Alla inlägg under augusti 2020

Av Sofia - 30 augusti 2020 12:01

Ja, det har varit lite pyssel, lite hemlighetsmakeri och förberedelser. Mamma o pappa har varit gifta i 60 år. De gifte sig i Vallsjö kyrka i Sävsjö den 3 sep. En väldig massa år har förflutit. Jag och mina syskon pratade för längesen vad vi skulle hitta på men allt är inte smidigt i Coronatider då de uppnått den ålder de har.

Vi hade bjudit in till Stellas 16-årskalas igår och mamma o pappa trodde att det bara var hon som skulle firas. Idén kom i huvudet att vi kan överraska dem och att klä ut Stella o David som mor o far som brudpar. Min gamla brudklänning skulle Stella bära och David fick ta sin studentkostym. Kjolen i klänningen är ju ursprungligen mammas vilket är kul i sig. Försökte få till en brudbukett som liknade mammas, krona i guldpapp och vit tyll som slöja. Vi tog på tidigt stadium fram den gamla bröllopsfilmen som visar ut- och ingång, dock utan ljud. Det är fantastiskt kul att se alla, mostrar, fastar, morbröder och farbröder och kusiner som små kids. De enda rörliga bilderna på mormor och farmor, farfar. Naturligtvis skulle vi spela upp den på TV?n.

Vi bjöd in brudnäbben till gårdagens kalas o de ville och kunde komma. Så kul! De skulle komma lite senare så inte mor o far fattade idén för tidigt. Å såklart undrade ju mor o far var födelsedagsbarnet befann sig när de anlände igår. Vi sa att hon var på väg, hade fått lite el-strul med moppen. Hon och David väntade i vårt sovrum och väntade på att få skrida ut när jag började spela Mendelsons bröllopsmarch ur högtalaren.

Ja, det blev verkligen en total surprise. Allt blev sååå lyckat. Mamma o pappa blev så glada. Jag kunde läsa min dikt utan tårar. Å tack Johanna som köpte brudtyll till min pappkrona i guld. Den jag beställt från Panduro kommer i morgon.... Å vår stad säljer inget sånt. Men textilstaden Borås kan man lita på. Kyckling hade vi gjort vilket de åt på bröllopsmiddagen och så vackra bildtårtor från Princess konditori. Tack Ann! De var så fina och så goda.

Lycklig och tacksam! Länge leve kärleken!!

Vackra tårtor från Princess

Johannas vackra kort

Stella öppnar paket

Tre lillasystrar - tre generationer

Gårdagens värdpar

Av Sofia - 28 augusti 2020 18:37

Dagens morgon slår nog allt. En sådan ljuvlig upplevelse. Sjön rök, den var spegelblank och när solen gick upp var det sååå vackert. Kunde inte låta bli att gå ned till badplatsen när jag skulle gå till jobbet och jag fotade längs hela vägen. Dessa stunder vill jag stoppa ned i glasburken av minnen och kunna ta fram senare i höst och vinter. Glutta lite, minnas tillbaka och känna doften av sensommarmorgon. Syret i luften är oförklarligt häftigt!

En bra jobbdag och tanken var att ta bussen hem klockan halv tre. Ni vet - en av de turer som fortfarande går till Grimstorp. Länstrafiken vill ju dra in bussarna och vill att vi åker mer tåg. Jo, jag kan väl iofs ta tåget söderut men det blir riktigt jobbigt att hoppa av i farten. Lyckas jag har jag inte långt att traska för stambanan går ett stenkast bort. Jobbigast är nog att kliva på X2000, i farten, in till Nässjö.

Jag missade bussen, kom inte iväg i tid. Traskade hem så idag har jag fått steg. Plockade lite hallon och åt utmed hemvägen i regnet. Smakar som gott smågodis. Nu njuter jag framför brasan. Stella - 16-åringen är på ingång. Hon har beställt mozzarella-mackor till kvällsvard. Firar henne lite ikväll o i morgon kommer släkten. Ska bli sååå kul.

Ha en go kväll!

Av Sofia - 27 augusti 2020 20:18

Jag och min äldsta dotter har mycket gemensamt, ett intresse är målning och teckning även om kunskaperna blev förädlade upphöjt till tusen när jag födde henne. Stolta stolta modershjärta. Vi har Outlander gemensamt - det var hon förövrigt hon som fick oss att börja följa den där underbara serien som utspelar sig på 1800-talet. Vi har blivit så galna i programmen och karaktärerna så vi har döpt vårt ställe till Lallybroch (deras hem i Skottland) och det säger ju inte så lite.

Johanna och jag har dock en sak - icke gemensamt - hon är urduktig på att sy. Den egenskapen förärades inte jag med. Generna måste komma från faders sida då Jois svärmor är fenomenalt bra på den sysslan. Mamma är oxå mycket bra men det hoppade över en generation.

Johanna handlar second hand, syr om och syr till, förstår inte hur hon bär dig åt. De senaste dagarna har hon haft ett megaprojekt på gång. En riktig 1800-talsklänning med riktigt snörliv, puffkjol - ja allt som hör till. Jag har ärligen tänkt tanken - reder hon detta i hamn? Å egenskapen att aldrig ge sig har vi väl oxå gemensamt för voilà - idag fick jag se henne som en riktig sassenäsch - som Jamie kallar Claire i serien Outlander. Så enormt vacker från topp till tå.

Shit vad det var bra gjort. Hoppas du anländer i den på lördag när vindla fira Stella!

Njut av bilderna!

Love U

Av Sofia - 26 augusti 2020 20:11

Så var den tiden kommen då man kurar framför brasan. Ikväll blev en sådan kväll. Efter lång och varm period i augusti har temperaturen sjunkit rejält och en kamin är guld värt. Å lite till. Det blev en lång stund framför värmen i afton. Det blir fler stunder av detta.

Idag vände jag på ordningen. Gick inte i ösregn till jobbet och var således på jobbet kvart över sex. Kan nästan sakna de där stunderna av stillhet och lugn på jobbet före åtta. Man får extremt mycket gjort och inga telefoner ringer. Fördelen är att man kan gå hem tidigare om inga möten eller måstegrejer är inbokade. Så blev det denna eftermiddag. Halv fyra traskade jag hemåt utan regn.

Å nya utmaningar seglar upp i vår kommun och på vår agenda. Miljögifter hittade vid Tennishallen, så pass att hundrastgård och cykelbana får lov att stänga. Vid provtagning inför ev nytt skolbygge på denna plats har man hittat både det ena och det andra som inte är så nyttigt. Hur tänkte de förr, när skiten bara grävdes ned. Eller tänkte de överhuvudtaget? Njae, det finns nog inga lätta svar. De visste inte bättre. En sak är säker - det blir dyrt om alla tidigare synder ska tas om hand. Min kollega Joel pratade på Jkpg-radion om det i morse.

Ha en fortsatt fin kväll!

Go värme!

Av Sofia - 25 augusti 2020 18:12

....idag är det Stellas födelsedag!

Den 25 augusti 2004 föddes du, två veckor efter beräknad tid. Nu är det 16 år sedan vi åkte i ilfart till Eksjö. Tur att det inte fanns några fartkameror uppsatta på vägen på den tiden. Du ville ut till världen snabbt. Å som du har förgyllt den. Med dina skratt och leende. Är så glad att jag får vara mamma till dig. Ditt namn betyder stjärna och du har lyst på min himmel. Jag har skrivit om min saknad när du växelvis var någon annanstans. Du fick en speciell uppväxt och älskad av många. Det mår barn bra av. När vi vuxna ställer till det - det kan bli riktigt bra ändå.

Stort grattis älskade Stella! En paket har du fått i förskott och på fredag när du kommer hit blir det fler. Å på lördag kommer släkten o alla dina syskon o firar dig. Hoppas du har och har haft en toppendag!

Kram mamma

Grattis älskade Stella!

Av Sofia - 23 augusti 2020 19:38

Nu kan vi hämta tomater på riktigt i växthuset. Alltså inte bara några stycken som man nästan inte vågar äta....dyrbart. Har gjort en sallad till kvällen med våra egna tomater och lite grönsallad. Ska bli så gott. Vi hade tänkt att äta vid ca 17 men sedan satt vi oss med kort och album och timmarna bara for iväg. Nu kommer maten inte vara klar förrän kl åtta. Vi gör kyckling i Sousviden och sedan ska den grillas til en aning. Klyftpotatis i ugn med timjan från växthuset. Älskar denna krydda.

Denna söndag har varit så bra. Sovmorgon, go-frukost och löpning. Otroligt härligt att springa en mil utan att vara helt slut plus känslan av att kunna springa lite till. Dessutom hade vi en himla tur, när vi var hemma kom regnet. Å andra sidan - nu får man ta det, det kommer att regna när man ska ge sig ut. Hösten är nära.

Å grattis till ytterligare en jobbarkompis som igår besteg Kebnekajse. Inte ett ljud om detta har han nämt på jobbet och så bara sådär - en bild på Fejjan. Å vi brukar prata ganska mkt om våra löparrundor och långpromenader. Vilken överraskning. Grattis och bra jobbat, Jonas! Jag är avundsjuk - vill oxå göra det!!!

Ha en fin söndagskväll!!

Throw back my day!

Av Sofia - 22 augusti 2020 18:09

Stenungsund tur och retur för ett-årskalas. Lilla godingen Elise fyller ett på måndag, dan före Stellas födelsedag. Inte klokt att det snart har gått ett helt år sedan vi hälsade på henne första gången. Hastigheten på utvecklingen för en liten människa är otroligt häftig på 12 månader. Nu går hon och har iofs gjort ett bra tag, 12 nya tänder, egen vilja och nya ord. Fascinerande!!!

Kaffe och godsaker och massor av paket. En potta och kanin hade vi med oss. I samma kulör. Nyttopresent och gosepresent. Lite åska och regn varvades med sol under eftermiddagen. Mysigt, gott och trevligt.

Nu är vi på hemväg och skurarna avlöser varandra. Jag är så trött. Hur kan man bli så trött av att inget göra? Förutom en kortare morgonpromenad innan vi åkte har man bara suttit - i bil och på stol plus lite lek med Elise.

Tack Miccan och Johan för god lunch och kalas!!!

Av Sofia - 20 augusti 2020 21:24

Dagen har varit ett marathon. Mentalt sett. Kl 09 var det dags för budgetdialog i Stadshuset. Presentationen av budget 2021 inför kommunledningen och det gick jättebra och personligen tycker jag att Tekniska gjorde en kanonpresentation. Joel som sammanfogade alla bildspel till ett och han gjorde ett hästjobb sent igår. Det tar på krafterna med all anspänning. Dock var min puls lägre idag jämfört med presentationen av bokslutet för några månader sedan. Hade koll på siffrorna. Mitt dilemma är väl att man vill förklara för mycket och då kan man veckla in sig i detaljer som inte är väsentliga.

Snabblunch och sedan nytt möte. Var helt slut i både kropp och knopp. Köpte en Piggelin till eftermiddagsfikat och den lille rackaren gjorde mig pigg. Inte så märkligt med tanke på namnet. Därefter sammanträde med vår nämnd. Dra allt igen (nästan). Gick oxå bra.

Tog ett bad när vi kom hem. Värmen är kvar i vattnet men det är svalare i luften. Fick lite ny kraft. Gjorde pasta med tomatsås och väldigt närodlade grönsaker. Hämtade morötter. Rödbetor och lök från vårt land. Så härligt!!

Skönt att denna dagen är till ända! God natt!!!

Ord som stämmer

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards