Direktlänk till inlägg 4 februari 2014

Pasta!!!

Av Sofia - 4 februari 2014 20:19

Campamiora fiuggirola
quattro staggioni
marinara capriciosa
kan inte låta bli
jag blir fascinerad
känner hunger, känner törst
det gör mig passionerad
det gör mig fylld av lust

pescatore vesuvio
la bousola pompei
åååå ååå ååå ååå ååå
vad ni frestar mig

siciliana adonne
vegetariano
åååå ååå ååå ååå ååå
jag får aldrig nog.....

 


Det fanns en tid i mitt liv när jag gjorde egen pasta väldigt ofta. Till fester och till vardags. 2,5 dl durumvetemjöl och 2,5 dl vetemjöl, 3 ägg, 2 msk vatten och 2 msk olja, ½ tsk salt. Blanda allt i matberedare. Kör tills det blir en deg. Låt vila 1 timme i kylskåp i platspåse. Sedan börjar jobbet med mangling från tjock platta till tunn, sen väljer du om vill ha tagliatelle eller spagetti. Du kan såklart göra fyllda små kuddar med olika godsaker...bara tiden som sätter gränser och fantasin. Kort koktid så pastan behåller sin spänst. Det är GOTT!! Slår ALL köpt pasta - både paket och färsk. Det är kanske inte så väldans stor skillnad (om jag ska vara riktigt ärlig) mot den köpta färska men nöjdhetsfaktorn att du gjort den själv är enorm. Sedan kom en tid då pasta på kartong av någon skum anledning kändes mer tidsoptimalt. Mmmmmm...fyra barn kanske anledningen heter. Å i många år tröttnade jag faktiskt på pasta. Nu...har smaken kommit tillbaka... Kan bli rätt sugen på just pasta!!!


Efter en lång arbetsdag sprang jag. Trodde inte det skulle funka i de hala isvallarna men cykel- och gångvägarna hade bar asfalt och bra fäste. Lägg till endast 1 minusgrad så var det perfekt. Jag upplevde en nyhet idag. Det var vår i luften. Nästan så man intre tror det är sant....men det var det..är det. 11 sköna km fyllda med ork och flow - mer kan man inte kräva av en tisdagskväll.


Å sedan blev det då pastatillverkning med barnen. ALLA ville vara med och mangla. Jätteduktiga. Å sen kokade vi och åt - fixade en vegetarisk sås Johanna OCH miljön till ära.... Goa o mätta ska det nu förhöras engelskaläxa samt rättas mattetal. Sedan kudden!!!


Bouna Notte!!!!


         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards