Direktlänk till inlägg 5 mars 2019

Miljöskatt eller straff

Av Sofia - 5 mars 2019 17:02

Det var riktigt roligt. Eller inte. Att man som ny bilägare till en mindre bil med mindre utsläpp ska får mer än tre gånger så hög fordonsskatt. Det var jag inte beredd på. Var hemma en snabbis på lunchen igår och öppnade brevet från Transportstyrelsen. Betalade i slutet av januari in 880 kr för Honda Civic för ett år framåt (som jag den 28 feb skulle återlämna till bilfirman). Gick och kalkylerade att jag snart får en ny skatt att betala ? för den nya mindre bilen. Borde rimligtvis var lägre tänkte jag.

Det kom visst nån ny lag juli 2018 att det är mycket högre skatt på nya bilar. Min lilla Jazz släpper ut mer än den borde jämfört med hybrider etc. så därför kostar den nu över 2500 kr i skatt. Det är bara att tugga i sig och betala. Jag tackar de strategiska politiker som tagit detta beslut. Denna tråkiga nyhet och förändring har gått mig helt om intet. I mitt fall tänker jag extremt mycket på att låta bilen stå och går mesta möjliga. Jag har egentligen en bil bara för dels frihetskänslan samt att kunna skjutsa barnen till tandläkaren typ samt övningskörning förstås. En transportbil som tar mig från punkt A till B men jag vet att med ännu mer planering skulle vi klara oss med bara en bil eftersom jag oftast använder kroppen för att förflytta mig. Det känns som ett straff. Så orättvist. Som min mkt intelligente sambo sa: Man borde betala i förhållande till hur mkt man använder bilen och då skulle jag verkligen inte ligga i topp. Det skulle verkligen sporra människor att inte ta bilen de gånger det är ?onödigt?.

Nog om detta. Startade dagen med morgonsimning - såååå skönt. Har känt mig pigg och fräsch hela dagen. Nästan all hosta är borta och jag ser ljust på framtiden och våren. Snart är den här och dagens blask ? bra för sjö och vattendrag.

Nu är vi på väg till Landsbro. Vi ska gratulera att en ny liten människa har sett världens ljus. En flicka. William har blivit storebror och Jonas har blivit farfar för andra gången. Den 21:e föddes William och det var den förste. Den 22:e föddes lillasyster och det var den andra. Iofs inte i samma månad men datumen kommer man lätt ihåg. Semmeldagen till ära gjorde Jonas igår en semmelkladdkaka som vi har med oss. Det ska vara smidigt för föräldrar när det gäller bebistittar. Såklart! Jag blev bjuden på en semla idag. Av Saluhalf. Men jag fick köpa en halloumisallad först - för 110 riksdaler. Gott!!

Ha en fortsatt fin kväll!

Mycket god semla

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Söndag 17 mars 18:55

Igår kväll blev det inget Anne på Grönkulla, den underbara serie som vi följer på Netflix. Det var NHL-hockey och Jonas son Erik spelade med sitt Pittsburgh mot New York Rangers. Jag virkade mig in i andra perioden men gick och la mig kl halv tio. Or...

Av Sofia - Lördag 16 mars 17:43

En blank lördag, en ledig lördag. Vad gör vi helst då? Packar ryggsäcken med fika och ger oss ut. Vi var sugna på att gå runt Spexhultasjön och trots lite vanskligt väder gav vi oss iväg. Lite duggregn men ingen fara. Första kaffepausen tog vi efter ...

Av Sofia - Fredag 15 mars 19:19

Tiden går. Å tiden går fort. Alldeles för fort. 15 mars och nu vill man börja sakta ned kalendern. Men det var nyss fredag och nu är det fredag igen. En mastig vecka är till ända men den har varit otroligt bra. Resultatdialoger med Kultur- och Fritid...

Av Sofia - Onsdag 13 mars 19:46

Vaknade till ett vitt snötäcke. Bakslag faktum. Men det vita försvann tack och lov fort och innan jag tog bilen insöp jag vårluft. Det var mjukt ute. Helt underbart. Som jag har längtat efter denna våren. Det blir värre och värre för varje år. Vinter...

Av Sofia - Tisdag 12 mars 17:45

Idag har vi haft omvärldsdag. Många var vi vilket är kul. Samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, nämndledamöter, VD för kommunala bolag, förvaltningschefer och avdelningschefer etc var inbjudna och vi samlades i Pigalle. Omvärldsdagen innebär my...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards