Direktlänk till inlägg 11 september 2014

Viktiga besiktningar!!!

Av Sofia - 11 september 2014 18:12

På mindre än två veckor har jag gjort diverse besiktningar.


Tänderna – årlig kontroll och fick tack-o-lov med beröm godkänt. Har frisktandvård genom Folktandvården vilket innebär en typ av försäkring. De gör en bedömning på dina tänder och du betalar en viss summa varje månad. I detta belopp ingår årliga undersökningar samt lagning av hål. Jag kan med enkel matematik konstatera att Folktandvården har tjänat på mig sedan jag gick med… En gammal lagning har gått sönder på fem år – det är allt. Jag borstar tänderna noga och omsorgsfullt samt dagligen använda tandtråd – ja det är en vana jag aldrig tummar på. Är dödens livrädd för tandläkaren – inte kanske tandläkaren men det hon gör….. En gammal tandläkare i Bodafors skrämde livet ur de flesta små barn i mitten på 70-talet och skräcken sitter i sen dess. Som jag brukar säga – jag föder hellre barn än går till tandläkaren…..å det säger kanske lite…


Idag var det dags för bilen. Är så larvigt nervös och vågar knappt titta när de håller på och greja. Har bytt både batteri och bromsklossar/bromskivor före sommaren så den borde varit felfri… Men nej, de hittade nåt stag under bilen som hade gått sönder. Hade nåt med lyset att göra - när man startar - känner av hur mkt vikt det är på bilen…. Jaha – bara att se glad ut och verka som om man förstår. De skulle ju kunna säga att månen trillade ned på bilen så motorn måste bytas ut. Skulle förmodligen köpa det också. Tack-o-lov kan verkstan ”släcka tvåan” så jag slipper boka ny tid på bilprovningen. Ett moment mindre.


Väntar också på besked från provundersökningen gällande livmodershalsen – rutinkontroll så man inte har cellförändringar. Denna besiktning är kanske den allra viktigaste. Vad är en kostnad på 1500 kr på en bilreparation jämfört med att bli sjuk på riktigt?


Å så vill jag citera en mycket nära och kär vän – vad han sa när jag berättade om bilen. ”I min besiktning går du i genom med mycket gott beröm och du får komma tillbaka hur många gånger du vill”. I sammanhanget kärleksfullt och humoristiskt vilket är en god kombination.


Ha en go torsdagskväll!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards