Alla inlägg under juni 2012

Av Sofia - 22 juni 2012 13:44

Sommarens mitt! Vi firar fenomenet ljusa sommarnätter med sill och färsk potatis samt lämplig dryck. Jag hoppas att alla får en underbar midsommar, att vädret håller sig och framförallt - att alla mår bra i morgon! Ett tips jag praktiserade förra veckan är: Starta med en cider - sen får jag magknip och kan bara smutta på dryckerna!!! Mådde väldigt bra dagen efter! Med eller utan alkohol - ett glatt festligt humör räcker väldigt långt!! 


PS. Glömt inte blommorna under kudden..... ;)


Stella är nyss hemkommen så: Ordningen är återställd! Glad midsommar!!


 

En midsommardröm.....




Av Sofia - 21 juni 2012 19:30

Idag har några kollegor och jag varit på studiebesök i Grimstorp. Vi har studerat hur gamla synder ”grävts ned” och nutiden försöker nu ställa allt till rätta. Sanering av resterna av ett gammalt impregneringsverk pågår för fullt för åtskilliga millioner och det var både intressant och på sätt och vis en bedrövande syn. Frågan jag ställer mig är: Var det verkligen inte någon som förstod på den tiden vad de ställde till och hur farligt det var när de baltade med arsenik och kreosot? De förstod ju i varje fall att slipers till järnvägen INTE angreps av yttre påverkan och höll sig likadan i flera flera flera år…. Undra hur de där människorna mådde efter ett tag…när de huggt sönder kreosotblock med yxa och sedan kokade till lagom konsistens. Överflödet av vätskan när slipers var klara rann ut på marken…lite i taget under alla de år verksamheten pågick. Inte ens "snön" kan gömma den sjuka marken....


Förorenade jordmassor grävs nu bort, schaktas därfrån till säker deponi och ny mark (från industrimark i Nässjö) flyttas till ”hålen”. Studerade även en avancerad reningsanläggning för vattnet…. Tacksam att det finns teknik för att utföra detta och att vi kan betala tillbaka till världen vad vi en gång sabbat. Läs mer i dagens ex av SmT om ni är intresserade... Mobila impregneringsverk fanns det gott om och pågick på väldigt många platser runtom i Sverige. Grimstorp är inte det enda stället…om man säger så… Precis nedanför vår Renstig ligger också en gammal synd och kostnaden för att göra i ordning den marken är helt klart större..


Men nu struntar vi i dystra tankar som ovan och koncentrerar oss på det fina vädret – vilken sommar vi fick några dagar. Har nyss avnjutit en kall tillsammans med min man på en av Nässjös vackraste platser - restaurangen på golfbanan. Underbara timmar förflöt medan vi hade lite "egentid"! Värt mycket!!


Ha en fortsatt fin kväll!

Av Sofia - 20 juni 2012 19:16

Sol hela dagen! Det gör underverk med humöret även om jag inte direkt går omkring och är tjurig när det regnar. Men det är ändå skillnad. Behöver inte vara så varmt – men solens strålar gör mig helt klart piggare inombords. Om nu möjligheten fanns…att flytta till varmare breddgrader – undra just om den känslan skulle bestå? Lär ju aldrig få reda på det…


Startade dagen med att ta några prover på lab. Skulle ju tas på fastande mage och innan allt var klart så höll jag på att svimma av hunger. Smakade gott med frukost på jobbet sen. Idag har vi även varit på en spontan sommarlunch på restaurang Tonic (f.d. Café Haddock). Jag valde alternativ fisk vilken var supergod och jag hoppas verkligen stället bär sig. Kanske t.o.m de får rättigheter så vi får ytterligare ett uteställe i Nässjö? Fin inredning och trevlig personal dessutom.


Sitter på vår härliga altan, nysprungen och nyduschad. Nej, för de som undrar - ingen hjärtrusning idag - gick jättebra!! Skönt föstås!! Ikväll blir det grill – de gånger vi i år har grillat och samtidigt suttit på vår altan är relativt lätträknade. Det gäller att passa på. Hoppas ju på att vädret stabiliserar sig och att det verkligen blir lika fint på fredag som det är idag….


Å så är rutinsabbarveckorna börjat. När skolan har slutat - barnen vänder på dygnet, man får inte in dem till kl. 19.00 längre.... (igår dönade David in kl. kvart över nio och kunde inte förstå att jag var orolig). Så länge man inte har semester själv blir det lite uppochnedvänt men jag håller en låg profil. Det är ju SOMMARLOV!!!


Ha en fortsatt fin kväll!!!

Av Sofia - 19 juni 2012 21:48

Sitter i soffan, precis som igår men ikväll känner jag mig MYCKET piggare! Har städat kylskåpet och även parketten har fått sig en sving... (så gick det med försöket att lära känna dammråttorna på allvar....) Är mycket nöjd efter en dag mestadels i horisontellt läge i sängen. Sovit fram till kl. 12.00 och därefter började så småningom krafterna komma tillbaks. Var på Vårdcentralen och fick träffa läkaren. De tog ett EKG på mitt hjärta vilket visade både lugna, jämna och fina hjärtslag. Vilopuls på knappt 50 vilket betyder bra kondition så löpningen ger resultat även om hjärtat mitt rusar...då och då... Hm! Ingen vidare förklaring av läkaren varför det kunde bli så där men han tyckte jag skulle springa och leva precis som vanligt! Möjligen kunde man se över sitt vardagspussel lite eftersom jag poängterade att det varit "mycket" ett tag.


I morgon blir det jobb igen och därefter ska det handlas inför midsommar. Vi är bortbjudan så det blir inget stök för mig. Knytis inför grillen på kvällen + jordgubbar och snacks faller på gästernas lotter. Ser fram emot att få fira midsommar med kära vänner och hoppas på att vädret blir BRA. Tyvärr ser det väl inte så lovande ut men hoppet överger mig inte... 


Å så gjorde Sverige mål mot Frankrike i en EM-match som inte gäller nåt... Tänk va KUUUUL om de andra matcherna som Sverige spelade hade slutat annorlunda...


Go kväll!!!

Av Sofia - 18 juni 2012 20:07

Sitter och kollar film med Elin o David. Den handlar lite om att följa sitt hjärta. En gång i Phuket. En man säger upp sig från sitt jobb, drar till Phuket och ska följa sina drömmar.... Längre in i handlingen har jag inte kommit! Om jag hade följt mitt hjärta tidigare i kväll vet jag inte vad som hänt. Det rusade iväg med mig... Fruktansvärt obehagligt.


Var så laddad att springa TROTS regn och luften var ljummen och syret var på topp. Helt plötsligt började hjärtat slå hur fort som helst. Var inte speciellt andfådd och det var rätt märkligt att stå där i skogen och känna en puls på 220 o mer.... Tänkte om jag står stilla en stund, andas djupt och sedan går en stund kanske det går över så jag kan ta mig hem I REGNET... Icke! Så fort jag började springa började pulsen dra igång och jag fick mjölksyra så jag kunde sälja den dyrt på torget. Så där höll det på och den rundan som brukar ta drygt en timme tog över 1½. Lessamt... Å väl hemma sitter jag här i soffan, som en blöt och orkeslös fläck. Googlar på hjärtrusning och är allmänt orolig. 


Tillbaks till filmen. Thailand med sin ävrme och sol....längtar.....småländskt regn smattrar mot rutorna och jag fattar inte hur människor (som i filmen) kan äventyra sina liv med bergslättring, dykning etc. Blir rädd bara jag tänker på det... Det räcker ju med att löpträna för att känna hur skört livet är.


Vill sova nu....när filmen är slut.... Följ ditt hjärta och framförallt - var rädd om det!!!       


God kväll!!! 


Av Sofia - 17 juni 2012 21:32

Några ord om gårdagen. Vi har suveräna lokala band i Nässjö. Amazon och Dom Andra... Grymt bra framträdanden, grymt ljud och ljus! Sångaren och sångerskan i respektive band = gåshud!!! Att det regnade då och då gjorde absolut inget!!! Juninatten var varm och för vissa hetare, ha, ha, ha... Nej, jag var pigg i morse - undra om alla som vaknade i dag, var det? ;) Kvällen avslutades med bandet Sator. Ska jag vara riktigt ärlig är det inte min favoritmusik men jag har hört dem en del för han jag bor med loves it - om man uttrycker det milt. Hultfredsminnen som han plockar fram, särskilt på fredagseftermiddagar, gärna på hög volym. Å när jag stod där under skyddande trädkronor (regnade rejält) på Stortorget blev jag oxå såld. Vilket band så bra! Live var de ju helt fantastiska! Eller bidrog folket runt omkring till stämningen och att det blev så bra? Säkert till viss del men jag kan nog tänka mig att ladda spelaren med en o annan Sator-låt....till fredag eftermiddag!


Dagen har efter middagen mest bestått av fotboll. Match i Bankerdy för NFF's P01 och idag följde mor och far med som åskådare. Ulf jobbar natt så jag fick vara ensamma fotbollsmamman idag. Men så ensam kände jag mig inte - både mor och far var som sagt med och när matchen började mötte även fina kusin Anna och hennes Peter upp på Furuviks idrottsplats. Matchen var mycket spännande (bra spel av båda lagen) och rättvist slutade den 5-5. Klart att det hade varit roligare med vinst men, men. Efteråt tittade vi förbi kusinens hus - har inte varit och sett deras nybyggda hus som nu hunnit bli 4,5 år. Superfint och välplanerat i ett jättefint område!! Passade på att hälsa på två nyblivna studenter (deras tvillingflickor) och kan konstatera att det var längesen jag såg dem... Tack Anna och Peter för titten!!


Nu - mer fotboll. Danmark mot Tyskland och jag håller på rödvitt...SÅKLART!!!


Godnatt!!! 


Av Sofia - 16 juni 2012 14:29

Skolavslutningen är verkligen förentat med dubbla känslor, vissa år mer och vissa år mindre. Avsked och uppbrott blandas med nya drömmar och framtidstro! När man som Nässjöbo med barn på Åkersskolan nu vant sig vid att befinna sig i Sporthallen på avslutningarna var det en fröjd att komma till Nässjö stadskyrka och se alla nior tåga in i kyrkan. Akustik och stämning i denna sal och när skolkören sjöng var inte mina ögon torra så länge..


Har inte tänkt så mycket på det förut eller snarare accepterat det faktum att Johanna inte vill sjunga i någon kör... Just då i den stund var jag lite ledsen för att hon inte har det intresset. Men vad gör en mor när inte viljan finns? Inte så mycket! Tal från rektorn och flera suveräna solosånger av duktiga tjejer! Grundskolan är nu avverkad!


Därefter fika med elever och föräldrar + klassföreståndare samt utdelning av betyg. Å så kom det efterlängtade VG i hemkunskap...dyrt men ändå ett "lyckligt" hål i vår plånbok (för det finns faktiskt lyckliga sådana).


Hem och hämta nya barn till nästa skolavslutning. Hett, trångt och dålig luft uppe på läktaren men sångerna som barnen klassvis framförde var jättebra!! Sedan kommer momentet "hitta-klassen-säga-glad-sommar-till-läraren" i tre klasser. Gick jättebra o nu är det sommarlov på riktigt!!


Nästa punkt på schemat. Gratta Alexander Storme på hans studentdag. Härligt väder hela eftermiddagen, underbar buffé och svalkande dricka i partytältet. Efter några timmar tog vi adjö och styrde cyklarna till Coverfestivalen. Lyssnade på bra musik, kollade fotboll vilket betydde först lycka och sedan SOOOOOORG... Attans oxå - de spelade ju bra men ändå... När Sverige gjorde 2-1 målet - den känslan vill jag INTE vara utan. Detta vrååål av folket inne i stora festsalen på hotel Högland... Jisses! Men säg den glädje som varar? Luften gick nog lite ur oss, kollade lite Top Cats och sedan cyklade vi hem...


I kväll gör vi ett nytt försök och beger oss till festivalen och tar med oss ett bättre festhumör!!


Ha en fin kväll!!


 

Tal av rektor

 

Farväl till Roger efter 3 år

 

Jois tar farväl av Elisabeth

 

Jois och Sofie

 

9 F + klassföreståndarna Elisabeth o Roger

 

Tre avslutningsfina barn

 

Stella 

 

David

 

Stellas klass 1A

 

Elins klass 5A

Rektor Eva Borefur


   

En nybakad student som även dagen till ära fyller 19 år!!

 

Alle läser upp grattiskort!

Blomster  

Av Sofia - 14 juni 2012 21:40

Sitter o är glad, nöjd o nästan lite lycklig! Å samtidigt lite arg…irriterad att jag inte köpt mig en systemkamera mycket tidigare i livet när jag faktiskt älskar att ta kort. Nu när skattemasen tyckte jag betalat lite för mycket skatt under förra året så jag t.o.m fick tillbaka lappar gick jag till Hegethorns idag och investerade. ”Investerade i minnen för framtiden”. För det är väl det bilder är....minnen för framtiden? Ja, ni hör ju sjäva hur jag nu berättigar mitt inköp och jag är supernöjd. Har inte lärt mig funktionerna till fullo…å det kommer nog ta ett tag men det ska bli ett sant nöje att utforska denna apparat in i minsta detalj.


En ljuvlig löparrunda fick avrunda denna fredagkväll eller torsdag då, om vi ska vara petiga. Det känns som fredag för jag är ledig i morron!!! Skolavslutning med stort ”S”. Johanna slutar 9:an och vi föräldrar får vara med!! Sedan fika ihop med övriga föräldrar och lärare, sedan skolavslutning för Elin, David och Stella kl. 13.00 i sporthallen. Därefter beger vi oss till Elmgatan för att fira barnens kusin Alexanders student. Han går ut golfgymnasiet i Vetlanda. Trevligt, trevligt!!! Därefter blir det COVER FESTIVAL några timmar!!!! Låter som en späckad dag, kväll o natt om jag får tycka MEN väldigt väldigt rolig!!


Ha en fortsatt god kväll så hörs vi nån annan dag!!!


..å så några kort med nya kameran...

 

David 11 år

 

Elin 12 år

 

Stella 7 år

 

Stella


   

Altanfint!

   

Lavendel

 

Hängbjörken som skänker ro... Så fin!!!

   

Ljuvliga blommor...

 

Citronmeliss 

 

En mamma som stimmar....

 

i ett stimmigt kök...

Å hon som oxå gillar att ta kort men aldrig vill va me....  

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards