Direktlänk till inlägg 30 september 2018

En söndag med Kulla-Gulla och Marta Sandwall-bergström

Av Sofia - 30 september 2018 18:43

En mycket bra helg är till ända. Nyttogrejer är gjorda. Nedmontage studsmatta igår och idag var det dax för att dra upp och vända på båten. Det var mer vatten i båten än vad det var i Vallsjön. Lite överdrift kanske men det var väldigt mycket vatten att ösa bort. Den satt som gjuten i sörjan så Jonas fick dra upp den med bilen. Det gick dock väldigt smidigt och nu ligger där den ska. Det passade väldigt bra med god middag i Torset efter det. Så gott och glädjande följde både Henry och Stella med. På plats fanns oxå bror Pelle och Monica, så solbrända och fina. Nyss hemkomna från Kos.


Med tre lådor fin ved åkte vi från mina föräldrar till Jonas mamma i Landsbro för att hälsa på. Vi gick ned till Lannaskedes hembygdsförenings lokaler i f.d bankhuset och tittade på den utställning som handlar om Lannaskede hälsobrunn. På sin tid en välkänd rekreationsplats dit många vallfärdade för att dricka av det nyttiga vattnet. En modell av allal fina hus som låg här en gång i tiden finns att skåda i lokalen. Vi har tänkt att många gånger besöka utställningen med Jonas mamma Birgit som också har varit en mycket drivande kraft att dokumentera om bygden.


Det är inte mer än några år sedan jag fick veta att författaren till Kulla-Gulla-böckerna var uppvuxen i trakten och bodde i ett av dessa vackra hus. Idag fick jag läsa i en pärm att författaren Märtha Sandvall Bergström hämtat inspiration till sin huvudperson hos en klasskompis och lekkamrat som oxå bodde i ett litet torp en bit i från Lannaskede Brunn. När jag var liten sträckläste jag alla dessa böcker - säkert fyra-fem gånger. Jag VAR Kulla-Gulla i min värld och fantiserade om att detta när jag sprang omkring hemma på i Norra Sandsjö. Tänk om jag vetat då att flickan faktiskt sprungit omkring -  inte alls så långt ifrån mig - några mil bort, strax innan Landsbro. Kulla-Gulla hette i verkligheten Gunilla och så långt stämmer det på mig. Jag var varken fattig och behövde hjälpa till med massa syskon och jag hade heller inte lockigt blont hår.


Henry och Stella har inte läst Kulla-Gulla och de var dock inte riktigt så imponerad av det jag försökte berätta men när vi lämnat Landsbro tog vi svängen förbi Lannaskede brunn och försökte få dem att fatta att "här har alla de här husen legat en gång i tiden". De brann tydligen ned i omgångar och det pratades mycket om att en pyroman härjade i trakterna. De sista husen försvann i början på 70-talet.


Författaren Märtas far köpte Lannaskede hälsobrunn 1921 då verksamheten gått i konkurs. Då var Märta c a 10 år. Föräldarna drev detta som hotell. Natuligtvis fick hon  här inspiration av omgivningarna i sina böcker. Något som jag läste och fäste mig vid var att Märta efter sin examen sökte jobb på Smålandstidningen i Eksjö i början på 30-talet. Redaktör Karlberg tog vänligt emot henne och blev väldigt imponerad av hennes betyg. Men han sa sitt hjärtas mening med följande ord: "det här arbetet passar inte för flickor, utan åk hem och gift sig lilla flicka". Precis som sin karaktär i böckerna var hon en stark kvinna - hon gifte sig iofs men hon sökte nya arbeten och arbetade hårt. Hon skrev vidare i hela sitt liv. Sviten om Kulla-Gulla är översatt till 12 språk. Hon dog år 2000 och gravstenen finns på Nävelsjö kyrkogård.


 

Den miniatyr som är gjord och idag finns att skåda hos Lannaskedes hembygdsförening

  

     

Källan - vattnet som var så nyttigt - finns kvar.

    

En promenad för fyra år sedan. Skylt och dokumentation finns på plats - fixad av Lannaskede hembygdsförening

   

Grunden till något av de fina husen


 

  Det här var bok nr 2 om jag inte minns helt fel. Jag har dem någonstans, väl bevarade.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards