Direktlänk till inlägg 5 februari 2016

Med utmärkt beröm godkänt

Av Sofia - 5 februari 2016 18:38

Fick ett MMS av mamma häromdagen. Bilden visade min mormors betyg och det var riktigt kul att se. Sitter och funderar på hur många betygssystem vi haft genom tidevarven. Det är en del.... Jag återkommer till Sigrids skriftliga omdömen.


När mamma och pappa gick i skolan var betygssystemet stort A och litet a och nedåt en bit i alfabetet. Hade man litet c tyckte nog föräldrarna att barnen likaväl kunde plocka potatis eller göra annan nytta på gården. 


På min tid - vi 70-talister - vi fick knappt betyg överhuvudtaget. Första gången jag fick ett skriftligt omdöme var efter höstterminen i nian eller möjligen i åttan. Vi hade 1 till 5 att förhålla oss till. Det var på den tiden då man SKULLE ha ett visst antal av varje sort. Flest 3:or och några 2:or och 4:or och någon enstaka 1:a och 5:a i klassen. Var det fyra elever som var exakt lika duktiga samt presterade lika bra och det bara fanns tre 4:or att dela ut - då blev helt enkelt en utan 4:a och fick nöja sig med en 3:a. Jag minns min egen gymansietid där alla i vår klass var mer eller mindre rusktigt bra och pluggiga. Vissa var duktiga av naturen och vissa (läs = jag) pluggade så tårarna blödde och tårades... Lärarna slet sitt hår för vi var i många ämnen bara 4:or och 5:or. De fick försvara sin betyg och gjorde undantag. 


Sedan kom skalan IG, G, VG och MVG. Enkelt - Icke godkänd, godkänd, väl godkänd och mycket väl godkänd. Stegen var för få och kritiken haglade. De som låg nära VG på många prov men inte nådda riktigt dit fick "bara" G. Å så skrotades och brändes det systemet!


Nu har vi en skala med sex betyg. A till F där A är där eleven hajar allt och kan resonera och förklara utifrån sin kunskap. Att se ett F i betyget betyder att eleven inte har varit på lektionerna eller så har det inte gått så bra…. Det finns skarp kritik betr. dagens system. Vad som är rätt och fel kan jag egentligen för lite om. Det jag vet är (genom min äldsta dotters egen erfarenhet) att om man gjort ETT litet misstag och failat på ett prova är det näst intill omöjligt att rätta till det med fyra efterföljande mycket bra provresultat. Lessamt! Tack o lov var hon ingen betygsjagare och hade ingen ångest om hon inte hade alla rätt på proven. Huvudsaken för henne var att hon trivdes i skolan och var ”good enough”!! Systemet innebär hursomhelst hårdare krav på eleverna. Förr kunde man kompensera brister på en lägre betygsnivå med styrkor på en högre, och därmed också klara kraven för ett visst betyg. Den möjligheten finns inte i det nya systemet.


I grund och botten är jag inte för betyg över huvud taget i de lägre årskurserna. Det viktigaste är att man hänger med och förstår och det finns ofantligt många bra sätt att mäta detta på utan att sätta en bokstav,  siffra eller kod på barnen. När man ska söka vidare - då är betyg en självklarhet!


Häromdagen fick jag som sagt se min mormors betyg. Mamma hade fått tag i detta eldhärjade papper och det är bara att konstatera – det har funnits ett antal betygssytem. Eller vad sägs om ”Med utmärkt beröm godkänt”? Inte illa! Å vilka ämnen sen. Katekes, innanläsning, räkning och naturkunnighet….. Man ler när man läser det och framförallt att hon, Sigrid, måste haft enligt mitt betygssystem många femmor och efter dagens system haft många A.


  

Sigrid Selma Linnéa - hennes betyg som 15-åring.

      

En underbar soluppgång fick vi njuta av i Nässjö idag!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Av Sofia - Lördag 13 april 22:23

Upp i ottan och for till Skillingaryd. Stella hade då redan åkt, till Brinell för att göra högskoleprovet. All lycka älskade unge. Distriktsstämma med Centerpartiet på Skillingehus och tacksam att jag fick åka med Ann-Cathrin och Leif Gunnar. Vi ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards