Alla inlägg under juni 2016

Av Sofia - 30 juni 2016 20:52

Första löparrundan efter min hjulning på midsommarafton... Det gick bra idag men inte hundra. Jag tog det lugnt o kortade ned den vanliga rundan några km. Nu känns det mer i höften/rumpan än i baklåret. Med tanke på hur det kändes i början av veckan så återvänder livet så smått. Denna veckan känner jag ännu mer medlidande betr Jonas gipsade ben.... Att bli liggande så skulle nog få mig att klättra på väggarna (även om jag då inte skulle kunna göra det).

Hursomhelst - löpning i ett stilla sommarregn är en mycket bra final efter en arbetsdag med stort A. En dag där jag fixat hyrorna för augusti och september och kan ta semester utan att behöva hacka av den för detta göromål. När alla filer var på plats känns det så otroligt härligt! När allt flyter.

Lunchen åt vi på Akropolis. Jag o Cissi bjöd en god kollega och vän på mat eftersom hon förra veckan fyllde 50 år. Hon och jag jobbar tätt o mycket ihop och hon är en av de varmaste och mest hjälpsamma kollegor jag har lärt känna!!! De växer inte på träd men under åren har man ändå träffat och lärt känna några stycken. Å likt pärlor i rad hänger de runt halsen. Vissa pärlor är minnen från tidigare jobb o vissa är mer levande på nuvarande jobb!! Jobbarkompisar tillbringar man extremt mycket tid med. Skönt om det funkar bra!!

Nu ska vi fortsätta o titta på "The green mile". Har sett den förr och är en av de bästa jag sett!! Tom Hanks har varit och ärmen stor favorit!!!

Go kväll!!!

Av Sofia - 29 juni 2016 19:03

Nu är sommarblommorna i krukorna och det blir precis som vanligt. Det vill säga ? jag köper på sämsta stället bara för att jag har fått för mig att jag ska plantera om just som idén kläcks. Jag har ju sneglat på de lite hängiga penséerna ett bra tag och de är snygga en stund efter att jag har vattnat ? sedan ser de väldigt ledsna ut. Å sämsta stället?ja, Granngården i Nässjö kan inte direkt ståta med att vara växtriket nummer ett. Sortimentet är det inget större fel på men hur kul och inspirerande är det på en skala när merparten av blommor och plantor är vissna ? och i vissa fall förmodligen helt döda? Plocka bort och släng eller finns det folk som vill köpa dessa exemplar och försöka få liv i dem? Det kan så va ? men ställ det i en billighylla då. Jag fick med mig lite murgröna och några hyfsade Pelagoner och det livade upp när de blev planterade. Min tanke var att pryda med Lavendel men det hittade jag inga.

I går efter blominköpen åkte vi till Eksjö och besökte Dollar Store. En riktigt trevligt affär och mycket är (det känns hur som helst så) riktigt billigt. Nu är förrådet av tvättmedel, diskmedel, rengöringsspray, duschtvål laddat för en lång tid framöver. Stella fick en jättefin tavla och den är nu uppsatt på hennes rum. Det största fyndet var faktiskt en handduk. Låter kanske inte så fyndigt men denna kunde man hänga fast på en solstol. Världens idé. Hur många gånger brukar inte handduken åka ned i ryggen när man reser sig (för att sitta utan i bikini är inget alternativ då solstolsmaterial oftast är otäckt mot bar hud)? Det sista här kändes som ett extremt i-landsproblem men?men?

Kvällen är här och nytt fröknäcke gräddas i ugnen. Jag rengjorde den igår med dundermedel från Dollar Store så jag hoppas inte att knäcket får en extra pikant smak?

Ha en fin kväll!!

Sant!!!!

Av Sofia - 28 juni 2016 21:18

Två helt fantastiska kvällar och kvällar med två fantastiska segrar eller skrällar....

En seger för Island i fotbolls-EM. Å vilken seger sen. Vinner mot fotbollsikonen England o med Lagerbäck i spetsen får man ju nästan lite känsla av "vi vann"!! Lite överdrivet kanske men lite... Så häftigt! Lagerbäck må va tråkig men han bygger ju helt klart ett lag! Går de inte vidare har de ändå gjort långt mer än vad som förväntades.

Grattis Island!!!

Å så Sanna! För mig har det aldrig funnits tvivel att hon inte skulle göra ett bra jobb när det gäller att leda Allsång på Skansen även om vissa spekulationer alltid finns a' la temat gnällspik. Men att hon skulle skrälla som hon gjorde i kvällens premiär trodde jag nog inte. Jisses vad bra hon är! Utstrålning som en stjärna - det riktigt lyser om henne!!! Hon har båda fötterna på jorden, har värme, spontanitet och framförallt glädje. Dessutom sjunger hon helt fantastiskt bra!! Jag älskar hennes typiska Sanna-vibrato o frågan är om någon någonsin har sjungit "Stockholm i mitt hjärta" bättre än hon. Kvällens gäster gjorde sitt till. Oj, oj, oj vilken öppning!!! Det ska bli ett nöje att se sommarens alla program!!!

Grattis Sanna!!! #Allsångpåskansen

God natt!!!

Av Sofia - 27 juni 2016 20:25

Jag har längtat till kvällens grill hela eftermiddagen?eller rättare sagt sedan Jonas sände mig bilden från en lyckad fiskestund. Äntligen nappade en fin öring på kroken. Det har varit nära de gånger han nu varit iväg men de har släppt i sista stund. Man får ju tacka och ta emot att vädret har varit så otroligt fint under de veckor han har varit gipsad. Det är ju roligare att sitta vid en stilla sjö med kaffetermosen än att bara ligga i soffan. Nu är det bara 2 veckor och 3 dagar kvar tills han blir av med gipset. Så skönt!!!!

Berättade igår att jag ingått i den skara som nyttjar Snapchat. Hade inte riktigt klart för mig beträffande behovet av det och har varit mycket tveksam. När jag dock sent igår fick mängder med bilder och små roliga meddelande från mina barn i USA kände jag att tveksamheterna försvann bort. Det känns som att just detta forum är för de unga. Nödvändigt eller inte ? kul är det hur eller hur. Vissa är mycket tveksamma till allt forum av social kontakt via nätet och det är oftast de som aldrig varit i kontakt med t.ex Facebook som är mest anti. Man kanske kunde utvärdera först och tycka sedan?? Det gäller allt som man inte är så insatt i.

Med anledning av ovan vann jag två fina segrar igår. Har talat mig varm för både Bank Id och Swish och mer eller mindre misslyckats med mina försök att få min käre vän att anamma detta. Man kan göra bankärenden från vilken dator som helst, fixa försäkringskasseärenden, kolla skattebeskedet och deklarare, man kan föra över (och få) pengar till nära och kära utan att ha bankdosan med sig etc. Mina argument har varit många.... Men?..kryss i taket - innan kvällen var slut hade Jonas både dessa båda appar väl fungerande i mobilen. Det var i sanningens namn svårare att lyckas övertala honom än att installera även att det strulade en bra stund med bankdosa utan sladd ? med sladd ? utan sladd. Men skam den som ger sig. Å han var GLAD när det väl var klart. Härlig känsla!!! Sedan övade vi ? att skicka och ta emot. Så nu har jag en swichbetalning i min historik där det står ?minus 20 puss? och en det där står ?plus 40 snygging?. Ja, det där med matten?.det får vi ta en annan kväll!

Ha en trevlig kväll o HEJA Island (i fotboll)!!!!!




Den blev sååååååå god!!!!

Av Sofia - 26 juni 2016 20:41

Dagen började ljummet och den började på altanen med en underbar och lång frukost på altanen. Kollade några bilder och meddelande som barnen sänt från USA. De har nu anlänt till Los Angeles och det ser så härligt ut. De firade midsommar på stranden med Ahlgréns bilar, Mariekex och jodå, midsommarstången var på plats om än i ett miniformat. Walk of Fame har de besökt och Johanna har tydligen fixat sin egen stjärna!! :)

Efter mitt synnerligt mycket korkade infall att hjula på midsommarafton trodde jag min kommande vecka skulle bli i stillhet. Men skam den som ger sig och inte försöker?.så jag satt mig på cykeln och drog till Torset i 26-gradig värme. Faktum är att jag kände ingen smärta i baklåret?stor glädje kan tilläggas. Just denna rörelse kändes inget ont. Däremot vissa steg får mig att grimasera illa. Å andra sidan går det förhoppningsvis över?fort?.

En sagolikt god midsommarlunch bjöd mor och far på. Mina syskon var på plats samt Kristin, Simon och Stella. Anton var med ett tag på Skype från Australien. Sill och pappas EGEN-odlade potatis fanns på bordet och före det bjöds det på overkligt goda snittar. En minibakelse med mandelformar, grädde och vita smultron fick avrunda och de där smultronen är såååå goda. De ser omogna ut ? ja, men blundar man smakar de precis som röda! Medan vi satt och åt sjönk tempteraturen cirka 10 grader och jag frös lite för första gången på flera dagar. Nästan lite skönt... Vi lekte lekar som storebror Anders vann. Alltid lika roligt att genomföra grenarna.

Nu ligger vi i soffan och jag laddar för en ny jobbvecka. Två kvar innan jag stämplar ut för fyra veckors ledigt. SEMESTER-känslan börjar infinna sig så fort kollegorna börjar droppar av.

Denna midsommarhelg går till historien som en av de varmaste i mannaminne. Någon sa att det inte varit så varmt sedan 1938. Man kommer minnas midsommar 2016 ? det är ett som är säkert!!!

Godkväll!!

Mördeg med ädelost o päron... Mums

Lax!!

Torset

Mandelkaka med grädde o vita smultron

Barnen firar midsommar Over There...

Walk of Fame

Johannas stjärna ;)

Stella fick mig att börja med snapchat o det var ju riktigt kul... Nödvändigt är väl en annan fråga men det fick barnen på resande fot att öka konversationen med 230%...

Av Sofia - 25 juni 2016 11:30

Vilken midsommarafton! Vilken dag! Vilken kväll! Hur många gånger har vi fått uppleva detta väder på en midsommarafton? De är lätt räknade inklusive alla midsommaraftnar från barndomen då man inbillar sig att det ALLTID var fint o soligt....

Vi åkte till Årset, utanför Fröderyd och besökte hembygdsföreningens traditionella midsommarfirande. Vilken idyll! Här fanns en riktigt majstång, tipsrunda, chokladhjul, fika med hembakta kakor, dans runt stången. Östra Njudungs folkdanslag spelade och dansade... Lägg till en himla massa folk, vackert väder, sjön och kor i bakgrunden och allt inbäddat i grönska... Där har vi Zorns tavla "Midsommardans" på pricken.

Sedan grejade vi färdigt inför kvällen och kvällen blev så lyckad. Att kunna sitta ute till kl halv elva utan kofta o filtar var helt underbart. Magiskt och nästan lite overkligt! Å det var då inte kylan som fick oss att ta plats inomhus. Det var de där smådjuren - knotten o myggen.
Maten räckte (naturligtvis!!!) och var god. Lamm, färskpotatissallad o coleslaw är en somrig kombo. Gästerna hade med sig efterrätt och det blev mycket jordgubbar och en fantastisk jordgubbscheesecake! Tack familjen Samuelsson och Pettersson för en toppenkväll!

Idag är vi rätt trötta och det beror inte på JP Chenet rosa bubbel, som iofs var mkt läskande, utan mer på nattens temperatur som gav noll kyla samt lite objudna nattgäster i form av envisa flugor!!

Ha en fortsatt fin dag!!

På väg till Årsets midsommarfirande!

Östra Njudungs folkdanslag

Årset i full gång....eller för några hundra år sedan i Dalarna...

Nu kan gästerna komma!

Johannes och Kirsi

Drinktilltugg - gratinerade mackor med getost och karamelliserad rödlök. Mums! Tack för receptet Mats o Nettan!

Delar av fam Pettersson - Sus, Alexander o PA.

Stella, Tindra o William

Här hjulas det...så även undertecknad. Medförde en sträckning i baklåret - tjoho vad klantig man få va när man tror man är 25 och ska bevisa för sin dotter att minsann jag oxå kan....

Mums!!!!

Av Sofia - 24 juni 2016 11:56

Midsommarafton! Kväll hela dagen, eller? Under natten till vår afton drog åskan över oss. Vaknade av blixt o knall på samma gång. Fy!! Blixtrarna var starka o jag hoppar lika högt varje gång. Tycker INTE att åska är mysigt när den är rätt över. Regnet var uppfriskande men idag är det åter lika klibbigt.

Å vi vaknar till nyheten att engelska folket har röstat sig ur EU. Vad händer nu? Vad händer med världen? Jag kan till viss del förstå missnöjet.... Vad lyckas EU med egentligen när det gäller stora och viktiga frågor. Inte ett vettigt beslut när det gäller att ta hand om alla de som flyr undan IS o alla hemska krig. Riktigt dåligt att inte på så många år kunna enas om en bättre strategi. Romerna.... Inte heller här sätter man ned foten o hjälper människor på rätt sätt. Andra viktiga saker som att förbjuda slentrianmässig antibiotikaanvändning till djur är bra!!!! Det finns regler men det är ju bara Sverige som följer lagarna. Danmark gör det exempelvis inte.... EU med en fungerande organisation är nödvändig och syftet är att förena och förenkla. Ibland känns det som att mycket blir tvärtom - svårare...

Idag glömmer vi EU o alla världsproblem - idag firar vi midsommar! Denna underbara tid då dagsljuset varar mest. Sverige! Vårt underbara land!! Ha en underbar midsommarafton!!!

Må väl och ta hand om varandra!!!

Av Sofia - 23 juni 2016 18:45

Inte nog med att Sverige åkte ur EM igår…..inte heller fick Erik Karlsson den Norris Trophy i natt vilken han rättvist borde ha fått. Vet inte vad som känns träligast av EM eller detta men det är nog skandalen i Las Vegas. Nu är man ju mer än part i målet men att bli snuvad på pokalen när man varit absolut/totalt /i särklass BÄST - befunnit sig i ett eget universum – och inte får sitt pris är än värre. Som Per Bjurman skrev i Aftonbladet i natt. ”Erik rånades på sin tredje Norris Trophy i natt. Istället belönades Drew Doughty för lång och trogen tjänst. Man tar sig för pannan”.….”De individuella priserna förlorar i tyngd när det är en ”lång och trogen tjänst” snarare än reella prestationer som premieras.” Han har denna säsongen slagit alla tänkbara rekord, blott 26 år, och det är ju inte direkt lättare att göra det i ett lag som denna säsong inte nådde upp slutspelnivå…. Nog om detta. Han är min idol hur som helst. Å jag är inte den enda i skaran av fans…


Idag har jag lunchat och haft mycket trevligt sällskap. En f.d gymnasiekompis, Camilla från Linköping hade styrt kosan mot hemtrakten och stannade till i Nässjö för en lunch. Susanne (vi gick i samma klass alla tre) anslöt sig och hade dessutom med sig lilla Tindra. Härlig samvaro och god mat på Caférangen. Det blev en lång lunch och jag hade kunnat fortsätta sitta och prata i några timmar till. Nu bestämde vi att träffas längre än en lunch någon gång i början på september! Check!!!


Jonas har skött sig exemplariskt idag. Skrubbat all färskpotatis samt kokat och förberett för morgondagens midsommarfirande. Nu har det fixats ännu mer och den ljumma sommarkvällen är här. Mitt i sommaren! Ljuset är på topp. Det smärtar att tänka tanken att det snart vänder….så jag tänker inte mer.


Ha en fin kväll!!!



  

Per Bjurman, sporten, Aftonbladet


Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards