Direktlänk till inlägg 25 januari 2017

Internhyrorna för 2017 är iväg och frallpremiär....

Av Sofia - 25 januari 2017 19:37

Idag har jag sänt 143 debiteringar till våra olika hyrande förvaltningar. Hyresfakturor på drygt 120 miljoner. Alltså – det är vår avdelnings levebröd. Hyrorna är våra (Tekniska Serviceförvaltningen) intäkter och det ska vi hushålla med på bästa sätt. För dessa pengar (förutom löner och omkostnader ska vi underhålla våra fastigheter som vi äger). På papperet kan väl tilläggas. Olika kostnaderna fördelas hit och dit och egentligen är det ju bara låtsaspengar som flyttas lite mellan oss – till slut är ju ändå kommunen en gemensam nämnare där allt ska samspela. Omsorg, barn- och utbildning, vägar och gator och allt däremellan. Sedan kommer ju mycket annat oförutsett - läckande tak och t.ex skadegörelse. Att underhålla våra byggnader och planera detta väl och samtidigt ha resurser till det, kan förhindra de läckande taken. Vi kan inte göra så mycket åt klotter och glaskrossning – dock kan vi göra vårt bästa för att försöka förhindra detta och sätta dit dem som gör det (såklart).


Hursomhelst går lite musten ur när den där internhyresfilen är iväg och avstämningsarbetet är gjort. Så skönt!! Det diffade på 6 kr i år vilket är öresutjämning..... Om vi pratar % är felmarginalen 0,000005% och det är ju med andra ord inget….. I år gick det över förväntan bra och inget stopp i körningen. Jag hade inte glömt ett enda ref nr på mottagarnas fakturor så filen slank så fint igenom. Nu är det dock lite jobb för mottagarna, att kontera sina kostnader och framförallt periodisera på 12 månader. Jag håller mina tummar för att det blir rätt på alla 143 ställe och alla hyresrader….


Hela dagen har jag sett fram emot att få sätta till en deg. Goda frallor till kvällens måltid. Det var längesedan barnen kände doften av nybakat och nu när man har en fungerande ugn känns det lite extra roligt. Inspirationen flödar. Degen jäste så fint under bakduken och det är härligt att knåda degen och skapa bullarna. Kreativt arbete med händerna vid arbetsbänken som verkligen stämmer med min längd. IKEA’s köksbänk är högre än vad jag hade förut. Inte fel när man är 1,79 cm lång.


Lillelördag är det idag och TV’n Mästerkocken och därefter Renés brygga. Det kan inte bli så mycket bättre. Det är de små tingen i vardagen som ger lycka sägs det….å det stämmer bra. Barnen snart samlade och Jonas i huset.


Ha en fin kväll!!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Onsdag 27 mars 19:24

Medborgarbudget - en värdefull demokratisk process. Ut på tur! Förmiddagen ägnades åt att besöka resultatet av medborgarbudget i våra kransorter. En demokratisk process där folket får rösta och bestämma vad som blir verklighet av pengarna. Så värdefu...

Av Sofia - Tisdag 26 mars 18:58

Igår kväll var det gruppmöte för vårt parti, Centerpartiet. Bra diskussioner och gott fika - tack Tommy, engagerade medlemmar och god stämning. Vad kan man mer önska tänker jag. Det är mycket som händer och det stundar ett EU-val eller EP-val som det...

Av Sofia - Lördag 23 mars 16:38

I går morse fick jag bevittna hur den sista elstolpen fick fot, eller hjul. Luftledningarna är nu borttagna här i vårt område och en traktor for iväg med den. Äntligen blev vi av med vår fula ledning som förstör våra utsiktskort. Det är verkligen ett...

Av Sofia - Fredag 22 mars 19:07

Samarbete och samverkan är ett ord som har genomsyrat arbetet i kommunen sedan jag tillträdde för cirka ett år sedan. Det har verkligen gjort oss alla mycket mer medvetna om fördelarna att samverka både när det gäller det på politiska planet och i ve...

Av Sofia - Onsdag 20 mars 20:43


Skön tystnad smeker mitt öra Endast vinden hörs och läker mina vintersår Snövit matta lurar mitt öga Jag ser vinter men känner vår Kylan biter i min kind och håller isen envist kvar Från klockan sex till sex ser jag sjö och horisont Marstid...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards