Alla inlägg under mars 2016

Av Sofia - 31 mars 2016 19:55

The Danish Girl. Jag har längtat efter att få se denna filmen. Jag har längtat att få se denna filmen med Henry. En kollega, som sett den, förberedde mig på tårar och så blev det. Tog några extra servetter när vi gick från Espresso House där vi tog en god fika strax före och de behövdes.

Filmen var stark, fin och sorglig. Utan att avslöja hur det slutar för de som ännu inte tittat var den mycket sorglig. Detta konstnärspar som kämpade med både sitt målande och sitt gemensamma liv då mannen börjar känna att han inuti känner sig som en kvinna. Att Alicia Vikander fick en Oscar för sin biroll som Gerda - fru till Einar Wegener är inte speciellt svårt att förstå. Vilken prestation! Hon gestaltar denna kärleksfulla fru på ett helt otroligt sätt. Huvudhandlingen var ju förstås att Einar kände att han var kvinna och så småningom levde ut och fullföljde sina drömmar och dessutom genomgick det första könsbytet som har ägt rum. Allt baserat på verklighet. Hela filmen genomsyrades dock av budskapet att bli älskad för den man är även om det kan vara mycket svårt många gånger och är förenat med sorg. Även Eddie Redmayne gestaltade Einar på ett helt fantastiskt sätt.

Man får betänka att detta utspelar sig runt 1930 och på denna tiden var allt som avvek från normen en sjukdom. Einar var nära att spärras in på mentalsjukhus då han sökte hjälp hos läkare. Idag har ? tack-och-lov världens ögon öppnats så mycket mer. Jag är innerligt tacksam för att det finns ? vad jag har förstått ? stor förståelse och acceptans. Att få se denna filmen tillsammans med Henry gjorde att upplevelsen blev ännu större. Såklart! Jag rekommenderar filmen starkt.

Dagen har inneburit en lång dags arbete, god rågpanerad torsk på Caférangen och träning. Jonas ich jag bytte hagel mot vatten. Vädret bjöd på busväder och vi åkte o simmade. Underbart och jag kunde riktigt höra mina muskler njuta o samtidigt undra... Ingen löpning idag? Endorfinerna bubblar nu i kroppen och känslan av att vara kroppsligt trött höjer välbefinnandet. Vårluften gör mig också lite trött och så är det varje år ? som om hjärnan inte riktigt fattar att det är sant. Nu är vintern slut. På riktigt!!

Ha en fortsatt go kväll!!

Av Sofia - 29 mars 2016 17:45

Världen är orolig. Terrorhot och attentat. Många av oss avfärdar all slags religion och skyller allt på den. Många konflikter har sin vagga i religiösa motsättningar - så är det, men de som härjar använder religionen som en sköld för att kriga. Vi svenskar var t.ex inte speciellt snälla när de som skulle kristna världen åkte på sina korståg. Att använda våld för att uppnå sina syften kan aldrig var rätt. Inom mig finns något större och en bättre mening med att ha en tro, en tro på en bättre värld! Han som finns för mig vill ingen ont och kämpar hela tiden för ge mer kärlek åt världen. Det börjar alltid med dig och mig! Den jag tror på gör allt lite lättare - både i smått och stort.


Den jag tror på

Du lyfter mig upp, lyfter mig över alla hinder
Jag känner din hand i min rygg
Jag känner din styrka
Trots min oro känner jag mig trygg

Du ger mig råd och jag hör din röst
Du får mig att ta steg efter steg
Du finns när ingen annan förstår
Ger mig mod när jag känner mig feg

När allt är som mörkast
Får du ändå himlen att spricka upp lite grann
Som om du hjälpte solen att lysa
Och göra allt lättare när värmen försvann

När kraften inte finns och energin är slut
Finns du för mig
De dagar jag måste vila och få ork
De dagarna ger jag till dig

Den jag tror på spränger inga bomber
och startar inga krig
Den jag tror på kämpar mot det onda
Och släpper vi in honom tar han med oss på hans stig


Sigrid mars 2016

 

 

Det blir vår varje år.

Av Sofia - 28 mars 2016 21:21

Gårdagskvällen blev så lyckad! Tack Lotta o Kenneth Roos för en mysig kväll. När människor som aldrig träffats träffas är det så kul om det klickar. Å det gjorde det. Kenneth Roos har jobbat med hus gjorda av trä i hela sitt liv. Jonas har jobbat med trä i hela sitt liv och av trä bygger man hus. Båda är från detta håller av höglandet och förutom det var dessutom den gemensamma nämnaren Myresjö o Myresjöhus. Många gemensamma bekanta hade de dessutom, en av Kenneths f.d kollegor visade sig vara Jonas kusin. Ja världen är liten. Alla vi är oxå sportintresserade och har barn dom brinner för sin idrott och resultat. Barnen Roos simmar - fort och mycket. Karlsson har sin hockey o David sin bandy. Vi är enade om att det är viktigt att stötta barnen i sitt kämpande och det viktigaste är inte att vara bäst utan att de tycker det är roligt!!!

När Annandag påsk inledde sin timma traskade gästerna hemåt och en härlig afton hade passerat. Jonas o jag fick en superfin förlovningspresent - en skål i koppar (svårt att förklara utan en bild - glömde bort kameran igår). Tusen tack!!!!!

Idag har solen värmt mig - både utanpå o inuti. Så skönt! Vi tog en promenad på kullarna runtom Landsbro - snart blir det ännu vackrare med alla ekar som slår ut sina löv.

Kvällen avslutades med premiär!!!! Grill! Det är så.....vår och sååå gott. Härligt att den säsongen är inledd.

Natti natti!!

Promenad i ekbackarna

Av Sofia - 27 mars 2016 18:23

Mycket löpning! Mycket påskmat! Mycket socialt umgänge... Det kommer jag att minnas från påsken 2016. Har rullat ett antal köttbullar, dekorerat ett antal ägg, dukat några bord. Mycket trevligt! Att få blanda god mat o mysig samvaro med härliga löparrundor kryddat med bra väder - så mycket bättre kan det inte bli. Skärtorsdagens familjemiddag här o igår fixade jag o Jonas påskbuffé till hans familj. Turligt nog hann t.o.m hans son Pelle o Lina påska med oss igår. De har varit på en härlig resa till New York senaste veckan o visade bilder så man bara.....suck vill dit!!!

I kväll är det dax för ytterligare en middag. Bästa Lotta o Kenneth Roos kommer hit på en bit mat och det ska bli så kul. Längesen vi träffades parvis även om Lotta och jag då och då träffas över en lunch. Hennes o min vänskap började på ett festligt sätt.. Genom våra respektive jobb 1991 fick vi båda åka till Berlin genom en resa som Lingmerths anordnade. Vi delade rum o sedan dess har vi träffats. Våra äldsta barn - Johanna o Alfred är lika gamla så förr när vi var mammalediga...eller rättare sagt mammajobbade!!!!!! träffades vi oftare.

Å igår introducerade jag appen 1010 i Landsbro. Alla blev som jag befarade o förväntade bitna och personliga rekord slogs på löpande band. Japp, till och med Jonas spelar detta roliga spel som kräver hjärnceller och strategi! Avkopplande och energikrävande på samma gång!

Ha en fin kväll!!

Kvällens förrätt!!!

1010 - kul spel

Här är Jonas fast i en omgång...

Av Sofia - 26 mars 2016 11:46

Har precis varit på Biltema i Vetlanda o inhandlat fyra stycken bilmattor i gummi. Planerat inköp sedan länge för att skydda bilen mot smutsiga o det slask man drar in. Biltema har mycket annat... Det finns extremt mycket grejer som man behöver...som man inte visste att man behöver... Det blev "bara" gummiband, magneter till kylskåpet o en mobilladdare (att ha i bilen). Duktigt av mig.

Nu sitter jag på altanen och njuter av solen en stund innan jag ska göra köttbullar kryddade med persilja. Hoppas de blir lika goda som i torsdags... Jag skickade Jonas till affären för att komplettera.... Riktig vispgrädde saknades i huset. Janson på matlagningsgrädde går fetbort även om det inte är så fett...

Vi startade dagen med en lång promenad. På spåret till Myresjö och vidare mot Höga rör. Efter drygt 11 km smakade det oerhört gott med påskfrukost. Vi köpte färska frallor från Brobyhallen och Miccan hade gjort scrambled eggs. Gott!! Tog några kort på promenaden - vi och vårblommor!! Tack våren för att du äntligen är här!!!

GLAD PÅSK!!!

Av Sofia - 25 mars 2016 12:00

En mysig kväll! Skärtorsdagskväll med mor och far och mina syskon med fruar + en kusin. Så härligt det är att träffas över en bit (några bitar) mat och umgås med de närmsta i några goa timmar. Maten räckte men det blev inte så väldigt mycket över denna gången. Jag har ju en tendens att få väldigt mycket över annars.... Konstigt nog (ha, ha) blev det inte någon större åtgång i skålen med matvetesalladen. Å det är ganska naturligt eftersom hemmagjorda köttbullar med smak av persilja, västerbottensostpaj, ägghalvor, skinkrullar med sparris och färskost, gott bröd från Thimons är såååååååå mycket godare. Matvete - det må vara nyttigt...men det är på något vis väldigt matigt...


Å tårtan blev läcker. Ett gammal välbeprövat recept som jag gjorde många gånger förr och nästan föråt oss på. Ljus (söt) kladdkakebotten toppat med crème fraiche (syrligt) och massor med färska bär (friskt). Garnerade gårdagen till ära med några påsktuppar oxå. Jag fick fina små påskägg av mina fina syskonfamiljer - dock inte speciellt runda men fina och mycket goda!!!


Påsken fortsätter och det är skönt att ha barnen hemma och få vara ledig. På påskdagen åker alla utom Stella och Henry till Stöten för att slänga sig utför. Gläds med dem att de får åka just utför vilket är så kul. Hoppas att de kommer hem med ben och armar i behåll. Till kvällen förflyttar jag och Jonas mig några mil söderut för ny påskmiddag med hans närmaste. Påsken är härlig. Vi får hoppas att solen bara tagit paus idag och återkommer snarast. 


Ha en fin lång fredag!!!


 

Pappa, mamma och bror Anders

 

Jonas och jag

 

Pelle och Monica och pappa

 

Mamma, kusin Lukas och David

 

Anders, Lotta, Alexander och min Johanna

 

Alexander och Johanna försöker vara seriösa

 

Godisgott!!!


 

Tulpaner, godis och servetter och annat fint fick JAG (Jonas får vara med på ett hörn när det gäller chokladen).



Av Sofia - 24 mars 2016 16:29

En sån skön dag! Jag tog ledigt. Skärtorsdagen innebär halvdag (rätt att gå hem kl 13.00 för oss på kommunen utan att be om lov) men jag hade inga möten så jag tog heldag - hemma! Efter att barnen gått till skolan satt jag kvar länge vid kaffekoppen och tidningen vilken jag av nån anledning fick idag. Gillar att läsa den i pappersutgåva även om jag så smått vänjer mig vid webben. Därefter tog jag en lång promenad till Spexhult. Första vårturen i gympaskor. Fågelkvitter i öronen. Lite sol kunde skymtas mellan molnen. En bra start på dagen!!!!

Skjutsade David till tandläkaren och sedan åkte jag hem och tog itu med det jag delvis hade tagit ledigt för. Påskfest!!!! Mamma o pappa skulle komma på lite mat var meningen men eftersom jag inte har träffat mina bröder ordentligt med fruar sedan Juldagen så bjöd jag dem. Kort varsel men de kunde komma!!! Så roligt!!! Lite mat blev nu mycket mat och annan mat än vad jag tänkt från början. Förberedde igår men att göra buffé är lite plock o fix. Det är så vansinnigt kul att göra mat när tiden finns. T.o.m handling är roligt då!

Nu ska jag släcka ned mina blå två sekunder innan påskharen kommer. Klart att ungarna ska ha ett ägg!!!

Ha en fin början på påsken!!!

Påskdukat

En av rätterna i kväll. Västerbottenostpaj med spenat!

Där gick gränsen.... Orkade inte plantera penséer - Stella påskpyntade några kvistar o så satte vi dem i ljungen.. Allt går!!! :)

Av Sofia - 23 mars 2016 19:21

Jag har fått tillbaka en del av av mitt liv...känns det som. Det kan tyckas som ett I-landsproblem men när man blir utslängd från Facebook och inte kommer in på nästan en vecka…men frustrationen började stegras…i takt med abstinensen. Det var nära att jag gav upp ett tag när den näst intill obefintliga supporten inte svarade…. Förra fredagen fick jag ett meddelande av Facebook att någon i Umeå (?) kl. 09.07 hade försökt logga in på mitt konto. Det var ju naturligtvis inte jag – jag befann mig i Nässjö och dessutom sitter jag på fikarast vid den tiden. Vanligtvis befinner jag mig inte på Facebook eller gör några större aktiviteter dagtid mer än när jag sitter i telefonkö eller väntar på att någon ska lyfta luren i andra änden. Då kan jag svepa bland flödet och gilla/kommentera något jag ser.


På frågan om det var jag svarade jag nej och sedan blev jag ombedd att byta lösenord. Gjorde så och sedan kom jag aldrig in. Sidan på mobilen var helt blank med enda alternativet ”log out”. Via datorn gick det inte heller. Testade ALLT – återställa kontot, återställa lösenordet. Hittade till slut ett slags formulär där man utförligt kunde beskriva problemet. Jag GJORDE det – mycket utförligt. Efter ett dygn (snabb support) blev jag ombedd att sända en identitetshandling, tog en bild på mitt körkort och mejlade detta. Därefter fick jag en återställningslänk vilken INTE funkade. Samma felmeddelande att sidan inte kan visas. När jag testat detta några gånger stod det ”du har försökt för många gånger, var vänlig försök senare”. Skratta eller gråta? Jag mejlade supporten TRE gånger och skrev att länken inte funkar…. Två dagar på rad fick jag ett exakt likadant mejl med samma länk vilken INTE funkade… Så idag – YES! Samma mejl och med samma länk och den fungerade. Nu blev jag lotsad steg för steg och blev ombedd att byta lösenord. Det FUNKADE!!! YES!!


Man har ju många kontakter via Facebook som man just vill ha kontakt med, bilder och historik sedan hösten 2009 (då jag gick med i detta forum). Det viktigaste är väl att följa barnen och se vad de gör och vad de lägger ut. Däremot överlever man om man väljer att inte gå med i Facebook. Jonas t.ex mår helt förträffligt utan detta – för honom räcker Instagram gott och väl…. Det tråkigaste jag missade under mina dagar som Facbookslös var ett erbjudande att få sjunga nationalsången i Sporthallen då Nässjö basket spelade mot Borås. Det hade varit AWESOME! Fick göra det på premiärhemmamatchen förra året och det var såååå häftigt. Dock var jag nervös så jag kunde dö….. Tyvärr förlorade Nässjö igår. Mycket tråkigt men stort GRATTIS till en helt otroligt bra säsong. Så bra jobbat! Goooooo greens!


Att förlora livet ja…... Det som hände i Bryssel igår är så ofattbart så det knappt går in (som vanligt får man väl tillägga) eftersom det känns som det händer oftare och oftare – dessa illdåd. Kan inte förstå syftet med att ha ihjäl en massa oskyldiga människor. Är meningen att  bara sätta skräck i folk och världen? De får inte lyckas med det. Vi måste våga gå ut, resa, göra saker som vi vill utan rädsla för att dö när vi går utanför dörren. Ändå kan jag få ångestkänslor när jag är i stora folkmassor, särskilt när jag har barnen med mig…. Jag får kämpa mot dessa tankar också. Alla tankar till Bryssel!


Ha en fortsatt fin kväll!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards