Alla inlägg under april 2015

Av Sofia - 30 april 2015 16:38

På en av föreläsningarna i Stockholm fick vi höra att vi skulle hjälpas åt. Hjälpas åt att prata väl om skolan. ALLA!! Att försöka förändra bilden genom att vara positiv. Lärare – kollegor emellan och föräldrar gentemot sina barn. Vi hör och ser mycket negativt om skolan (t.ex. i tidningarna) - dåliga resultat och stökiga klassrum – kanske inte så konstigt att det inte är kö till lärarutbildningen?


Samma syndrom kan man hitta beträffande staden Nässjö….  Läser ifatt några dagars lokaltidning nu när man varit borta ett par dar.  Tänk om vi hade skribenter som vore lite mer positiva till vår stad…. Återigen en skitartikel som på något underligt sätt kan vända något oerhört positivt till något negativt. Om ni får välja – vem vill ha en giftig grusplan mitt i stan jämfört med tre snygga flerbostadshus med fräsch utomhusmiljö. För mig är detta inget svårt val! Förvisso fanns förr ett par stora yviga träd MEN det har planterats nytt så don’t worry – de växer till sig. Jag har även lärt mig att stora träd måste ibland ersättas med yngre….även om vissa andra inte verkar förstå det! Varje gång jag går ut från jobbet och ser hur fint gamla bryggeritomten blivit blir jag både glad och stolt. Å hur snabbt har det inte gått? Senast i morse la de gräs utanför senaste huset. Artikeln i tidningen var egentligen bara en blaj-blaj-text och försöka liva upp stackars-träd-debatten återigen. Lägg av - de är nedhuggna nu. Borta! Dessutom tar man en bild när allt inte är färdigt….. ”massor av asfalt och ett träskjul närmast vägen…..” Ja tar man ett foto rätt ned i svart asfalt – då blir det liksom mycket asfalt….. Dessutom har ju ölflaskan fått sig en rejäl uppfräschning. Den hamnade inte på bilden. Saknar objektiviteten och blir så trött på att vi alla inte kan hjälpas åt att prata/skriva positivt om vår stad Nässjö. Inte minst vår lokala tidning! Skärp er!


Å ni som är så attans trötta på staden/kommunen så ni tycker alla andra platser är bättre. Flytta då istället för att försöka förändra. Lite skatteintäkter minus men väldans mycket negativitet och dålig energi mindre. Inte alltid så säkert att det ska till så många förändringar i stan utan kanske istället i våra hjärnor…


Valborg och flaggdag! Grattis kungen! Fredagskänsla. Löpartur efter jobbet. Grill med barnen till kvällen och bara vara hemma. Borde gå och titta på en eld någonstans eftersom vi bjuds på detta. Men två resdagar i Stockholm och ett föräldraråd i Äng i går – det blir bara en kväll kvar med kidsen. Prioritering måste få vara min ledstjärna – alltid alltid!  


Ha en fortsatt fin kväll!!!



Ta en promenad till det fina området nu - det börjar bli "färdigt"!!!!

Av Sofia - 28 april 2015 16:45

Sitter på tåget. Ser ett oändligt vackert Sverige susa förbi. Det är många på tåget som förmodligen tänker samma sak när blickarna följer landskapet som så smått börjar skifta i ljust grönt... Vill dela alla dessa vyer med någon annan. Allt utan honom är lite lite grått.... Delad glädje är dubbel! I alla bemärkelser!

På hemväg från Stockholm. Ett par suveränt bra och intressanta dagar samt en supertrevlig och god kväll.... Massor med bra information och minnesvärda föreläsningar har jag lyssnat på och det var verkligen oxå ett tillfälle att lära känna andra människor i vår organisation bättre. Så mycket människor på Waterfront - cirka 2700 pers då från hela landet!! Logistiken var inte den bästa men många människor som ska forsla sig blir trångt...

Vi politiker ska inte peta i detaljer och hur-frågor (det som händer i klassrummet). Däremot ska vi vara delaktiga!!! Att skära ned antalet mål men att ha tydliga sådana är framgångsfaktor för högre resultat!! Å så kan vi hjälpas åt med en sak. Att tala väl om skolan! Alltid! Låga siffror i öppna jämförelser - visst de är inte bra MEN det finns kanske orsaker bakom som inverkar jämfört med en annan "bättre" kommun. Det känns lite som att det är en tävling - skolan gör massor!!! Det slits överallt!!!

Jag upplevde idag den bästa (!!!) föreläsningen någonsin. I alla avseenden. Jag (o alla andra) skrattade så tårarna sprutade. Claes Schmidt Sara Lund pratade om värderingar och normer och krossade fördomar likt pricka ballonger med nål.. En man i kvinnokläder - känner du dig obekväm? Så många sanningar - så enkelt - så självklart! Han tog upp vår inställning till allt som är annorlunda . Vår rädsla för det som inte vi är vana vid. Han har skrivit boken "Från man till människa". Varningstexten "boken kan allvarligt skada dina fördomar" är klockren. Jag har redan beställt boken. Alla borde få höra Claes Sara. ALLA!!!!!

Snart hemma hos barnen igen. Enligt mess o telefon har allt gått bra och det är åter en mkt go känsla - att få komma hem!!!

Gokväll!!!

Av Sofia - 27 april 2015 06:48

Sitter på tåget mot Stockholm. Andra gången denna månaden. Idag reser jag i egenskap av ledamot i BU-nämnden. Känner mig glad, priviligerad och tacksam för att få delta i Skolriksdagen 2015. Genomförs vartannat år och politiker och tjänstemän inom skolväsendet i hela landet deltar. Ett tillfälle att nätverka och utbyta erfarenheter och kanske lära av andra? Utbildningsminister Gustav Fridolin inleder! I år ska dessutom Nässjö föreläsa om hur väl vår kommun lyckats med sina utvecklingslärare.
Mängder med bra seminarium och spännande föreläsningar fanns att välja på och som alltid är det svårt att välja. Hur kan staten och huvudmännen tillsammans höja kvalitén och resultaten? En bättre integration? För dig som är ny skolpolitiker? - är några av de jag har valt! Ser fram emot dagarna!!

Nu är klockan bara 06.47 Inte extremt tidigt men med tanke på nattens hockeymatch känns det som att undertecknad har fått åtminstone fyra h för lite sömn. Eftersom mitt motto är ca sju så blev det bara tre timmar kvar... Vaknade i slutet av första perioden och Ottawa låg under med 0-1 mot Montreal. En sån där "måste-vinna-match-igen". Å i natt förlorade de då! Så ledsamt MEN ändå har de genomfört en "Sens"ationellt : ) bra säsong. Grattis!!!! Kul! - vad mycket bra hockey jag sett och lyssnat på denna säsong!!

Somnade aldrig om.....så jag hoppas att tåget kan vagga mig till sömns nu...

Ha en fin måndag!!!!

Mot Stockholm

Av Sofia - 26 april 2015 15:09

Söndagseftermiddag. Middagen avklarad. Avklarad? Ordet känns som måste men så är det inte. Att göra mat till och få äta ihop med mina barn är alltid trevligt. Idag blev det pytt-i-panna av gårdagskvällens rester. Förövrigt en mycket mysig grillkväll med mina föräldrar. Jodå - jag redde ut det. Att grilla! Ändå är jag kvinna!! Det gick superbra o dessutom blev det gott. Å före moment tända grillen, se på o vända köttet fixade jag alla tillbehör. Check!!!

Vi avslutade kvällen med kaffe o munkar samt "Vem är smartare ön en femteklassare?" Det var vi - ibland.... Kollade även reprisen av Ottawas förra vinst över Montreal med 5-1. Nördigt kanske men spännande även att vi visste hur det gick... De vann igen... Ny match inatt o vara vaken till!!

Det är så skönt när barnen är här. Ensam är inte stark. När man känner sig lite låg är det gott att ha dem omkring sig. Sitter o funderar över det som jag ibland får höra: "Du är för snäll!" Ska man inte vara det då? Det är en bra egenskap vilket jag tycker alla människor skulle genomsyras av men man kanske kunde hejda sig lite ibland. Inte rusa in med öppna armar och tro allt och alla om gott. Försöka bli lite mer avvaktande och inte alltid bjuda upp..... Men man är som man är (kanske tack-o-lov) och då får man gå på en del nitar ibland. Nitar som sätter sig som små ärr....kanske stärker de när de läker... #alltsomintedödarstärker

Strax dax för att åka till Bodafors o lyssna på mor som ska sjunga!

Ha en fortsatt fin söndag!!

God och mysig kväll! Tack mamma o pappa!!!

Av Sofia - 25 april 2015 17:02

Om man jämför med dagens morgonpromenad till Spexhult var den något gladare i sinnet än förra lördagen. Om jag hade haft en lyckometer (manick som mäter lycka) hade den indikerat högre siffror. Ljummen morgon - i varje fall när man har gått några kilometer - och med Shawn Mendes i lurarna gick benen lätt och fort. Tack Elin för att du visar mig så mycket bra musik. Ottawa vann i natt och nu blir det ytterligare en match - natten till i morgon. Spännande värre! Sedan är tanken att Jonas återvänder till Sverige och Småland - känns rejält bra!


Frukost med ALLA barn (nej, Johanna var hos sin Alexander i Vetlanda) vilket inte händer så ofta även om klockan är framåt 09.30 på helgerna. Sedan in till IKEA och A6. Mattor på inköpslistan samt lite grejor åt Johanna. Fick handlat allt det jag ville och sedan en sväng till A6. Köpte inget onödigt eller bling-bling idag. Bra där! Åt på Mc och jag tog en jordgubb och banansmoothie...kan man lita på att det BARA är just jordgubbar och banan i den? Gott var det i varje fall och det kändes nyttigt.


På hemvägen köpte vi kattmat och kattsand men sedan orkade jag inte hämta katten - det får bli i morgon. Efter morgonpromenaden och allt travande på IKEA o A6 är jag nästan helt slut. Känner ett starkt behov att slänga mig på soffan en stund innan min kära mor och far knackar på dörren. Grillkväll blir det!!!


Ha en fin lördagskväll!!!!


 

Lycka är att promenera till Spexhult i bra vårväder!!!!

 

Lugna och hungriga barn...

 

Sekunden efter såg det ut så här... David "gjorde" nåt....

 

Matta till vardagsrummet! Då ser det mer "klätt" ut!

 

Elins fick bokstäverna hon länge velat ha! Så fint det blev på hennes rum!!! 

Av Sofia - 24 april 2015 15:38

Nu när ändå Frölunda Indians inte fick några guldhjälmar så får jag lov att gratulera Växjö Lakers till SM-guldet! Häftigt bra jobbat! Riktigt kul att vara smålänning förstås... Stort grattis!! Nu är det bara Ottawa som ska vinna nattens match i Montreal oxå..... Förbereder mig på att vara lite vaken....


Ja så var det ju då den där tunga bäddsoffan som skulle forslas bort och transporteras till mina föräldrar i Torset. I onsdag kväll. En vänlig själ hade på morgonen läst min blogg och hörde av sig via Wordfeud och erbjud sin hjälp att bära soffan från huset ut till kärran. DET kallar jag snällt! Tusen tack Micke! (Fika som tack för hjälpen!) Hursomhelst - just denna manövern var om man jämför med resten ”lätt” (extra lätt för mig eftersom jag mest dirigerade).


När vi kom fram till mina föräldrar insåg vi snabbt att detta inte skulle gå. Vi skulle INTE få in soffan genom entrédörren för att sedan vika av direkt intill höger mot köket…vidare upp en våning genom en brant trappa…. Som tur var gick det att montera bort ”sängdelen” och då blev pjäsen något lättare och mindre i måtten. Men det var på millimetrarna att det gick. Lampor, hatthyllor, trappräcke….var liksom lite i vägen. Fyra man krävdes för att få den på rätt ställe och även jag fick ta i… Skön känsla när soffan var på plats och när man såg hur snyggt den passade in i mor och fars TV-rum.


Därefter blev det smörgåsbord mini och det smakade extra extra extra gott. Mycket trevlig samvaro! Därefter följde projekt nr 2. Fylla kärran med fars fina björkved vilket pappa och Pelle fixade medan jag pratade med mor. En kopp kaffe hann vi med innan vi styrde kosan mot Solvik och avlastning ved. Jag är 179 cm lång och att stå inne i en icke fullhöjd kärra och slänga ut vedklampar gillade inte min rygg..... Sammanfattningen för projektet var ändå win-win för alla inblandade. Jag fick en fin hall! Fin soffa till mor och far! Fin ved till Pelle!


En vecka, en mycket lång vecka är snart slut. Trots soliga dagar har jag bara velat att den ska ta slut! Nu är det fredag och barnen kommer till mig ikväll! Skön känsla!


Ha en fortsatt fin fredag!!!  


Ps. Jag ska försöka mig på att grilla på gasolgrillen för första gången...ensam....hur ska detta gå...jag är ju kvinna??? 


  

Mission impossible....eller inte.... Det gick!!

  

Suveränt gott mamma!!!


  

Mamma sände en bild senare på kvällen.....frågan är här om min fader sover. Blicken är lite väl låg för att fästas på TV'n....

Av Sofia - 23 april 2015 20:58

Nej, jag avskräckte inte Stella idag....ifrån att någonsin vilja jobba med ekonomi och administration, inte ens när hon fick vara med på ett möte om komponentavskrivning... Hon ville faktiskt inte åka hem klockan 16.00 som var sluttid för dagen.... Klass 4 på Åkersskolan har varit ute på prao idag. Till fikat på Vipan satt det faktiskt två andra klasskompisar till Stella vars föräldrar oxå jobbade på andra förvaltningar. På lunchen åkte vi enligt Stellas önskemål till Pizzeria Amigo där ytterligare en klasskompis "jobbade" och vi blev mer än mätta!! Stella fick intervjua mina kollegor vad de arbetade med (som hon sedan skulle redovisa när hon kommer åter till skolan) och hon blev nog allt lite impad av fastighetsteknikern Pelle som faktiskt från sin dator kan se om fläktarna på Åkersskolan går som de ska....


Efter jobbet hade jag och min bästa vän Susanne bokat in en fikaträff på Espresso House. Mysigt och gott!!! Måste ju visa Nässjös nya pärlor för någon som mest befinner sig i Vetlanda. Vi fortsatte hem till min soffa och tjötade vidare om jobb, semester, vardag, barn, livets upp- och nedgångar... Tack för att du finns bästa Susanne! Å tack för inflyttningsblomman som du INTE skulle haft med dig. Så söt!


Under tiden hon var hos mig knackade två trevliga herrar på dörren. Av dessa fick jag en vacker bukett rosor. Det var ordförande och kassör i vår samfällighetsförening Fridhem som välkomnade mig till hus 6 E. Vilken överraskning! Vilken fin gest! Vad glad man blir!!


Ja, efter en synnerligen social dag drar jag mig tillbaka och säger god natt. En vecka är snart slut och fredag är alltid fredag. Alla barn kommer åter och kanske även en katt..... Vi ska göra ett försök att flytta Whiskey. Utgången på detta lär jag skriva mer om!


Kram


 

Min hjälpreda för dagen!!

 

Stella hugger in på lunchpizza!!

 

Bästa Susanne

 

Yoghurt, keso och blåbär + en Cappuccino o mandelskorpa... Gott!!

 

Tack, Sus, för den söta blomman!!!

 

Gentlemen vet vad kvinnor vill ha! 

Av Sofia - 22 april 2015 06:57

Åter en underbar solig dag i vårt Nässjö och jag ska strax gå till jobbet. En dag som är ganska full. Förutom jobb blir det utskott förskola/grundskola och därefter är en kärra bokad. Projekt soffleverans samt vedhämtning från Torset. Min bästa kollega Pelle hjälper mig med soffan (och om jag inte orkar bära får jag haffa någon stark granne) och han får bästa björkveden som far ordnat hem från skogen. En liten bit mat blir det nog oxå om jag känner min mor och far rätt. Tack Pelle för din hjälp. Du är en vän i vårt och torrt och ställer alltid upp!!!


Ottawa förlorade inte inatt. De vann inte heller för den delen. De spelade inte. Såg och tänkte fel i kalendern och trodde det var i natt istället för kommande natt. Lessamt att komma på det när man ändå ligger vaken kl. 01.00 Ja, det förlänger ju spänningen helt klart... Fick nattligt besked att allt var bra där borta. Ett besök hade gjorts på ett köpcenter med 4--5 våningar. Det var tydligen fantastiskt och jag noterar detta....måste varit ett nytt intresse som dykt upp...


Å så älskar jag min nya gitarr. Mycket! Älskar även Tommy Nilssons "Öppna din dörr". Den texten är en av de vackraste jag vet. 


Ha en fin onsdag!!!


Öppna din dörr!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards