Direktlänk till inlägg 24 februari 2016

Jag älskar dig Henry!

Av Sofia - 24 februari 2016 19:44

Ibland ställs man inför faktum. Faktum som omkullkastar världsbilden och förändrar den norm som var tänkt….från begynnelsen. Det kan ta lång tid att låta faktum landa och gro. Beroende på den egna bakgrunden, värderingarna, åsikter och framförallt livserfarenheterna blir det mer eller mindre svårt att ta in och förstå. Att förstå kanske jag aldrig riktigt komma att göra men det är min plikt och skyldighet att försöka. Så fungerar det när man som mamma älskar sitt barn villkorslöst. På samma sätt önskar jag att hela samhället kunde vara en förälder fullproppad med mycket kärlek. Mina fingrar trycker ned olika kombinationer av bokstäver och som alltid tittar jag aldrig på mina fingrar utan läser på skärmen vad jag skriver. Samtidigt hoppas jag att det som skrivs kommer att värderas, beaktas utan att mottagarna dömer eller tycker allt för hastigt.  Jag har landat även om det känns ovant – jag är fast övertygad om att det spelar ingen roll vem du är, hur du ser ut, vad du har för läggning eller var du kommer ifrån – huvudsaken är hur du är mot din medmänniska  och att man visar varandra respekt, hänsyn och förståelse.


Jag bar mitt barn i nio månader. Utan att veta vilket kön detta foster hade. Det enda jag visste var att jag skulle älska varelsen tveklöst och ohejdat. Den 11 januari 2000 födde jag en flicka. Johanna fick en lillasyster. Vi döpte henne till Elin. Elin Storme. Vi tänkte på hennes farmor när vi namngav henne. Farmodern Elin Storme dog bara några veckor innan vår Elin föddes. Elin Sigrid Sofia.


Att bli tonåring är en känslig period. Man söker sin identitet. Vissa ungdomar mer än andra. Elin är en sådan. Länge har Elin känt att hon är född i fel kropp. Det är något som inte stämmer. Hon känner sig inte bekväm med att vara tjej. Detta är något som grott länge och tankarna har funnits en lång tid. Elin vill byta namn och vill bli kallad Henry. För henne är tonårstiden en oändligt mycket svårare process och jag kan inte ens ana vilken kraft och energi detta har tagit och allt detta i kombination med stor ångest. Jag accepterar och älskar henne precis lika mycket. För mig har inget förändrats. I magen var hon ett blivande barn och människa och jag visste inte om det var en pojke eller flicka. Gränslös kärlek fanns. Så är det nu. Gränslös kärlek finns.


Meningen är inte att man ska radera bort 15 år. Historien är hennes. Den är vår. Fotoalbum finns, Elin fanns. Jag har titta på gamla bilder och gråtit. Jag minns så mycket och gråter. Detta kan jag inte hjälpa – på något sätt är det en sorg och det är en process som tar tid. Jag har inte förlorat någon. Jag har ett barn som med tiden förhoppningsvis mår allt bättre och det är det viktigate av allt. Henry accepterar att man säger fel. Henry accepterar att syskon säger fel även att de säger rätt fler gånger än vad jag gör….. Att berätta hur det är, att berätta hur man känt kräver ofantligt mycket mod. Jag har skrivit om det förr och jag skriver det igen – det finns så många cementerade normer i vårt samhälle och öppnar vi ögonen kanske inte allt vitt är vitt och svart är svart… Eller rättare sagt – allt rosa är inte alltid rosa och allt blått är inte alltid blått. Henry besitter en speciellt kraft och jag önskar världen tar vara på den i alla lägen – alltid!


Jag älskar dig Henry!


Till dig!

 
 
Ingen bild

En annan mamma

24 februari 2016 22:59

Vilken tur att just du är Henrys mamma!

Sofia

25 februari 2016 09:33

En sådan kommentar värmer hela dagen! TACK!

 
Svenn Dybvik

Svenn Dybvik

26 februari 2016 07:56

Mycket mycket mycket berörande skrivit Sofia !

Jag har själv en dotter i samma läge
hon skrivit en hel bok oxå
jag ska inte reklamera för det här


Inlägget ditt är verkligen skrivit på
ett balanserad och samtidigt rörande sätt
från en mammas funderingar till-i-från-till sin dotter

Man måste heller inte glömma att foräldrar också måste
få tycka till och man är inte dåliga föräldrar om
man inte er enig i allt vad barnen gör eller inte gör

Barnen och barnens "omgivning"
måste oxå akseptera att föraldrar är inte
nödvändigtvis "gamaldags" eller "out of time" av den grund ;)


Flexibilitet är inte något som endast ska va för dom som
väljer att va annorlunda

Ingen är födda i fel kropp - Man är skapta som man är och man
får då göra så gott man kan ut av det . - Att "byta sig till lycka"
tror jag personligen inte är vägen


Det är säkert annorlunda att va mammor versus pappor i ett sådant läge DET tror jag nog - Och det är ingen tvivel att en mamma har burit sakerna inom sig på ett annat sätt enn vi pappor gjort
Något du själv refererar lite till i inlägget också



Hoppas ändå alla finner vägen på ett förlösande sätt
och som respekterar att allt bliver inte bättre å sku va
något man inte från naturen sin sida är skapad till

Själv om ungdomstid/brytningstid och inte minst "miljömessighet" påverkan kan leda många bort från saker som har betydelse för många många år som vuxen

Jag tror att "konfliktskyhet" / "konflikt-undvikan" är dåligt i sådana läge - allt är inte bäst när man ska mötas på halvvägen om det strider emot förnuftet

Och det är foräldrarnas ansvar att ressonera gott nog språkligt samtidig övertyga vad dom står för av varderingar uten att kompromissa ovillkorslöst med alla dessa i tiden "mote-riktningar" som leder ungdom inn i... - ja - det börjar oftast med en sorts "punky opposition" sen vidare till könsdilemma - så ska jag inte skriva mera :)

Nej , jag förstår denna din vackra värme och fina önskan att akseptera dina barns val och valfrihet - men mycket beror ju på
vad alla dessa val är grundad i och vad som är syftet i dom över tid och man ska inte överdriva betydningen av puberten på bekostning av fel avgörande som kan betyda mycket genom livet på längre sikt för båda barn/föräldrar

Tänk bara på oss själva ( vi är ungefär samma generation +-6-7? ( jag är 1965 ) ) : Puberten/ungdomstiden va en viktig tid men inte
SÅ VIKTIG heller ???


PS!


Din Gärdestad "in memoriam" va helt otrolig bra !!!

jag är ju norsk så det blev lite mix norsk/svenska
, ursäkta det ;)

Jag har ju kommenterat här förut och jag er en stor
fan av sången till tex dej och din mamma . Din mamma har en
otrolig begåvad röst oxå !! ;)

Hälsning och bästa lycka med din Elin
oavsätt syfte/resultat/samverkan genom olika incentiv inuti det
och mellan det som levnad längs det ;)



Svenn Dybvik

http://www.gentemot.com

Sofia

26 februari 2016 18:07

Tack för ditt svar! Har läst det flera gånger och jag har funderat i dina banor många gånger. Dock vet inte riktigt Henry själv var på skalan han är men det viktigaste är att han mår bra och han får mitt och andras stöd. Över tid kanske saker och ting se annorlunda ut. Nu är nu och som sagt, olika är unika!

Roligt att du gillar mina covers. Ja, min mamma är helt otrolig på att sjunga!!!
Ha det så gott!!!

 
Ingen bild

Någon

26 februari 2016 11:37

Skickar lite POWER!

Sofia

26 februari 2016 18:08

Tar emot tacksamt från vem du nu är! TACK!!

 
Svenn Dybvik

Svenn Dybvik

28 februari 2016 23:21

Mycket fin text/melodi som kanske summerar det flesta
i det mesta från min kommentar ändå ;)
från Benny Andersson / Björn Ulvaeus
ur musikalen "hjälp sökes"

Finns i en stärk version med Sofia Pekkari
här : https://www.youtube.com/watch?v=M_7fALqaYN8


Och i en "mera musikaliskt melankolsk" version med Elin Ström
här : https://www.youtube.com/watch?v=-_-SwisiCMo
( min definitiva favorit )

Du / Ni har säkert hört den förut - Den är i varje fall
både tankvärd och lyssnarvärd för alla oavsett olika som
likadana och likedana som olika




"Den Jag Ville Vara"

mänskan är skapt for att tänja
ytterligheten
bortersta gränsen
dömd att för evigt försöka flytta
staketen
för existensen

den jag ville vara
hon som vågar spränget
ut i själva livet
hon som vet att inget är avgjort
och givet
henne ska jag bli
någonstans i tiden
ska den andra kvinnan bli till
hon är jag om jag vill
stark och vig tar hon att språng
den jag ville vara
ska jag bli en gång

den jag ville vara
hon som vågar välja
det hon säg i drömmen
hon som inte klarar att flyta med strömmen
henne ska jag bli
någonstans i livet
jag ska sluta gömma mig då
rak och fri ska jag gå
som vi gör såna som jag
den jag ville vara
ska jag bli en gång


jag känner doften av äpplen,
ljuvliga safter
som jag vill smaka
aldrig kan någon som vågat
pröva dess krafter
vända tillbaka


den jag ville vara
känner ingen ångest
när hon väljer bana
hon tar aldrig genvägar av
gammal vana
henne ska jag bli
någonstans längs vägen
jag ska slutta gömma mid då
rak och fri ska jag gå
för det gör såna som jag
den jag ville vara
ska jag bli en gång

henne ska jag bli
någonstans i tiden
ska den andra kvinnan bli till
hon är jag om jag vill
stark och vig tar hon ett språng
den jag ville vara
skag jag bli en gång

den jag ville vara
ska jag bli en gång


MVH
Svenn Dybvik

http://www.gentemot.com

Sofia

29 februari 2016 19:08

Mycket fin och tänkvärd text! Jag tänker på min Elin som vågar stå upp för vad hon/han känner, d.v.s Henry!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards