Alla inlägg under juli 2010

Av Sofia - 31 juli 2010 18:04

Även om jag inte är med som supportermamma kan jag se dem framför mig, dessa fotbollstjejer födda 00. De har roligt på Trekanten cup och är glada trots två förluster och en oavgjord under lördagens matcher. Elin har fått spela en match. Eftersom det är så många (23 st flickor) blir det inte så mycket spel för var och en men allt verkar toppen ändå. I kväll har det tydligen anordnats ett disco för alla ungdomar som är med och jag kan tänka mig att Elin står o plattar lugg, gör sig fin i skrivande stund. Många Nässjöbor finns på plats och det är med andra ord inte alls konstigt att Nässjö city var så tomt på folk idag...


David o jag cyklade ner en sväng. Jag fick (köpa dyrt) ett par nya walking-skor. Kuddar under sulorna som skulle vara skonsamt för fötterna och ge bättre muskler på benen. Säljaren var duktig (lurade på mig) och jag köpte dem. Några skönare skor har jag aldrig känt och jag ska med glädje testgå i morgon bitti. Bara ett fel. Grimsholmen var är du???? Jag kan ju inte gå 20 mil för att återse dig. Träslända i all ära men ack vad jag saknar havet.


Under tiden som vi var på stan hade Johanna bakat kringlor. Vansinnigt goda - såna där som farmor brukade ha och fanns det nån över när alla hade tagit fick man "backa"....

PS. Jag tog min första löparrunda på drygt en månad. En kortare variant, runt TV-masten på mjuka stigar, runt Handskerydssjön, grusvägar.. Kändes INGET i foten - lycklig, lycklig! Hoppas inte du kan se så smått mamma!!


Snart blir det kokt färskpotatis från vårt land. Det är snudd på "rån" eftersom Ulf inte är hemma - han som skött och fixat om dem. Men det finns fler stånd kvar. I morgon får det bli kokt potatis oxå när supporterpappan och fotbollsflickan kommer hem!!


God kväll!!! 


  

Jättegoda kringlor , Johanna! Riktigt duktig är du (när du vill ; )


  

Grimsholmen...saknar, saknar, saknar - ska det verkligen dröja ett helt år till nästa gång?? Hm, bilden blev lite sne..inte lätt att ta bra kort med mobilen o som jag skrev, man blir lite yr/berusad av vyn!!


  


Av Sofia - 30 juli 2010 19:30

Hemma medstort "H"!!!! Mullret av tvättmaskin och torktumlare gör mig lycklig (då är man väl inte kräsen....?) Jag stannar hemma med sjuk David och Johanna, Ulf åkte vidare med Elin på Trekantens fotbollscup. Känns lite tomt att inte vara med men detta blev bästa lösningen.


Tacos ikväll - vad jag har längtat... Sen sova i egna sängen efter tre veckor i husvagn. Man lär ju somna ovaggad ; )


Lite bilder från en sammanfattningsvis härlig och skön semester!!


  Hon som inte vill va med på bild någon gång.... Johanna

David i solskenet  

 

Stella

  

Elin

     Jag o Ulf


  

Mer jag och Ulf


Besök av fam Wetterholm (Pelle, jag, Ella, Monica o Ulf) 


Krävs en del fix för att 11 pers ska bli mätta o goa! Gick dock hur bra som helst!! 



   

Båstad är en tjusig plats!!!




Elin framför centercourten - var nog lite mer folk på läktaren dan innan... 

 

Besök av mor och far 



  

En sån där go strandbild när Stella inget vet om...



  

Traditionellt sanddynekort vilket blir svårare och svårare att ta....



Stella hoppar..


  

Elin hoppar!! 


Indiandans Johanna lr?


     

Hoppsan!!!



  

Semesterns godaste fika - blåbärspaj a' la Susanne. MUMS!!!



  

Barnen grillar godis - en granne från Danmark tittade mycket skeptiskt!!!



    

Regn o fika inne i husvagnen - det FANNS såna dagar oxå...


I väntan på maten... Varbergs fästning!!




Dotter o mor - att få med Johanna här kostade 10 kr...


  

Vi klär ut oss - här var jag oerhört pinsam tyckte Johanna ; ) Bjuder på det!!! 



     

Stella är brud!!



  

David o tindrande Tindra



Av Sofia - 30 juli 2010 08:44

Det har regnat HELA natten. Blött tält är nedplockat och nu bara frukost som väntar innan vi checkar ut och åker hem. Jag tycker ärligt talat synd om de som legat i tält här på campingen i natt. Genomsurt överallt, små sjöar... Såg en del bedrövade människor som stod o huttrade vid sina bilar. Undra om det finns tält som klarar detta regn (ute på hal is nu känner jag - kann absolut INGET om tält och deras funktioner att stå emot väta).Hej då Skrea! Kommer med all säkerhet tillbaka, kanske med husvagn, kanske inte...PS. Skulle ju gått till Grimsholmen för sista gången idag. Vädret hindrade mig - idag var det inte aktuellt alls. Jag saknar reservatet, kossorna och havet. Ses snart igen!!Ha en bra dag!!

Av Sofia - 29 juli 2010 16:49

Idag regn varpå beslutet föll på lite kultur. Efter frukosten åkte vi till Varbergs fästning. Att bese Bockstensmannen är ju lite av en tradition nån gång var tredje/fjärde år. Fascinerande på många sätt att nåt så gammalt kunnat bevaras så bra. Hans hjärna (resterna av den) låg där i en glasburk och med tanke på storleken var han nog ganska smart. Han pålades för ca 700 år sen och mina funderingar blir ju genast hur min egen hjärna skulle se ut om jag får ligga i en mosse till år 2700?? Vill inte veta...Åt INTE på McDonald's idag. Restaurang inne på borggården. Här får man för ovanlighetens skull vänta på maten och blir serverad vid bordet ;) Jag tog räksallad och det VAR verkligen räksallad. Ett HAV av räkor och faktum är att tillslut smakar handskalade räkor som tuggummi... Det var gott men konsistensen när det blir för många...hmm.. (I-landsproblem, gnällkärring = jag vet)Fiket på "Terrassen" fick vi tyvärr hoppa pga vädret. Men det kommer fler tillfällen får vi hoppas. Ikväll är det nedplockning och lite packning som gäller. I morgon styr vi kosan mot hemmet i Nässjö för att sedan åka vidare mot Trekanten cup där Elin ska spela fotboll hela helgen. Det ska bli kul med en riktig cup även om jag innerst inne hade velat stoppa tvättmaskinerna fulla och bara vara hemma sista helgen innan jobbstart...Ha en go kväll!

Av Sofia - 28 juli 2010 19:25

En helskön dag!! En tidig morgonpromenad till mitt älskade Grimsholmen.. Idag lyckades jag trampa i en koblaja oxå som grädde på moset ; ) Jag vet att jag är tjatig men det är så vackert så det gör ont. Två morronturer kvar och jag VET hur det kommer kännas på fredag morgon..sista dagen..


Efter frukosten och tjatet att alla ska komma upp o äta var vi nere på stranden redan!!! kl. 10.30 Bra jobbat!! Det var en otroligt go och behaglig värme. Inte fööör varmt, lagom med vind och havet kändes.... (jag badade inte ; ) Inget att skratt åt, mer gråta över men jag tänker inte tvinga mig i när det är kallt.


Sedan tog jag cykeln till Ugglarp o tillbaka. Jag älskar att cykla, måste överväga starkt att nappa på erbjudandet att få köpa en begagnad racer från en jobbarkompis. Det känns bara rätt otäckt att "sitta fast" med fötterna ; ) Kanske man lär sig det....? Jag blev ifattcyklad igår av en "riktig" cyklist som tyckte jag hade bra tempo. Han var riktigt pratsjuk - han hade startat i Malmö (där han bodde) och skulle till Norge. Det var riktigt kul att ha sällskap faktiskt. Men - det klart ska man cykla typ Vättern runt så åker man förmodligen inte runt och tjabbar med grannen..


Ha en fin kväll!!!


PS. Ont i skallen - cyklade för fort i för hett väder o aningen för lite vatten...

Av Sofia - 27 juli 2010 14:13

……Detta skrevs i söndags men eftersom nätverk ”Skreacamping” strejkat totalt (gått från halvsegt till helsegt) de två senaste dagarna kommer det nu…


Pang så blev det höst!!! Hårda vindar, piskande regn, några gula löv som snurrar runt i luften – det känns som höst! Verkligen – pang på en gång. Jag frös när jag kom tillbaka till husvagnen o kröp ner till Stella. Till skillnad från mig var hon gosigt varm och det kändes inte som om hon uppskattade min närvaro så som jag uppskattade hennes… ”Du har jättekalla händer, mamma!”


Frukost inne i husvagnen och här pratar vi avancerad kurs i tålamod. En dokusåpa om husvagnsfrukost skulle få vilket ungt par som helst att avstå barn för all framtid (alternativt inte skaffar husvagn). Tänk litet bord, josmuggar, yoghurtskålar, hett kaffe, 2 vuxna och 4 barn (läs väderkvarnar). Det är som ett skådespel när vi alla tillslut ska samsas om smörknivarna, osthyveln… Finns det flingor? Var är saltet? Akta kaffet! Smacka inte med munnen! Ta bort ägget – jag HAAAAATAR ägglukt.. Idag slutade det med att Johanna gick ut i förtältet och käkade själv (äggdoft var anledningen).


Vilket manus - konstigt faktiskt att inte Lasse Åberg har gjort ngn film om campingliv?? Eftersom regnet och kylan avskräcker oss både från ute-utflykter och strandliv kommer vi inte på ngt annat än köpcenter Halmstad idag. Nej, jag är inte sugen på Ullared – det är jag inte… Annars tror jag väldigt många är det just idag. Hur som helst – det lär bli en sån där dag som kostar! Lön – ja, tack!!


*********************************

Nu tisdag - sol igen och det känns inte som höst idag. En cykeltur + glass står på schemat efter en halvdag vid havet. Gott!!!!


Ha en fortsatt fin dag!!

Av Sofia - 24 juli 2010 11:45

Naturen och omgivningarna runt Skrea med omnejd gör mig alldeles yr. Det är verkligen inte bara gott rosévin som har berusande effekt…. Men det säljs nog en o annan butelj på ”ölaffären” som Stella uttryckte det.


Läste häromdan ett reportage om Norge. ”Gud måste ha varit på ovanligt gott skaparhumör när han satte igång med att mejsla ut fjordarna ur den norska fjällvärlden” med tanke på områden som t.ex Geiranger.  Alla som varit där vet hur hisnande vacker det är. Vår skapare hade en hyfsat bra dag när han iordningställde Grimsholmen, några km härifrån.  Denna udde med sina vyer ner mot havet – det går inte beskriva - måste upplevas. Känns som älvorna lätt kunde dansa fram mitt för mina fötter.  Såg dock inga idag heller, bara kossor som betar (likna INTE älvor).


Växtriket är lika fantastiskt. Mängder av arter även om jag bara kan en bråkdel av växterna. Björnbärsbuskarna är fulla med bär.  Inte mogna ännu…och när jag tänker på att vi nästa vecka ska åka härifrån känns längtan tillbaka som en tung, blöt filt inombords.  Här är lätt att leva och man har en egendomlig känsla av frihet. Kanske är det havet som gör det, kanske är det ledigheten eller kanske en kombination av båda.  


Ngt som slår mig är hur havet kan skifta i så oändligt många nyanser av blått. Vilar man ögonen på vattnet under dryga milen hinner det ju hända en hel del med tanke på morgonljus, himlen som speglar sig i det stora blå. Alla de som bor här året om – för det finns ju mängder med hus här på Falken”berget”. Undra om de blir mätta på vad de ser eller njuter de som jag – höglandsbo/inlandsbo/skogsbo??

Idag verkar det inte som det blir ngt strandväder.  Tindra o Stella är i lekparken. Resten av barnen har jag i skrivande stund ingen koll på… Det går liksom inte ha det hela tiden…


Ha en fin dag!!!

Av Sofia - 23 juli 2010 17:29

Vi nobbade middagen idag. Frukost kl. 10.30, glass kl. 12.30 och sen aviserades blåbärspaj cirkus kl. 14.00 Det kändes inte som att vi hann peta in pasta o köttbullar därimellan... Våra vänner Susanne och P-A (inte Putte) anlände på em med världens godaste blåbärspaj. Å den gick nästan åt - inte så konstigt.... Hungriga och väldigt god..


Nu är även deras förtält uppmonterat och halva gänget gick till stranden och Sus o jag till ICA Skrea för att småhandla. Var längesen jag var där - börja kännas tomt... Willys i all ära men ICA är ICA och ICA Skrea är bäst ; )


"Bara" en vecka kvar här nu. Hoppas på fortsatt gott väder, idag har varit otroligt skönt. Sol men lagom värme. Satt o somnade i solstolen en stund och drömde...drömde om interhyreskontrakt!! Tydliga tecken på arbetsskada ; )


Ha en fin kväll!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards