alla där i bänkarna, min familj, pappa, bröder med sina familjer, moster och kusiner, bästa kompisen Susanne och hennes Tindra. Det är stämning för mig. Julstämning!


Å nu bär det av till mina svärföräldrar på Julaftonsmys tillsammans med Ulfs bror och familj. God mat VET jag att vi får och  härlig samvaro i flera timmar. 


*  ***  **  *  G O D   J U L    ! !  *  ***  **  * G O D   J U L    ! !  ***  **  ** G O D   J U L    ! !  *  ***  **  *

 

 

Julkrubban!!

 

 

Altartavlan. Stella sa tydligen i bänken. Nu vet jag vem som skrev bibeln... Det var ett får!!

 

 

 

Johanna målar på sin vägg...i Sandsjö kyrka är hela taket fullt med motiv...

1  

Julbönsdax

 

Mamma

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards