Alla inlägg under juni 2012

Av Sofia - 30 juni 2012 17:08

Äntligen äntligen fick jag iväg Johanna och Elin till frisören. Hittills har det stannat vid diskussion på grund av att de bara vill klippa sig en mm - alltså saxen ska knappt få nudda hårtopparna. Nu menar jag INTE att klippa dem kort men ett par cm av det slitna kan ju kanske vara okej. Men döm av min förvåning när jag kom hem igår och fick se dem. De hade tagit rejält i båda kalufserna och de var mycket nöjda. Klipp Jois och Elin - check!!


Idag har varit en "inte-göra-något-dag". Har mest legat o läst i en ny bok. Bröllopsfixaren vilken är en riktigt härlig feel-good roman. Det är rätt skönt att få drömma sig bort till en annan värld...för ett tag... Hade tänkt att spara den till Gotland men kunde inte hålla mig.


Gårdagskvällen blev mycket trevlig. Spontangrill med goda grannar och efter några timmar kom det ett par grannar till. Sånt är så kul. Det är bara att plocka fram fler stolar till altanen och hallon/blåbärs-pajen som Johanna fixat och därmed hjälpt en hårt arbetande mor med,   räckte gott o väl. Att annars ställa till med fest på en fredag när man jobbar till fem är inte riktigt min grej. Men på sommaren blir det annorlunda...allt känns lättare.


Har precis promenerat Träsländarundan och idag med sällskap. Istället för musik i öronen blev det småprat med min man till tonerna av fågelkvitter. Plötsligt händer det, som det heter. Trevligt och förhoppningsvis är det inte bara beach 12 som får honom att följa med på långtur - kanske mitt sällskap lockar...


Ha en god kväll!!!

Av Sofia - 29 juni 2012 17:32

Halvårsbokslut på kommunen. Sista dagen att bokföra januari--juni. Idag - fredag - 29 juni! Hej, hopp vad lätt det är när "ovanliga" fakturor - de som inte kommer så ofta trillar in och man inte har några "beslutsfattare" att tillgå. Ja, ja, man får skjuta från höften och se lite glad ut. Har nog mer problem med det första men om det blir fel - man KAN boka om i juli!! Huvudsaken är att de blir betalda och att de bockas bort från systemet!!


Annars har det varit en härlig dag! Fått mycket gjort och grej efter grej kan bockas av från listan "att-göra-innan-man-går-på-semester". Veckan över lag har varit kanon - har bl.a sett en av kommunens vackraste badplatser - Flisby badplats. Har aldrig förut varit där men fick förmånen att faktiskt "se" vad jag administrerar. Kan varmt tipsa er alla om att förlägga ett badbesök just där.


Snart kommer goda grannar på lite Afterwork samt grill. Härligt! Härligt! Försöker så gott det går att förtränga att Stella precis har försvunnit från oss i två veckor. Så är sommarrutinen och det känns sådär...med betoning på otroligt lessamt. Men så är det! Å snart är hon här igen och då får vi två underbara veckor med henne.


Kram och ha en underbar kväll! Det tänker jag ha!!

Av Sofia - 28 juni 2012 18:55

Att kasta sig ut….


I min jobbkalender står att läsa för veckan: ”Allting är svårt innan det är enkelt”. Skrivet av en klok man vid namn Johann Wolgang von Goethe. Å det har väl varit lite av mitt signum hela livet. Inte så att jag har tänkt på denna mening som något lugnande utan mer att jag i stora delar av min barndom och hela min vuxna ålder oroat mig för diverse. Och nu koncenterar jag mig på arbetsuppgifter/jobb (för det finns annat också..ujjj ujjj ujjj ujjjjj…)


Människan (de allra flesta) vill ha trygghet och stabilitet i tillvaron. När man beträder ny mark kan det kännas läskigt. Inget får mig att växa så som de gånger jag verkligen kastats ut i det okända. Eller för delen – har kastat mig ut själv av egen fri vilja.... Minns när jag började här på Nässjö kommun, fastighetsavdelningen och skulle ta över efter en 67-årig dam som jobbat med i stort sett samma saker i 42 år… Det var extremt mycket att hålla i skallen och jag tänkte ”aldrig kommer jag att klara detta”. Varje månad när jag skulle avisera samtliga hyror var jag näst intill skräckslagen – det FÅR inte bli fel. Efter ett tag börjar rutinerna sätta sig, man lär sig mer och mer och snart blir arbetet en vana.


Nu har jag gått in i ett nytt skede på jobbet. Ska till hösten lämna vissa tunga bitar och få nya uppgifter ”som jag aldrig kommer att klara av”. Nähä, faktum är att jag äntligen har, efter många år av träning, börjat bilda lite is i magen. Att ha kastat sig ut några gånger är nyttigt… Jag påstår inte att jag kan flyga men vingarna blir lite längre för varje gång…. Jag känner att detta fixar jag trots att det känns lite som att vi ska ”åka till månen utan att ha byggt raketen”.


Med andra ord - det kommer vara svårt innan det blir enkelt… 


Ha en go kväll!!!!

Av Sofia - 27 juni 2012 21:01

Tänk "om" Sverige varit i semifinal ikväll... Kan föreställa mig hur det sett ut idag. Överallt! Blågula attiraljer hade hade minst sagt varit i fokus. Tröjor, kepsar, mössor, flaggor, gosedjur, ölglas - you name it! Laga det perfekta EM-målet, EM-chips etc. etc. etc. Å tänk vad härligt det hade varit.....OM....det varit så.... Sverige hade nog stått stilla ikväll....OM... Å jag sitter o kollar trots att det inte är Sverige som spelar. Bra fotboll är bra fotboll och det är ju inte varje år det är EM.


Var precis ute i köket o skullle hämta lite EM-chips till mig, David o Stella som kollar bollen. Hände en liten olycka. Skulle flytta på en två kg stor jasminris-påse...den slank ur näven och drog i golvet. Behöver jag säga mer? Blev mycket eller heter det många riskorn på golvet. Roligare kan man ha det... Hade inte tänkt att umgås med dammsugarn just ikväll men tänka sig - det blev ändå en liten dejt.


Ska försöka hålla mig vaken en timme till...tills Ulf kommer hem. Kan ju vara trevligt att prata lite med sin man IRL o inte bara i telefon. Men det kommer en helg...och det kommer en semester...snart...snart...


Nu är första halvleken gjord och det står noll noll mellan Portugal och Spanien. Nu ska jag spela några matcher Rumble - ett riktigt roligt ordspel och sedan lägga några Wordfeud-drag!!!


Ha en go kväll!! 

Av Sofia - 26 juni 2012 20:27

...i den kören som just nu körar bakom eller till Måns Zelmerlöv när han sjunger "Stockholm i mitt hjärta".... Det hade vatt nåt!! Nu får jag nöja mig med att sitta i soffan och kolla på rutan. Inte helt fel det heller! Härliga artister kvällen till ära, Laleh, Agnes, Magnus Uggla - en bra timme framöver! Å just nu fick jag höra att det var Adolf Fredriks flickkör som sjöng och där hade jag definitivt inte platsat. 


Däremot tar jag lite plats tillsamman med mamma i Vallsjö gamla kyrka lördagen den 7 juli. Sånggudtjänster genomförs där ågra sommarkvällar och det är alltid lika underbart att få sjunga i den medeltida kyrkan vid Vallsjöns strand tillsammans med mor. Jag hoppas att vädret är något stabilare lördag åttadar än hur denna vecka hittills varit. Det lockar ju kanske några fler själar till en sångstund om det inte hällregnar. Varmt välkomna om ni kan och vill!!


Arbetsdagen har varit mycket bra. Förutom att telefonerna inom kommunen idag har fått sig en uppgradering och spelat oss lite spratt (samtal avbrutits, inga hänvisningar kunde göras) har jag fått mycket gjort!! Nu ska jag lyssna på fenomenala Laleh! Njuta!!


Ha en fin kväll!!

Av Sofia - 25 juni 2012 21:08

      

Ja, vad ska man säga om denna dag? Blött elände... Å andra sidan - rätt skönt att få sitta inomhus och jobba. Trots att det är grått och trist är det lite mysigt att höra smattret mot fönsterrutorna med betoning på lite...


Klockan är inte mer än strax över nio. Har kollat Lotta på Liseberg och hört fina artister som Lisa Miskovsky och Rasmus Seebach kämpa mot ösregnet. Kommer på mig själv att jag lyssnar extra noga efter doakörers toner - ha, ha måste vara en typ av yrkesskada!! Yrke o yrke - men ett starkt fritidsintresse hur som helst. 


Stella har ropat några gånger nu och vill att jag ska komma o lägga mig. Tror faktiskt jag ska bege mig. En lång natt och en god natts sömn är underbart!!! Är lite trött efter ett pass på gymet - ja, faktiskt åkte Ulf o jag dit en stund idag. Orken ville mer än min mage om man så säger - men en liten stund på löpbandet är bättre än inget och så jag är ändå nöjd!! 


God natt!!!!

Av Sofia - 24 juni 2012 19:00

Har precis kommit hem från Skogsvallen och det gick vägen för pojkar 01 idag. Vinst mot Tranås med 6-3 och David delade på målvaktsposten ihop med en annan kille! Nej, de stod inte i målet båda två utan varsin halvlek. Härligt med vinst. Nu blir det inga fler matcher förrän i augusti så fotbollsbilderna uteblir även idag då jag medvetet inte tog med kameran. Regnmolnen såg inte jättekul ut….men vätan höll sig däruppe. Däremot blev vi uppätna av knotten – hua!


Dagen har tillbringats i Torset hos mina föräldrar tillsammans med bröder m. familjer. En mycket god midsommarmiddag har avnjutits och vi har avhandlat hur våra midsommaraftnar gestaltade sig. Alla verkade vara nöjda med helgen och vi kunde konstatera att om ett halvår är det julafton…. Tack mor och far för en goda timmar!!


I morgon är det måndag och de har varnat för stooora regnmängder…. Trist för dem som går på semester i morron… Jag jobbar två veckor till innan ledigheten och jag hoppas!!! att solen bestämmer sig för att komma tillbaka snart….. 


Ha en fin söndagskväll!!


 

Midsommarängen på bordet


 

Mor, far och Lotta


 

Pelle, Lukas o Anton


 

Ulf o Monica


 

Storebror o lillasyster


 

Elin


 

Lillasyster och storasyster


Kusin Kristin 


 

David


Mor stökar i köket!


   

En riktig godisdessert


 

Stella o Ulf

Av Sofia - 23 juni 2012 12:56

Man behöver inga blommor under huvudkudden när man aldrig går och lägger sig…. Oj, vilken midsommarafton. Att ha väldigt trevligt med goda vänner från 14.00 tills gryningen anländer..(02.30) = SKOJ!!


Lekar, god mat, frågesport, mer god mat, musiktävling, vätskepaus, basket- och bandyspel (lät mer avancerat än vad det var), jordgubbsbuffé, tårta och whiskey…., stövelkastning (riskmoment), mer god mat…. Ja, det var en snabb sammanfattning av gårdagen. Vilket väder - varmt o soligt nästan hela dagen, regnet kom lagom tills vi skulle börja grilla men vad gör det när det finns stora parasoll som skyddar grillar och grillmästare.


Underbart värdpar där gästerna verkligen är gäster och skratten blev många under dagen – speciellt under riskmomentet stövelkastning. Har ni inte provat det kan detta varmt rekommenderas för att få lite extra fart på festen. Tips! Inga blomkrukor eller personer bakom stövelkastarna!! Ska nog tjuvträna till nästa år för den leken kopierar vi.


Idag är det lugnt och stilla på Renstigen 11. Jag ser fram emot en långpromenad efter fläskpannkan…


Ha en fin dag!!!


 

Midsommarflickor!!!


 

Värden Micke, en frölundaspelare, Camilla o Roger


 

P-A, Sus o Pelle

 

Jag o värdinnan Camilla


 

Så skrattar vi lite då...

  

Bandy...


 

Baskekast!!



Se där - min kamera är snabbare än Johanna.....




   

...innan hon får upp händerna framför ansiktet...


 

....wow - en till.....

 

Elin


   

Fin mamma och fina Tindra


Jordgubbsbuffé...


   

Dryckesbuffé....


 

Grabbarna grill tänder!!


 

Vänner, grannar och klasskompisar (Alexander o David)


 

Vänner men inte när det gäller hockey...

 

Samling vid dammen


 

Midsommarkort!!


 

Jag o mysige Anton!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards