Alla inlägg under juli 2012

Av Sofia - 15 juli 2012 17:02

Resfeber. Jag får alltid det - mer eller mindre... Har en sån där pirrig känsla i magen och jag är inte ensam. Det är skönt att se övriga familjens förväntningar inför Gotlandsresan. Det enda orosmolnet (i dubbel bemärkelse) är väl kommande väderprognoser. Det ska inte bli speciellt bra och man ska tro min mobil. Men jag vägrar tro det, vägrar hänga läpp... Packat med Bezzerwizzer, Ubongo, 2 st kortlekar utifall att regnet smattrar mot rutorna hela dagarna. Det kan inte bli så dåligt, inte hela tiden...inte i 10 dagar. 


Idag har det varit ytterligare fix och pack, tvätt och stryk (det sistnämnda rätt onödigt eftersom det ska packas ned i väskor), handlat det sista. En löpartur runt Träslända blev det förmiddagen - den sista på småländsk mark på ett tag. Även om jag älskar mitt Nässjö med omgivningar kommer jag inte sakna den täta skogen ett dugg. Jag borde varit född vid kusten eller i Skåne..... Efter några veckor i öppna landskap är inte ångesten långt borta när man åker hemåt och möts av de mörka skogarna....


Ett problem återstrår. Elin och Johanna har vaknat vid ca 12.00 på förmiddagarna nu...i över en vecka. I morgon ska vi möta familjen Pettersson i Vetlanda kl. 08.30 Ni kan ju räkna ut resten själv....


Solen - den där gula saken på himlen - lyser faktiskt här i Nässjö ikväll. Vi ska grilla några hamburgare och sedan lägga oss tid..... Johanna skulle ha filmkväll här...så begreppet "i tid" lär inte vara förenat med just henne.


Ha en fin kväll!!



Av Sofia - 14 juli 2012 13:52

Gårdagen fick en fin och god avslutning. Hämtade Stella kl. 17.00 vilket kändes mer än bra. Sedan kom mamma och pappa med en härlig sommartårta och innan vi smakade av den åt vi grillad vi kyckling och ugnsbakad färskpotatis från vårt eget land. Det var första gången vi åt av knölarna och vad fantastiskt gott det är - som godis!!


Davids och Stellas bästisgrannar Vincent och Danni kom hem frå Cypern så det blev verkligen liv o rörelse igen på Renstigen. Svårt att fånga in barnen och få dem i säng...tanken är att de inte ska vara så svårväckta på måndag morron när vi åker. Vi bör åka vid 8-tiden om vi ska hinna till Oskarshamn och Gotlandsfärjan.


Denna lördag har mest bestått av packning och checka vad vi behöver komplettera innan vi åker. Tänk om man visste hurdant väder det verkligen blir. Då skulle det vara lättare......


Å så grattis Victoria, på 35-årsdagen. Hoppas du får nån solstråle på dig idag - å det klart att du får - det är ju ALLTID sol på Öland   


Här är det faktiskt uppehåll nu så jag tänkte kuta ut...


Semestergrill på Renstigen 


Mamma och pappa och godaste sommartårtan


   

Semesterlördag


 

Kattfötter 

Av Sofia - 13 juli 2012 16:03

Fick ett halvårsbesked på en pensionsförsäkring igår. En pensionsförsäkring som inte är aktiv - sparar inga pengar där idag eftersom vi har bytt bank sedan jag tecknade den. Inbetalt sedan 1999 var ca 8000 och den var nu värd 4000 kr. Alltså hälften har försvunnit - poff, borta, gone.... Jag räknade snabbt ut att de resterande 4000 kr kommer att vara just borta om några år så jag gjorde ett tappert försök att få dem utbetalda. Nehej, det gick inte det (å det visste jag ju redan innan). I mycket speciella fall - arbetslöshet etc. kan man kanske möjligen få de egenhändigt sparade lapparna i handen...


Däremot gick det att flytta pengarna till en annan pensionsförsäkring (vilken jag sparar aktivt i idag). Sagt o gjort - tog kontakt med min bank och den vänlige bankmannen hjälpte mig. Alltså - det handlar ju inte om några storsummor här men det är väl lika bra att ha allt samlat...


Frågan är hur mycket man ska spara - hur mkt slantar får man klara sig på när löneutbetalningarna har slutat komma. Står skrivet i stjärnorna och jag är så attans dålig på sånt här och ändå är det så viktigt. Högrisk - lågrisk - långsiktigt - tillväxtfonder.... Beundrar dem som är insatta och framförallt tycker det är roligt!!! Kanske skulle man spara i madrassen....eller börja "spela" på allvar. Det värsta är att jag kan ju inget om varken hästar eller fotboll på det sättet - heller....


Om nu inte mina 4000 kr går upp i rök tills jag är 65 så blir det ju ändå... 66,66 i månaden i fem år UTÖVER alla andra pengar man kammar hem i pension.... 

Av Sofia - 12 juli 2012 18:23

Solen sken in i sovrumsfönstret på morgonen och första tanken var: Kanske en fin sommardag? Snart byttes hoppet till konstaterandet att så var inte fallet. Regnet började i samma stund jag ordnade med frukost. Det blev dock bättre och jag genomförde en löparrunda runt Träslända utan EN DROPPE regn. Gott, gott och svettigt!!


Middagen - lasagne till ett helt kompani - två sorter (en icke-veggo och en veggo) och det blir den rätten ytterligare nån dag.... ;) Ulf cyklade till sitt sista pass innan hans fyra lediga veckor och jag gick för att äta födelsedagstårta med Stella och hennes pappa som fyller år dagen till ära. Hon blev väldigt glad att jag tittade förbi på en fika och det känns bra för hennes skull att visa att vi är vuxna människor som kan umgås ibland. Skönt att veta att hon kommer till oss i morgon - oj, vad de två veckorna i alla fall har gått fort...


Å så kanske man skulle börja packa lite. Plocka fram shortsen, linnen, solklänningar till mig och barnen (Stella). Önskar mig samtidigt innerligt att jag får användning av dessa plagg... De andra får packa sitt själv med viss övervakning. Lite svårt nu när man inte har husvagnen att stuva in allt i - där hade varje sak sin givna plats. Nu får det bli resväskor istället. I-landsproblem - jag vet...


Till kvällen njuter jag av några egenhändigt plockade jordgubbar från vårt land. Skörden är inte enorm - de där racknarns gubbarna vill ju oxå ha SOOOOOOOOOL!!!!


Ha en go kväll!! 

Av Sofia - 11 juli 2012 20:40

Sitter i soffan och funderar på vilket som tog musten ur mig mest av dagens upplevelser? Ett besök i aldrig tidigare besökta äventyrsbadet Medley i Växjö eller några timmar på GrandSamarkand vilket är Växjös "A6". Trötta är vi nog allihopa och dessutom mycket nöjda. Planerna var ju egentligen utflykt till Kolmården MEN eftersom vädrets makter för tillfället är en aning labila och David är övertygad om att vi kommer att bli uppätna av vargar, valde vi ett simhallsbesök. Jönköping ligger ju betydligt närmre men eftersom de har stängt under några veckor i juli fick det bli Växjö. 


Fint bad men jag tror inte vi väljer att åka 20 mil för att återbesöka det.... Ingen vågmaskin som i Jönköping vilken ungarna uppskattar. Ingen 50 m bassäng vilken mamman uppskattar - det gick ju att simma ändå men man får ju vända så attans många ggr.    Måltiden i simahallens restaurang går nog till historien som ett av de sämsta kulinariska minne men eftersom jag var så otroligt hungrig hade gått bra med ljummen bark...eller nåt.... Sjön suger även om den är konstgjord och vattnet ligger i bassäng som är kaklad.


Sen ville samtliga åka till köpcentrat Samarkand. Fint, ljust och många bra affärer. Ska ju inte, ska ju inte, ska ju inte gynna andra handlare än Nässjös när man kan välja, men idag blev ett undantag - det blev ett par pocketböcker eftersom min underbara "Bröllopsfixaren" nu tyvärr är slut. 


Härlig dag ihop med barnen och nu blir det snart kudden, tro mig!!


Godnatt!!

Av Sofia - 10 juli 2012 17:30

Regn i stort sett hela natten...som bara fortsätter.... Ja, vad gör man. Inte lockar det med löpning ute, som jag hade tänkt att sysselsätta mig med dessa hemma-semester-dagar innan övriga familjen vaknar. Tog itu med det jag hade satt upp som mål - rensa/spara/slänga allt skolmaterial som kom hem i plastpåsar från resp. barn. Förpassade kassarna till tvättstugan avslutningsveckan och nu är det dax. 


Man sitter där och bläddrar bland papper och ritmappar, pärmar med läxprov och projektarbete... Tar några timmar och man kan konstatera att våra barn har gått igenom mycket under två termineer och att de är otroligt  duktiga. En smak av massa timmars skolarbete och i vanlig ordning går det ju inte att spara på allt. Så när "tankeböcker", vissa teckningar, några böcker, prov, utvecklingsmål är undanlagda blir det mycket till högen "pappersinsamling". Nästa instans är förrådet - in med grejerna i lådorna där jag sparar (förmodligen alldeles för mycket) från år till år. Kanske orkar de titta i det nån gång - kanske med sina egna barn... Tycker ju själv det är roligt att se mina första böcker men välskrivning och stavningsövningar. Men...visst - man hamstar nog för mycket!!!


Sedan började jag såpa golvet - finns inte så mkt att göra i blötan = huset blir ju fint inomhus när det rengar oavbrutet. Positivt tänkande!! Middagen blev både middag och frukost - beroende var i dagen man befann sig. Ett pass på e3 med mannen och sedan hela familjen ned till Hemmakväll för att fördriva en regnig kväll. Filmtajm!!!!!!! å lite allsång med Måns.


Ha en fin kväll!!

Av Sofia - 9 juli 2012 19:42

Första dagen på min semester. Sov alldeles för länge men ”so what”? Har nog lite att ta igen, det känns så….kroppen vill ligga kvar och hjärnan också (tur att båda vill – skulle va svårt annars ;). Efter en god frukost (brunch) blev det en cykeltur till stan för Ulf, Elin och mig. Sommar-REA i affärerna. Köpte en underbar klänning till Stella. Det är det roligaste som finns att köpa nåt fint till henne när hon inte är här, hänga det på hennes rum och se hennes reaktion när hon upptäcker det. Jag tror hon kommer att bli mer än nöjd med tanke på hur den ser ut….


Sedan åkte vi vidare upp till Cykodel och kollade på ny cykel till Elin. Alltså bara ”kolla” förtydligade vi för henne. Hennes nuvarande cykel – köpt på Kvantum –arvegods från Johanna hänger knappt ihop så behovet är starkt. Men, vad dyra de är – men vi känner ändå att vi vill satsa på ett bättre märke denna gång – det lönar sig – det har vi blivit varse under åren som gått.. Det har ju  passerat några hojjar och de som heter M…. och C….. har stått pall för flera barn. Elin föll för en vit M… och även att den svarta M…. var 800 kr billigare så får det nog bli den där vita… Ursnygg kan jag ju inte neka till…


Gick en lång promenad efter middagen. Varmt  och sol…men mörka moln dök upp i horisonten och jag kände mig onekligen lite jagad. Å regnet kom ifatt mig med besked. Var i denna stund glad över fleecen jag för säkerhets skull tagit med mig runt höften (å som jag svor över i värmen)… Torkade dock till och faktum är att vatten är inte farligt..


Å så ett litet smakprov till av lördagens sångstund. En sång vi brukar sjunga till jul men "Maria går i rosengård" passar ju rätt bra på somamren med...



 


Av Sofia - 8 juli 2012 15:58

Tiden står lite stilla…...i den lilla och väldigt gamla medeltidsskyrkan vid Vallsjöns strand. Å igår var ALLT mycket stilla - en ljummen kväll utan en enda vindpust. Platsen minner om svunnen tid och man kan känna historiens vingslag vina runt huvudet. Igår var det gudstjänst och mamma och jag fick förmånen att sjunga. Trodde ju inte att det skulle bli så mycket folk men jag hade fel. Tvärtom blev stunden välbesökt och kyrkan var full (säger iofs inte så mycket) men det var många oväntade människor där. Min egen familj, mostrar, bästa Susanne o hennes Tindra, långväga kusiner från både Åmål och Borensberg kom och när man får se dem i kyrkbänken blir man ju så extra glad. 


Luftfuktigheten var hög, notpappret krullade sig och vattnet jag tagit med, för torr strupes skull, behövdes knappt. Kvällsstunden var härlig, problemet är ofta att jag tänker lite för mycket på vad jag sjunger. ”När vår Herre gör en flicka….” o så ser jag fina Tindra och så tänker jag på hur mycket jag saknar Stella…o då får jag bita lite extra hårt i läppen. Men även superstjärnan Adele fällde ju en tår när hon sjöng ”Someone like you” i den underbara konserten från Albert Hall (som sändes senare igår kväll).


Efteråt blev det kaffe med gott dopp utanför kyrkan. Några regndroppar kom men om man jämför med dagens nederbörd var det inget… Vill knappt beröra eländet men översvämningarna är många - bl.a har idag en bro spolats bort på väg till våra vänner i Sandrydet. Hoppas de fixar det där fort!!!!


Har enorma svårigheter med att ladda upp filmklippen från igår och efter ett antal timmar och 3 st försök lyckades jag med den "minsta". De är helt enkelt för stora.



 

Elin filmar. Inte bästa ljud och skärpa men en smak av gårdagskvällen...



 

Mor och jag i Torset innan vi åker till kyrkan. 


 



 

Diktläsning


 

Ulf busar med Tindra......lr ska han röva bort henne??

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards