Alla inlägg under december 2019

Av Sofia - 30 december 2019 16:33

2019 är snart slut. Bara några ynka få timmar kvar. Det är nästan lite julafton för en som skriver blogginlägg att sammanfatta året. Å vilket år. Så många betydlesefulla händelser. Stora händelser. Roliga händelser. Med dagens inlägg vill jag oxå tacka alla läsare som faktiskt tittar in. Jag betraktar min blogg som en elektronisk dagbok och en ventil för min existens. Jag älskar att skriva, att återge och reflerktera  men såklart är det extra kul om andra gillar det jag skriver.


Jag ber om ursäkt om jag fotat och lagt upp någon som inte vill vara med på bild. Ni får väl skriva en kommentar så plockar jag bort er. Hur som helst är de runt omkring mig en del av mitt liv och jag vill skildra det som händer. Förutom att året som snart är slut har varit helt fantastikt har årets höst varit den jobbigaste jag upplevt. Å då menar jag jobbmässigt. Det har tagit kraft att byta jobb. Jag gav mig den på att klara det och snart ska jag på allvar in i ett bokslut. Vi får se om jag kommer levande ut på andra sidan. 


Varsågod - 2019 i bilder!


       

Henry fyller 19 år 11 jan

   

Vi testar skidorna på isen i januari


 

Det kom rejält med snö

 

Lit ek och snö och vacker utsikt i vintertid

   

Å så kämpade jag lite för min politiska fråga....i motvind. Mycket god respons från människor dock, runt i kring

 

Vi har William och han trivs som vi, i Solbacka

 

Vi går runt sjön och fikar i vindskyddet

 

David kämpar på i målet

 

Våren är på väg...

 

...och vi hittar blåsippor i trädgården

 

Barnbarn nr 2 föds. Molly!!! Lillasyster till William

 

Vi får åka på slutspelsresa till San José

   

Å gör en massa annat skoj förutom hockey. Kollar in stora träd

 

...och ser ljuvliga vidder i California

   

Santa Cruz

 

Johanna fyller 23 år.

 

Stella konfirmerar sig

 

En härlig dag i Solbacka


 

Å så lite ek...

 

Vi fiskar många gånger

 

Å badar...massor av gånger

 

Besök av mor och far i sommartid

 

Sommarek

 

Alla syskon samlade på bild. Henry tar stundenten. En av mina lyckligaste stunder detta år. Att Henry kom ur gymnasiet med glädje och framtidstro är värt hundra gånger mer än papperet fyllda med betyg A

 

Är så stolt över min regnbågsson

   

Å dessa två. Jag älskar er så!

 

Att skriva! Det bästa jag vet.

 

Midsommartårta. Den går faktiskt till historien!

 

Våra underbara vänner. Sus, PA och Tindra

 

Jag grillar......oftast är det Jonas.

 

Midsommardagen i Torset

 

Lek på gården

 

Smultron i trädgården

    

Vi firar in semestern

 

På Pinchos i Jönköping

 

Vi besöker Kenneth och Lotta på Öland. Å träffar kungafamljen på Blå Jungfru. Dock inga bildbevis :)

 

Hälsar på Miccan och Johan vid havet och äter musslor

 

Stolt farfar till Molly som ska döpas

 

Finaste familjen

Stella njöt på Gotland

     

Festfina

 

Stella fyller 15 år

 

Sensommarvärme vid bryggan

  


 

Stella får moped

 

Stolt farfar igen - till Elise

 

Nytt jobb och jag ger upp mina uppdrag i BU-nämnden

 

David fyller 18 år

     

Vi säljer radhuset och firar

Vi investerar i en robotgräsklippare och det kräver lite fix...

   

STella och Danni kollar på Ariana Grande på Globen

 

David grejar körkortet

 

Vi gifter oss!!!! 11/11

     

David läser min dikt!!

         

Stella och jag åker på resa till Teneriffa och boostar sol och energi

       

Å Jonas åker samtidigt på papparesa till San José och får träffa guldklimp nr 4. Harlow Rain

 

Vi har William och går på bandy

 

Å bakar lussekatter

 

Vinterek

 

Vi tömmer radhuset

 

Å sista flyttlasset var väl sådär välorganiserat...

 

Beundrar Johanna via nätet.

 

Jul nr 2 i Solbacka

 

Julafton hos oss med Jonas barn och barnbarn. Kolla under bordet!!!

 

Härlig skara

 

Miccan och Elise

 

Juldagen i Torset enligt tradition

 

Kusiner

 

Hockeyevent i Göteborg. Daniel Alfredsson blir invald i svenska Hall of Fame och vi fick vara med. Så kul!!

Av Sofia - 29 december 2019 18:25

Vi fick verkligen vara med om en häftig upplevelse igår. Daniel Alfredsson blev invald i svenska Hall of Fame och gårdagens match mellan Frölunda och Växjö inleddes med denna ceremoni. Helt slutsålt och det var mäktigt när Alfie gick ut på isen och mottog allas applåder och ovationer. Jonas känner honom väl och jag har haft förmånen att träffa honom några gånger. En mycket trevlig och ödmjuk kille. Så kul att få träffa hans underbara fru och hela hans familj efteråt och spendera kvällen i ren hockeyanda. Det pratades många hockeyminnen av legender denna kväll.

Natten blev sen och det var skönt att sova ut på hotell Opalen för att sedan njuta en go hotellfrukost.

Gick till Femmanhuser en stund och kikade på all REA innan vi begav oss hemåt. Hälsade på Johanna och Oliver i Boris på hemvägen. Alltid så himla mysigt att komma dit!

Ja, denna tripp var årets höjdpunkt som Jonas uttryckte det när vi tackade och tog adjö av Herr o Fru Alfredson igår. Inte illa, sa jag, du har både gift dig och fått tre barnbarn detta år. Bibbi skrattade gott. Är man gift med en hockeyfantast så är man.

God kväll!

Daniel Alfredsson på isen

Av Sofia - 28 december 2019 12:09

Gårdagen var jobbardag. Obeskrivligt skönt att ligga kvar i den varma sängen när Jonas åkte till jobbet alldeles för tidigt. Sedan var jag effektiv, hemma! Satt med rättningar hela dagen. Alla siffror ska alltid ligga på rätt ställe men såhär när boken snart ska slutas för året är det ännu viktigare. Å för RS (ja, det låter som ett virus...) Räkenskapssammandrag -kommunens statistik till SCB utifall att ni undrar.

I går var det kul att gå till postlådan. De för längesedan beställda fotoböckerna jag beställt, anlände. En full med bilder från vårt bröllop och en från resan som Stella och jag gjorde till Teneriffa. Så kul att bläddra i och ha.

Nu är vi på väg till Göteborg. Match mellan Frölunda o Växjö i Scandinavium. Vi har äran att få delta på detta och se ceremonin med Daniel Alfie Alfredsson som har blivit invald i Swedish Hockey Hall of Fame. Så kul!! Vi stannar över på hotell! Oxå väldigt kul!

Heja indianerna!!

Mot Göteborg

Av Sofia - 26 december 2019 19:38

Ytterligare en underbar ledig dag kryddad med julkänsla. Kanske den sista för den här gången. I morgon jobbar vi och man siktar mot nyår.

Gårdagskvällen blev en filmkväll. En sen sådan. The Duchesse med underbara Keira Kneightly. Utspelar sig i England i slutet av 1700-talet. Sov en liten stund här och där men slutet var hyfsat bra trots att jag ligger och blir förbannad på hur orättvist kvinnorna behandlades. Det var på vippen att David fick skjutsa in oss till Almenäs källare där det var liveband och uteliv. Tröttheten tog dock över och David och hans grabbar fick umgås vidare i den lilla stugan på tomten. Fyra luar sov över. Borde varit rätt trångt...

Den första nyheten i morse var fruktansvärd. En svår olycka hade inträffat strax utanför Sävsjö - en svår frontalkrock och tre omkomna, två svårt skadade. Rent instinktivt går jag o kollar så min bil stod kvar på gården. Så nojig. Tänker på de föräldrar som fick smärtsamma besked i morse. Tanken går inte att tänka klart.

Nu är det hockey junior-WM på TV mellan Sverige och Finland. Hoppas det går bättre för Sverige än det gick för NIF i dagens derby i Sinsen Arena. Förlust med 4-7.

En långpromenad till Räfsnäs var dagens pass. Man är hyfsat lättroad när man tycker det är spännande att se hur mkt vatten det är i skogar och marker. Grundvattennivån måste vara återställd. Har hunnit med en tur till MIO på Annandagsrea oxå - vågar knappt skriva vad vi köpte. En matta till matsalsbordet. Denna gången investerade vi i ett impregneringsspray. Nu får vi se hur mkt kaffe den nya tål...

God fortsättning!!

Julgranen står och lyser fint utan att barra

Av Sofia - 25 december 2019 19:50

Juldag innebär samling i Torset hos mor och far. För alla barn och barnbarn. De som har möjlighet och vill, kommer. Idag var det nästan full pott. Smått fantastiskt med tanke på förkylningstider.

Så länge mamma och pappa orkar håller traditionen i sig. Å vad vad de orkar. Maten är gudomligt god, kakorna likaså. I år blev det inte räkna tomtar som aktivitet utan en rebuslek. Hoppar över att förklara den med på en liten pinnstol låg det en skylt med siffrorna 3,14 vilket innebar svaret pistol. Trevlig lek. Monika vann! Lotta tvåa. Jag kom på tredje plats med lite hjälp...

Man får nypa sig i armen när man sitter runt bordet. Julkänslan sköljer över hela mig och jag får samtidigt en klump i magen. Hur länge ska man få denna lyx. Få komma hem till ett juligt hus upphöjt till hundra och träffa sina närmaste och mest kära. Mitt vanliga ångestinnanmäte. Njuta men njutningen ska alltid kantas av en grå jobbig tanke.

Som nygifta fick vi av mina bröder med fruar världens finaste pläd som bröllopsgåva. Den ska invigas senare ikväll - i soffan.

En förvirrad tomte ville komma in senare på eftermiddagen men vi fick helt enkelt visa honom bort. Det bor ingen Britt-Mari i mamma o pappas hus...

Tack mor och far för en härlig juldag och för fin julklapp!! Å tack Oliver för att du åkte ända från Borås!

God fortsättning!!

Fina mor och far

God mat!!!!

Vacker pläd fick vi som bröllopsgåva av mina syskon med respektive- såå fin! TACK!!!

Kusiner!

Oliver, Johanna, David i fin kostym o Stella

Så gott!!

Hemmagjorda struvor!!! Mums

Av Sofia - 24 december 2019 20:08

Ösregnet upphörde och vi gick åsen i skogen. Gudomligt skönt. Hem och fixa julfrukost till våra barn. Stella, David och Miccan, Johan o lilla Elise. Mysigt!
Paketöppning med Stella o David. Jonas och jag fick t.o.m paket från Henry o Alexandras katter. Vin från Kalifornien - inte illa att de visste att vi gillade det.

Lagom till omeletten skulle in i ugnen väntade en go varm dusch. Trodde vi. Varmvattnet hade tagit slut. Har aldrig hänt förut. Bara att gilla läget.

Ett stort julbord där vi fixat varmt och Göteborg hade med sig lax och sill och Landsbro hade med resten av det kalla. Mer än mätta! Hade faktiskt ansträngt mig och gjort en saffranskladdkaka till kaffet. Var tyvärr inte ett dugg sugen på den trots flera timmars senare servering. Fortfarande mätt.

Tomten kom och William fick ta emot alla paket och dela ut. Så rolig julen blir när det finns lite barn med. Både stora och små.

Jonas och jag fick nya handdukar - så fina broderade med Karlsson. De ska vi använda nu när varmvattnet är åter.

Vill oxå passa på att tacka för alla fina julkort vi har fått. I år har jag inte skickat några. Tiden och orken uteblev. Ha en fortsatt fin julafton!

Mysmorgon

Maaaaat

Tomten kommer

William tyckte tomten påminde om Fafa

Saffranskladdkaka

Fafa o Molly

Fina handdukar

Av Sofia - 23 december 2019 18:51

Spegelblank sjö idag. Ljuvligt väder. Inte en vindpust. Himlen speglar sig sjön så det ser ut som om himlen trillat ned. Det var en go promenad vi tog efter en minst sagt hektisk förmiddag. Skogen lugnar och gör själen mjuk. Alla tankar på jobbet och allt annat bara försvinner, faktiskt!!

Jag har för tillfället en frostig relation till PostNord. Beställde en julklapp till David o paketen skulle garanterat komma före den 18 dec (ja, jag betalade lite extra). Fick två (?) avier den 18:e att paketet kommit till Q8. När jag åkte dit fanns inte paketet där. Ringa till PostNord - efter 38 försök då man bara blir nedkopplad kom jag fram. De säger att paketet är på Q8 o Q8 säger att de inte har fått det... Monent 22. Fick köpa en annan grej till David. Inte en p-plats ledig i hela stan. Skulle kompletteringshandla på ICA. Hade en liten korg men när vi såg kön.... Plockade tillbaka alla varor. Vi överlever utan rödkål o skivade apelsiner i morgon.

Gårdagen var lite smygstart på julbordet. Med Stella o David. Underbart mysigt. Å gott. Tittar på julklapparna under granen. De finaste etiketterna har Henry gjort. Vill spara dem.

Ha en fin kväll!

Vilken dag. Många tycker det är lessamt utan snö. Men inte jag!!

Finaste etiketten

Av Sofia - 21 december 2019 16:30

Rubriken har varit välsjungen genom åren. Tror det var Gary Moore som var först ut och sedan Sanna Nielsen som kom två med låten i Mello. Hon skulle vunnit det året BTW. Underbar låt.

Idag tog vi en promenad till stan. Skulle besiktiga städning av huset med de nya ägarna. När vi öppnade dörren doftade det gott av rent. Fint och noggrant städat och jag var så tacksam att vi inte slet med detta själva. De tomma rummen andades lite vemod och jag kunde känna de nya ägarnas glädje när de gick omkring i rummen. De får ett fint hus. Så bra och välplanerat.

Vi traskade hemåt mot vårt hem o när sjön med nu högt vattenstånd breder ut sig är känslan väldigt mycket hemma. Granen glittrar, skinkan blev perfekt i Sousvidden. Nu har vi rullat köttbullar på 4 kg färs. David får äta så många han vill med andra ord.

God kväll!!

Eeeeempty room

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards