Alla inlägg under december 2015

Av Sofia - 31 december 2015 14:40

Så var det åter dax. Att ta farväl av ett år och summera det som varit. Begrava det som varit mindre bra, eventuellt ta lärdom och gå vidare med en erfarenhet rikare. Det som varit bra minns vi och hoppas att det blir så mycket mer av den varan nästa år.


Villkorslös och oändlig kärlek har jag fått genom hela 2015, blandat med otroligt mycket längtan och saknad. Så är det att vara särbo. Kan finnas fördelar även om jag har extremt svårt att se dem för det mesta. Ett underbart år har vi gjort tillsammans Jonas och jag är så glad att du finns i mitt liv. Detta året fick vi en symbol på handen för det vi har tillsammans. En ring i guld!


Det sliter och gör ont när de som finns närmast i hjärtat inte mår bra. Jag hoppas så att 2016 bär med sig energi och ork till de som behöver det allra mest. Det går inte en dag, timme, minut utan att jag önskar mig friska barn - friska från sådant som inte syns utanpå utan ligger inombords och gnager. Även om barnen blir vuxna är de med inuti hela tiden. 


Jag vill tack alla er som läser vad jag skriver. Jag skriver för min egen skull, för att jag behöver det. Det rensar och det läker. Det är dock oändligt mycket roligare att dela med sig. Det finns säkert de som tycker jag delar för mycket och för "nära", skriver sådant som andra inte har med att göra. Men vet ni vad. Detta är MIN blogg och skulle det vara någon enda som ogillar - det är fritt att läsa. Det finns alltid människor som vill annorlunda än gott och när man minst anar det kan det slå tillbaka som en projektil. Jag har genom åren fått så många härliga kommentarer och får ständigt glädje från andra och det driver mig att hålla på. Som jag har skrivit många gånger förr så ska jag bli författare när jag blir stor.....


Ha en underbar kväll! Vi ska fira in det nya året med de bästa. Susanne och P-A med barn i Sandrydet och med mig och Jonas följer jobbarkompisen Pelle!!!


Varså god - ett år av bilder....godbitar. Tanken var att plocka EN från varje månad...he he, snudd på omöjligt.... Det blev fler!!!


 

JANUARI - Elin fyllde 15 (här är hon cirka fem)

 

JANUARI - Jonas och jag gjorde musslor! Gott!!!


 


FEBRUAI - fika på Thimons


 

JANUARI - Johanna ställer ut på länssjukhuset Ryhov med sin estetklass



 

MARS - FLYTT från lägenhet

 

MARS - löparbild från Spexhult

 

MARS - Annie Lööf gästar Norra Sandsjö bygdegård



 

APRIL - Mor och far gästar i nya huset

 

APRIL - första värmen premiär i linne

 

APRIL - FLYTT

 

APRIL - nytt hus, nya möbler, ny uteplats

 

APRIL - FLYTT av piano



 

APRIL - skitkurs i Stockholm och jag längtar bara hem

 

MAJ - Måns vinner hela skiten i Mello!!!!

 

MAJ - Helsingborg en helg

 

MAJ - jag och Jonas i Helsingborg

 

MAJ - Johanna fyller 19 år


 

MAJ - höglandsleden

 

JUNI -  Erik Karlsson vinner Norris Trophy. Som i reklamen...."because he's worh it".....

 

JUNI - MIDSOMMARDAGEN i Torset och överraskning att kusin Eva-Lena kom på besök

 

JUNI - MIDSOMMAR

 

JUNI - midsommarafton i Sandrydet

 

JUNI - jag fyller år!!!! Blir uppvaktad av guldklimpar

 

JUNI - Johanna student 6/6

 

JUNI - tre generationer. Mormor, mor och dotter

 

JUNI - studentbal för Johanna och hennes kusin Simon



 

JULI - Kalmar slott

 

JULI - Jonas 50 år

 

JULI - Jonas 50-årsfest. Här med sina fina

 

JULI - dukning klar för Jonas fest.

 

JULI - Höglandsleden

 

JULI- Jonas och jag i Stockholm, Allsång på Skansen

 

JULI - en värmebölja (en helg) Stensjön



 

AUGUSTI - mot Skrea strand och värmen kom

 

AUGUSTI - barnens konstverk på stranden i Skrea

 

AUGUSTI - Jonas kommer och hälsar på i Falkenberg

 

AUGUSTI- bästa vänner på Skrea strand

 

AUGUSTI - Stella och Tindra hänger

 

AUGUST- hela högen på väg till havet

 

AUGUSTI - golfkurs på G

 

AUGUSTI - mer underbar löpning - Spexhult äger!!!

 

AUGUSTI - jag och mina bröder läser vers för pappa på hans 80-årsdag

 

AUGUSTI - pappa sjunger "Fattig bonddräng" på hans 80-årskalas



 

SEPTEMBER - mor och far firar 55 år som gifta!!! Bra jobbat!!!!

 

SEPTEMBER - Jag och Elin

 

SEPTEMBER - kalas för David 14 år och Stella 11 år

 

SEPTEMBER - min chef i sex år slutar på Nässjö kommun och börjar på Brantås Bygg

 

SEPTEMBER - genväg blir senväg men visst är det vackert...

 

SEPTEMBER - amazing och fin höst. Promenad på Landsbros höjder



 

OKTOBER - Elin och Stella fotar

 

OKTOBER - Jonas skjuter TVÅ älgar på 10 minuter....

 

OKTOBER - Bandyn börjar på riktigt!!

 

OKTOBER - Monica 50 år kalas



 

NOVEMBER - kryssningsselfie

 

NOVEMBER - a room with a view

 

NOVEMBER - 11/11 - förlovning

 

NOVEMBER - kryssning i Karibiska havet

 

NOVEMBER - far far away

 

NOVEMBER - kryssning a la Titanic

 

NOVEMBER - Höken i nyinköp hatt vid höken

 

NOVEMBER - löparmuppar med lampa


 

DECEMBER - Mina fina

 

DECEMBER - Stella och Danni som tärnor

 

DECEMBER - granen är klädd

 

DECEMBER - julbord med de närmaste

 

DECEMBER - En skön promenad i Landsbro (en av de många) 



Av Sofia - 30 december 2015 12:47

Sitter o väntar på att nån ska bli nyårsfin. Drop-in på Belissima i Växjö. Tur att det fanns en stol ledig samt klipperska.

Sovit som en stock inatt. Brukar alltid sova gott på hotell och denna natt var inget undantag. Efter en jättegod måltid på Stars and Stripes igår blev vi rejält mätta. P13-mamman Tina slöt upp med sin tös Danni och kvällen blev jättetrevlig. Créme Brûlé till efterrätt....såååå gott!!! Man skulle ju alltid åka bort o bo på hotell i mellandagarna. Billigare priser på både hotellrum och dessutom lite folk. Förutom två krutgummor på cirka 70--80 år (som gjort ett gympass) var vi helt själva i relaxen.

Snart har vi gått in i varenda (nästan) affär på gågatan här i Växjö och lunch samt hämtning av David i Åby återstår. Därefter åker vi till Nybro o kollar in Pelle Karlsson o sitt Nybro Vikkngs. Lite hockey som avslutning på ett par bandydagar blir bra! I morgon är det årets sista dag och det blir party i skogen utanför Sandsjöfors! I morgon får Sus, P-A o Pelle jobbarkompis passa sig. Idag köpte vi ett sällskapsspel och blir det tid över tar vi fram det. Av erfarenhet brukar klockan rusa fram till tolvslaget men man vet aldrig!!

Ha en fortsatt skön dag!!!

Klart

Créme Brûlé - Gott

Av Sofia - 29 december 2015 17:36

Smålandslaget!
I gula tröjor med rött tryck (målvaktströjorna svarta med rött tryck) for de fram på isen och med suveränt passningsspel vann de dagens match i Åby. Smålandslaget P15! Motståndarna var, enligt någon jag frågade på läktaren, ett hopplock av betydligt äldre Åby-spelare. Smålandslaget med duktiga utespelare och två stabila målvakter! 10-6 blev de slutliga resultatet. mkn förre chef tillika tränare för laget verkade hursomhelst nöjd!!!

Vädret kunde inte vara bättre när det gäller platser som (fortfarande) inte har hall. Sol och någon minusgrad. Dock måste jag tillstå att kroppen inte vant sig från det rådande vintervädret plus 5--9 så visst bet det efter drygt en halvtimme.

Före match när grabbarna hade isträning och teori passade Jonas o jag på att göra Grand Samarkand. REA är för kul! Jätteskoj att se den fina tröja jag köpte till Jonas i julklapp nu reas ut för halva priset... När vi svetta och näst intill yra i skallen av värme (klädda för utebandy) satte vi oss och avnjöt var sin Cappucino på Espresso House. Jag är supernöjd att ha hittat vinterlöpartights...PÅ REA!!!!

Nu har vi anlänt till hotell Best Western och ska snart njuta av en varm bubbelpool innan det blir nåt att äta. I morgon gör vi staden - Växjö stad levererar alltid!! Ett samlat centrum och mysiga affärer. Det var ett tag sen jag var här o det lär nog bara ha blivit bättre.

Go kväll!!!

En stabil målvakt - David i smålandslagets tröja!

Spännande match och mycket bra spel!!

Mycket välbehövligt!!!!

Ett foto av Elin i dagens tidning! Inger hopp....

Av Sofia - 28 december 2015 16:55

En sovmorgon där frukost blev brunch. Så skönt! Både att få sova länge och att få äta gott och länge. Det blev ändå normalt med sömn eftersom vi kollade en spännande match hockey inatt. Vinst 3-1 för Ottawa! Gött mos!

Andra kul nyheter betr sport. David sände en fin bild till mig igår kväll. Han blev matchens lirare i en match uppe i Katrineholm på Skobes cup. Det som var extra kul med detta var att han fick priset som utespelare när han alltid annars är målvakt. Han fick som extra insatt spelare (på grund av många avhopp) dispens som årgång 01. Cupen är för nån årgång yngre. Men ändå! Grattis älskade son! Bra jobbat!!

Å så en härliga bild till. Min äldste morbror fyllde igår 100 år. Helt otroligt att få leva så länge och få vara så frisk o pigg. Telegram från kungen får man tydligen när man uppnår denna ålder! Bara det - häftigt!!! Lånar bilden av dig Lill-Sofi!

Idag har det blivit en lång härlig löparrunda. En god firre på det och nu är man rätt mör. Har testat en julklapp jag fick av Johanna och hennes kille Alexander! Blev precis så snyggt som jag trodde när jag såg flaskan på KICK's i Vetlanda. Det inträffar ju inte två ggr på tio att färgen på provkartan passar min hand...

Ha en fortsatt fin mellandagskväll!!!

Grattis David!!!

Min äldsta moster Anna-Lisa (91 år) med maken Gustaf som fyllde 100 år igår.

Fin färg!!!

Av Sofia - 27 december 2015 16:35

Ja se det snöar, ja se det snöar..... Det är inte utan att man ler inombords och gläds med de som är lyckliga över att snön faller. När jag idag såg grannbarnen skutta och hörde deras glädjefyllda utrop blir man ärligt glad. Jag VET att Stella idag blev överlycklig.

Strax innan hade jag själv varit ute och premiäranvänt min nya snöskyffel av märket Fiskars. Den var bra!!! Jag hade kunnat skotta länge....för när jag var klar med ena delen av uteplatsen var den åter igenyrd. Det yrde snö absolut överallt och jag var lika blöt på kinderna som svetten under tröjan.

Redan på väg söderöver mot Landsbro minskade snöfallet och det kändes som regn i luften. Det är ju det som är så extremt tråkigt med snön - på/av - på/av. Det får ju aldrig ligga. Dessutom hade det ju för stämningens skull kunnat komma på julafton eller dan före. Nu får vi ju dock inte bestämma det utan vi får ta det som kommer. Å tyvärr kommer det ju (tycker jag). Nästan så man skäms när man stolt mycket stolt, tillhör en skidsläkt och nu även har fått stifta bekantskap med ytterligare ett skidåkande släkte. Det är inget fel på snön i sig förutom att den vållar olyckor på vägen, tröttsamt o tungt att skotta. Blir det bara inte en massa minusgrader kan jag vara sams med det vita. Det ljusar onekligen upp och....fler fördelar...? Jag letar i bakhuvudet men kommer inte på några fler.

Det blir alltid en salva på min blogg om mitt knackiga förhållande till kung Bore och vi får väl träta ett tag nu då... Men vet ni vad? Det går åt rätt håll. Jag fick va glad till den 27 dec i år o det var länge. En fantastisk löparhöst har jag haft och halkan har varit i stort sett obefintlig. Nu vänder det och i mars eller april, hur mycket snö det än blir, kommer våren...

Go kväll!!!

SNÖSELFIE!!! Vi tog en långpromenad till Äsprilla och vi sladdade på i snödrivorna!!

Av Sofia - 26 december 2015 15:44

Det är Nässjötradition att gå på bandy på Annandagen. Derby. Förr i tiden när NIF låg högre upp i systemet hette motståndarlaget Vetlanda. Nu i många år är det Tranås som är på andra sidan. Hade inte ens drömt om att få med Jonas på Annandagsderby men vi hade en uppgift (eller rättare sagt jag). Uppdrag korvförsäljning vid de tjocka grillade (samt hamburgare). Å vi var många som skulle hjälpas åt. Före match å i pausen var det FULLT tryck på kön o varenda gubbe (å gumma) behövdes. Vi sålde cirka 300 korvar och det fanns tre andra försäljningsställe av kokt korv, kaffe, glögg etc.

Riktigt roligt var det. Otroligt många som sagt letar sig upp till Vallen denna dag och man träffar och hejar på många man känner. Jag hörde nåt om 1600 som publiksiffra. När vi plockat undan och diskat ur kantinerna tog vi oss en kul på själva matchen. Innan dess hade vi ändå bra koll - man hörde när det blev mål. Lite vrål - Tranås mål. Mycket vrål - NIF mål. Matchen slutade 5-3 till NIF! Heja di Blåe!

Snart blir det Bio - En man som heter Ove! Ska bli kul!

God fortsättning!!

Jonas iklädd en bandymålvaktströja a la NIF. Den synen är synnerligen sällsynt och har aldrig hänt. Här tänds grillen.

Jodå, jag fick ta på en oxå :)

Av Sofia - 25 december 2015 17:34

Torset! Judagen! Tradition! Mammas underbara julmat (pappa är såklart inblandad indirekt i mycket och beträffande struvorna är han direkt inbandad). Att få samlas til jul med syskonen och samtliga kusiner + mor och far. Underbart och mycket mysigt. När jag åkte till Torset var det riktigt otäckt väder. Full storm och en hagelskur utan dess like. Vädret är lurigt och några minuter efteråt blev det "nästan" solsken och lite blå himmel.


Jag hade med mig en musiktävling och den var tydligen mycket svår.... Jag lånade den av en kollega på jobbet (vi hade den på jobbets julfest) och faktum är att ett av svaren i facit var fel. Stilla natt är inte alls gjord i tyskland utan kommer ursprungligen från Österrike. Tur att det finns telefoner att googla på när diskussioner uppstår.


Klapparna delades ut och alla blev mycket nöjda. Pappa blev jätteglad för den fotobok jag gjort med hans 80-årsfest i somras. Kul när man kommer på nån bra grej! Mamma och pappa fick oxå en jättefin canvastavla med ett flygfoto i höstfärger över Torset av Anders o Lotta. Så häftigt snygg!!!


Ha en fortsatt fin kväll! Vi hade tänkt att bese filmen "En man som heter Ove" men vi sparar den till i morgon kväll. Soffan hägrar!!!!


 

Värdar för kalaset - mor och far

 

Jonas, Alexander (Johannas pojkvän) och Johanna

 

Simon, Lotta och Anders

 

Sandsjökusinerna

 

Monica och Elin

 

Kusinerna Anton, Simon, Ella och Kristin

 

Jag och Jonas

 

Alla fyra samlade samtidigt - inte illa!!!

 

Morfar och mina fina

Av Sofia - 24 december 2015 17:32

Jag har upplevt denna känsla förr - ett antal gånger. När man sjungit klart med mamma på julbönen på julafton och det har gått bra. En sån lycka att få göra detta tillsammans. Skönt att få en stunds lugn och frid (frånsett att man är nervös som man nästan går i bitar....) I år gick det extra bra på nåt sätt. Inga förkylningar på gång och heller inga som nyss avverkats (så var det förra året). I år sa min brorson Simon. "Var det 3 av 5 förra året så var det 5 av fem i år". Det är inget dåligt beröm av en 19-åring. Tusen tack alla ni för att ni kom o lyssnade - så roligt med mycket folk. Jag kunde oxå tänka bort texten när jag sjöng Cohens "Halleluja" och inte som på övningen - då tårarna kom och jag fick bryta...

Efter kyrkan åkte jag förbi min bror Anders med familj och fick glögg med centerpepparkakor. Dessa hade han egenhändigt tillverkat.....såklart! Ett vackert hus med en julstämning så man kan "ta" på den... Gott att få sitta ned en stund med bror och hans familj, mor och far.

Vidare mot Landsbro och äta julmat på Borogatan. Skönt att få landa i god mat och umgås med kära och nära. Julklapparna har vi redan öppnat - i väntan på Janson i ugnen. Åh Jonas blev precis så glad, för en av de klapparna jag hade fixat, som jag trodde. En canvastavla på honom o barnen sedan hans 50-års fest i somras!!!

Ha en fortsatt fridfull och härlig julafton!!!


Halleluja, halleluja...
 

Julbön på julbön


 

Mamma, jag och kantorn Mona

 

Centerpepparkakor gjorda av Anders :)

 


  Present från mig till Jonas. En tavla på det bästa han har! Barnen samlade på hans 50-årsfest.

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards