Direktlänk till inlägg 30 mars 2015

Frukost med Annie Lööf

Av Sofia - 30 mars 2015 22:32

Startade dagen med att hämta Lennart Israelsson (Aktiestinsen) kl. 08.30 (bra att samåka) och vidare ut till Norra Sandsjö bygdegård. Dagen till ära skulle Annie Lööf besöka bondefrukost i regi av LRF. Bondefrukostar har anordnats i många år  (bl.a. av min bror Pelle som var ordförande för LRF i många år) och idag hade även vi i Centerpartiet blivit inbjudna. Ett mycket trevligt initiativ som man ju inte får missa. 80 personer samlades i dag för att lyssna på Annie - en karismatisk kvinna med rapp tunga. Hon har en utstrålning som få och hon svarade klockrent på de frågorna hon fick från Sandsjömänniskorna. Å det frågades verkligen. Allt i från hur vi hanterar utbredningen av vildsvinen till utbyggnaden av bredbanden och skatten på konstgödsel. Att maten inte räckte till oss som tog oss sist - vi får ta det. Inte lätt att beräkna antalet när finbesök är på plats. Det är ändå rätt häftigt - sitta och titta på Centerparitets partiledare och sen lyfta blicken ut genom fönstret och jag ser min barndoms gård - Norra Sandsjö Prästgård som nu mina bröder brukar. Även om jag ÄLSKAR mitt Nässjö så är det i Norra Sandsjö mitt hjärta är - för evigt!!!! Jag tog mod till mig och gick fram o hälsade på Annie. Måste ju bara när tillfälle ges! 


Tillbaks till Nässjö, avlämna Stinsen vid hans lägenhet, upp till barnen och kolla så allt är ok. Allt är ok - det är ju påsklov!!! Till jobbet - köra hyrorna för maj - OBS!!! Eftermiddagens timmar gick i 150 knyck.....


Majoritetsmöte kl. 18.00 i Stadshuset. Två timmar var avsatta.  Inbjudna gäster från Migrationsverket, Nässjös lärcenter och Jönköpings Högskola för lärande och kommunikation - de fick 20 minuter var. Med tanke på att det var en mäktig dag med starka upplevelser - få hälsa och prata lite med Annie Lööf - var Tommy Josefssons (från HLK) 20 minuter VERKLIGEN dagens behållning. Nu snackar vi!  Han började prata på engelska och redan då skärper man ju sina sinnen och lyssnar intensivt. När han snackat några minuter om "the comfort zone" och hur vi beter oss bland främlingar....växlade han över till svenska. Helt magiskt bra! Det är PRECIS sånt här vi måste höra. Hur obekväma vi blir om någon ser annorlunda ut, gör annorlunda och beter sig annorlunda. Om vi ser våra invandrare som en resurs och ser möjligheter istället för att behandla dem som en "klump" männniskor som inte kan svenska ordentligt.... Ja, det är inte lätt att lösa integrationsfrågan på återstående 60 minuter men det jobbades hårt i våra grupper. Att samhället, föreningslivet, företagen, DU och JAG måste göra mer - det är säkert!!!!


Samtidigt fick jag mess hemifrån - När kommer du hem? Stella har feber och är sjuk! skrev Elin. Hur otillräcklig känner sig som mamma då, på en skala. Jag BRINNER för integrationsfrågan samtidigt som jag BRINNER för mina egna barn. Klockan 20.45 avvek jag och kom hem till varm och febrig Stella. Hon gick till sängs med orden. "Får jag sova hos dig - jag lovar att inte smitta dig, mamma, vi ska ju flytta......" Älskade barn!!! 


Sov gott hela värden! 


  

Annie Lööf - finbesök i hembygden!

  

Det var fullt vid borden!

  

Kvinnan med den rappa tungan och det tydliga budskapet!

  

God frukost men äggen till pytt-i-pannan tog slut.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards