Alla inlägg under november 2020

Av Sofia - 29 november 2020 17:08

Lite lagom puder på backen, lite gnistrigt i luften. Perfekt adventsväder. Mysigt att tända första ljuset (men vi fusktände igår).

Efter en rejäl grötfrukost klädde vi granen o pyntade källaren. Det otroligt fina vinstället jag beställt i för tidig julklapp till hemmet blev precis så snyggt som jag ville och trodde. Tack Björns garage i Linköping - såg det i stadens mysigaste affär på höstlovet. Lampor vid luckan så man ser utrymnet när glaset är på plats. Isolerat och härdat glas - vi får väl se om jag vågar gå på det.... Vi kunde inte låta bli att ställa ned en tomte, bara hon nu tar det lugnt med vinet till julafton.

Sprang en runda med Ana Diaz i lurarna. Hennes tolkning av Tommy Körbergs fina Fait Accompli slog lite nock på mig igår under Så mycket bättre. Så underbar!

Å lite Vinterstudio har vi hunnit med. Bra jobbat Frida, igen. En hedersam fjärdeplats. Brons till Ebba. Johaug norpade guldet i dagens jaktstart.

Fortsatt fin första advent till er alla!

Källaren pyntad

Nu väntar vi bara på glaset

Tjusigt vinställ i libanesisk ek. Inte närodlat....

Av Sofia - 28 november 2020 20:29

Startade dagen med sovmorgon men vad händer. Man vaknar prick tio i sex, den tid som klockan brukar ljuda. Men jag kunde somna om, en stund.

Åt god frukost o läste tidningen länge. Älskar dessa lördagsmornar. Sedan blev det en stund vid TV?n. 10 km längdskidor och det är vansinnigt spännande. Jag blir alltid så nervös. Världscupspremiär och Frida Karlsson gjorde en ursinnig start. Vilken fart. Hon fick silver idag och Johaug vann. Men hon får passa sig för de duktiga svenskorna. Det finns ett helt gäng från vårt blå-gula land o det är såååå kul att se just Frida på pallen. Hon slog Therese förra säsongen i Holmenkollen och fick guld så det kan absolut bli fler gånger. Jag känner det på mig. Grattis till silver Frida. Å grattis till bronset Ebba.

En kont promenad stan tur o retur inkl en Chailatte på Espresso house - mycket gott, både promenad i sol och dryck. Sedan blev det tömning och ny påfyllning av Spa-tunna och städning av hus.

Brasa o räkor och nu bara njuta av Så mycket bättre! Kan inte bli så mycket bättre!

Ha en fortsatt go lördag!

Hyacinter- check

Av Sofia - 27 november 2020 20:30

Som man tog det för givet... Att slänga några ord till jobbarkompisarna. Att gå o fika o umgås. Att äta lunch och diskutera vad man skulle göra i helgen. Allt det där som är helt borta. Man saknar det helt klart. Man har en social hunger.

I morse tog jag som vanligt en kupp kaffe med Jonas o David innan de drog till jobbet. Det är så mysigt fem minuter (för det handlar inte om längre tid) vid tända ljus. Sen förflyttade jag mig två meter till ändan av bordet o börjar jobba. Slet som ett djur från 06.10 till 13.00 i princip utan rast. Åt rester från fläskpannkakan igår, vid datorn o sedan krigade jag mig ut på en underbar löparrunda. Blek sol o en grad plus. Så underbart. Fantastiskt skönt o jag kände mig så duktig. En energi jag behöver så mycket.

Duschade o stämplade in, jobbade till halv fem. Sen var det AW igen på Teams med goa kollegor. Två timmar tjabbade vi om allt o det är så kul o trevligt. Shit vad jag saknar dem!

Älg till kvällen o den kalven sköt Jonas förra lördagen. Såååå gott!

Trevlig kväll!!

Av Sofia - 25 november 2020 18:38

.....idag är det MAMMAS födelsedag! I den mörkaste och den mest ruggiga månaden fyller du och din dag har alltid lyst upp den här perioden. En höjdpunkt att se fram emot i november. Vilken ljusglimt i tillvaron du måste ha varit när du anlände.

Idag fick du fint väder. Sol och inga hårda vindar (förrän nu på kvällen). Inget besök idag men vi har har grattat dig med kort o SMS och blomsterbudet i Sävsjö skötte sig. Vi FaceTime?ade och jag fick se blommorna.

Ja, i 50 år har jag fått ha dig och jag är så tacksam att du finns kvar. Min bästa vän! Älskar dig så! Grattis fina mor! Hoppas din dag blev så som du förväntnade dig! Tokigt o tråkigt att inte kunna ses IRL men snart hoppas jag på en ändrad värld.

Kraaaaaaaaam från Tullan

Av Sofia - 24 november 2020 18:48

Dagarna hemma fortsätter tugga på. Igår var en sån där dag då det slutar med ont-i-huvudet. Å dagen var inte så mycket hemma. Startade tidigt så skulle hinna jobba nåt.

Passade på att traska med Stella till bussen för att det var första gången att ta sig ut till busshållplatsen - kolla hur lång tid det tog att gå. Exakt tio min. Moppen är avställd på grund av säsong.

Tog spruta nr 2 TBE. Check! Hon måste träffat rätt på en nerv för satan i gatan vad ont det gjorde. Hela dan idag har jag haft typ träningsvärk i hela
armen.

Tillbaka till teams-möte och pga det nya arbetsuppgifter att snabbt få fram för att komma vidare. Budget 2021, budget 2021, budget 2021.

Hämta Stella på skolan vid 13 så hon slapp sitta o vänta drygt 1,5 h på nästa buss hem.

Hem o vända, vidare till Ryhov, hann inte äta för jag fastnade i ett exceldokument. När jag låg där på britsen en timme medan de röntgade mitt hjärta med ultraljud hann jag tänka en del. Här ligger jag fullt frisk och sjukvården vill trippelkolla många ggr ytterligare om det är nåt fel. För fem år sedan drog detta igång o nu har nån ny hjärtläkare i Eksjö hittat min journal och vill kolla igen. Hjärtat slog så fint - jag så det med egna ögon. Bra flöde och fart på blodet, ingen kammare är förstorad trots den defekt jag har. Något förstorad vena cava - undre hålvenen. Antingen något genetiskt fel eller så har jag tränat till mig detta.
Läkaren sa sammanfattningsvis - visst om du satt still ett halvår kanske den skulle krympa men det ska du INTE! Fortsätt träna. Min tanke går till elitidrottare- hur bigga måste inte deras va?

Märklig känsla att se alla rymdmänniskor i korridorerna. Personal med visir.

Tog en macka på café Ryhov efteråt och ringde till mamma. Lugnade ned mig lite.
Körde hemåt på 2-1 vägen som jag fullkomligt hatar. Gillar inte att köra bil helt enkelt.

Kom hem o gjorde lite färdigt vid datorn tills det inte gick mer. Slut i rutan o slut i knoppen. När ögonen går i kors - då är det dax att slå igen burken.

Go kväll!

Av Sofia - 22 november 2020 17:08

Det börjades tidigt denna säsong. Grannarna i vårt område har pyntat sina buskar och altaner med ljus och slingor o man ser även stjärnor och stakar i fönsterna. Det gör mig absolut inget att man börjar två veckor innan advent. Det enda som händer i mig är att jag oxå vill. Kanske är det för att vår verklighet är extra mörk o dyster i år. Den gråa, blöta filten Corona ligger tungt över oss. Det är aldrig fel att lysa upp mörkret lite extra. Det har dessutom idag varit ett bövlans väder.

Efter en blåsig promenad letade vi fram det som ska pryda vårt hem. Ljusslingan på altanen som jag har virat runt räcket t.ex - den fick vi leta efter ett bra tag. Vi städade förrådet grundligt en regnig dag i juli och städade antagligen väldigt noga. Men till slut såg den. Prydligt på en hylla längst in.

Jonas plockade ned jullådorna från vinden inklusive två döda möss i råttfällorna (om nån nu är intresserad).

Nu har mörkret kommit och allt är mysigt. Visst är det för tidigt men VAD GÖR DET? Det är nu det behövs.

Ps. Dagens roligaste var att Frida Karlsson vann i Bruksvallarna. Hon är grym. Fantastiska Frida!

Ha en fortsatt fin söndag!



Av Sofia - 21 november 2020 17:35

Idag har jag mest jobbat. Otroligt upplyftande känsla att inte ha nåt bättre för sig. Vädret har inte direkt varit nåt YES - jag vill ut. Jonas åkte till Landsbro för att jaga älgkalv hela dan. Nu har jag tillgång till bil men man ska ju inte gå på några shoppingcenter. Inte heller lämpligt att besöka nån eller mina päron. Å jag behövde förvisso de där timmarna med budget 2021 i lugn o ro. Känns lite som bonus i annars fulla veckor. Men idag var det inte kul.

Gick en blåsig promenad på dryga timmen o lyssnade till ?Precis som du vill? med Jens Hult på repeat. Igår sjön Simon Karlsson den låten på Idol och enligt mig det absolut bästa framförandet. Det kändes ända in i hjärteroten. Det finns så många som sjunger perfekt men det berör inte alls. Det är märkligt det där och allt är individuellt. Man får tycka vad man vill. Å jag ska inte gnälla att han åkte ut. Jag ringer inte o röstar. Carola levererade en fin ny låt. Inte klokt - sen jag var 13 år har hon varit Queen of Voice. Men hon hade problem med sitt skynke till kjol.

Idag blev det ingen Uppsala-resa för David med NIF. Nån hade fått Covid i deras lag och matchen blev inställd.

Kanske lite därför jag bjuder på ryggbiff från Sousvidden till kvällen. Mums.

Jodå - Jonas sköt en kalv, om nån undrade....

Av Sofia - 20 november 2020 19:17

Det är ändå rätt festligt. Man har suttit hemma o jobbat nu i två veckor (ja, vissa har suttit mycket längre tid) men ändå när det är fredag så är det fredagskänsla. Å vilken dag så vacker. Kall men solig. Jag fick tom dra för solskydden för det stora vardagsrumsfönstret för att den stack mig i ögonen o det var omöjligt att se siffrorna på skärmarna.

Dagen har varit helbra. Effektiv o jag har fått mycket gjort. Fredagsfika med Quiz vid 9.00 Så kul. Trots att jag kom näst sist. Det får man ta. Det sociala äventyret överväger förlusten.

Sprang en runda på lunchen. Kallt men otroligt härligt. Underbart när solen skiner. Strax innan såg jag mitt kusinebarn starta i Bruksvallarna. Hon kom två efter Ebba. Otroligt imponerande att se Frida Karlsson in action. Ska bli en härlig vintersäsong att följa henne.

Kl 17 blev jag inbjuden på AW av en kollega. Så otroligt kul att tjabba lite och UMGÅS om så bara digitalt. Tack Anna. Du är bäst!

Nu är barnen, Stella och David åter. Tacos väntar.

Ha en goooo kväll!!

Snodde bilden från Anna. Allt enligt GDPR : ) trevlig AW

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26
27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards