Alla inlägg under juli 2019

Av Sofia - 31 juli 2019 18:39

Solig morgon, skön morgon! Efter en bra natts sömn pga svalare väder tog vi frukosten i solen på vår baksida. Helt otroligt lyxigt. Å gott!

Testade mina nyinköpta löpardojor och som alltid känns benen som fjädrar få. Vilken skön känsla. De kommer att hänga i ett bra tag och många mil från nu. Bytte från Addidas till Nike - Just do it!

Mor och far kom på fika. Mysig eftermiddag på altanen och det var precis lagom varmt. Har passat på stt kolla jobbmejl o fakturor oxå - det var ett gäng då det är sista dagen i denna månaden. Jobbstarten närmar sig och jag förundras över hur snabbt semestern har gått. Minns första semesterdagen - då kändes de kommande fyra veckorna som en evighet.

Nu letar Jonas mask. Vi ska meta mört.

Ha en fortsatt fin kväll!!

Jonas byter min fiskelina med en egen uppfinning!

Mysig stund med mor och far!

Av Sofia - 30 juli 2019 20:44

Efter en minst sagt jobbig natt med många timmars vaken eller vaktande...vaknade vi hyfsat utvilade. Åska! Jag har appen Blixtvakt och får täta upplysningar om hur nära eller långt borta blixtrarna är. Jag räknar ändå, som man gjorde förr och det stämmer ganska bra. Har ändå en känsla av att alla åskväder nuförtiden är lurigare. Blixt 9 km nordväst om din position och sedan är den helt plötsligt 1 km bort eller rätt över.

När jag hade legat vaken en timme o varit rädd väckte jag Jonas. Vi satte oss i vardagsrummet och tittade på skådespelet för det är ju det. Naturens krafter är otroliga och tänk om man kunde spara energin i blixten och ta vara på den. Det är nog fler än jag som grunnat. När temperaturen går från 28 till mindre än hälften - så klart att det blir en urladdning,

Efter frukost trotsade vi regnet - jag fick premiäranvända min nya regnjacka - mycket nöjd med köpet.

Eftermiddagen spenderade vi i Eksjö och jag blev bjuden på min försenade födelsedagspresent - en middag. Sunrise. Hade sett fram emot buffén men vi kom efter lunchen och före middagsbarianten. Mätta blev vi dock och jättegott var det.

Fiskebutiken var nedlagd (oxå en anledning att vi åkte till denna stad) och det var ju lite surt. Billiga metspö inhandlades på ÖB. Några nya drag blev det alltså inte.

Ha en fortsatt go kväll!!

Det finns inga dåliga väder...

Lekte lite...

Grattis till mig

Gott

Av Sofia - 29 juli 2019 18:30

Idag har vi verkligen haft hemester. Från morgon till nu har vi spenderat timmarna i Solbacka med omnejd. Denna mycket heta dag har utnyttjats på absolut bästa sätt.

Gick upp kl 06.15, packade frukost och fiskegrejor. Tog båten ut på nästan spegelblank sjö och fick jobba lite för att komma fram. Motorn krånglade så det blev rodd. Vi njöt av morgonen och frukost ute på böljan och försökte få napp i tre timmar. Abborrarna var väl trötta idag och inte på hugget. Trots återfärd utan fångst - ljuvlig stund. En sån där stund man stoppar ned i minnesburken och plockar fram när höstrusk och snöfall kommer.

Hem å BADA. Så gott i vattnet. Simmade ett bra tag, att man skulle få uppleva en sådan vattentemperatur även i år. När man helst inte vill gå upp.

Vi tog cyklarna på småvägar till Grimstorp och hade med oss mycket vatten. Att träna på hjul är det bästa alternativet när tempen ligger på 27 grader. Å simma förstås. Badade igen o tog med oss fika. Flera av alla trevliga grannar hade samlats vid den gemensamma badplatsen. Väldigt trevligt!

Nu sitter vi och väntar på att grillen ska bli klar. Nu är vi hungriga, värsta hettan har lagt sig. Det gäller att njuta - kanske sen sista varma dagen på mycket länge.

Hela dagen har varit lite fira. Exakt ett år sedan vi gick och tittade på detta hus som var till salu. Lika varm dag då som idag. En stark vill-ha-känsla infann sig. Kärlek vid första ögonkastet och efter några spännande turer och lite (mycket) tur blev det vårt! Grattis oss!!

Morgonfiske o frukost

För ett år sedan var vi kollade på detta! Nu är det vårt!

Bad!!!

Sköööön dag

Av Sofia - 27 juli 2019 20:48

En sista solig dag på Gotland. Vi spenderade den vid havskanten. Efter ett besök hos Margus i Hablingbo (en jättefin lada med mängder av gotländska ting) åkte vi och badade. Vi kom inte ut med två lammskinn som jag hade hoppats på (kostade motsvarande en vecka på Mallis) men vi har ramslöksvinegrette o ramslöksolja med oss hem.

Mot Högklint. Vi såg hur de badade en bit bort nedanför den gigantiska klippan för några dagar sedan och stranden smockfull med vackra lena stenar. Jordgubbar, vattenmelon och vatten i ryggsäcken. Att gå de två km i 30 graders värme var tufft men när vi kom ned till vattenbrynet fläktade det underbart.

Den sista timmen i Visby ägnade vi oss åt mat. Underbart god pizza vid hamnen. Av någon outgrundlig anledning är det gott med varm och salt pizza när hettan dallrar i luften.

Nu sitter vi i bilen mot Småland. Vi fastlänningar (som öborna kallar oss) är snart tillbaka på Höglandet efter några mycket sköna dagar på öa. Bästa betyget gav Stella i bilen när vi satt i bilkön till färjan. - Jag vill inte lämna, jag vill stanna kvar. Tusen tack Maggan och Pesan för er gästfrihet! Vi lär återkomma!

Hela stranden är full av lena och vackra stenar.

Gott!!!!

Vi lämnar öa

Blå Jungfrun passerar man nära

Oskarshamn i sikte

Av Sofia - 26 juli 2019 17:42

Het och solig dag i Visby. Vi trodde det skulle vara outhärdligt hett men faktum var att det fläktade gott innanför ringmuren medan stegen på strandpromenaden var dallrigt hett.

Vi har gått på de fina gränderna, sett de fina ruinerna, gått igenom Botaniska trädgården, gått på Pippi-gatan, sett röjet på Kallis, ätit gott och fyllt på med vätska. Både den nyttiga varianten och den mindre nyttiga. Vi har ätit glass där de har över 300 st smaker och Stella valde smaken Smurf som hon gjorde för 9 år sedan. Minnen!! Stella har ett minne när hon fick såpbubblor i en affär precis intill Österport, 6 år gammal. Barn minns små saker.

Har känt på många fårskinn (förlåt lammskinn) men det blev inget köp idag heller. Dagens roligaste var när jag bad Jonas lukta vilken av två parfymer av märket Stella McCartney som var bäst. ?Jag tycker båda luktar kattpiss?. Jag bröt ihop av skratt. Kan tillägga att jag inte köpte någon av dem.

Nu tar vi bussen till Hemse och njuter av en ljummen kväll.

I love Visby

Pippis gata (där hon köpte hela godisaffären). Rätt namn är Fiskaregränd

Botaniska

Av Sofia - 25 juli 2019 10:49

 



Nu är Molly döpt. Molly Olivia Micaela Karlsson. Den lilla tösen tittade med sina stora bruna rådjursögon på oss och var nöjd och glad. Även storebror skötte sig med den äran. Ville sitta en stund hos fafa men det gick ju alldeles utmärkt bra.

En suveränt bra präst som pratade om mötet mellan barn o Jesus och hur han gjorde just barnen till ett föredöme. För barn har något som (vissa) vuxna tappar på vägen. Inom mig har jag inte tappat det. Barnatron finns kvar även om jag enligt mitt sköra samvete inte alltid lever som man kanske ska. Får en behaglig känsla i kroppen i kyrkan och jag kunde inte låta bli att bli lite stolt när Stella kunde hela trosbekännelsen utantill. Konfan lärde.

Några av Mollys tio kusiner plus William fick fylla i vatten dopfunten med färgglada muggar. Mkt bra idé - det blev väldigt avslappnat och härlig stämning.

Dopfest i en solig trädgård. Grillbuffé och det var så gott. Mollytårta o kaffe och presentöppning. Härlig dag! Härlig kväll tills myggen attackerade.

Idag startade jag morgonen med en tidig löparrunda. Magisk vacker morgon i Hemse och jag fängslade kyrkan på bild, där Molly fick sitt namn.

Stella o jag före dop

Våra stasser kanske inte matchade perfekt men var för sig är det snygga plagg

Familjen plus fadder o präst

William tyckte det var en rolig uppgift att fylla i vatten och fortsatte lite efteråt...

Fest i trädgården

Presentbord

Presentöppning

Mumsig tårta

Molly o pappa

Molly o mamma

Fafa o Molly

Fafa o William

Av Sofia - 24 juli 2019 14:40

Ögonen kan inte se sig mätta. Vyerna är ljuvliga - åt alla håll. Till Högklint åker jag gärna varje gång jag är på Gotland. Himlen sprack upp och solen kom när vi kom fram. Gick den fina slingan utmed havet, klättrade ned till strandkanten och kände på många många av de helt underbara lena stenarna. Här har vindarnas och vågornas kraft fått jobba för att tämja dem runda. Passade på att lägga mig ned o insupa stunden. Carpe Diem!! Eller hur Johanna. Jag vet att du älskar detta citat.

När vi tagit många fina kort och gått klart tog vi en mysig fika i Klintehamn. Köttbullemacka och saffranspannkaka. Man måste äta denna goda rätt åtminstone en gång när man besöker öa. Med salmrssylt är det verkligen gott.

Nu är det snart dax för dop Molly. Tälten är uppsatta, dekorationer i rosa. Fint väder. En härlig dag pågår och är inte slut än på länge!!

Ett måste

Molly blir nöjd

Snart dax för dop Molly

Av Sofia - 22 juli 2019 21:30

Ett par dagar hemma. Hemester. Njuter varje sekund. Vet inte vad som hänt med mig men jag har blivit en riktig hemmakatt.

Lördag. Spontangrill på Nässjös vackraste restaurang, belägen intill Ingsbergssjön. Värdparet grillade allt möjligt gott o precis som veckan innan gick kvällens timmar alldeles för fort. Vart tog tiden vägen? Tack Cissi o Claes o Axel o Emma.

Gårdagen blev löpartur. Det blev kvavt o hett och löpningen blev därefter. Men som man säger - ett dåligt pass är oxå ett pass. 11,5 km är inte att leka med. Handlade i stan o skulle hämta David. Åska rätt över oss o världens skyfall. Hela Kvantums parkering var som en bassäng. Efter solsken kom regn och efter regn kom solsken. Kvällen avslutades med kajak o alla de goda delikatesser som Lillis hade med sig i fredags. Å Anders!!! Om du läser detta! Det var det gooodadte ostarna, korven, skinkorna jag någonsin ätit! Å sylten med hallon o lakrits - mums!!! Det blir fler besök i Eksjö där den italienska gobutiken ligger!

Dagen gick i vänners tecken. Hämtade en f.d gymnasieklasskompis på stationen i Nässjö. Camilla, numera lärare i Linköping. Susanne slöt upp och vi har pratat och ätit och pratat och ätit. Gått en promenad i området - härligt väder. Så gott att träffas. Hoppas det blir snart igen. I år är det 30 år sedan vi tog studenten. Tiden går!

Godnatt!!

Härlig restaurang i Nässjö. Cissi och Claes på altanen med Jonas, strax intill Ingsbergssjön.

Gårdagskvällen - kajak för David

Såååå gott!!

Susanne, Camilla o jag

God tårta o vi fick den av Lotta på Öland. Jag lyckades nästan lika bra som Lotta!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards