Direktlänk till inlägg 19 maj 2015

Blommor mitt i vintern.....

Av Sofia - 19 maj 2015 20:34

På jobbet har vi en välkomnande receptionsdisk – i varje fall är personalen bakom den välkomnande. Man får alltid ett vänligt ”gomorron” och glada ögon när man anländer till jobbet. Oftast är det (åtminstone i mitt huvud) många tankar som trängs i skallen just innan man stämplar in och det är en skön känsla att få ett glatt mottagande när man stiger in. Det händer ganska ofta att det står en bukett blommor som dekoration på disken och det är säkert någon att dessa två kvinnor som plockar med sig från sina trädgårdar. Idag när jag gick förbi disken vid lunchen stod det en mycket vacker bukett Gullvivor i en vas och jag sa:

- Nämen, att såna här fina blommor finns nu på vinter…..!!! Två glada skratt fick jag tillbaka o så småpratade vi om vädret och hur deprimerande det ÄR att värmen aldrig kommer. Täckjacka på fortfarande och nu är det 19 maj!!!! Vädergnäll är en riktigt energitjuv men jag kan inte riktigt låta bli. Låt det vara vinter då – året om – så blir man ju i varje fall inte besviken! Tanken snuddar vid uttrycket växthuseffekten....ett fenomen som är skapat bara för att kvällstidningarna ska ha något att skriva om samt skrämma upp oss människor......


Har precis kommit hem från styrelsemöte i Annebergshus bostadsstiftelse. Ny styrelse från 1 maj och vi som ”jobbar” med administration etc. och sköter detta via kommunen skulle bekanta oss med dem och berätta om läge/status. Ett mycket trevligt möte med rundvandring och sedan möte trots att inte är några jätteroliga siffror. Kostsamma vattenläckor och renoveringar gör att plånbokshålet är stort. Men vi kämpar alla på och det är naturligtvis en bra service att  ha lägenheter till kommuninvånarna även utanför stadens gränser. Jag fick redogöra för hyresläget och glädjande nog står ingen lägenhet tom! Bra!!


I går kväll var jag och Jonas på ett annat möte. Årsmöte samfällighetsföreningen Fridhem där jag nu bor. Här var det lite lättsammare tongångar och årets resultat var bättre än vanligt, mycket på grund av en mild vinter eftersom snöröjning är en dyr post. Många av mina grannar har bott där länge – vissa av dem sedan husen byggdes år 1975 (många årsmöte….) Mysiga människor - intressanta och trevliga diskussioner, vilka häckar och gräsytor vi gemensamt ska sköta och vilka vi ska fixa själva. Om vi ska införskaffa en bensindriven eller eldriven trimme. En mycket god fika bjöds vi på o jag känner mig så välkommen! Nya familjemedlemmen katten Whisky har blivit kompis med de flesta grannar och får – när jag inte är hemma – lite omsorg både här och där! Han har varit ute på nätterna en del och ännu inte sprungit till f.d hemmet längre bort i Målen. Kattflytt - check!


Tittar ut och ser solen gå ned (på eftermiddagen har vi sett både sol och blå himmel men attans så kallt) – ser körsbärsträden blomma….mitt i vintern….


 

Blommor mitt i vintern....


   

Ulriksdalsgatan är omgiven av ljuvliga blommande körsbärsträd!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards