Alla inlägg under juli 2014

Av Sofia - 31 juli 2014 16:14

Gick en sväng på stan idag med Stella. När vi kom fram till alla knallar och stånd på Stora Torget utbrast Stella: "Inte visste jag att det skulle vara marknad idag". Nej, det var det ju faktiskt inte men torget en torsdag i Nässjö glöder av liv. Riktigt kul att flanera omkring när man har tid. Annars - när man jobbar känner jag mig bara stressad och nästan undviker platsen om det inte är nåt jag verkligen ska ha - färska blommor till helgen i mitt stora fönster t.ex Å det var några krukor som saknade blommor efter mkt heta veckor och några dagar av icke-vattning... Slutade ju med att nu har jag fler blommor än krukor....


Å två par skolbrallor till Stella blev det på H&M, dock inte på REAN. Det är som om REA och jag inte är kompatibla, ett ställ fullt med plagg på utförsäljning - inget som ser snyggt ut och dessutom i storlekar som inte passar. Stella var nöjd och glad vilket är huvudsaken. Hon är överlag mycket trevlig att umgås med - glad, nöjd och tacksam!! Projekt köpa-kladdi-kludd för att få upp en One Directionplansch i Elins betongväggar är avslutad. Stella är lika glad för detta som Elin förmodligen kommer att bli.


Vi åkte en sväng till Stensjön efter middagen. Idag var det mer normal svensk sommar. Alltså då man sitter i brassestolen och huttrar lite när solen går i moln + att vinden är lite för kall. Föredrar dagens temperatur helt klart - när solen kommer fram är det en go bonus - om inte, har man ork till annat. Denna inställning stämmer förutsatt att man har HAFT två--tre veckor av tropisk värme... Kul att du kom ut en stund Sus och Tindra!!


Snart kommer två goda vänner på lite trevlig samvaro. Lite prata och ett glas rosé i glaset som vi planerat in under semestern. Balkongen kanske blir för kall men då funkar detta bra även inomhus.


Ha en go torsdagkväll!!!


 

Färska blommor från "marknaden"

 

Av Sofia - 30 juli 2014 14:08

Första gången på flera veckor då det är möjligt att ta en löparrunda mitt på dagen. Behaglig temperatur och dessutom ett mjukt och syrerikt regn. Stella hängde med på cykel, de första 5 km....sedan ville hon hem igen. Jag fortsatte och visst var jag blöt när jag kom hem men det var bara skönt. 


Stella och jag packar för fullt inför kommande vecka i Falkenberg. En vecka i hyrd stuga på Skrea Camping. Handdukar, kläder efter väder, flingor, kaffe, solfaktor...ja, det är tur att man har en lista att gå efter - annars skulle jag glömma hälften. Samtidigt som man packar tillsammans med Stella går man igenom hennes status kläder. Upptäcker att hon har dragit iväg och vissa kläder är för små. Ner på stan en sväng och kolla sommar-rean. Om en timme kommer Johanna och Robin på fika (rester från gårdagens goda Drottningkaka). 


Gårdagskvällen var jättetrevlig. Maten räckte och det blev många timmar av go samvaro. Barnen sysselsatte sig på den fina innergården ända tills det blev mörkt. Glad för att ha fina vänner. Glad för att ha en elgrill. Bra kombination!!


Ha en fortsatt fin onsdag!!!


 

Grabbarna Jonas, P-A och Pelle

 

Två tindrande stjärnor - Stella och Tindra

 

Bästisar!!!

  

Matkort

 

Kidzen i köket (Alexander är dock ingen kidz - han är en man...längre än mig...)


 

Välkomstgåva av Sus och P-A (Ernst-vas = me LIIIIIIIIKE!!!!!!)

Av Sofia - 29 juli 2014 17:08

Stella sitter bredvid mig i soffan och har just valt rubriken. Å visst är det så. Hon är ju bäst på sitt vis. En helt unik människa. Hon hoppar från 3:an - bara det ;) Vi föds som original och så ska det förhoppningsvis förbli trots att vi gärna vill "likna" någon annan.... Idag är jag inte mig lik. Tror det är första gången (?) som jag har köpt färdig potatissallad till en grillkväll med goda vänner. Men värmen tar knäcken på mig - i varje fall i köket - och det räcker med att jag skurit sallad, dukat, städat av och fixat en förhoppningsvis god efterrätt. Drottningkaka!! Den ser god ut i varje fall.


Susanne och P-A med barn och min jobbarkompis Pelle kommer. Här finns redan Stella, Jonas och jag. Å jag har velat hela dagen - ska jag våga grilla på min elgrill när vi är fler än familjen... En sval kycklingsallad kanske är bättre... Nej, grill känns roligare så det får bli så. Vi får grilla i omgångar och vi har en hel ljummen natt på oss. Ska bli så trevligt!! 


Dagen började med en sväng till Hårdasjö igen. Det kändes som jag kunde ha simmat i timmatal. Otroligt skönt. Nu har jag äntligen fixat present till min snart 50-årige bror. Inte jag men jag har ombesörjt det!!! På fredag är det dax och vi har förmånen att fira honom just den dagen han fyller. Ska bli så roligt!!!


Ha en gooooood tisdagskväll!!!


 

Kaka med mandelmassa och en massa annat gott samt blåbär och hallon!!!

Av Sofia - 28 juli 2014 15:54

Måndag! Två veckor av semestern har passerat. Två veckor kvar. Det har hänt så mycket på de senaste 14 dagarna så det nästan är svårt att smälta. Känns som två månader...
Skulle vilja plocka fram den där burken nu. Den burken där man kan stoppa i alla upplevelser blandat med känslor, smaker, dofter....för att sedan plocka fram när höst och vinter kommer. I viss mån fungerar ju minnena så. Känslan av denna dags hetta ska jag plocka fram när höstkylan kryper under tjocka jackan och jag t.ex står o skrapar rutorna på bilen.

Stella är tillbaka hos mig för två underbara veckor. Solstrålen med lika många idéer som leenden. Jag tror jag stoppar i hennes skratt i den där burken oxå - kan va bra att ha.... Efter morgonens heta löpartur packade vi in oss i bilen och åkte till en helt ny badplats. Hårdasjö i Landsbro. Mycket fin badplats och sjön hade 25 grader. Simmade länge - så gott! Medhavd fika smakade gott!!

Ikväll besöker vi en fd körsångarkompis till mig. Vi sjöng båda i Odd Fellows damkör på den tiden då Eva och jag definitivt inte var några damer (längesen). Hon råkar vara gift med en kusin till Jonas - ja, snacks om att världen är liten!!!

Ha en fin kväll!!!!

Stella hoppar!!!

En smygtagen bild.... : )

Av Sofia - 27 juli 2014 13:22

En sån härlig lördag med släktingarna Karlsson. Go-fika när vi kom fram och det är ju märkligt hur gott kaffe alltid är trots 30 varma grader...!!!
En strandnära tipspromenad hann vi med och lag 6 vann, bestående av Jonas o min bror Anders. Bra där!!

Sedan blev det mat - underbar lax med goda tillbehör. Lagom tills våra magar mättats kom skyfallet... Slutade med att sex starka karlar höll i partytältet. Allt blött och tempen gick ned mer än 10 grader vilket var skönt. Kaffe o tårta avslutade årets Karlsson-dag och nu är vi uppdaterade på läget. Det syns mest på småttingar att tiden går.... Tusen tack Bosse o Marika för att vi fick komma till Haverdal!!!

Idag söndag blev det en tidig runda på Kungsbackas golfbana tillsammans med Jonas, Erik o Hasse Aldredsson (Daniel Alfredssons pappa). Vilken skön o rolig människa!! Har roligheten med namnet att göra månne? Ja det blev ju inga OS-medaljer idag direkt men helt ok och grabbarna var nog ändå rätt nöjda.

Efteråt blev det ett besök hos Daniels familj. Jonas skulle röja ned sly o buskar på tomten. Kul att få träffa ytterligare en superduktig hockeyspelare o hans goa familj.

Vilken helg! Tack Erik! Å lycka till med pucken kommande säsong. Följer med spänning hur det går, såklart!

Ha en fortsatt go söndag!!

Monica, Anders, Anton, Bosse "Mackan", o Rolf

Pelle, mamma, Jonas, pappa

Jonas o mina svägerskor Monica o Lotta

Här är Ida på väg att hämta sin snabbe lille son

Goooood mat

Nej, det är ingen lek - det regnade så vi fick hålla i tältet...


 

Jakob, Anton o Julia



Fin bana!!! 

Av vissa uttalande att döma gick inte alla bollar dit de skulle...

Har aldrig suttit i en golfbil, än mindre åkt...men denna gick snabbt...

En Paus - Hasse och jag

Hasse o Jonas - hockeypappor som har haft och har mycket kul ihop!


[Bild]

Jodå, han är stabil i gick under sitt hcp

Av Sofia - 26 juli 2014 10:33

Hotellets väggdekoration av en manglad och itudelad postbil vittnar om att vi bor i ett gammalt posthus! Häftigt hotell i Göteborg! Mitt i smeten och nära till allt!

Gårdagskvällen var så go! Vi blev så väl omhändertagna av Jonas son Erik eller om det var Jonny Depp...är fortfarande inte helt säker. I så fall pratar han riktigt bra svenska...med göteborgsdialekt med vissa inslag av Landsbromål.

Å visst - även jag får tunghäfta - vad säger man till sin hockeyidol när han står där livs levande? "Öhhh - Grattis till OS-silvret, bra jobbat!!!!" Men han är ju en helt vanlig kille, en mycket trevlig sådan - trots att han är en av världens bästa hockeyspelare. Å autografen till dig, David ligger o väntar!! Han blir glad!! 

Go mat käkade vi oxå i ett superhett Göteborg med avbrott för ett häftigt och uppfriskande skyfall. Sesampanerad tonfisk - aldrig ätit tonfisk så (bara på burk). Så gott! En mycket trevlig kväll!!!

Har precis avverkat både en ljummen morgonpromenad på Avenyn och ätit en supergod hotellfrukost. Nu mot släkten Karlsson i Haverda för att umgås några timmar innan vi far tillbaka till Göteborg!

Ha en fin lördag!

Fin välkomstgåva av hotellet....

Erik..(..eller Jonny Depp...) och Jonas

En go eftermiddag!!

Inte bästa skärpan men men...

Nej, mamma det var inte mkt sprit i dessa, mest grönsaker...

Fint hotell!!

Namnteckningar värda en del...

Av Sofia - 25 juli 2014 10:46

Det är dax! För årets KARLSSON-dag. Om jag inte räknar fel är det femte året vi träffas. Mina kusiner och deras barn på pappas sida. Pappa var lillebror till två bröder (Ingvar och Uno - tyvärr gått ur tiden). I år är det klan Ingvar som är värdar och vi ska samlas i Haverdal, Halmstad där min kusin Bosse och Marika har ett riktigt underbart ställe. Vi besökte dem en gång när vi campade på Skrea och fick då en underbar eftermiddag. Tyvärr kan inte klan Uno komma då mina skidkusiner Eva-Lena och Mia är med och arrangerar en världscupstävling i rullskidor i Sollefteå (där Mia bor). Ja, så är det - alla kan inte komma när man drar ihop släkten. Vi siktar ju på fler år!!!!


Å egentligen var även vi uppbokade. Är på väg till Göteborg för att hälsa på Jonas äldste son och detta var typ enda helgen på hela sommaren det gick - sonen åker iväg till Cananda redan i augusti för en ny hockeysäsong. Men i morgon gör vi en avstickare till Hökvägen 9 i Haverdal och passande nog tar jag alltså med mig "Höken" dit. 


Startade denna dagen med en löparrunda - 22 grader redan klockan 8.....HETT!!!!...men skönt. Därefter stekte jag pannkakor för att ytterligare få upp värmen i köket... Blir bra till flickorna som frukost....eller brunch...eller lunch...de får välja själva. David åkte till Rosenlund med några kompisar i ottan. Har lämnat in min punka-cykel. Gott! Får den på måndag.


Ha nu en go fredag alla mina underbara läsare! Å tack för alla härliga kommentarer ni ger mig. Det värmer ett skrivarsuget hjärta!!!! Kram



Av Sofia - 24 juli 2014 18:58

En härlig eftermiddag och kväll blev det i Spexhult igår. Badade och solade i de något (?) mildare eftermiddagsstrålarna, tjötade och drack en kall. Härligt och se familjerna köra omkring i sina Busterbåtar - vet hur gott de planar med lite fart. När vi fått nog av brygglivet tände vi grillen utanför stuga nr 57. Mycket hungriga vilket vi rådde bot på. Sedan badade vi länge i Pelles tunna. Lagom varmt var det med tanke på luftens temperatur och pappas ved brann så bra, så bra. Tack Pelle för en underbar afton. Glada, trötta och mätta cyklade vi hemåt i skogen och där någonstans på vägen hände nåt med mitt bakre cykeldäck...(mer om detta.....)


Idag var det golfrunda nr två för Jonas och David. Väl varmt för att gå på golftur idag och det stekte verkligen på. Tror båda spelarna tappade lite koncentration och ork och man kan ju stillsamt ställa frågan "Varför i hundan spela när det är 28--30 grader". Men se, finns det bara ett tillfälle och en dag så får det ju bli så. Davids runda blev super igen TROTS att det idag var svårare för honom att ta poäng genom förra rundans häftiga hcp-sänkning. Han har nu 36 och får gå på bana helt själv utan fadder. Grattis Davve!!!


Å sen hade jag inte tänkt att göra nåt mer idag. Fixa hemma lite, packa inför helgens Göteborg-Halmstad-Göteborg-resa... Det kan räcka med cirka en mils gående (beroende på hur mkt leta boll i skogen det blir) på golfbanan en sån här het dag. Inte för att det blir nåt flås men man rör ju i varje fall på sig. Ångrade mig och tog en cykeltur. Shit - ingen luft i bakdäcket. Ledde cykeln till Cykodel och bad dem pumpa och se om det var punka. Det kändes så bra genom stan så det blev en liten runda till Grimstorp. Rundan slutade där. Dit räckte luften. Jag hade utrustning med mig för att ta mig tillbaka. Två BEN!!!! Ytterligare en mils promenad och dessutom leda cykeln. Värsta värmen var över vid 17.00 men jag var INTE upplagd för fler steg. Svetten rann på ryggen och jag kan tillägga att jag saknade strumpor i skorna. Hur korkad får man vara på en skala....jag skyller på värmeslag. Sitter nu på balkongen och är rätt slut. Johanna jobbar, David är på ingående och Elin badar med en kompis i Vallbohaga. Kan lätt bli pizza från Amigo och barnen får gå och hämta. Jag tar inte ett steg till idag. 


God natt!!!


 

Tunnebad

 

Pelles fina lilla stuga - ändamålsenlig med superläge!!!

 

Jodå - sjöutsikt

 

Grillmästaren Jonas....vad gjorde du under tiden Pelle....du hade ju köpt färdig potatissallad :)))

 

God mat och hungriga människor!!

 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards