Direktlänk till inlägg 8 januari 2019

Hjärnstark

Av Sofia - 8 januari 2019 21:48

Var på en suverän föreläsning i dag genom jobbet. Det stärkte min uppfattning om att jag inte är nördig utan vis. Å blir vidare... Vår (Nässjö kommuns) årliga storföreläsning som är obligatorisk och i år stod EU för kalaset. Tack till EU! Kommunen har det ju lite knapert med slantarna.

Hade inte hört talas om föreläsaren förut men på vårt intranät stod att läsa inför evenemanget. ?Föreläsare är Anders Hansen, överläkare i psykiatri, som kommer berätta om den senaste vetenskapen kring hur träning direkt påverkar hjärnans funktioner och vår hälsa. Föreläsningen finansieras av ESF, europeiska socialfonden, och är en del av projektet - en hälsosam arbetsplats för ett hälsosamt arbetsliv?.

Även om jag helst inte vill ?avbryta? arbetet just nu för något annat (när man känner sig stressad som en rulle taggtråd inombords) förstod jag att detta var två timmr som jag skulle storgilla. Förstår bara inte varför dessa storföreläsningar måste ligga precis i början av januari då extremt många har sina definitiva arbetstoppar. Men eftersom jag går så många steg och rör mig så mycket :) kunde jag koncentrera mig och fokusera på nuet. För det är just en av de positiva sakerna som händer med hjärnan när vi rör på oss. Flera gedigna studier pekar på samma resultat. Vår förmåga att koncentrera oss blir bättre, vårt minne förbättras, vårt välbefinnande ökar och dessutom sover vi bättre. Alltså - vi mår bättre! Nu är ju detta inte helt nytt och speciellt inte för mig - jag vet nog allt motionens betydelse för min kropp och hur jag reagerar. Budskapet borde dock basuneras ut vidare och högre. Med dagens föreläsning färsk i minnet önskar jag att idrottstimmarna blev ännu fler i skolan värld.

För att uppnå den goda effekten på hjärnan ?räcker?det med 45 min tre gånger i veckan. Sedan visar studierna att effekten inte ökar (just på hjärnan). Däremot är det inget som hindrar att man tränar mer och springer längre för att förbättra konditionen, går längre för att man älskar att vara i naturen. Det är lätt att skriva för mig som älskar att röra på sig. Jodå, det kan ta emot för mig också men efteråt - den sköna känslan - den går knappt inte att beskriva.

En av föreläsarens Anders tanke om varför denna vetenskap inte sprids mer är att det finns helt enkelt inga pengar att tjäna. Han var helt övertygad om att lättare depressioner kunde likaväl botas med motions på recept istället för den ökade konsumtion av antidepressiva medel. Det är idag en miljardindustri. Han betonade dock att läkemedel är i vissa fall livsavgörande men motion kan förhindra mångas dåligt mående.

Han liknade människans tid på jorden vid ett dygn. Till tjugo i tolv hade vi varit ett vandrande folk, tiden därefter var vi jordbrukare och sedan kom industrialismen, idag är vi digitaliserade. Vi är gjorda för att röra på oss och våra hjärnor är inställda på just det. Likväl som hjärnan är inställd på att spara energi för att vi i miljontals år levt i svält. Därför är det lättare att ligga kvar i soffan och äta. De allra flesta är funtade så -att det är skönare.

Jag jobbade till cirka 18 idag o visst - inom mig ville jag röra på mig en väldig massa mer. Istället efter en alldeles för lång arbetsdag gjorde vi redig middag o spelade spel med barnen. Alla utom David som får sin hjärna motiverad på Stinsen Arena. Jag skriver om spelet en annan kväll. Ni har haft nog att läsa...

Godnatt!

Anders Hansen - mkt bra föreläsare

Hjärnan producerar detta när man rör på sig

Läs o ?just do it?

 
 
Ingen bild

Ann

9 januari 2019 18:06

Är en sådan föreläsning för alla anställda i hela kommunen, eller hur är det upplagt?

Sofia

10 januari 2019 05:57

Alla anställda o den är obligatorisk!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards