Direktlänk till inlägg 24 september 2016

Niagarafallen, vinprovning o fjärilar

Av Sofia - 24 september 2016 13:54

Ända sen jag var liten o läste mina första böcker som handlade om Pelle Svanslös har jag drömt om att se Niagarafallet (eller fallen för det är ju flera) i verkligheten. Å igår blev den drömmen verklighet. I boken om Pelle Svanslös i Amerikatt minns jag att elake Måns var den som fick åka tunna... Vi åkte dock ingen tunna. Det är svårt att förklara med ord hur mäktigt dessa fall är. Den kanadensiska sidan har en extremt fin utsikt. Där fallen börjar är det som att det regnar av allt vatten som störtar ned. Niagarafallen är inte de högsta (va 53 m fallhöjd) i världen men de har mest vatten i omlopp (110 000 kubikmeter vatten i minuten) och är de mest berömda och mest välbesökta. 14 miljoner besökare om året.

Så häftigt (undra hur många gånger jag använt det ordet denna vecka för allt vi varit med om?) Trots lite sämre väder fick några fina kort o den guiden/chauffören som körde oss idag sände oss en bild som var helt awesome. Genom erosion då allt vatten störtar med drar fallen sig tillbaka (gröps ur mot floden) ca en meter varje år.

Före vattenfallsbesöket gjorde vi ett besök på en vingård. En av de största i området Niagara - Inniskillin. Det kryllar av vingårdar i området så nu vet jag vad "åka tunna" kommer ifrån. Det finns lite vintunnor här... Faktum är att klimatet i området Niagara on the Lake är lika bra för vinodling som områdena i Spanien o Frankrike. Denna vingård hade startat tillverkning av isvin. När första frosten kommer o druvorna fryser blir de söta som socker o dessa handplockas o drycken blir söt o en procent på cirka 10%. Det blir aldrig några mängder så det är exklusivt.

Vi fick smaka både vanligt vin o detta isvin, som jag förövrigt aldrig hört talas om. Jag gillade deras vita vin. Det mycket populära o dyra isvinet vill jag inte ha om de så slänger flaskorna efter mig. Sött, sött, sött... Fy!!

Ett fjärilsmuseum hann vi oxå med. Det var fjärilar absolut överallt. De finaste o största var blåa men att ta kort på en flygande fjäril är inte lätt o när de satt knep de ihop sina vingar var utsidan grå (den blå insidan försvann).

Ha en fin dag!!!

Det mäktigaste jag sett!!

Denna bild hade vår chaufför tagit tidigare i somras! Via ett högt torn!

Så urholkar vattnet fallen.

Nu är det (såklart) strängt förbjudet att åka tunna.

Guiden informerar om tillverkning av icewine.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Fredag 19 april 23:16

Ja denna fredag blev inte riktigt som jag hade tänkt. Satt djupt försjunken i exceldokument när jag i morse fick ett SMS. Av Lendo. Att mitt banklån beviljats o att pengarna skulle utbetalas inom 1-3 bankdagar. Tyckte det lät väldigt skumt. Ringde nr...

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards